Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 28:1-17. HANAnJA OCH JEREMIA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 28:1-17.

 

HANANJA OCH JEREMIA.

 

Jeremia bok. 28:1.

 

1.  #Samma år, i det fjärde årets femte månad,

när Sidkia hade blivit kung över Juda, talade profeten Hananja, Assurs son, som var från Givon,

     till mig i Herrens hus i prästernas och hela folkets närvaro:#.

 

Samma år i det fjärde årets månad blev Sidkia

     kung över Juda land.

Profeten Hananja profeterade till mig i Herrens hus

        och inför prästernas och folkets närvaro.

 

Jeremia bok. 28:2.

 

2.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Jag bryter sönder den babyloniske kungens ok#.

 

Talar profetiska ord i Herrens namn:

      Jag, Hananja bryter sönder den babyloniske

kungens ok: över era nackar.

 

Jeremia bok. 28:3.

 

3.  #Inom två år ska jag föra tillbaka hit alla de föremål från Babylonien, tog härifrån och förde

     till Babylon#.

 

Inom två år skall jag föra tillbaka hit alla de

     förmål från Babylonien vilka togs från er

fördes till Babylon.

 

Jeremia bok. 28:4.

 

4.  #Och Jekonja, Jojakims son, kungen av Juda,

och som deporterats från Juda till Babylonien

       skall jag föra tillbaka hit, säger

Herren.

     Jag skall bryta sönder den babylonske kungens

ok#.

 

Jekonja kungen av Juda, som deporterades från

     Juda land till Babylonien:

skall jag föra tillbaka hit, säger Herren.

   Jag lovar bryta sönder den babyloniske

kungens ok.  

 

Jeremia bok. 28:5.

 

5.  #Då gav profeten Jeremia detta svar till profeten Hananja inför prästerna och alla som stod i

     Herrens hus#.

 

Profeten Jeremia besvarade profeten Hananjas ord:

      inför prästerna och alla vilka stod i Herrens hus. 

 

Jeremia bok. 28:6.

 

6.  #"Ja och amen!

 Må Herren göra så, må Herren låta din profetia gå

      i uppfyllelse så att föremålen från Herrens hus

och alla de deporterade kommer tillbaka hit

     från Babylonien#.

 

Ja och amen till dessa ord!

       Herren låter göra så.

Herren tillåter din profetia gå i uppfyllelse.

      Föremålen från Herrens hus och alla de som

deporterades till Babylonien kommer tillbaka.

 

Jeremia bok. 28:7.

 

7.  #Men hör vad jag har att säga dig och hela folket#.

 

Lyssna på mig Hananja vad jag vill säga dig

       och hela folket vilket hört dina profetord.

 

Jeremia bok. 28:8.

 

8.  #Forna tiders profeter, de som levde före mig

och dig, profeterade om krig och olycka

    och pest för många länder och mäktiga riken#.

 

Forna tiders profeter: vilka levde före mig och dig.

       Profeterade om krig olycka och pest

för många länder och mäktiga riken.

      

Jeremia bok. 28:9.

 

9.  #Men en profet som profeterar om fred och lycka, hans ord måste gå i uppfyllelse innan det

     står klart att han verkligen är sänd av Herren"#.

 

En sann profet profeterar om fred lycka.

     Hans profetord måste gå i uppfyllelse.

Innan det visar sig om han verkligen är Herrens

      budbärare.  

 

Jeremia bok. 28:10.

 

10.  #Profeten Hananja tog oket från Jeremias nacke  och bröt sönder det#.

 

Profeten Hananja tog oket från Jeremias nacke

       bröt sönder oket.

 

Jeremia bok. 28:11.

 

11.  #Och Hananja sade i hela folkets närvaro:

"Så säger Herren:

       Just så skall jag inom två år lyfta den babyloniske kungen Nebukadnessars ok från

    folkens nacke och bryta sönder det ".

Då gick profeten sin väg#.

 

Inför hela folkets närvaro sa Hananja:

     Så säger Herren:

Inom två år skall jag lyfta bort den babyloniske

      kungen Nebukadnessars ok från folkets nacke

bryta sönder det.

        När Jeremia hörde budskapet försvann han. 

 

Jeremia bok. 28:12.

 

12.  #Efter det att profeten Hananja hade lyft oket 

från profetens Jeremias nacke och brutit sönder

     det kom Herrens ord till Jeremia:#.

 

Herrens ord kom till profeten Jeremia:

      när profeten Hananja lyft oket från profetens 

nacke brytet sönder det.

 

Jeremias bok. 28:13.

 

13.  #Gå och säg till Hananja:

Så säger Herren:

     Ett ok av trä har du brutit sönder, men istället

har du gjort ett ok av järn#.

 

Gå frimodigt till den falske profeten Hananja:

         Tala mina ord:

Oket av trä har du i din falskhet brutit sönder.

      Istället har du i din profetiska handling gjort

ett järn-ok.  

 

Jeremia bok. 28:14.

 

14.  #Ty så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

   Ett ok av järn lägger på alla dessa folks nacke.

De ska underkasta sig Nebukadnessar, kungen

    av Babylonien, och lyda honom.

Även de vilda djuren ger sig åt honom#.

 

Herren Sebaot, Israels Gud:

       Järnoket lägger jag på alla dessa folks nacke.

Skall underkasta sig Nebukadnessar, kungen

     av Babylonien.

Vara honom lydig.

      Även de vilda djuren underkasta sig honom.

 

Jeremia bok. 28:15.

 

15.  #Och profeten Jeremia sade till profeten

Hananja:

    "Hör på, Hanaja!

Herren har inte kallat dig, och du har fått detta

      folk tro på lögner#.

 

Herrens profet Jeremia sade till profeten Hananja.

       Lyssna ödmjukt på mina profetord!

Herren har inte kallat dig: till sin profet.

      Dina falska profetord har fått detta folk tro

på dina lögner.

 

Jeremia bok. 28:16.

 

16.  #Därför säger Herren så:

Nu kallar jag dig ----- bort från jorden.

       I år skall du dö, eftersom du har talat

lögnaktigt om Herren"#.

 

Efter dina lögner: skall jag låta ditt liv utplånas

     från jorden.

I år skall du dö.

       Du har talat lögnaktigt om Herren.

 

Jeremia bok. 28:17.

 

17.  #Det året, i den sjunde månaden,

   dog profeten Hananja#. 


 


 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards