Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 29:1-23. JEREMIAS BREV TILL DE DEPORTERADE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 29:1-23.

 

JEREMIAS BREV TILL DE DEPORTERADE.

 

Jeremia bok. 29:1.

 

1.  #Detta är det brev som profeten Jeremia sände från Jerusalem till dem av de äldste som fanns kvar

      bland de deporterade, till prästerna och profeterna och till hela folket, dem som

    Nebukadnessar hade fört bort från Jerusalem

till Babylonien#.

 

Profetens skrivna brev sändes från staden

    Jerusalem: till kvarlevande äldste prästerna

profeterna och folken blev bortförda till

    fångenskapen i Babylon. 

 

Jeremia bok. 29:2.

 

2.  #Det skedde sedan kung Jekonja hade lämnat

Jerusalem tillsammans med kungamodern,

     hovmännen, stormännen i Juda och Jerusalem

och hantverkarna och smederna#.

 

Tiden för brevets kontakt med de levande i

   fångenskapen skedde under kung Jekonjas

regeringstid.

      Vilken lämnat Jerusalem tillsammans med 

kungamodern.

      Judas stormän och hovmän.

Jerusalems hantverkare och smeder.

 

Jeremia bok. 29:3.

 

3.  #Brevet överlämnades av Elasa, Shafans son,

och Gemaja, Hilkias son, som av Sidkia,

       kungen av Juda, sänts till Babylon,

till Nebukadnessar, kungen av Babylonien.

     Det löd:#.

 

Jeremias brev överlämnades av Elasa och Gemaja.

       

Jeremia bok. 29:4.

 

4.  #"Så säger Herren Sebaot, Israels Gud, till

alla de deporterade som har förts bort från

      Jerusalem till Babylonien:#.

 

I brevet stod det skrivet:

       Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

 

Jeremia bok. 29:5.

 

5.  #Bygg er hus och bo i dem.

 Plantera trädgårdar och ät frukten från dem#.

 

Var inte modlösa:

    Bygg er hus och bo i dem.

Plantera trädgårdar ät av frukten från träden. 

 

Jeremia bok. 29:6.

 

6.  #Ta er hustrur och avla söner och döttrar åt

män, så att de föder söner och döttrar.

      Bli flera där, inte färre!#.

 

Föröka er i er fångenskap.

     

Jeremia bok. 29:7.

 

7.  #Gör allt för den stad jag har deporterat er till

skall blomstra, och be till Herren för den.

      Ty dess välgång är er välgång#.

 

Var frimodiga i vad ni gör.

       Låt staden där ni bor få blomstra:

be ödmjukt om Herrens förbarmande.

    Stadens välstånd framgång tillhör er. 

 

Jeremia bok. 29:8.

 

8.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Låt inte lura er av profeterna bland er alla av era

    spåmän och bryr er inte om drömmarna

de drömmer#.

 

Låt er inte bli bedragna av falska profeter:

    spåmännens spådomar: vilka skapar er

förvirrande och oroliga hjärtan.

     Undvik deras fantasifulla lögnaktiga drömmar.

 

Jeremia bok. 29:9.

 

9.  #Ty lögn är vad de profeterar för er i mitt namn.

Jag har inte sänt dem, säger Herren#.

 

De profeterar lögn i mitt heliga namn.

      Inte mina budbärare, säger Herren.

     

Jeremia bok. 29:10.

 

10.  #Så säger Herren:

   Först när sjuttio år har gått för Babylonien skall jag ta mig an er och uppfylla mitt löfte att föra er

    tillbaka hit#.

 

Herrens ord säger:

      När de sjuttio åren gått för er boplats i Babylon.

Ska jag uppfylla mitt löfte föra er tillbaks hit.

 

Jeremia bok. 29:11.

 

11.  #Jag vet vilka avsikter jag har med er,

säger Herren välgång, inte olycka.

    Jag skall ge er en framtid och ett hopp#.

 

Jag vet vilka framtidsplaner jag har för er,

    säger Herren:

Låta er få leva i välgång inte livets olyckliga liv.

      Mitt löfte till er ett tryggt framtidshopp. 

      

Jeremia bok. 29:12.

 

12.  #När ni åkallar mig och ber till mig skall jag lyssna på er#.

 

Åkallar ni mig i ödmjukhet:

    Be till mig jag lovar lyssna på era ord.

 

Jeremia bok. 29:13.

 

13.  #När ni söker mig skall ni finna mig.

   Ja, om ni helhjärtat söker efter mig#.

 

När ni villigt söker mig ni skall finna mig.

         Söker mig hel-hjärtat.

 

Jeremia bok. 29:14.

 

14.  #Skall jag låta er finna mig, säger Herren.

Jag skall vända ert öde och samla er från alla folk

      och alla de platser till vilka jag har fördrivit er,

säger Herren. 

     Jag skall låta er återvända till den plats jag har

förvisat er från#.

 

I ert sökande efter mig: skall jag låta er finna mig,

     säger Herren.

Jag skall förändra ert förtryckta liv:

     i Babyloniska fångenskapen.

Församla er från alla folk alla de olika boplatser

     till jag fördrivit er till, säger Herren.

Låta er i frihet få återvända till den boplats

     vilket ni var förvisade från.

 

Jeremia bok. 29:15.

 

15.  #Men ni säger:

Herren har låtit profeter träda fram bland

     oss i Babylonien#.

 

Ni säger: 

     Herren tillåtet profeter träda fram bland oss

i babyloniska fångenskapen.

 

Jeremia bok. 29:16.

 

16.  #Så säger Herren om den kung som sitter

på Davids tron och om alla dem som bor i denna

     stad, era bröder som inte fördes bort med er

i fångenskap#.

 

Herren den kung som sitter på Davids tron:

    och de folk bor i Jerusalem.

Era bröder vilka blev räddade från fångenskapen.

 

Jeremia bok. 29:17.

 

17.  #Så säger Herren Sebaot:

Se, jag sänder svärd och svält och pest mot dem.

      Jag skall behandla dem som skämda fikon,

som är så dåliga att de är oätliga#.

 

Herrens sanna ord säger:

     Jag låter dödliga svärdet svälten pesten

drabba dem.

      Skall behandla dem likt illaluktande fikon.

 

Jeremia bok. 29:18.

 

18.  #Jag skall förfölja dem med svärd och svält

och pest och göra dem till en skräckbild för alla

      riken på jorden, till en förbannelse, jag skall

utsätta dem för ödeläggelse och hån och skam

     bland alla de folk till vilka jag har fördrivit dem#.

 

Skall förfölja dem med svärdet svälten pesten:

    dödens vapen.

Låta deras liv bli till en skräckbild för alla riken

     på jorden.

Bli till en förbannelse inför männskors ögon.

        Deras liv vittnar om ödeläggelse.

Bli föraktade förödmjukade:

        bland alla de folk de blivit fördrivna till.

 

Jeremia bok. 29:19.

 

19.  #Eftersom de inte lyssnade till mina ord,

säger Herren.

    Gång på gång sände jag mina tjänare

profeterna till dem.

     Men ni ville inte lyssna, säger Herren#.

 

Eftersom ni förkastat mina ord, säger Herren.

     Gång på gång sände mina budbärare profeterna

till dem.

      Deras hårda hjärtan o-villiga höra mina ord,

säger Herren.

 

Jeremia bok. 29:20.

 

20.  #Men hör Herrens ord, alla ni deporterade som jag sänt från Jerusalem till Babylonien#.

 

Hör nu Herrens ord:

     alla ni vilka blivit deporterade till Babylonien. 

 

Jeremia bok. 29:21. 

 

21.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud,

om Achav, Kolajas son, och om Sidkia, Maasejas

   son, som profeterar lögn för er i mitt namn:

Se, jag utlämnar dem åt Nebukadnessar,

     kungen i Babylonien, och han skall låta avrätta

dem inför era ögon#.

 

Herren Sebaot, Israels Gud säger:

        Achav Sidkia vilka profeterar lögn

vanhelgar mitt namn.

        Jag skall utlämna dem åt Nebukadnessar.

Han skall avrätta dem inför era ögon.

 

Jeremia bok. 29:22.

 

32.  #Deras namn skall användas som en förbannelse av alla dem som deporterats från Juda

     till Babylonien; de skall säga:

"Må Herren göra med dig som med Sidkia

      och Achav, som kungen av Babylonien

lät steka!".

 

Deras gudlösa namn skall användas som

    förbannelse.

 

Jeremia bok. 29:23.

 

33.  #Ty de gjorde som är en vettlöshet i Israel:

de horade med varandras hustrur och de uttalade

       lögner i mitt namn, sådant som jag aldrig

befallt dem att säga.

      Jag vet, jag kan vittna, säger Herren#.  

 

Deras liv var fyllda av dårskap i Israel.

     Levde lösaktigt liv:

umgicks med varandras hustrur.

      Uttalade lögnaktiga ord i mitt namn.

Jag känner till deras gudlösa liv.

  

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards