Alla inlägg under mars 2016
KAPITEL. 12.
OM FÖRDELAR SOM DENNA SINNENAS NATT
FRAMKALLAR I SJÄLEN.
1. Denna natt eller rening av sinnena är till
stor fördel för själen på grund av de andliga tillgångar
och de vinster hon där skördar, fastän det närmast
tycks henne att allt gott tas ifrån henne.
Liksom Abraham firade en stor fest när hans
son Isak blev avvänjd ( 1 Mos. 21:8 ),
så råder det också i himmelen glädje över att Gud
lyfter denna själ ut ur småbarnsstadiet lindor,
sätter ned henne på marken och tillsäger
henne att gå på egna ben, att han avvänjer henne
från modersmjölken och den fina, milda barnmaten
för att i stället ge henne bröd med kanter
på att äta.
Det råder glädje i himmelen över att hon så
småningom finner smak i de starkas bröd, som
nu börjar räckas henne i den långvariga
torka och det sinnenas mörker,
som den från sinnliga njutningar kontemplaton
som vi har talat om.
2. Detta är den första och den största fördelen
som själen vinner i denna torra och dunkla kontemplationens natt: kännedom om sig själv och sitt eget elände.
Helt visst ligger all den nåd som Gud ger
själen innesluten i denna självkännedom;
men den torka och tomhet som själskrafterna
befinner sig i, jämfört med den överflödande
rikedom de förut åtnjöt, såväl som den svårighet
som själen erfar att göra det goda,
kommer henne att upptäcka inom sig själv
en låghet och ett elände som hon inte
varseblev under sin lyckas dagar.
Vi har en slående bild av detta i Andra Moseboken.
Gud ville göar Israels barn ödmjuka och lära dem
att känna sig själva, och därför befallde han dem
att lägga av sina smycken och festdräkter som
de brukade bära i öknen, och han sade till dem:
"Lägg nu av dig dina smycken" ( 33:5 ).
Hädanefter skall ni inte längre bära dessa festdräkter, utan ni skall bära vanliga arbetskläder,
så att ni vet vilken behandling ni förtjänar.
Det är som om han ville säga:
Den dräkt som ni bär är en dräkt för fest och glädje,
den kommer er att känna en självsäkerhet
som inte passar er låghet.
Lägg av den, så att ni hädanefter när ni ser
er klädda i en dålig dräkt skall förstå att ni inte
är värda bättre och att ni sålunda vet vilka ni är.
Detta exempel visar själen hur verkligt och allvarligt hennes elände är, vilket hon förut inte visste.
Vid den tiden då hon ännu gick klädd i festdräkt
och fann stor tröst och glädje och stöd i Gud,
var hon mera glad och nöjd och ansåg att hon
bidrog en smula till Guds ära.
Naturligtvis uttryckte hon inte direkt sådana
känslor, men hon var åtminstone ganska böjd
för det genom den tilfresställelse hon fann i
njutningen.
Men nu när hon har tagit på sig arbetskläder,
när hon befinner sig i torka och övergivenhet,
när henne första inre ljus har slocknat,
nu har och äger hon verkligen den utsökta
och nödvändiga dygd som självkännedom är.
Nu är hon inte längre självuppskattande och
självbelåten, ty hon ser att hon av sig själv
ingenting förmår och ingenting uträttar.
Men Gud uppskattar mera hennes brist på
självförtroende och hennes sorg över att inte
kunna tjäna honom, än alla hennes verk
och tidigare glädjeämnen, hur upphöjda dessa
än var.
Ty i dem lågi själva verket orsaken till många
ofullkomligheter och mycket okunnighet.
Men nu är det ur torkan, vilken betäcker själen
som en klädnad, som detta goda ting som vi
har talat om väller fram, men dessutom också
andra goda ting som vi nu komme ratt behandla,
för att inte tala om mycket annat gott som vi
förbigår med tystnad.
Alla dessa goda ting framspringer ur
självkännedomen som ur sitt ursprung
och sin källa.
3. Det första av dessa goda ting, ddet är en
smula mera respekt och blygsamhet i själens
förhållande till Gud, vilket allatid erfordras
när man närmar sig den Högste.
Men det vara detta som själen inte hade
när hon upplevde rikliga andliga njutningar
och fröjder.
Ty dessa nådebevis uppväckte inom henne
stor djärvhet, och hon visade sigmindre blygsam
och taktfull ännvad som var lämpligt.
Detta hände t.o.m Mose när han förstod att Gud
talade till honom från den brinnande busken.
Sporrad av lockelsen och glädjen tänkte
han inte på annat än att närma sig Gud,
förrän Gud hejdade honom och befallde honom
att ta av sina skor ( 2 Mos. 3:5 ).
Därigenom kann vi förstå med vilken vördnad
och taktfulhet och andlig utblottning man måste
umgås med Gud.
Och genom denna akt av lydnad blev Mose
också så klok och försiktig att han inte bara,
fruktade att närma sig Gud, utan rentav undvek
att betrakta honom ( 2 Mos. 3:6 ).
Sedan han hade tagit av sig skorna, varmed menas att förkväva sina böjelser och begär,
vann han en så stor insikt om sitt eget elände
inför Gud, att han ansågs vara värd att få
åhöra Guds ord.
På liknande sätt förberedde Gud Job, när han
ville tala med honom.
Ty det var inte när Job stod på höjden av den ära
och glädje som han själv berättar att han
förut hade åtnjutit i sitt umgänge med Gud,
utan det var när han alldeles naken, övergiven
och t.o.m förföljd av sina vänner, fylld av ångest
och bitterhet, sattes på en gödselhög översållad
av maskar, det var då som Gud den högste
behagade sänka sig ned och tala med honom
ansikte mot ansikte, och öppna för honom
sin vishets djupa brunnar,
så som han aldrig hade gjort under hans välgångs
dagar.
4. Just här på dnna punkt är det lämpligt att erina
om en värdefull fördel som kommer av denna
natt eller torka för den sinnliga delen av själen,
eftersom vi redan har kommit in på att tala m den.
Det är denna dunkla sinnenas natt som som
följande ord av profeten besannar sig:
"I mörkret skall ditt ljus lysa" ( Jes. 58:10 ).
Gud uplyste själen, och då lär hon känna
inte bara sitt elände och sin låghet, utan hon
upptäcker Guds storhet och upphöjdhet.
Sedan de sinnliga böjelserna, njutningarna
och stöden väl har tagits bort, blir förståndet
fritt och rent nog för att fatta sanningen.
Ty böjelserna och den sinnliga njutningen
förmörkar och förvirrar anden, också beträffande
andliga ting, under de att sinneskunskapernas trångmål och torka upplyser och ger liv åt
förståndet, efter Jesaja ord:
"Trångmålet skall giva förståelse därför"
( 28:19 ).
Detta betyder att trångmålet leder oss till kunskap
om Gud.
När själen väl har blivit frigjord och avskild från
världen, vilket är nödvändigt för att kunna ta
emot inflytande från ovan, så genomgår
hon kontemplationens dunkla och torra natt,
och därvid meddelar Gud henne efter hand
på ett övernaturligt sätt sinn gudomliga vishet.
Detta gjorde han inte tidigare, när själen
upplevde njutningar och glädjeämnen.
5. Det är detta som samme profet mycket bra
låter oss förstå när han säger:
"Vem är det då som Gud vill lära förstånd?
Och vem skall han lära att förstå hans ord?
Den som avvants från från modersmjölken
och somm tagits bort från modersbröstet"
( Jes. 28:9 ).
Dessa ord låter oss förstå att de rätta och nödvändiga själsförfattningen för att kunna uppta
detta gudomliga inflytande varken är njutandet
av den andliga sötmas första mjölk eller
stödet av sinnesförmögenheternas behagliga
meditaton som också hugnar själen,
utan tvärtom avståendet från det ena och
berövandet av det andra.
För att kunna lyssna till Gud måste själen helt
stå på egna ben och inte stödja sig på någonting ifråga om sina böjelser och sinneskunskaper.
Det är detta som profeten Habackuk säger
om sig själv:
"Jag vill stiga upp på min vaktpost ( dvs. hålla
mig avskild från sinnliga begär ); och ställa mig
på muren ( dvs, meditera med mina sinnen ):
jag vill speja för att se vad som skall sägas till
mig ( dvs. för att förstå vad Gud säger till mig )"
( 2:1 ).
Sålunda står det fast, at ur denna torra natt
framspringer först självkännedom,
och att dena i sin tur orsakar kunskap om
Gud. Därför säger den helige Augustinus till
Gud: "Herre, må jag lära känna mig själv,
så att jag också får kunskap om dig."
Ty som filosoferna säger, en ytterlighet lär man
bäst känna genom den motsatta ytterligheten.
6. För att bättre framhäva hur verkningsfull
denna sinnenas natt genom känslotorkan
och frigörelsen från världen är, och visa hur
den verkligen drar in rikligt med gudomligt ljus
över själen som vi har sagt, skall vi använda
Davids auktoritet.
Denne låter oss i följande ord mycket bra
förstå vilken makt denna natt har att meddela
en djup kunskap om Gud:
"I ett torrt och tillgängligt land, som försmäktar utan vatten, så framträdde jag inför dig i
helgedomen, för att skåda din makt och din ära"
( Ps. 63:3 ).
Vad som förvånar, det är att David inte säger
att den andliga glädje och de många njutningar
han ofta fick uppleva hade varit förutsättning
och medel att lära känna Guds härlighet,
utan tvärtom torkan och övergivenheten hos
den sinnliga delen av själen, vilket här betecknas
som "ett torrt land" .
Han säger inte heller att de tankar om Gud
och de meditationer över honom som han
så ofta ägnade sig åt hade varit en väg för honom
till att lära känna och skåda Guds makt,
utan tvärtom hans fullständiga oförmåga att göra
sig ett begrepp om Gud och att överhuvud tränga
framåt genom resonerande meditation medelst
inbillningkraften, vilket han här uttrycket med
ordet "otillgängligt land".
Sålunda är denna dunkla natt med sin torka
och tomhet det medel vi har för att lära känna
Gud och oss själva. Men det är här inte fråga om
en så fulländad och överflödande kunskap
är bara början på den andra.
7. I torkan och tomheten under denna sinnens
natt ökas också själens ödmjukhet.
Denna dygd är motsatsen till den första
kardinalsynden, det andliga högmodet som vi har
talat om.
Denna ödmjukhet kommer av självkännedomen, och den renar själen från alla de fullkomligheter
ifråga om högmodet som hon brukade råka in i under sin lyckas dagar.
Ty när hon ser sig själv vara så torr och eländig,
så stiger inte ens som en som en första impuls
upp inom henne den tanken att hon skulle vara
bättre än andra eller överträffa dem,
såsom tidigare var fallet.
Tvärtom ser hon att andra människor är
henne överlägsna.
8. Därav uppstår dåockså kärlek till nästan;
hon uppskatar andra, hom dömer dem inte såsom
tidigare när hon såg sig själv uppfylld av iver
och inte de andra.
Hon beraktar nu bara sitt eget elände,
och det står så levande inför hennes blick
att hon inte har tid att rikta den på någon
annan.
Det är detta som David när han befann sig i denna dunkla natt så underbart vackert uttrycker
med dessa ord:
"Jag blev stum och tyst, jag teg i min sorg,
och min smärta förnyades"
( Ps. 39:3 ).
Han uttrycker sig sig så, därför att nådegåvorna
i hans själ är till den grad uttorkade, att han
inte har ord för det och inte har lust att tala om det,
och dessutom gör honom gör honom medvetandet
om hans eget elände vid sidan av de andras
nåd stum av smärta.
9. I detta stadium av det andliga livet blir
själen också underdånig och lydig.
Ty när hon ser sig så fattig och eländig lyssnar
hon inte bara gärna till andras undervisning,
utan hon rentav önskar att varenda människa skall
ge henne råd och vägledning om vad hon skall
göra.
Den känslomässiga inbilskhet som hon ibland
visade under sin lyckas dagar försvinner.
Slutligen avlägsnas så småningom med
roten alla de ofulkomligheter som vi berörde
när vi talade om den första kardinalsynden,
det andliga högmodet.
KAPITEL. 10.
HUR SÅDANA SJÄLAR BÖR FÖRHÅLLA
SIG I DENNA DUNKLA NATT.
1. När själen har nått den tid den långvariga
känslotorkan i sinnenas natt gör sig verkligt kännbar,
utför den förändring som vi har talat om.
Han drar själen bort från sinnenas liv
och höjer henen till andens liv, det vill säga han
låter henne övergå från meditation till
kontemplation, där det är alldeles omöjligt för
henne att begagna sina själskrafter och att tänka
och meditera över de himmelska tingen.
Vid denna tid genomgår de andliga själarna stora lidanden, inte så mycket på grund av den
långvariga känslotorka de erfar, som på grund
av den fruktan de hyser att gå vilse på vägen
och att ha förlorat alltsitt andliga goda,
eller också därför att de är övertygande om att
Gud har övergivit dem eftersom de inte finner
varken stöd eler tröst i sina andaktövningar.
De anstränger sig till det yttersta och försöker att som vanligt fästa tankarna vid någon
meditation, och de tror att om de inte gör detta
och känner att de är verksamma, så uträttar
de ingenting.
Och ändå erfar själen bara en djup avsmak
för allt detta och den största inte motvilja,
och hon skulle mycket hellre vilja stanna kvar
i frid och stillhet och själslig overksamhet.
På detta sätt tröttar hon ut sig utan att hon dock
drar någon nytta därav.
Genom att envist framhärda i att använda
sitt eget förstånd förlorar hon en anda av frid
och ro som hade. Hon liknar en människa som
lämnar ett redan fullbordat verk och därefter
börjar utföra det på nytt, eller någon som har gått
ut ur staden och så går tillbaka dit igen,
eller någonsom ger upp sitt jaktbyte och sedan börjar förfölja det på nytt.
Ett sådant beteende är fullständigt onyttigt,
ty de som säger, själen vinner ingenting på att
återvända till sin tidigare metod.
2. Om de andliga själarna inte vid denna tidpunkt
finner en själasörjare som förstår dem, så går
de tillbaka; antingen lämnar de den rätta vägen
eller också blir de ljumma och till etthinder för sig själva i sina framsteg.
Genom de många ansträngningar de gör
att följa den tidigare metoden med meditation
och tänkande, plgar de sig och tröttar ut sig,
i tanke att deras försummelser och synder bär
skulden.
Men all denna möda är onyttig.
Ty Gud leder dem ju numera på en helt annan
väg, kontemplationens väg och den är helt olik
den förra, därför att på kontemplationens väg
finns det inte längre någon plats för
inbillningskraften och tänkandet.
3. Vad de själar som befinner sig i detta tillstånd
däremot skall göra, det är att intal sig tröst
ut i tålamod, och de skall inte göra sig bekymmer
utan lita på Gud, ty han överger inte dem som med
enkelt och uppriktigt hjärta söker honom.
Och han underlåter inte heller att ge dem
den nödvändiga färdkosten på vägen, ändå till dess
han sedermera lyfter dem upp i kärlekens rena
och klara ljus.
Detta kommer han att ge dem i den andra
dunkla natten, andens natt, om de nu alls förtjänar
att av Gud bli försatta in i den.
4. Det rätta beteendet i dnna sinnenas natt består
däri att man inte längre befattar sig med tänkande
och meditation, ty som vi har sagt, den tiden
är förbi.
Själen bör framför allt förbli i frid och ro, även om
det ibland skulle tyckas henne att hon ingenting
uträttar, atthon slösar bort sin tid eller att det
beror på hennes egen ljumhet att hon inte längre
har lust att sysselsätta sig med någonting.
Det mycket redan detta att hon bevarar sitt
tålamod och framhärdar i kontemplativ bön
utan att göra någonting.
Det enda som själen här verkligen måste göra,
det är att bevara sigfri och obehindrad från alla
speciella föreställningar och tankar och vila i
stilhet och ro utan minsta bekymmer för vad hon
skall tänka eller meditera.
Det är alldeles tillräckligt att lugnt och stilla ha sin uppmärksamhet och kärlek riktade mot Gud,
men utan någon oro, någon verksamhet eller
ens någon större längtan efter att få erfara Gud
eller märka hans närvaro.
Ty alla sådana bemödanden oroar och distraherar
själen från den ljuvliga friden, vilan och stillheten
i den kontemplation som hon här njuter.
5. Trots alla samvetsbetänkligheter hon kan
ha att slösa bort tiden och att det vore bättre
at syssla med något annat, eftersom hon i sin
bön integör något och inte tänker på något,
så bör hon dock ge sig till tåls och vara lugn,
som om det endast var fråga om att känna
välbefinnnade och leva i andens vida frihet.
Om själen vill vara en smula verksam med sina
själskrafter, så uppnår hon därmed ingenting
annat än att hon förhindrar och förlorar det
goda som Gud genom denna frid och stillhet vile
inprägla i henne.
Det på samma sätt som när en målare vill
måla eller teckna ett porträtt av en människa
som oupphörligt vänder sig än hit och än dit för
att göra olika skaer; han kan då inte få någoting
färdigt och även hans dittills utförda arbete
går om intet.
Det är detta som händer själen när hon befinner sig
i frid och inre vila och så plötsligt vill utföra
någon akt av kärlek eller intresse: hon disraheras,
förvirras och känner känslotorka och tomhet inom sig.
Ju mer hon söker stöd i något sinnesintryck eller någon föreställning, desto mer kommer hon
att känna avsaknaden av sådana, enn brist som
inte kan ersättas på denna väg.
6. Därför är det bäst för själen att inte alls
oro sig om hennes själskrafter inställer sin
verksamhet, tvärtom bör hon vara glad om
det sker fort.
Ty då stör de inte längre den ingjutna kontemplation som Gud leder henne in i,
och Gud kan ge henne ännu mera överflödande
frid.
Han bereder henne till att upptändas och brinna
av den kärlekens ande som denna dunkla
och hemlghetsfulla kontemplation medför
och som fyller själen.
Ty kontemplation är ingenting annat än ett
mystiskt ingjutande av Gud i själen, ett stilla
och kärleksfullt inströmmande av Gud själv,
som då man inte hindrar det uppträder själen
med kärlekens ande, såsom hon också låter
oss förstå i följande versrad:
AV KÄRLEK OCH ÅNGEST DRIVEN.
KAPITEL. 9.
TECKEN VARAV MAN KAN VETA HURUVIDA
EN ANDLIG SJÄL VERKLIGEN BEFINNER SIG
I DENNA FÖRSTA NATT OCH SINNENAS RENING.
1. Det händer ofta att en långvarig känslotorka
inte har sin grund i denna dunkla natt eller
sinnenas rening, utan i synder och ofullkomligheter,
slapphet och ljumhet, eller i ett obalanserat sinne
och i fysisk opasslighet.
Därför vill jag ange några tecken varav man kan
förstå huruvida denna torka verkligen kommer
sig av sinenas rening eller i stället av något
av de här anförda felen.
Enligt min åsikt finns det tre tydliga tecken.
2. Det första förefinnes när man inte längre
finner glädje och tröst varken i himmelska
eller jrdiska ting.
Ty när Gud försätter själen i den dunkla natten
för att torka ut de sinnliga begären och rena
hene från dem, så tillåter han inte att hon
finner glädje i någonting alls.
Därav vet man med ganska stor säkerhet
att denna torka och känsla av motvilja inte
kommer sig av fel och ofullkomligheter som
man nyligen kan ha begått.
Ty om det förhöll sig så, då skulle ändå ens
natur känna någon liten dragning eller böjelse
för sådana ting som inte har med gud att göra.
Ty snart som man i någon ofullkomlighet lämnar
begäret fria tyglar, känner man genast också
en starkare eller lättare böjelse för den,
alltefter det välbehag och nöje som man finer däri.
Men eftersom motviljan mot både himmelska
och jordiska ting likväl kan komma sig av någon
kroppslig opasslighet elelr av melankoli,
varvid man också tappar lusten för allting,
så behövs också det andra tecknet,
det andra villkoret.
3. Det andra tecknet eller vilkoret som är
nödvändigt för att man skall veta om det verkligen
rör sig om sinnenas renng består däri, att själen
ofta tänker med ångest och oro på Gud,
och tror att hon inte tjänar honom utan går tillbaka,
därför att hon inte känner någon glädje i de
himmelska tingen.
Därav förstår man att denna motvilja och torka
inte beror på kallsinne och ljumhet; ty det
är en egenskap hos ljumheten att den inte
bekymrar sig om de himmelska tingen och inte
hyser någon oro inför dem.
Därför är det stor skillnad mellan känslotorka
och ljumhet. Ljumheten yttrar sig i slapphet
hos anden och i tröghet hos viljan och sinnelaget,
och därvid bryr man sig inte längre om att tjäna Gud.
Men i den renade känslotorkan erfar själen som
sagt hela tiden en smärtsam oro för at hon kanske inte tjänar ud så bra som hon borde.
Även om denna torka ibland kan vara förbunden med melankoli eller andra skröpligheter, såsom
ofta händer, åstadmmer den därför inte i mindre
grad en rening av begären, ty den berövar själen allt sinnligt välbehag och riktar hennes tankar endast
och allenast på Gud.
När känslotorkan däremot uteslutande kommer sig av psykiska besvär, så erfar naturen bara motvilja
och fulständig utmattning, och själen
känner då inte alls någon längtan efter att tjäna
Gud såsom vid den renande känslotorkan.
När det är denna som råder, då kan den
sinliga delen hos människan mycket väl vara
alldeles slapp, trög och kraftlös,
medan anden däremot förblir rörlig och stark.
4. Orsaken till denna renande känslotorka är
den, att Gud till andne överför sinnenas tillgångar och krafter, och då naturen och sinnena i sig
själva inte är i stånd att ta emot andens
tillgångar, så lider de brist och förblir torra
och tomma.
Ty den sinnliga delen hos människan förmår
ingenting när det gäller rent andliga ting.
När därför anden känner veerkvickelse,
känner köttet motvilja och visar sig trögt i handling.
Men anden som samtidigt får näring blir allt
starkare, vaksammare och mera uppmärksam
än tidigare på att ingenting skall fattas i tjänandet
av Gud.
På grund av denna plötsliga ändring känner anden inte från början någon glädje och njutning, utan
bara torka och missnöje, då dess blick alltid bara
har riktats på sådana.
Ty den andliga smaken är ännu inte inställd
på en så upphöjd njutning och inte tillräckligt
renad för att kunna ta emot den, utan den kan
bar så småningom anpassa sig medelst denna
dunkla natt och dess torka.
Däför kan den inte njut den andliga sötman,
detta goda, utan känner bara torka och missnöje
därför att den njutning som den förut så lätt
skaffade sig nu är borta.
5. Sådana själar som Gud börjar leda genom denna
ökens ensamhet, de liknar i viss mån Israels barn,
åt vilka Gud i öknen gav det bröd från himmelen
som innehåller all ljuvlighet, så att var och en
fann just den smak som han sökte
( Visheten. 16:20-21 ).
Trots detta längtade israeliterna efter goda
och välsmakande köttet och löken som de
hade njutit i Egypten, vida mer än efter det
himmelska brödets ljuvliga smak, ty deras
gom hade vant sig vid dessa njutningar och den
tilltalades av dem.
De ägde den himmelska födan i överflöd,
men grät och suckade efter köttgrytorna
( 4 Mos. 11:4-6 ).
Så djupt har vi sjunkit i våra sinnliga begär,
att vi längtar efter vårt elände och känner
motvilja mot himmelens oförlikneliga goda.
6. Men när denna torka som sagt kommer av att
de sinnliga begären renas i denna natt, så vinner
anden dock handlingskraft och beslutsamhet
tack vare den inre föda som den därigenom
får, även om den i början inte känner någon glädje.
Denna inre föda utgör början av den dunkla
och för den sinnliga människan torra
kontemplationen, som är något förborgat och
hemlighetsfullt även för den som äger den.
Förutom den torka och tomhet varmed denna
kontemplation uppfyller den sinnliga människan
förorskar den vanligtvis också en viss böjelse
och längtan i själen efter ensamhet och stillhet,
varvid hon varken kan eller vill tänka
på någonting bestämt.
Om de själar som befinner sig detta tillstånd
åtminstone förstod att hålla sig lugna och inte
bekymra sig, varken om inre eller yttre verksamhet
eller om att överhuvud företa sig någonting,
så skule de ganska snart få uppleva den
ljuvliga inre vederkvickelsen som finns i denna
stillhet och glömska av allting.
Denna vederkvickelse är nämligen så ömtålig
och fin, att själen vanligen inte alls känner den när
hon längtar alltför mycket efter den eller särskilt
oroar sig för att få njuta den.
Ty den frambringar som sagt sin verkan i själen
just när denna befinner sig i den djupaste ro
och självförgätenhet.
Den liknar lufte, som genast försvinner när man
vill gripa den med handen.
7. I denna bemärkelse kan vi fatta de ord som Bruden i Höga visan talar till Brudgummen:
"Vänd bort ifrån mig dina ögon, ty de ha tvingat
mig att fly undan" ( 6:4 ).
Ty Gud behandlar själen i detta tillstånd
på ett sådant sätt och leder henne på en väg
som är så olik hennes tidigare väg, att hon
snarare hindrar än befordrar Guds verk
om hon försöker använda sina själskrafter.
Detta är alltså raka motsatsen till vad som tidigare
ägde rum.
Orsaken är den att själen nu befinner sig
i kontemplationens tillstånd, hon har övergått
från resonerande meditation till de avancerandes
stadium och därmed är det numera Gud som
verkar inom henne.
Och det gör han på så vis att han binder de
inre själskrafterna genom att undandra förståndet
alltstöd, viljan allinre kraft och minnet allt
resonemang.
Vad själen i detta tillstånd själv kan åstadkomma,
det tjänar som vi redan har sagt bara till att störa den inre friden och det verk som Gud utför
i anden medelst den torka vari han håller sinnena.
Men liksom denna frid är andlig och utsökt
fin, så fullgöres också dess verk stilla och fint,
och det är fördolt, tillfyllestgörande och fridfullt,
och helt främmande för de tidigare fromma
njutningarna som var pålagda och sinnliga.
Detta är den frid som Gud enligt Davids ord
talar in i själen för att göra henne andlig
( Ps. 85:9 ).
Och därifrån kommer det tredje tecknet.
8. Det tredje tecknet som vi har för att kunna
känna igen den sinnenas rening som som vi talar
om består i att man varken kan meditera eller
resonera som förut med hjälp av inbillningskraften,
hur man anstränger sig.
Ty Gud medelar sig nu inte längr med själen
genom sinnena som förut, och inte heller genom
ett resonemang som samlar och ordnar
kunskaperna, utan nu har han börjat meddela
sig medelst ren ande, varvid det inte längre
existerar något successivt tänkande.
Gud meddelar sig med själen i den enkla
kontemplationens akt, och till den kan verken de
yttre eller inre sinnena hos den lägre delen av
männskan nå fram.
Därav kommer det sig att inbilningskraften
och fantasin inte längre kan finna någon
stödjepunkt för att göra något slags betraktelse
och inte lyckas få något fäste varken då
eller efteråt.
9. Beträffande detta kännetecken måste man
förstå att denna hämning av själskrafterna
liksom deras motvilja inte härrör från någon
indisposition eller något sjukligt sinnelag.
Ty om det vore så, då skulle själen ju så
snart detta ständigt växlande sinnelag upphör,
med en smula ansträngning genast kunna
återvända till sin tidigare verksamhet och använda
sina själskrafter.
Men vid reningen av de sinnliga begären
förhåller det sig inte så. Ty knappt har den
börjat, förrän oförmågan att använda själskrafterna
till meditation ökar mer och mer.
Det är visserligen santatt denna rening i första början inte hos alla pågår så oavbrutet att inte också en viss sinnlig glädje och vederkvickelse
ibland kan förekomma; ty på grund av sin svaghet
kan de kanske inte utan vidare plötsligt
avskiljas från allt sådant.
Men trots detta fortskrider de dock allt
djupare in i denna natt, och därvid upphör alltmera
sinnenas verksamhet, såvida de är kallade
att gå denna väg.
Ty med dem som inte går kontemplationens
väg förhåller det sig helt annorlunda.
Hos dem är denna natt av känslotorka hos den
sinnliga delen av människan vanligen inte så
ihållande; ibland förefinnes den, ibland inte;
emelertid kan man inte meditera, andra gånger
kan man det åter lika ra som förut.
Ty Gud leder dem in i denna natt endast för att pröva dem, gör adem ödmjuka ochför att rena de sinliga begären, så att de inte skall änja sig vid ett
lastbart frosseri i andliga ting, men inte för
att leda dem in på andens väg, dvs. fram till
den kontemplation vitalar om.
Inte alla de som vinnlägger sig om att vandra
på andens väg blir av Gud upphöjda till
kontemplation, inte ens hälften av dem.
Och varför? Gud ensam vat svaret.
Men därav kommer det sig att dessa själar
aldrig hel tfrigör sig från fötmågan till
meditation och resonemang, utan bara emellanåt
och i vissa intervaller, som vi sagt.
KAPITEL. 8.
DÄR DEN FÖRSTA VERSRADEN AV FÖRSTA STROFEN
FÖRKLARAS. BÖRJAN PÅ AVHANDLINGEN
OM DEN DUNKLA NATTEN.
1. Denna natt, som vi kalar kontemplation,
skapar hos andliga människor två olika slag
av mörker elelr rening, motsvarande de två
olika delarna hos människan, den sinnliga
och den andliga.
Den första natten eller den sinnliga reningen,
varigenom själens sinnliga del renas och utblottas,
förbereder den och sätter den i stånd att ingå
kärleksföreningen med Gud.
Den sinnliga natten är vanlig och förekommer
hos en mängd nybörjare, som vi allra först
skall tala om. Andens natt däremot förekommer
bara hos mycket få människor, det vill säga
hos sådana som redan har prövats och gjort
framsteg i dygden.
Om dem skall vi senare tala.
2. Den första natten eller reningen är bitter
och fruktansvärd för den sinnliga människan.
Den andra natten är utan jämförelse ännu
mycket förskräckligare och fruktansvärdare
för anden, såsom vi sedermera skall förklara.
För att emellertid gå i tur och ordning skall vi
nu först behandla rening, som är den första
natten.
Vi skall i korthet säga några ord om den, därför
att den är så vanligt förekommande att ganska
mycket redan har skrivits om den.
Sedan kommer vi att mera speciellt uppehålla
oss vid andens natt, som det inte talas så
mycket om, varken i samtal eller böcker,
därför att det inte är många människor som har
någon erfarenhet av den.
3. Då dessa nybörjares sätt att umgås med Gud
ännu är lågstående och mycket ofullkomligt
och, som vi har sett, till stora delar besmittat
av egenkärlek och själviskhet, så vill Gud
naturligtvis så småningom leda dem framåt.
Han hjälper dem då ut ur deras låga sätt att älska,
från kärlekens nedersta trappsteg till en högre
grad av kärlek till honom.
Han befriar dem fråndet primitiva tillväga-
gångssättet att använda sinnena och att tänka
och resonera, varvid de söker honom på ett
torftigt och mödsamt sätt, fullt av besvärligheter.
I stället lär han dem att använda anden, varvid de
kommer at få ett mycket rikare och fullkomligare
umgänge med honom och bli mera fria från
sina ofullkomligheter.
Sedan någon tid har de ju redan övat sig på
dygdens väg, visat sig trofasta i meditation och bön,
och glädje och njutning som de fått smaka har frigjort dem från många världsliga angelägenheter.
Litet andlig kraft i Gud har de också redan fått
för att kunna tygla sin dragning till de skapade
varelserna och tingen, och av kärlek till Gud
borde de nu alltså kunna bära någon börda
och uthärda någon känslotorka utan att vid
första bäst atillfälle göra helt om.
Men en dag när de som bäst njuter välbehaget
och glädjen i de andliga övningarna och tänker
att den gudomliga nådens sol nu strålar mer
än någonsin, då plötsligt fördunklar Gud allt detta ljus, stänger dörrarna för dem och hejdar källan med andens ljuvliga vatten, som de hittills
alltid har fått dricka så ofta de ville.
Ty medan de ännu var svaga och kraftlösa
var inte några dörrar stängda för dem,
såsom den helige Johannes säger i
Uppenbarelseboken ( 3:8 ).
Nu däremot lämnar Gud dem i mörker, så att de
inte vet åt vilket håll de sklal vända sig med sin
inbillningskraft och sina tankar.
De är alldeles ur stånd att meditera som förut,
då de inre sinnena är helt försjunkna i denna
natt och i en sådan torka, att de andliga tingen
och andaktövningarna som de förut fann en sådan
glädje i nu förefaller dem saftlösa och intetsägande,
ja rentav motbjudande och kvalmiga.
Ty som vi redan sagt, Gud har sett deras
begynnade tillväxt, och för att stärka dem
och hjälpa dem ur barnskorna lyfter han bort dem
från modersbröstet, placerar dem på marken
och lär dem att gå själva.
Allt detta tycker de är någonting helt och hållet nytt, allt har ju blivit vänt i sin motsats.
4. Denna förändring inträffar vanligen för
människor som nyligen har dragit sig tillbaka
från världens vimmel och börjat föra ett andligt
liv, snarare än för andra.
Ty de är mer änn andra fjärran från möjligheten
att vända tillbaka, och de styr mycket snabbare
sina begär bort från världsliga ting.
Och detta erfordras för att få börja inträda
i denna välsignelserika sinnenas natt.
Vanligen går det inte lång tid sedan de har
börjat, förrän de flesta av dem har gått in
i sinnenas dunkla natt, ty oftast kan man då
iaktta att de råkar in i ett tillstånd av känslotorka.
5. Detta slag av sinnenas rening är så vanligt
att vi skulle kunna bevisa det genom att citera
de ställen i den heliga Skrift som finns i mängd
på varje sida, särskilt i Psaltaren och hos
Profeterna.
Men jag vill inte spilla tid på detta; den
som inte själv vill söka upp dem får nöja sig med den allmänna erfarenheten.
KAPITEL. 7.
OFULLKOMLIGHETER SOM KOMMER
AV ANDLIG AVUND OCH ANDLIG LÄTTJA.
1. Det finns ytterligare två kardinalsynder,
avunden och lättjan, och där begår nybörjarna
stora ofullkomligheter.
Vad först avunden beträffar, så leder den
många till att bli avundsjuka på andras andliga
goda. Det bereder dem kännbar plåaga att
dessa andra överträffar dem på den andliga vägen,
och de tycker att det är obehagligt att höra dem
berömmas, därför att deras dygder gör dem nedslagna.
Ibland kan de inte uthärda det utan att
opponera sig, för att så mycket som möjligt
förringa detta beröm.
De tycker att det är plågsamt att de själva
inte får samma gillande, ty de skulle vilja vara
bäst på alla områden.
Sådana känslor står emellertid i klar motsats
till kärleken, vilken, som den helige Paulus säger,
har sin glädje i sanningen ( 1 Kor. 13:6).
Om kärlkeen känner avund så är det en helig
avund; det är när den sörjer över att inte ha en annans dygder, men den är lycklig över att
åtminstone andra äger dem, och det gör den
glad att alla andra tjänar Gud så mycket bättre,
eftersom den själv känner sig så tomhänt
på dygder.
2. Jag kommer nu till en andliga dysterheten.
Nybörjare känner vanligen långtråkighet i de
andliga övningar som är de mest upphöjda,
och de flyr dem därför att de finner dem stå
i motsats till de finimbara njutningarna.
Då de dras till de andliga tingen genom deras ljuvlighet, så erfar de långtråkighet om
ljuvligheten inte finns där.
Så snart som de i den kontemplativa bönen
inte längre finner tillfredställelse som är i deras
smak och som Gud denna gång tar ifrån dem för
att pröva dem, så vill de inte längre ägna sig däråt,
och ibland lämnar de den helt eller utför den
endast motvilligt.
Denna lättja gör att de lämnar fullkomlighetens
väg, som består i att avstå från den egna viljan
och lusten av kärlek till Gud, och de följer sin egen
viljas smak och njutningar, och sålunda
tillfredsställer de mera sin egen vilja än Guds.
3. Många nybörjare begär bara en sak, och det
är att Gud skall anpassa sig efeter deras vilja.
De blir bedrövade om de måste böja sig för
hans vilja, och det är högst motvilligt som de
underkastar sig den.
Ganska ofta tror de att vad som inte motsvarar
deras smak och önskningar, det kan omöjligen
vara Guds vilja, och tvärtom, om de själva
är nöjda med något så är det säkra på att Gud
också är det.
Du reducerar Gud till sina egna mått, i stället för
att rätta sig efter honom. Men säger inte Gud
raka motsatsen till oss i Evangeliet:
"Den som mister sitt liv för min skull, han skall
finna det, och den som vill finna sitt liv,
han skall mista det" Matt. 16:25 ).
5. Vad vi här har sagt o m dessa ofullkomligheter
torde vara tillräckligt; det är bara några få av alla
de många, som nybörjarena i detta stadium har.
Därav framgår klart hur nödvändigt det är
att Gud försätter dem i de avancerades stadium.
Detta sker därigenom att Gud leder dem in i den
dunkla natt som vi nu skal tala om.
Gud avskiljer dem då från all glädje och ljuvlighet
och försänker dem i en ren känslotorka
och inre mörker.
Han befriar dem från alla deras ofullkomligheter
och barnsligheter, och låter dem förvärva
dygd på helt andra vägar.
Ty nybörjarna må beflita sig aldrig så mycket
om självförnekelse i handlingar och lidelser,
de kan dock aldrig helt, ja inte ens tillnämelsevis
nå målet, förrän Gud på ett passivt sätt utför
denna omformning och renar själen i den
dunkla natten.
Men för att jag skall kunna tala därom så att det
gagnar själarna, bönfaller jag Gud att ge mig
sin gudomliga upplysning!
Men för att jag skall kunna tala därom så
att gagnar själarna, bönfalle rjag Gud att ge
mig sin gudomliga upplysning!
Ty den är alldeles nödvändig för att kunna tala
om en så dunkel natt och behandla ett ämne
som är så svårt att framställa och göra begripligt.
Här är alltså den första versraden:
UT I DEN MÖRKA NATTEN.
KAPITEL. 6.
OFULLKOMLIGHETER SOM HÄRRÖR UR
ANDLIGT FROSSERI.
1. Den fjärde kardinalsynden kallas andligt
frosseri, och därom är mycket att säga.
Det finns väl knappt en nybörjare som inte
begår någon av de många ofullkomligheter som
denna last är upphov till och som framkallas
av det behag de i början finner i andliga övningar.
Lockade av essa känslor eftersträvar de först
och främst andlig vederkvickelse i sina
andaktsutövningar och inte hjärtats renhet
och en försiktig klokhet, vilket dock är det som
Gud mest ser till och med välbehag upptar,
och detta på alla stadier av det andliga livet.
Utöver den ofullkomlighet som visar sig i längtan
efter andliga njutningar driver frosseriet dem
vidare från den ena ytterligheten till den
andra, så att de till slut helt lämnar den
gylllene medelväg där alla dygder finnes och
fullkomnas.
Lockades av det behag de finner däri går somliga
under till följd av sina botövningar, andra
försvagas av att fasta opå ett sätt som överstiger
deras krafter, utan att avvakta förordningar
och råd från någon andlig ledare.
De t.o.m döljer sina förehavande för dem
som de på denna punkt borde lyda, ja en del
fruktar inte ens att handla tvärt emot vad de har
blivit tillsagda.
2. Detta är de mest ofullkomliga, människor
utan förnuft, som skattar botövningar högre
än måttfulhet och lydnad.
Och ändå är just måttfullhet och lydnad det offer
som är mest välbehagligt inför Gud och det han sätter mest värde på.
Lämnar man den kloka måttfullheten åsido,
så är ens handlingar bara en djurisk botövning,
till vilken man dras på grund av den njutning
man finner däri, precis som djuren.
Eftersom alla ytterligheter är något ont
och eftersom man med detta handlingssätt
bara följer sin egen vilja, så går man därvid
snarare latsens väg än dygdens.
Åtminstone förfaller man till andligt frosseri
och högmod, när man inte går lydnadens väg.
Många av dessa människor förledes härvidlag
av djävulen, som lockar dem till andligt frosseri
genom en stegring av deras lustar och begär.
De ändrar på de anordningar som har
givits dem, lägger till eller modifierar, därför
att lydnaden på denna punkt är dem ett alltför
trångt och hårt ok.
Därigenom råkar många i sådant elände
att de förlorar all lustoch andakt; de har bara
glädje och lust till vad de tycker om att göra,
vilket de kanske hellre borde låta bli.
3. Många av dem plågar sina andliga ledare för
att få det som de själva önskar, och halvt med
våld lyckas de så avtvinga dem ett medgivande.
När de inte lyckas blir de så ledsna som barn,
visar dåligt humör och tänker att de inte tjänar
Gud när de inte för följa sina egna nycker.
De lever efter sin egen smak och egen vilja
och anser det vara det högsta.
Så snart man vill frigöra dem och få dem att verkligen Guds vilja, blir de alldeles missmodiga,
nedstämda och olyckliga.
De tror att om de är nöjda och tillfredsställda,
så blir Gud förhärligad och tillfredsställd.
4. Åter andra finns det, som till följd av sitt
frosseri är så föga medvetna om sin egen ringhet och eget elände, och som har till den grad åsidosatt
den barnsliga fruktan och vörnaden inför
Guds upphöjda majestät, att de inte drar sig för
att av tvinga sina biktfäder tillåtelse att ofta gå
till kommunion. Det värsta är att de inte sällan
vågar kommunicera utan tillstånd och godkännande
av Kristi tjänare och ställföreträdare och sedan
hemlighåller de det för honom.
Då de bara tar sikte på kommunionen, biktar
de sig endast helt ytligt och tänker inte på att den
borde mottagas i ett rent och väl förberett
hjärta. I varje fall skulle det vara förnuftigare
och fullkomligare att ha en helt annan inställning
och be biktfadern att inte släppa fram dem
så ofta till sakramenten.
Men det bästa mellan dessa båda ytterligheter
vore ödmjuk undergivenhet.
Överdriven djärvhet på denna punkt är alltid
av ondo, och man måste med rätta frukta
att sådan förmätenhet blir straffad.
5. Vid den heliga kommunionen är sådana själars
hela bemödande inriktat på att förskaffa sig själv
en ljuvlig känsla, och inte på att tillbedja och ödmjukt lovprisa den Gud de just har mottagit.
De är så helt upptagna av denna tanke,
att om de inte märker någon sinnlig känsla
av andakt, så tror de att de inte har uträttat någonting. Detta visar en mycket låg uppfattning
av Gud.
De förstår inte att den sinnliga känslan
är den minsta av detta heliga sakraments verkningar, under det att den största, den som
inte syns, är nåden.
Och därför tar Gud ofta ifrån dem dessa
förnimbara känslor och njutningar, så att de
i stället kommer att betrakta honom med
trons ögon.
De vill känna och förnimma Gud, både vid kommunionen och andra andliga övningar,
precis som om han vore fattbar och tillgänglig
för våra sinnen.
Allt deta förråder stor ofullkomlighet och står
i klar motsats till Guds väsen, vilket man
är skyldig en ren tro.
6. På samma sätt förhåller sig dessa själar
i bönen. De lever i den tron att allt beror på
om man känner sinnligt förnimbar glädje
och andakt.
De anstränger sig med all kraft att känna detta
och tröttar därvid ut sig och gör sig stort
huvudbry i onödan.
När de inte lyckas finna denna lustkänsla
blir de tröstlösa och tror att de inte har
uträttat någonting.
Genom dessa bemödanden förlorar de den sanna
andakten och kontemplativa bönens rätta anda,
som består i att framhärda tålmodigt
och ödmjukt, i brist på självförtroende och med
den enda önskan att behaga Gud.
Därför händer det också, att om de vid en
eller annan övning en gång inte finner någon
lustkänsla, så får de avsmak för dett aslags övning,
vill inte på nytt ägna sig åt den och lämnar
den ofta definitivt.
De är som sagt lika barn, som låter sig ledas
av njutningen och inte av förnuftet.
Hela deras tanke- och viljeliv inriktas på
att söka andlig glädje och tröst.
Därför kan de de aldrig få nog av andlig läsning;
än väljer de den ena än den andra meditationen;
med ett ord, de är ständigt på jakt efter egen trevnad i de gudomliga tingen.
Men Gud förvägrar dem detta i sin stora rättfärdighet, vishet och åstadkomma mycket ont
i deras liv.
För dessa själar ärdet alldeles särskilt nödvändigt
att få inträda i denn dunkla natten som vi skall
tala om, så att de får renas från alla dessa barnsligheter.
7. Utom denna böjelse för njutningar bär
sådana själar också på en annan stor ofullkomlighet. De är nämligen alltför slappa
och tröga för att vilja gå korsets mödosamma väg.
Ty en själ som hänger sig åt njutning
skyggar helt naturligt tillbaka inför all
självförnekelsens bitterhet.
8. Dessa själar är emellertid också behäftade
med många andra ofullkomligheter som uppstår
ur den sistnämnda.
Herren botar dem dock i sinom tid genom att ge
dem frestelser, långvarig känslotorka och andra
plågor, som allesamman hör hemma i den
dunkla natten.
Men om allt detta skall jag nu inte tala, för att inte
bli alltför omständlig.
Jag vill bara nämna att andlig nykterhet och måttfullhet har en helt annan karaktär:
de följer självförnekelsens väg, i fruktan och
underkastelse.
Andlig nykterhet hjälper oss också att inse
att fullkomligheten och värdet i våra handlingar
inte ligger i det stora antalet och i det nöje
man finner i dem, utan i den självförnekelse
som man därvid övar.
Därför måste nybörjarna göra allt som står
i deras makt, ändå till dess att Gud själv värdigas
rena dem genom att införa dem i den dunkla
natten. Eftersom jag längtar efter att få tala
om den, skall jag bara lätt beröra dessa
ofulkomligheter.
KAPITEL. 5.
OFULLKOMLIGHETER HOS NYBÖRJARE IFRÅGA
OM DEN KARDINALSYND SOM VREDEN ÄR.
1. Många nybörare låter förleda sig till längtan
efter andliga njutningar.
Och därför begår de vanligen många ofullkomlig-
heter genom att ge efter för kardinalsynden vrede.
Ty när de inte längre upplever varken njutning
eller glädje i de andliga tingen, så blir de
desorienterade, ledsna och handlar i dåligt
humör; vid minsta anledning blir de irriterade,
ibland blir de rentav outhärdliga.
Dessa sinnesstämningar kommer ofta fram
när de i bönen har haft en märkbar andakt fylld
av inre hänryckning
Eftersom de inte längre erfar denna njutning
befinner de sig nu naturlig känslotorka
och intresselöshet.
Det liknar det lilla barnet som har lyfts bort
från modersbröstet, där det fann njutning
och glädje.
Om man emellertid vid denna naturliga
företeelse inte låter misstämningen härska,
så är det ingen synd, det är bara en ofullkomlighet
som själen kommer att bli renad ifrånn genom den
dunkla nattens lång aperioder av torka
och andra plågor.
2. Somliga nybörjare uppvisar ett annat slag
av andlig vrede.
De grips av en stark nitälskna i tid och råkar
i häftig vrede mot anda människor för deras fel
och synder, de observerar dem och känner sig
emellanåt föranlåtna att klandra dem våldsamt.
De beter sig som om de själva vore mästare
i dygd. Men i verkligheten är ju ett sådant
uppförande långt avlägset från det andliga saktmodet.
3. Det finns andra som när de ser sina egna
ofullkomligheter blir otåliga och onda på sig själva.
Tålamodet fattas dem till dem grad, att de
helst ville bli helgon på en dag.
De pålägger sig ofta mycket, och fattar energiska
beslut.
Men eftersom de inte är ödmjuka utan fyllda av
självkänsla, så hjälper det inte att fatta beslut
som man sedan inte orkar genomföra.
Och eftersom de inte i tålamod kan invänta
att Gud skall ge dem vad han vill och när han
vill, så blir de alltmer irriterade.
Denna sinnesstämning är raka motsatsen till det
andliga saktmod vi har talat om.
Den kan inte helt botas annat än genom reningen
i den dunkla natten.
Naturligtvis finns det återigen andra som visar
så stort tålamod och som går så långsamt framåt,
att det skulle behaga Gud mera om
de vore litet mindre tålmodiga.
KAPITEL. 4.
ANDRA OFULLKOMLIGHETER SOM NYBÖRJARE
VANLIGEN GÖR SIG SKYLDIGA TILL IFRÅGA OM
OKYSKHET, DEN TREDJE KARDINALSYNDEN.
1. Utom de ofullkomligheter som härrör från
var och en av de kardinalsynder jag talar om,
har många nybörjare åtskilliga andra, men dem
utlämnar jag för att inte bli alltför långrandig.
Jag får nöja mig med att beröra några av de mest
betydande, sådana som liksom är orsaken
och upprinnelsen till de övriga.
Beträffande okyskheten är det inte min avsikt
att tala om vilka synder som andliga människor
kan begå på denna punkt, utan bara att syssla
med de ofullkomligheter på området som
bör försvinna i den dunkla natten.
Där finns det många ofullkomligheter som kunde
kallas andlig orenhet, inte därför att det verkligen
rör sig om orenhet, utan därför att andliga
ting framkallar dem.
Ty det händer ofta till och med vid andaktsstunder
att sensuella impulser och reaktioner uppstår
och inträffar utanatt man kanhindra det.
Detta inträffar ibland rentav medan anden är
försjunken i djup bön, eller medan man mottar
Botens och Altarets sakrament.
Dessa känslor beror inte på oss själva, utan de
kommer av någon av följande orsaker.
2. Först och främst beror de ofta på den lustkänsla
som vår mänskliga natur erfar vid andliga ting.
Då anden och sinnena erfar den, så får båda
dessa delar av själen just den tillfredsställelse
som är karakteristisk för var och en av dem.
Anden som den högre delen stimuleras av glädjen
och lustkänslan i Gud, och sinnligheten som den
lägre delen stimuleras av sinnligt välbehag
och nöje, ty den är ur stånd att fatta och njuta
på något annat sätt.
Sinnligheten finner helt enkelt de nöje som är avpassat för just den, alltså sinnenas oordnade
välbehag. Och därför kan själen vad anden
beträffar vara försjunken i djup bön inför Gud,
och å andra sidan samtidigt i sin sinnliga del
känna upproriskhet och erfara känslor av vällust,
och detta passivt och helt mot sin egen vilja.
Detta kan inträffa t.ex när hon mottar kommunionen. Ty när hon känner glädje
och tillfredsställelse vid denna handling av kärlek,
därför att det är Herren som ger sig åt oss,
då känner också den sinnliga delen glädje,
men på sitt eget sätt.
Och eftersom båda delarna i grund och botten
bara är ett enda väsen, så deltar vanligen båda
i vad den ena upplever, men varje del på sitt eget sätt. Ty, säger Filosofen, allt som mottas,
mottas på den mottagandes sätt.
Och därför är det så, särskilt i detta begynnelse-
stadium men också senare när själen har hunnit
längre på väg, att sinnerligheten somju är
fullkomlig ofta mottar den gudomlige Anden på
ett lika ofullkomligt sätt.
Men när den sinnerliga delen en gång väl har
blivit omgestaltad genom den dunkla nattens
rening, då har den inte längre dessa svagheter.
Ty då är det inte längre den, som mottar den
gudomlige Anden, utan Anden drar den snarare
in i sig, så att den själv mottar allting på
andligt sätt.
3. Den andra orsaken till sådana uppror är
djävulen. Han försöker oroa och förvirra själen
när hon ber eller just börjar att be, och då uppväcker han dessa oordnade impulser i naturen.
Om själen på något sätt överlämnar sig åt dem lider
hon stor skada. Ty av fruktan för dem och i sin
iver att bekämpa dem kan hon slappas något
litet i sin bön, och det är just vad han vill.
Men han kan också få somliga människor att helt
avstå från bönen. De tror att denna upproriskhet
inträffar oftare under bönen än eljest, och så
förhåller det sig i viss mån också, ty djävulen
framkallar den hellre då än annars, just för
att få dem att avstå från denna andaktsövning.
Men det är inte allt. Mycket levande framställer
han för dem de grövsta och skamligaste bilder,
och ofta i nära förbindelse med andliga ting
och personer som gör dem gott, allt för
att terrorisera dem och göra dem modlösa.
Därför vågar de människor som låter sig påverkas
av detta aldrig betrakta eller ens tänka på
någonting vad det än må vara, ty då stöter de
genast på frestelser.
Och hos melankoliskt lagda människor uppstår
dessa impulser så häftigt och våldsamt, att man
måste känna medlidande med dem, deras liv
är verkligen sorgligt. Detta onda kan hos
människor som är obalanserade nå en så hög grad,
att de själva tycks ha ett intryck av att verkligen
vara besatta av djävulen utan att vara i stånd
att förhindra det.
Några av dem kan likväl driva tillbaka ett sådant
anfall genom att beväpna sig med mod och energi.
När sådan prövningar drabbar människor tll
följd av deras melankoli, så befrias de vanligen
inte därifrån förrän de tillfrisknar från detta
sinnestillstånd, eller förrän de inträder i den
dunkla natten, som steg för steg botar dem
från allt ont.
4. Den tredje källan till sådana oordnade impulser
och den kamp som därvid uppstår, är i allmänhet
själva den fruktan som människor med dessa
impulser och förställningar redan på för hand bär
inom sig.
Och denna fruktan som drabbar dem vid den
plötsliga erinringen av vad de ser, gör eller
tänker, den åstadkommer att de helt utan egen
skuld lider av sina impulser.
5. Det finns också själar av känslig och lättrörd
natur, som knappt har upplevat en liten lustkänsla
i fromhet eller bön förrän de ser sig översvämmade
av okyskhetens anda, som så river dem med sig
och så berusar deras sinnlighet, att de känner
sig liksom dränkta i all smuts och all lockelse
i denna last.
Dessa båda intryck håller sig kvar samtidigt
på ett passivt sätt, och ibland kan man konstatera
att det rentav har förekommit skamliga verkningar
och förödmjukande handlingar.
Orsaken därtill är som sagt deras känsliga
och lättrörda natur, ty vid minsta sinnesrörelse
uppröres även deras blod och övriga kroppsvätskor
och framkallar dessa störningar.
För övrigt möter dem samma sak när de
råkar ut i vred, sorg eller i smärta.
6. Ibland händer det också hos dessa andliga
människor att när de talar om eller övar sig
i andliga ting, så uppstår en sprudlande och livfull
glädje.
Detta inträffar när de i minnet sysselsätter sig
med de personer som är tillstädes.
De gör så med en fåfänglig lustkänsla.
Allt detta har sin upprinnelse i den andliga
okyskheten såsom vi här uppfattar den.
Vanligtvis erfar viljan härvid en känsla av välbehag.
7. Några av dessa personer underhåller gärna
en självisk och bunden vänskap med andra,
under förebärande av andlighet.
Men rätt ofta härrör dessa vänskapsband
mer ur sinnlighet än ur trons anda.
Detta kan man se därav att vid minet av denna
vänskap är det inte tanken på Gud och kärleken
till honom som ökas, utan samvetskvalen.
Ty om denna vänskap är rent andlig, då växer
också kärleken till Gud med den.
Ju oftare man erinrar sig denna vänskap,
desto oftare erinrar man sig också med vänskapen
med Gud och finner glädje däri.
Alltefter som den ena växer, växer också den
andra.
Guds Ande har nämligen den egenskapen att han
ökar det ena goda samtidigt med det andra,
för så vitt de har likhet och överensstämmelse
sinsemellan.
När däremot en sådan kärlek kommer av den
nämnda felaktiga sinnligheten, så har den helt
motsatta verkningar: ty ju mera den ena kärleken då växer, desto mera förminskas en andra,
och också minnet av den försvinner.
Om den sinnliga kärleken växer, ser man genast
att själen kallnar i kärleken till Gud, glömmer
honom mer och mer och känner samvetskval.
Om däremot kärleken till Gud växer i en själ,
så kallnar hon i den sinnliga kärleken
och glömmer den, därför att detta är två helt
motsatta slag av kärlek.
Ingen av dem kan få den andra att växa,
utan den dominerande utsläcker den andra
och förstör den och vinner därigenom själv
i styrka, som filosoferna säger.
Därför säger vår Herre i Evangeliet:
"Det som är fött av kött, det är kött; och det som
är fött av Anden, det är ande" ( Joh. 3:6 ).
Det betyder att den kärlek som födes av
sinnerligheten är inställd på Guds Ande
och kommer honom att växa inom oss.
Datta är den skillnad som finns mellan
dessa två slag av kärlek och som hjälper oss
att hålla dem isär och förstå dem.
8. När själen går in i den dunkla natten,
blir alla slag av kärlek underkastade förnuftet.
Kärleken tillGud växer och renas, den andra
kärleken tynar av, förstöres och förintas.
Men i början åstadkommer denna natt
att själen förlorar dem båda ur sikte,
såsom jag senare skall visa.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|