Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 30:1-24. LÖFTE OM BEFRIELSE OCH LÄKEDOM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 30:1-24.

 

LÖFTE OM BEFRIELSE OCH LÄKEDOM.

 

Jeremia bok. 30:1.

 

1.  #Detta ord kom till Jeremia från Herren:#.

 

Herrens ord till profeten Jeremia.

 

Jeremia bok. 30:2.

 

2.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Skriv ner i en bokrulle allt vad jag har talat 

    till dig#.

 

Skriv ner i en bokrulle det jag vill tala till dig. 

 

Jeremia bok. 30:3.

 

3.  #Ty det skall komma en tid, säger Herren,

då skall jag vända ödet för mitt folk, Israel

    och Juda, säger Herren.

Jag skall föra dem tillbaka till det land jag gav

      åt deras fäder, och det skall bli deras egendom#.

 

Det skall komma en tid av vederkvickelse,

      säger Herren:

Löfte om befrielse och läkedom.

        Befrielse från babyloniske kungen förtryck:

för mitt folk Israel och Juda, säger Herren.

       Skall föra dem tillbaka till det land jag

av kärlek till deras fäder gav.

      Vilket skall bli deras egendom. 

 

Jeremia bok. 30:4.

 

4.  #Detta är vad Herren talade om Israel och Juda#. 

 

Herrens ord om Israel och Juda.

 

Jeremia bok. 30:5.

 

5.  #Ja, så säger Herren:

Vi hör ångestskrin, rop i hjälplös skräck#.

 

Herren säger:

     Vi hör ångestfyllda hjärtats rop.

Skräckslagna hjälplösas rop!

 

Jeremia bok. 30:6.

 

6.  #Tänk efter:

inte kan en man föda barn?

      Varför ser jag då alla män hålla händerna

om magen som födande kvinnor?

     Varför har alla ansikten skiftat färg

och blivit dödsbleka?#.

 

Tänk efter besinna er:

     Mannen har ingen skapad förmåga föda barn.

Männens ångestfyllda beteende visar sig i deras

    kroppspråk:

Håller sina manliga händer om magen likt födande 

     kvinnors kroppsspråk.

 

Jeremia bok. 30:7.

 

7.  #Oerhörd är den dagen, ingen annan lik.

Det blir en nödens tid för Jakob, men han

     skall bli räddad#.

 

Den dagen kommit när alla är ångestfyllda

    skräckslagna.

Nödens tid för Jakob.

      Han skall bli lovad befrielse. 

 

Jeremia bok. 30:8.

 

8.  #Den dagen, säger Herren Sebaot, skall jag lyfta

oket från hans nacke och bryta sönder det och slita

      av hans band.

De skall inte längre träla under främlingar#.

 

På befrielsens dag, säger Herren.

    Jag vill visa mitt förbarmande över mitt folk:

lyfta tunga träldomsoket från hans nacke.

       Bryta sönder det slita av hans slaviska band.

Israel och Juda mitt folk: Jakobs ättlingar:

     inte längre vara trälar under främlingar.

 

Jeremia bok. 30:9.

 

9.  #De skall tjäna Herren, sin Gud, och David,

den kung som jag skall låta stiga fram bland dem#.

 

De skall betjäna Herren, sin Gud.

      David den kung vilken jag frimodigt träda fram

bland dem. 

 

Jeremia bok. 30:10.

 

10.  #Var inte rädd, du min tjänare Jakob,

säger Herren, var inte förskräckt, du Israel.

      Jag skall rädda dig ur fjärran land där de

är fångna.

      Jakob skall åter leva trygg, ingen skall

hota honom#.

 

Låt inte inte rädslan vara din Herre,

     du min älskade tjänare Jakob.

Mitt löfte till dig vara din livsräddare ur fjärran

     land de lever i fångenskap.

 

Jeremia bok. 30:11.

 

11.  #Ty jag är med dig, säger Herren, och jag

skall rädda dig.

      Jag skall förgöra alla folk bland vilka jag

har skingrat dig.

      Men dig skall jag inte förgöra.

Jag skall tukta dig, men rättvist, jag låter dig

    inte undgå straff#.

 

Jag är med Jakob, säger Herren Sebaot.

       Jag skall vara din räddare.

Jag skall förgöra dina fiender vilka jag förskingrat

        dig.

Dig skall jag ge läkedom befrielse.

         Jag skall fostra dig in mina andliga dygder.

In i tuktans rättvisa.

     "Mitt ord säger: den jag älskar agar jag".

 

Jeremia bok. 30:12.

 

12.  #Ty så säger Herren:

Din skada skall aldrig helas, ditt sår kommer

       inte att läkas#.

 

Herrens ord säger:

     Din gudlöshet gav din skada.

Ditt själssår finner ingen läkedom.

 

Jeremia bok. 30:13.

 

13.  #Det finns ingen bot för ditt variga sår,

det finns ingen läkedom#.

 

Jeremia bok. 30:14.

 

14.  #Alla dina älskare har glömt dig, de frågar

inte längre efter dig.

     Som en fiende slog jag dig, jag tuktade dig grymt, för att din skuld var så stor, dina synder

     så många#.

 

Dina falska otrogna älskare övergav dig:

     visar ingen längtan efter dig.

Dina syndiga skuld blivit så stor inför mig.

      Jag behandlade dig som min fiende:

tuktade dig för din upproriskhet mot mig.

 

Jeremia bok.  30:15.

 

15.  #Varför klagar du över din skada, över att ingen

bot finns för din plåga?

     För att din skuld var så stor, dina synder så många, har jag gjort detta#.

 

Orsaken till din plåga och ditt klagorop över din

     smärtsamma skada:

Dina överträdelser mot mig är stor.

      Ditt syndamått rågat.

 

Jeremia bok. 30:16.

 

16.  #Men alla som ätit av dig skall själv ätas,

alla dina fiender skall föras bort i fångenskap.

      De som skövlat dig skall själva skövlas,

alla som plundrat dig skall jag utlämna åt

    plundring.

 

Alla som har sin gemenskap med ditt gudlösa liv:

    blir bemittad av ditt hjärtats hårdhet.

Dina finder skall till deporterade bort till

     Babyloniens fångenskap.

Den som förstör ditt liv skall själv förgöras.

      Alla som plundrar dig, skall själv bli

offer för plundring.

       

Jeremia bok. 30:17.

 

17.  #Jag skall skänka dig läkedom och hela

dina sår, säger Herren, dig som man kallat

    "den utstötta" ,

"Sion som ingen bryr sig om".

 

Jag villig skänka dig läkedom hela alla dina

      smärtsamma sår, säger Herren.

Du blir kallad "den övergivna".

        Sion övergiven plats.

 

Jeremia bok. 30:18.

 

18.  #Så säger Herren:

Jag skall resa Jakobs tält på nytt och förbarma mig

      över hans boningar.

Staden skall byggas upp på sin kulle, och palatset

      skall stå på sin rätta plats#.

 

Herrens sanna budskap säger:

      Jag skall upprätta Jakobs tält på nytt.

Visa mitt förbarmande över hans boningar.

         Staden skall synligt byggas upp på

sin höga kulle.

     Palatset skall placeras på sin urspungliga plats.

 

Jeremia bok. 30:19.

 

19.  #Lovsång skall höras därifrån och glada skratt.

Jag skall göra dem flera, inte färre, jag skall

       göra dem ärade, inte ringa#.

 

Lovsången skall höras i stadens palats.

        Glada människo-skratt åter höras.

Jag skall föröka människors antal.

       De äras för mitt namns skull.

 

Jeremia bok. 30:20.

 

20.  #Deras barn skall bli som fordom,

deras menighet skall bestå inför mig, och jag

      skall straffa deras förtryckare#.

 

Deras avkommma skall vara välsignade.

      Deras församling skall för evigt bestå.

Jag skall bestraffa deras gudlösa förtryckare.

 

Jeremia bok. 30:21.

 

21.  #Deras ledare skall vara en av deras egna,

härskaren kommer ur deras egna led.

       Jag skall låta honom träda fram inför mig,

ty vem skulle annars ha mod att nalkas mig,

     säger Herren#.

 

Deras utvalda ledare skall tillhöra deras församling.

           Härskaren kommer ur deras egna folk.

Låta honom frimodigt träda fram inför min helighet.

       Är jag inte med honom: skulle han bli

modlös när han närmar sig min närhet,

      säger Herren.

 

Jeremia bok. 30:22.

 

22.  #Ni skall vara mitt folk och jag skall vara

er Gud#.

 

Ni skall vara mitt utvalda egendomsfolk.

       Jag skall vara er Gud.

 

Jeremia bok. 30:23.

 

23.  #Herrens stormvind, vreden, bryter lös,

virvelstormen.

      Över de ondas huvuden virvlar de fram#.

 

Herrens vredes stormvind bryter sig lös:

     likt virvel-stormens kraftfulla styrka.

Vilket virvlar med styrka över de ondsintas

    huvuden. 

 

Jeremia bok. 30:24.

 

24.  #Herrens flammande vrede skall inte släckas,

förrän förverkligat sina planer.

      I kommande dagar skall ni inse detta#.

 

Herren flammande vrede misslyckas bli släckt 

    av gudlösa människo-händer.

Blir inte utsläckt förrän Herrens planer gått 

      i uppfyllelse.

 

Jeremia bok. 31:1.

 

1.  #När den tiden kommer, säger Herren,

skall jag vara Gud för alla Israels släkter,

     och de skall vara mitt folk#.

 

När den tiden kommer, säger Herren.

     Skall jag vara Gud för alla Israels släkter.

De vara mitt egendomsfolk.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards