Alla inlägg under november 2022

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

      PSALM. 6:1-11.

 

         BÖN BÖNESVAR I DJUP SJÄLSNÖD.

 

Psalm. 6:1.

 

1.  #Psalm av Guds utvalde tjänare David#.

 

Psalm. 6:2.

 

2.  #Herre, straffa mig inte i din vrede, 

straffa mig inte i din harm!#.

 

Låt inte din rättfärdiga vrede bestraffa mig.

      Fostra min trolöshet i din renhet.

 

Psalm. 38:2.

 

2.  #Herre, tukta mig inte i din vrede, straffa mig

     inte i din harm#.

 

Davids bön:

    Kung David talar om helig vrede mot människans 

 arvssynd. 

    Bestraffa mig inte. 

Petrus under sin jordevandring fick se undret med

  fiskafångets välsignelse.

Jag är en syndare.

 

Jeremia bok. 10:24.

 

24.  #Tukta oss Herre, men med rättvisa,

     inte i vredesmod, så att du förgör oss#.

 

Profeten Jeremias bön:

 

Den Herren älskar agar han.

      Fostra oss: gör oss till dina äkta barn efter dina 

fullkomliga lagar.

       Guds fullkomliga föreskrifter: upprättar oss.

 

Psalm. 6:3.

 

3.  #Förbarma dig, Herre, jag är kraftlös,

bota mig, Herre, min kropp tvina bort#.

 

Var mig nåderik barmhärtig, Herre.

     Förlåt mig, upprätta mig min ande själ kropp.

 

Psalm. 31:10.

 

10.  #Förbarma dig, Herre, jag är i nöd, mina ögon

      är skumma av sorgen, jag är matt till kropp

och själ#.

 

Citat ur Davids skattkammare.

     Davids förtröstansfulla bön.

Förbarma dig, Herre, jag är själsnöd.

        Mina ögon förmörkas av syndens mörka bitterhet.  Min kropp försvagas: själslivet kraftlöst.

 

Psalm. 6:4.

 

4.  #Och min själ är fylld av skräck ----- o Herre,

   hur länge?#.

 

Mitt själs-liv lever i fasa rädsla.

     Hur länge: tills du tröstar uppmuntra.

 

Psalm. 6:5.

 

5.  #Kom tillbaka, Herre, rädda mitt liv,

hjälp mig i din godhet#.

 

Böneropet.

     Nalkas mitt liv, Herre.

Var min räddare.

       Låt din gränslösa godhet visa sig i ord handling.

 

Psalm. 6:6.

 

6.  #Ty ingen åkallar dig bland de döda.

Vem lovsjunger dig i dödsriket?#.

 

Ingen åkallar ditt heliga namn bland de döda.

       Lovsånger till ditt namns ära hörs inte 

i dödsriket.

 

Psalm. 30:10.

 

10.  #Vad vinst har jag av min död, av att jag sänks 

    i graven?

Kan mullen prisa dig?

     Kan den förkunna din trofasthet?#.

 

Psalm av David vid Jerusalems tempelinvigning.

 

"Dödens udd är bruten på Kristi kropps korsfästelse".

    Dödligheten vinnings-lös.

I gravens mörker: ljuset förlorat sitt eviga ljus.

       Jordens mull prisar ingen salig.

Fattig på glädje harmoni vila.

    I dödsrikets boningar förkunnas inte 

Guds trofasthet. 

 

Psalm 88:11.

 

11.  #Gör du under med de döda?

     Kan skuggorna resa sig och prisa dig?#.

 

Psalm. 88:12.

 

12.  #Talar min i graven om din godhet.

      i avgrunden om din trofasthet?#.

 

Psalm. 88:13.

 

13.  #Blir dina under kända i mörkret, din rättfärdighet i glömskans land?#.

    

Jesus uppväckte Lasarus från de döda.

     Visade sin nåd barmhärtighet.

Dödsskuggorna kyliga livlösa.

       Gravens mörker saknar din godhet.

Ondskans dödliga mörker förkastar dina underverk.

       Din rättfärdighet glömd i glömskans mörka land.

 

Psalm. 115:17a.

 

#De döda prisar inte Herren#.

 

De levande prisar Herrens heliga namn.

 

Jesaja bok. 26:14.

 

14.  #De döda får inte liv igen, skuggorna uppstår inte.

     Så har du straffat och förgjort dem och utplånat

minnet av dem#.

 

Profeten Jesajas profetiska Budskap.

   "Herren gör slut på sitt folks förnedring"

 

De döda förlorat livsanden.

        Dödsskuggorna livlösa.

Bestraffade deras liv tillintetgjorda.

       Deras jordiska levnads minnen utplånade.

 

Syraks bok. 17:27.

 

27.  #Vem prisar dig i dödsriket,

          vem bär fram lovsång i de levandes ställe?#.

Jesus Syraks Vishet talar om maning till

      omvändelse.

Gör bot och bättring under jordelivet.

     I dödsriket saknas den Högstes lovprisning.

 

Psalm. 6:7.

 

7.  #Jag är matt av mitt suckande.

Jag dränker min bädd i tårar var natt,

      sängen dryper av gråt#.

 

Jag kraftlös i min förtvivlan oro.

      Min säng fylld av själs-livets inre tårar.

 

Psalm. 69:4.

 

#Jag har ropat mig trött, min strupe är hes.

     Mina ögon värker, jag har väntat länge på

min Gud#. 

 

Själens mörka liv livsglädjens fattigdom.

       Tålig ståndaktighet väntar aldrig förgäves.

 Kung David: ropar ut sin själsnöd:

     i förtröstan på hjälp uppmuntran.

Min själs nödrop gjort mig kraftlös.

     Ögonen värker av smärtans själsnöd.

Mitt lidande tålamod prövats inväntad på din

     trohet barmhärtighet.

 

Psalm. 6:8.

 

8.  #Mina ögon är skumma av sorg, mina fiender

    har fått dem att åldras#.

 

Mina ögons tårar har förmörkats av sorgen.

       Mina kroppsliga själsfiender föråldrar

mina klara ögon.

 

Jobs bok. 17:7.

 

#Sorgen gjort mig skumögd, min kropp är bara

     en skugga#.

 

Jobs svar på Elifas anda tal.

   Job beskriver sitt lidande.

       Sorgens lidande förmörkat mina ögon.

Min kropp livlös.

 

Psalm. 31:10.

 

Kung David beskriver sitt lidande. 

    Psalm av David.

Davids förtöstansfulla bön:

      Låt ditt medlidande medkänsla förändra Livet.

Jag är i djup själsnöd.

         Mina ögon förbleknat av sorgens tårar.

Kroppen och själen försvarslös mot ondskan. 

 

Psalm. 88:10.

      

#Mitt lidande gör blicken skum.

     Varje dag ropar jag till dig, Herre, jag sträcker

mina händer mot dig#.

 

Davids bön: 

   Hjärtats längtar efter hjälp stöd uppmuntran

där hjärtats sorg bedrövelse råder.

       Lidandets blickar återspeglar lidandet.

Tålamodet min styrka varje dag i mitt lidandets

     klagorop.

Du, den Guden vilken kan vederkvicka mitt själsliv.

 

Psalm. 6:9.

 

9.  #Gå bort från mig, ogärningsmän,

   Herren har hört min gråt#.

 

Ni, gudlösa o-gärningsmän lämna mig.

     Herren troget besvarat min gråt-fyllda ögon.   

 

Psalm. 6:10.

 

10.  #Herren har hört min åkallan,

Herren har tagit emot min bön#.

 

   Herren besvarar mitt bönerop.

 

Psalm. 6:11.

 

11.  #Mina fiender skall slås med skam och skräck,

ja, tvärt ta till flykten med skam#.

 

  Mina fiender skall dabbas av skamkänslor.

Skräckslagna fly bort för sina liv.

 

   

 

 

        

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

                  PSALM. 7:1-8.

 

BÖN OM HERRENS RÄTTVISA DOMS-BESLUT.

 

¤Psalm. 7:1.

 

1.  #En klagosång av David, som han sjöng till

Herren med anledning av Benjamiten Kush.

 

Davids rättvisa bönesång inför fienden Benjamiten

    Kush.

Rättvist döma benjamitens gudlösa gärningar.

 

¤Psalm. 7:2.

 

2.  #Herre, min Gud, jag flyr till dig, rädda mig

från förföljarna, befria mig#.

 

Söker dig Herre, under min förföljelse från mina

   gudlösa fiender.

        Rädda mitt liv.

Befria mig från förföljarnas hatiska onda planer:

      döda mitt o-skyldiga liv.

 

Psalm. 16:1.

 

1.  #Skydda mig Herre, jag flyr till dig#.

 

Rättfärdiges fasta tillflykt till Herrens trofasta

    beskydd. Jag förtröstar på dig.

 

Psalm. 25:20.

 

20.  #Rädda mitt liv, befria mig, svik mig inte,

      jag flyr till dig#.

 

Psalm av David.

 

       Bön om hjälp i andlig vägledning. 

Mitt liv i livs-fara befria mig från gudlösa förföljare

          svik inte din kärlek barmhärtighet.

Ditt löfte säger: tryggheten finns hos dig.

 

¤Psalm. 7:3.

 

3.  #Så att ingen river min strupe som ett lejon

och släpar bort mig utan räddning#.

 

Beskrivning på onda gärningar.

       Visar lejonets hatiska argsinta beteende

mot mig.

     O-barmhärtiga kärlekslösa. 

 

Psalm. 17:12.

 

12.  #De liknar lejonet, redo att riva,

    en best som ligger på lur#. 

 

Davids bön om befrielse ur föraktfullas beteende

      liknar lejonens hänsynslösa rytande efter byte.   

     Mitt o-skyldiga liv föraktas av dödliga svärdet

       vill mörda mig.

 

¤Psalm. 7:4.

 

4.  #Herre, min Gud, om jag handlat fel, om orätt

fläckat mina händer#.

 

Herre, min Gud, jag själv-rannsakar mitt liv inför

     Guds heliga rättfärdighet.

O-rättvisan befläckar mina händers verk.

 

¤Psalm. 7:5.

 

5.  #Om jag lönat min vän med ont och plundrat

min ovän på allt#.

 

Döm mina gärningar efter din rättvisa sanning.

 

Jobs svar på Bildads tredje tal:

 

Jobs bok. 31:5-8.

       

5.  #Slog jag någonsin följe med falskheten

   och skyndade fram på svekets väg?#.

 

Jobs svar: 

      Var jag falskhetens följeslagare? 

Vandrade på svekets väg?

 

6.  #Låt Gud väga mig på riktig våg, så skall han finna att jag är oförvitlig#.

 

Låt mina livsgärningar vägas på rättvisans våg.

        Vågen bevittnar mitt gudfruktiga liv.

 

7.  #Om mina steg vikit av från vägen, om mitt hjärta förletts av mina ögon, om mina händer 

       fläckats av synd#.

 

Mina fotsteg viit bort från rättfärdighetens väg.

         Mitt hjärtats tankar bedragits av mina ögons

lockelser och frestelser.

     Mina händer används i o-rättfärdighetens tjänst.

 

8.  #Då må andra äta det jag har sått, min gröda 

     ryckas upp med roten!#. 

 

Tjänar jag förslavad av vara o-rättfärdighetens

         tjänare.

Allt vad jag sått i köttets åker all o-rättvis gröda

      förgöras från roten.

 

Psalm. 7:6.

 

6.  #Må då fienden hinna upp mig, trampa mig

till marken och lägga min ära i mullen#.

 

Mina o-rättvisa förföljare hatar föraktar mitt liv.

 

Psalm. 7:7.

 

7.  #Res dig, Herre, i din vrede, kväs mina 

ovänners raseri!

      Vakna upp, min Gud, du som har kallat till dom#.

 

Herre, visa din vredesglöd mot gudlösheten.

         Låt din beslutsamhet förgöra ovänners

ursinniga beteende.

      Lyssna på mina böneord.

Du, rättvise domare.

 

Psalm. 94:2.

 

Rättvisans bön:

 

2.  #Res dig, du jordens domare, straffa de högmodiga som de förtjänar!#.

 

Du, jordens domare.

      Bestraffa högmodigas onda gärningar.

Deras ondska förtjänar straff.

       Upproriska mot din fullkomliga vilja.

 

¤Psalm. 7:8.

 

8.  #Låt folken samlas omkring dig!

   Trona i höjden över dem!#.

 

Låt folken samlas kring din rättvisa sanning.

          Du, sitter på din himmelska tron.

 

¤Psalm. 7:9.

 

9.  #Det är Herren som dömer folken.

Fäll domen över mig, Herre!

    Jag är rättfärdig, utan skuld#.

 

Herrens dom dömer rättvisa domar.

      Låt din dom drabba de gudlösa.

David bekänner i sin bön:

    Rannsaka mitt hjärtats innandömen.

       Jag är rättfärdig skuldfri.

 

Psalm. 18:21-25.

 

21.  #Herren lönade min rättfärdighet, mitt rena

     och skuldfria liv#.

 

Herren belönar min rättfärdighet.

       Rent syndfritt liv: rättfärdigt liv.

 

22.  #Ty jag har hållit mig till Herrens vägar och inte

     avfallit från min Gud#.

 

Varit ödmjuk lydig troget vandrat på Herrens vägar.

       

23.  #Alla hans bud har jag haft för ögonen och aldrig aldrig övergett hans lagar#.

 

Läst hans budord dag och natt.

       Hans lagar varit mitt liv.

 

24.  #Fläckfri var jag inför honom, jag vaktade

    mig för att synda#. 

 

Min tungas tal behärskat syndfritt.

     Undviket förtal skvaller argsinta ord.

 

25.  #Därför lönade Herren min rättfärdighet, mitt rena liv inför honom#.

 

Livets gärningar i rättfärdighet  Herren belönar.

     Rent o-befläckat hjärta: Herrens behag.

 

¤Psalm. 7:10.

 

10.  #Gör slut på de ondas anslag, låt den som

har rätt stå fast!

      Ty han som prövar hjärtan och njurar,

han är en rättfärdighet#.

 

Davids förtröstansfulla själs-bön i nöd.

  Du, Herre, allvetande i allt vad du gör.

    Prövar hjärtan njurar vilket kännetecknar:

Människan och Psalmens författare Davids:

     innersta tankar uppsåt känslor.

Herren, den ende Guden rättfärdig i ord handling.

 

1 . Krön. 28:9.

 

9.  #Och du, min son Salomo, lär känna din fars Gud

         och tjäna honom helhjärtat och villigt,

ty Herren rannsakar alla hjärtan och och känner

    alla tankar och uppsåt.

Om du söker Herren så låter han dig finna honom,

    men om du överger honom så förskjuter 

han dig för all framtid#.

 

Kung David ger anvisningar för tempelbygget.

       Förmanar sonen Salomo:

Lär känna din fars Gud.

       Tjäna honom helhjärtat ödmjukt.

Han rannsakar hjärtats alla innandömen.

     Hans allvetande känner alla tankar och planer.

Söker du Herrens vilja finner han dig.

      Överge inte hans nåd godhet barmhärtighet.

 

Psalm. 17:3.

 

3.  #Du prövar mitt hjärta, rannsaka mig om natten,

     du granskar mig men finner inget brott.

Inget ont kom över mina läppar#. 

 

Hjärtats prövning utrannsakar mig under nattens

     alla timmar.

Herrens allvetande.

      Finner inga brottsliga tankar.

Ärar inte förtalets skvalleriets tunga.

       Äger Behärskad tunga. 

 

Ord. 24:12.

 

12.  #"Vi visste ingenting", säger du, men han som 

        prövar hjärtan ser, han som vakar över ditt

liv vet, och han ger alla deras gärningars lön#. 

 

Du säger: ljuger lögnens tjänare.

    Sanningens värde o-kunnig för lögnare.

Allvetandets fader prövar ser hjärtats allas

       innandömen.

Vaksamt kärleksfullt vakar över allas liv.

       Belönar gärningarnas liv.

 

Uppenbarelseboken. 2:23b.

 

#Alla församlingarna skall förstå att jag är den som

       rannsakar njurar och hjärtan och som skall

ge var och en vad hans gärningar är värda#.

 

Sju församlingarna i mindre Asien fick genom

         varje församlingsängel nedskrivet brev.

Brevet till församlingen Tyatira fick orden.

        Ni får insikt lära känna Herrens allvetande

kunskap om hjärtats tankar.

             

¤Psalm. 7:11.

 

11.  #Gud håller min sköld, de redbara räddar han#.

 

Guds kärlek min rättvisas beskydd.  

        Ärligas räddare.

 

¤Psalm. 7:12.

 

12.  #Gud är en rättvisa domare, en Gud som

alltid kan vredgas#.

 

Gud ende rättvise domare.

       Gud rättfärdig fördömer o-rättvisan lögnen. 

 

¤Psalm. 7:13.

 

13.  #Om någon inte ger vika, då slipar han 

sitt svärd, spänner sin båge och siktar#.

 

Ondskans tjänare fördömer inte o-rättvisan

   falskheten.

       Gör sig redo för strid mot rättvisan sanningen.

 

¤Psalm. 7:14.

 

14.  #Håller dödens vapen redo och gör sina pilar

    brinnande#.

 

Förkastar förringar all rättfärdighet med dödens

  vapen.

         Bekämpar livet med dödliga giftiga pilar.

 

¤Psalm. 7:15.

 

15.  #Den mannen är dräktig med ondska,

han går havande med ofärd, och han föder lögn#.

 

Våldets man dräktig med ondskan.

         Föder fram olycka och fördärv.

Sprider falska lögner.

 

¤Psalm. 7:16.

 

16.  #Han gräver en grop och gör den djup

men faller i en egen fälla#.

 

Gräver en djup fallgrop.

      Blir bedragen av sin egen själviskhet.

 

Psalm. 35:7.

 

#Ty utan skäl lade ut de ut sitt nät och grävde

      en grop åt mig#.

 

Utan orsak försökte de fånga mina fötter 

     i ondskans nät.

Planerade gräva djup grop för mörda mig.

 

Ordspråksboken. 26:27.

 

#Den som gräver en grop faller själv däri,

        den som vältrar upp en sten får den över sig#.

 

Ondsinte gräver grop för den o-skyldige.

       Blir själv fångad i fördärvets grop.

Det jag sår får jag skörda.

 

¤Psalm. 7:17.

 

17.  #Ofärden drabbar honom själv, våldet kommer

   över hans eget huvud#.

 

Olyckan fördärvet förföljer våldets man.

         Våldets verklighet: vilar tungt över hans huvud. 

 

Ordspråksboken. 5:22.

 

22.  #Den onde fångas av sina egna brott och fastnar i sina egna synders snara#.

 

Ondsinte blir träl under sina egna brotts-handlingar.

        Bedragen i sina själviska synders

lögnaktiga snaror.

 

¤Psalm. 7:18.

 

18.  #Jag vill tacka Herren för hans rättvisa dom

och lovsjunga Herrens, den Högstes, namn#. 

 

Tacksam för Herrens rättvisa domar.

       Lovsjunga den Högstes heliga namn.

 

 

 

  

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

                 PSALM. 8:1-10.

 

                   GUD OCH MÄNNISKAN.

 

Guds majestätiska storhet människan Guds utvalda

      avbilds värdighet.

 

Psalm. 8:1.

 

1.  #Psalm av David#.

 

Psalm. 8:2.

 

2.  #Herre, vår härskare, väldigt är ditt namn 

    över hela jorden.

Jag vill besjunga din himmelska prakt#.

 

Herre, vår härskare värdig vara konung.

       Ditt heliga namn upphöjt ärat över hela jorden.

Tjänst-villiga hjärtan lovsjunger din himmelska

      härskara.

 

Psalm. 8:3.

 

3.  #Med ett barns, ett dibarns mun.

    Du har rest ett värn mot dina fiender för att

betvinga ovän och hämnare#.

 

Du, Herre, säkert försvar mot fiendens

     listiga anfall.

Avväpna ondskans o-vänner.

       Besegrar övervinner fiendeskapet där 

o-moraliska misären råder.

 

Psalm. 8:4.

 

4.  #När jag ser din himmel, som dina fingrar format,

månen och stjärnorna du fäste där#.

 

Ser med tacksam din skapelse.

     Din himmel omsorgsfullt skapat av dina ords

allmakts fingars verk.

       Din skapar-ordning månen stjärnorna tilldelats

olika uppgifter.

 

Psalm. 8:5.

 

5.  #Vad är då en människa att du tänker på henne,

en dödlig att du tar dig an honom?#.

 

    Människan dödlig utan livs-anden.

Gud sade i skapelsens skeende:

    "Låt oss skapa människan till vår avbild.

 

Psalm. 8:6.

 

6.  #Du gjorde honom nästan till en gud, med ära

och härlighet krönte du honom#.

 

Du skapade människan till din avbild.

         Krönte henne med din ära renhet härlighetens

majestät.

 

1. Moseboken. 1:26-28.

 

26.  #Gud sade:

"Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss.

       De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur

       som finns på jorden"#.

 

Guds orubbliga beslut skapa människan till

     vår avbild.

Vår avbild treenighetens avbild.

    Gav henne förtroendet bestämma råda över

havets fiskar.  Himlens olika fågelarter.

     Alla boskapshjordar. Vilda djur alla kräldjur

vilka befolkat jordens yta.

 

27.  #Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne.

Som man och kvinna skapade han dem#.

 

Berättelse om Guds skapelseförmåga.

     Människan skapades till Guds avbild.

Människan skapades till man och kvinna

      Guds syfte människan skulle föröka sig.

 

28.  #Gud välsignade dem och sade till dem:

    "Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden

och lägg den under er.

      Härska över havets fiskar och himlens fåglar

och över alla djur som myllrar på jorden"#. 

 

Gud välsignade människan sade:

     Var fruktsamma föröka er.

Uppfyll hela jorden.

      Härska regera över havets fiskar.

Himlens alla fågelarter. 

     Alla levande varelser på jordens yta.

 

Psalm. 8:7.

 

7.  #Du lät honom härska över dina verk, allt lade 

under hans fötter:#.

 

Guds avbild gavs förtroendet få härska över din

    skapelseverk.

 

Efesierbrevet. 1:22.

 

22.  #ALLT LADE HAN UNDER HANS FÖTTER,

      och honom som är huvud över allting gjorde

han till huvud för kyrkan#.

 

Gud gav sin Son Människosonen vara huvudet 

    för Kristi levande kropp.

Kristi kropp tillsammans med lemmarna.

     Kristus kyrkans huvud: Vishetens ursprung. 

 

Psalm. 8:8.

 

8.  #Får och oxar, all boskap, och markens

vilda djur#.

 

Beskrivning av olika levande varelser.

 

Psalm. 8:9.

 

9.  #Himlens fåglar och havets fiskar, allt som

vandrar havets stigar#.

 

Fåglarnas förmåga flyga förflytta sig under himlens

      vidsträckta vyer.

Fiskars förmåga leva i vattnets källflöden.

 

Psalm. 8:10.

 

10.  #Herre, vår härskare, väldigt är ditt namn

över hela jorden#.

 

Herre, vår ende häskare konung.

      Ditt heliga namn värdigt ära lovsång.

 

Avslutande ord av psalmen.

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

        PSALM. 9:1-15.

 

           TACKSAMHET FÖR SEGER 

 

                       ÖVER FIENDEN   DEL 1.

 

Tacksamt hjärta uppskattar fiendens nederlag.

 

¤Psalm. 9:1.

 

1.  #En psalm av David#.

 

¤Psalm. 9:2.

 

2.  #Jag vill tacka dig, Herre, av hela mitt hjärta,

vittna om alla dina under#.

 

Hjärtats tacksamhet berättar om dina underverk.

       Otacksamt hjärta förringar dina underverk.

 

Psalm. 138:1.

 

1.  #Jag vill tacka dig av hela mitt hjärta,

inför gudarna sjunga ditt lov#.

 

Tacksamt hjärta ger Herren ära tillbedjan.

     O-tacksamt hjärta vanärar sann tillbedjan.

Tjänar andra gudar själviskheten detta avguderi.

        Förkastar första budordet.

 

Efesierbrevet. 5:19.

 

19.  #Att tala till varandra med psalmer och hymner

     och andlig sång#.

 

Paulus brev till efesierna.

     Visa frimodighet mot varandra.

Låt psalmer hymner höras bland er.

      Andlig sång till själens uppbyggelse.

 

¤Psalm. 9:3.

 

3.  #Jag vill jubla av glädje över dig och lovsjunga

ditt namn, du den Högste#.

 

Hjärtats glädje jubelrop över din o-ändliga godhet.

      Lovsjunger ditt heliga namn: den ende

Högste levande Guden.

 

¤Psalm. 9:4.

 

4.  #Ty mina fiender vek tillbaka, de vacklade 

och gick under för din blick#.

 

Mina fiender hjälplösa maktlösa.

      Din majestätiska allmakts blick gjorde dem skräckslagna.

 

¤Psalm. 9:5.

 

5.  #Du har dömt och skaffat mig rätt, du satte

dig på tronen, en rättvis domare#.

 

Din rättvisa dom belönar min kärlek till rättvisans

    ärlighet.

         Sitter på din himmelska tron.

Du, Herre, ende rättvise domare.

 

¤Psalm. 9:6.

 

6.  #Du röt och åt folken, förgjorde de onda,

du strök ut deras namn för evigt#.

 

Din vredesglöd förintade ondskans tjänare.

     Utplånade deras namn för evigt.

 

Psalm. 44:3.

 

3.  #Du fördrev andra folk men lät våra fäder 

slå rot, folken kuvade du, men dem lät du

      växa till#. 

 

Fördrev främmande folken.

      Din faderskärleks omsorg gav ditt folk landet.

Förökade ditt egendoms-folk.

 

Psalm. 34:17.

 

17.  #Herren inskrider mot dem som gör det onda,

   han utplånar deras minnen på jorden#.

 

Herre, du bestraffar onda illgärningsmän.

     Utplånar deras ondsinta minnen på jorden.

Glömmer förintar onda människors gärningar. 

     

¤Psalm. 9:7.

 

7.  #Fienden är borta, krossad för alltid .

Du lade städerna öde, ingen minns dem#.

 

Fienden helt utplånad.

     För evigt besegrade.

Gudlösa städerna tillintetgjorda.

      Städerna ödelagda minnena utplånade.

 

¤Psalm. 9:8.

 

8.  #Herren reagerar i evighet, han har rest

sin tron för att döma#.

 

Herren sitter på tronen för evigt.

       Rättvisans eviga tron.

Tillintetgör o-rättvisans själviskhet.

 

Psalm. 103.19

 

19.  #Herren har rest sin tron i himlen,

allt är underlagt hans välde#.

 

Herrens majestätiska tron för evigt fastställd

  i himlen.

       Hela skapelsen underordnar sig honom.

 

¤Psalm. 9:9.

 

9.  #Han råder rättvist över världen, dömer folken 

med oväld#.

 

Han regerar med rättvisans spira över hela världen.

      Dömer alla folkslag rättvist.

 

Psalm. 67:5.

 

5.  #Alla länder skall jubla av glädje, ty du råder 

 rättvist över folken och leder länderna

         på jorden#. 

 

Alla jordens länder höjer glädje jubelrop.

      Herren, vår ende Guds rättvisa råder över folken.

Rättvis rådgivning leder länderna på jorden.

     Nationers upprättelse: gudlösheten funnit

övermannen. 

 

Psalm. 96:13.

 

13.  #Inför Herren ----- se, han kommer, se, han kommer för att råda över jorden, råda rättvist över

      världen, råda trofast över folken#.

 

Herrens insiktsfulla blickar råder över jorden.

     Hans karaktärsfasta klokhet råder över världen.

Hans trohet råder över folken.

     Trolösheten funnit övermannen.

Dårskapens o-kunnighet funnit övermannen.

 

Apg. 17:31.

 

31.  #Ty han har fastställt en dag då han skall döma

världen med rättfärdighet genom en man som han

      i förväg har bestämt därtill.

Det har han bekräftat för alla människor genom

     att låta honom uppstå från de döda#.

 

Hans majestätiska allmakt fastställt domsdagen

       döma världens trolöshet med rättfärdighet.

Hans enfödde Sons försoningsverk.

         Uppstod från de döda på tredje dagen.  

 

¤Psalm. 9:10.

 

10.  #Herren är en borg för den förtrampande,

en borg i tider av nöd#.

 

Herren försvarar de svaga faderlösa övergivna     fattiga.

     Säker tillflykt i nödens tid.

 

Psalm. 18:3.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och min räddare,

min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld 

     och mitt starka värn, min fristad#.

 

Herren, min livs fasta klippa stöd uppmuntran.

      Min trygga tillflykt mot anfallande fiender.

Min trofasta räddare.

     Bergets fasthet jämförs med Herrens trohet.

Mitt starka försvar min fristad från fiendens

     farofyllda invasion.

 

Psalm. 31:3.

 

3.  #Lyssna på mig, skynda till min hjälp.

  Var min klippa dit jag kan fly, borgen där jag finner  räddning#.

 

Lyssna, lyd Herren: hjälparen i nödens tid.

     Klippan dit jag flyr från fiendens ondsinta planer.

Innanför borgens murar finns moralisk trygghet. 

 

Psalm. 46:8.

 

8.  #Herren Sebaot är med oss#.

 

Psalm. 46:12.

 

12.  #Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud är

    vår borg#.

 

Herren Sebaots trohet överger aldrig sitt folk. 

      Troheten folkets upprättelse.

 

Psalm. 59:10.

 

10.  #Du är min styrka, jag lovsjunger dig,

Gud är min säkra borg#.

 

Du, min inre styrka. 

    Tacksamt uppmuntrande lovsjunger ärar dig.

Gud, min livs trygga säkerhet där fiendens

  metodiska listighet råder.

 

Psalm. 59:17.

 

17.  #Men jag vill sjunga om din styrka och jubla

   var morgon över din trofasthet, ty du blev en borg

för mig, dit jag flydde när jag var i nöd#.

 

Jag vill ära lovsjunga din majestätiska styrka.

       Höja jubel glädjerop efter nattens vila vittna om

din trofasthet inför folket.

     Lärt känna din säkra trygghet vila.

Du, Herre var min tillflyktsort där nöden råder.

 

Psalm. 62:3.

 

3.  #Han är klippan som räddar mig, min borg

där jag stod trygg#.

 

Han min säkra klippa o-rubblig där fiendens 

     kärlekslöshet råder.

 

Psalm. 62:7.

 

7.  #Han är klippan som räddar mig, min borg 

där jag står trygg#.

 

Han själv den ende Guden min livs räddare.

    Innanför borgens murar råder tryggheten.

 

Psalm. 71:3.

 

3.  #Var min klippa, dit jag kan fly, borgen där

jag finner räddning.

     Ja, du är min klippa och min borg#.

 

Min bön om hjälp.

     Min tillflyktsort fasta klippa.

Innanför borgens murar råder min hjälp uppmuntran.

        Du, Herre, min livs ende försvarare befriare

ut ur arvsyndens träldom.

  

Psalm. 91:2.

 

2.  #Han säger:

   Herren är min tillflykt och min borg, min Gud

som jag förtröstar på#.

 

Herren, min andliga fristad försvar där o-moraliska

   misären råder.

Min borg säkra boplats försvarsmur där omoraliska

     o-gärningsmän härskar.

 

Psalm. 94:22.

 

22.  #Men Herren är min trygga borg, min Gud

är min klippa och min tillflykt#.

 

Herren mitt trygga försvar.

     Min stödjepelare sanningens rättvisans ursprung.

Min andliga fristad gömställe undan

    illgärningsmännens hot förtal terror våldsdåd.

Ondskan terrostämplad lever i avsaknad från

      andliga dygderna.

 

Psalm. 144:2.

 

2.  #Min klippa och min borg,

   min fristad och min räddare, min sköld,

min tillflykt, som lägger folken under mina fötter#.

 

Min fristad från fiendens o-vännens inflytande.

     Livets försvare tronssköld strider mot ondskans

metodiska förgiftade pilar.

 

¤Psalm. 9:11.

 

11.  #De som känner dig, Herre, litar på dig,

du sviker inte den som som kommer till dig#.

 

Vilka känner dig?

      De trognas levnadsregler: dina bud.

Ödmjuka milda förtröstar på din barmhärtighet.

       Din trohet sviker inte de som ärligt 

söker din nåd.

        

¤Psalm. 9:12.

 

12.  #Lovsjung Herren som bor på Sion,

förkunna hans gärningar för folken!#.

 

Förmanar de boende på berget Sion:

        Förkunna frimodigt Herrens nåderika

gärningar inför folket.

 

Psalm. 74:2.

 

2.  #Tänk på menigheten, den som du en gång fövärvade, det folk som du friköpt, din egendom,

      tänk på Sions berg, där du tog din boning#.  

 

¤Psalm. 9:13.

 

13.  #Han som hämnas blodsdåd minns, 

har han inte glömt de förtrycktas klagan#.

 

Vedergäller gudlöshetens blodsdåd.

      Inte glömt förtrycktas klagorop.

 

1. Mos. 4:10.

 

10.  #Herren sade:

"Vad har du gjort?

      Din brors blod ropar till mig från marken#.

 

Vad har du gjort din broder Abels blod ropar 

    till mig Du, Kain blivit broder-mördare.

Avundet blivit din, Herre.

 

Jobs bok. 16:18.

 

18.  #Täck inte över mitt blod, o jord!

    Låt dess rop aldrig tystna#.

 

Jobs svar på vännens Elifas andra tal.

 

Jobs bok. 34:28.

 

28.  #Så har de ringas rop nått fram till Gud,

han hör när de fattiga ropar#.

 

Vännen Elihus tal.

 

Guds barmhärtig omsorg faderskärlek besvarar

     barnens smärtsamma lidande.

 

Psalm. 116:15.

 

15.  #De trognas liv är dyrbart i Herrens ögon#.

 

     Trofastes liv vittnar om trohet i dygdernas liv.

Ståndaktiges dygdiga liv dyrbara slipade diamanter

     i Herrens fullkomliga ögon.

 

Psalm. 9:14.

 

14.  #Var barmhärtig, Herre, se hur jag förtryckts 

av mina fiender, du som kan lyfta mig bort från

      dödens portar#.

 

David Förbönstjänst:

    Du, barmhärtige Gud visa din barmhärtighet.

Lever förtyckt av fiendernas hänsynslösa 

     beteende.

Mitt liv möts av dödens portar.

 

Psalm. 30:4.

 

En sång vid tempelinvigningen av David.

 

4.  #Herre, du förde mig upp ur dödsriket,

  du gav mig liv, du räddade mig från graven#.

 

Herre, din nåd barmhärtighet befriade mig 

     från dödsrikets farror.

Du livets Herre, gav mig livet.

       Räddade mig från mörkrets välde.       

 

Psalm. 49:16.

 

16.  #Men mig skall Gud köpa fri, han skall ta 

   mig ur dödsrikets grepp#.

 

Gud försoningens fader gav oss Sonens död

      uppståndelse friköpte oss från syndens skuldsatta liv.

    Guds trohet sviker inte sina dyrbara löften.

 

Psalm. 56:14.

 

Filisteerna angripet David vid Gat.

 

14.  #Ty du skall rädda mig från döden, räddat mig

från att falla.

     Så kan jag vandra inför Gud i livets ljus#.

 

Hans förtröstansfulla bön.

     Räddar mig från dödliga svärdet.

Din trofasthet beskyddar mitt liv.

      Vandra mitt liv inför Guds liv livets sanna ljus. 

 

Psalm. 68:21.

 

21.  #Vår Gud är en räddande gud, Herren, vår härskare, för oss bort från döden#.

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

                       PSALM. 10:1-15.

 

           KLAGOROP BÖNEROP MOT DE 

 

                  GUDLÖSA ÖVERMOD.   DEL. 1.

 

Psalm. 10:1.

 

1.  #Varför, Herre, står du långt borta och håller dig

dold i tider av nöd?#.

 

Ger uttryck i ord: min klagan min hjärtats bön.

 

Klagovisorna. 3:56.

 

56.  #Du hör mitt rop ----- slut inte dina öron

för min bön lindring och hjälp#.

 

Lyssna, Herre, på mitt bönrop.

       Låt dina öron höra hjärtats bön.

Min ende hjälpare i nödens tid.

       

Psalm. 10:2.

 

2.  #I övermod jagar de gudlösa den förtryckte.

   Låt dem fastna i sina egna ränker#.

 

Gudlösas övermod förgör den förtryckte.

     Bestraffa deras illdåd illgärningar.

 

Psalm. 37:12.

 

12.  #De gudlösa vill den rättfärdige ont,

   och de visar tänderna mot honom#. 

 

Gudlösas ord handlingar bestraffar rättfärdigas

      dygdiga liv.

Visar sitt argsinta hat förakt.

    

Psalm. 10:3.

 

3.  #Den gudlöse prisar sin egen lystnad,

välsignar sin vinst, föraktar Herren#.

 

Gudlöse ärar sin egen ego-centriska själviskhet.

    Föraktar hånar Herrens godhet.

 

Psalm. 10:4.

 

4.  #Han tänker i sitt övermod:

"Gud straffar inte, det finns ingen Gud"#.

 

Gudlöse övermodets tjänare.

       Äger egensinnigt tänkande.

     Lever i själv-förtröstan.

Föraktar Gud: rättvisans domare.

 

Jobs bok. 21:14.

 

14.  #Det är de som säger till Gud:

   "Låt oss vara!

Vi vill inte veta av dina vägar#.

 

Gudlösas övermodiga ord säger:

     Lämna oss fred vi älskar vår själviskhet.

Dina fullkomliga vägar hatar föraktar vi.

 

Psalm. 10:13.

 

13.  #Varför får den gudlöse förakta Gud och tänka:

"Han straffa inte"#.

 

Psalm av David.

      Ifrågasätter Guds tålighet.

Tillåter sig bli föraktad hatad av de gudlösas

        beteende. 

 

Psalm. 14:1.

 

1.  #Dårarna tänker:

"Det finns ingen Gud".

        De handlar fördärvligt, ingen gör det goda#. 

 

Dårarna tänker i sina hjärtan.

    Förblindade av lögnens blindhet.

Gud existerar inte.

       Deras trolösa liv fördärvligt.

Goda gärningar vanäras.  

 

Psalm. 10:5.

 

5. #Den gudlöse har framgång i allt vad han gör,

dina domar rör honom inte#.

 

Gudlöses falska lögn: har framgång i sin ondska.

       Döms inte av en rättvis domare. 

 

Hes. 12:27.

 

27.  #Orden en SISTA GÅNG visat att det som då vacklar är skapat och skall försvinna, för att det 

    som inte vacklar skall bestå#.  

 

Psalm. 10:6.

 

6.  #Han tänker:

  "Inget kan få mig att falla, jag går med stadiga steg"#.

 

Tänker fåfänga tomma tankar.

     Idel dårskap: sanningen insikten avslöjar

dårens tankar.

 

Psalm. 10:7.

 

7.  #Svek och våld fyller hans mun, hans tunga

  gömmer ondska och ofärd#.

 

Gudlöses levnadssätt beskrivs:

       Hans ords tal fylld av svekfulla ord.

Hans tunga sprider dödligt gift.

       Döljer ondskans olyckor.

 

Rom. 3:14.

 

14.  #DERAS MUN ÄR FULL AV BITTER

     FÖRBANNELSE#.

 

Människor under syndens våld.

       O-behärskad tunga  besmittad av dödligt gift.

Bitter förbannelse besmittad av dödligt gift.  

 

Psalm. 10:8.

 

8.  #Han ligger på lur vid gårdarna och mördar

den oskyldige i lönndom.

     Hans ögon följer den värnlöse#.

 

Gudlöses ögon följer den försvarslöse.

      Hatar föraktar honom.

Mördar den o-skyldige i o-rättivsans tjänst.

 

Jobs bok. 24:14.

 

14.  #När ljuset är borta går mördaren till verket

    och dödar fattiga och värnlösa#.

 

Jobs svar på Elifas tredje tal.

         Mördaren verksam i där mörkret råder.

Mörkrets gärningar avslöjas där ljuset råder.

       Fattiga försvarslösa dödas.

        

Psalm. 10:9.

 

9.  #Han lurar som ett lejon i snåret, han ligger

på lur för att fånga den arme och dra åt sitt nät#.

 

Armes fösvarslöses o-vän.

     Älskar hatar förakta den arme svage.

O-barmhärtig förringar armes värdighet.

 

Psalm. 17:12.

 

12.  #De liknar lejonet, redo att riva, en best 

  som ligger på lur#.

 

Davids bönerop förtryckt av gudlösa människor.

        Deras beteende jämförs med lejonets 

rytande våldsamma för döda sina medmänniskor. 

 

Psalm. 37:32.

 

32.  #Den gudlöse spejar på den rättfärdige

  och söker tillfälle att döda honom#.

 

Gudlöse smider dödsplaner efter rättfärdiges liv.

      Söker illistigt tillfälle mörda honom.

 

Jer. 5:26.

 

26.  #Ty i mitt folk finns onda män, som fågelfängare binder de sina nät och gillar fällor

        för att fånga människor#.

 

Jerusalems invånare finns ondsinta män.

      Smider onda planer döda o-skyldiga människor. 

 

Psalm. 10:10.

 

10.  #Han hukar till språng och den värnlöse

fälls av hans kraft#.

 

Försvarslöse mördas där gudlösheten råder.

 

Psalm. 10:11.

 

11.  #Han tänker:

"Gud bryr sig inte om det, han vänder sig bort,

        han ser det aldrig"#.

 

Gudlöses övermodiga tankar tänker:

      Gud accepterar mina våldsamma gärningar.

 

Jobs bok. 22:13.

 

13.  #Men du säger:

"Vad vet väl Gud?

      Kan han se att döma genom töcknet?#.

 

Du, gudlöse säger i sitt trolösa hjärtan:

     övermodigt förnekar Guds allvetande.

 

Psalm. 64:6.

 

6.  #De eggar varandra, de rabblar förbannelser, 

    de gillar snaror och säger:

"Ingen ser det"#.

 

Gudlösas beteende behärskas av giftiga tungors

    förbannelser.

Säger stolta ord:

      Förnekar Guds närvaro.

 

Psalm. 73:11.

 

11.  #De säger:

Gud, vad vet han?

    Inte vet den Högste vad vi gör!#.

 

Psalm av Asa:

        I sin stolthet förnekar Guds närhet.

 

Jes. 29:15.

 

15.  #Ve dem som i dolda djup vill gömma sina

planer undan Herren och utför sina gärningar

    i mörkret, dem som säger:

"Ingen ser oss, ingen vet"!

 

Herrens olycka över staden Ariel.

      Herrens domsord över staden!

Olycka fördärv över lögnaktiga planer 

    vilka förhindras bli avslöjade.

Onda gärningar verksamma i mörkret.

       Övermodiga säger: ingen ser oss.

 

Jer. 23:24.

 

24.  #Kan någon gömma sig så väl att inte 

     jag ser honom? säger Herren.

Uppfyller inte jag både himmel och jord?

       säger Herren#.

 

Herrens rättvisa dom över falska profeter.

       Jag är allvetande avslöjar allt.

Herren Säger:

    Jag alltings skapare.

 

Hes. 8:12.

 

12.  #"Människa", sade han till mig, ser du vad

Israels äldste har för sig i mörkret, var och en 

      i sin avgudkammare?

Herren ser oss inte, Herren har övergett landet,

      säger de#.

 

Avgudadyrkan vid Herrens tempel.

      Herren talar till Människan profeten Hesekiel.

Avslöjat de äldstes onda mörka gärningar

     i sina avgudakammare.

Talar med falska lögnaktiga tungor.

      Förnekar Herren allvetande ögon.

 

Syraks bok. 16:17.

 

17.  #Säg inte:

   "Jag är dold för Herren, vem ägnar mig

en tanke där uppe i höjden?

      Bland så många människor märks inte jag,

vad är väl jag i den omätliga skapelsen?#.

 

Syraks bok. 23:18.

 

18.  #Och en man som lämnar sin äkta säng 

och säger för sig själv:

    "Vem ser mig?

Det är mörkt omkring mig själv, väggarna döljer

    mig, ingen ser mig ----- vad har jag att frukta?

Den Högste kommer inte att minnas mina synder?#.

 

Psalm. 10:12.

 

12.  #Herre, grip in!

Gud, höj din hand, glöm inte de förtyckta!

 

Davids bönerop.

       Herre, bestraffa gudlöses våldsamma övermod.

Visa din nåd barmhärtighet. 

 

Psalm. 10:13.

 

13.  #Varför  får den gudlöse förakta Gud och tänka:

"Han straffar inte"#.

 

Gudlöse tillåts förakta Gud.

         Hans falska tanke säger: Gud bestraffar inte.

 

Psalm. 10:14.

 

14.  #Du ser det som tynger och plågar, 

du märker det och ger med din hand.

      Den värnlöse lämnar sin sak åt dig, du är den

faderlöses hjälpare#.

 

Herre, du ser min själsnöd i min klagan i böneropet.

        Värnlöse förtröstan på din rättvisa.

Herre, du värnlösas hjälpare uppmuntrare.

 

Psalm. 68:6.

 

6.  #De faderslösas fader, änkornas försvarare,

Gud i sin heliga boning#.

 

Psalm. 10:15.

 

15.  #Krossa den gudlöses och ondes makt!

Straffa hans ondska, gör slut på den!#.

 

Ber dig, Herre:

     Tillintetgör gudlöses liv.

Förgör ondes maktlystenhet.

 

Psalm. 37:10.

 

10.  #En kort tid, och den gudlöse är inte mer,

du letar där han fanns, och han är borta#.

 

Gudlöses närvaro varar en kort tid.

         

Psalm. 37:36.

 

36.  #Jag gick förbi och han var borta, jag sökte

honom och han fanns inte mer#.

 

Psalm. 93:1.

 

1.  #Herre, du hämndens Gud, du hämndens Gud,

    träd fram#.

 

Hämndens Gud mot trolösheten gudlösheten.

       Visa din rättvisa helighet.

 

Psalm. 104:35.

 

35.  #Må syndarna försvinna från jorden, de onda

inte längre finnas till.

       Lova Herren, min själ#.

Halleluja!

 

Bönen:

   Låt ondsinta utplånas från jorden.

Syndfulla vilka förkastar rättvisan bestraffas. 

      Min själ då lovprisa ditt heliga namn. 

 

Psalm. 10:16.

 

16.  #Herren är konung för evigt, de främmande

folken är borta ur hans land#.

 

Herren, du är evig konung.

 

Psalm. 29:10.

 

10.  #Herren tronar ovan himmelshavet,

     Herren tronar som konung för evigt#.

 

Herrens finns ovan himmelshavet.

       Herren tronar för evigt.

Ende sanne Guden för evigt.


Psalm. 146:10.

 

10.  #Herren härskar för evigt, din Gud,

   o Sion, från släkte till släkte#.

 

Herren, din Gud.

      Härskaren för evigt.

Sion Guds heliga berg härskare genom alla

    mänskliga släkten.

 

Jer. 10:10. 

 

10.  #Men Herren är en verklig Gud, en levande Gud,

en evig konung.

    För hans vrede bävar jorden, folken uthärdar 

inte hans raseri#.

 

Herren den levande Guden.

      Gud verklighets-trogen.

Levande Guden evig konung.

    Hans heliga vredesglöd  jorden respekterar.

Folkslagen saknar ihärdigt tålamod inför hans

      allmakts vrede. 

 

Mika bok. 4:7.

 

7.  #De stapplande räddar jag kvar som en rest,

av de svaga gör jag ett mäktigt folk Herren skall

      vara deras konung på Sions berg nu och 

för evigt#.

 

Profeten Mika talar om Sions framtid.

     Kvarlevande skara räddad av hans nåd barmhärtighet.

     De svaga Herren förvandlar till ett mäktigt folk.

Det som ingenting inför världen var det utvalde Gud.

          Herren de svagas konung.

Deras evige ende Guden konung på berget Sion.

      Härskar för evigt.

 

 


Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

               PSALM. 11:1-7.

 

  RÄTTFÄRDIGES FÖRTRÖSTAN PÅ HERRENS                                   TRYGGA STORHET.

 

       FÖR SÅNGMÄSTAREN; AV DAVID.

 

Psalm. 11:1.

 

1.  #Hos Herren tar jag min tillflykt.

Hur kan ni säga till mig:

        "Fly som en fågel till bergen!"#.

 

Herrens närhet rättfärdiges säkra tillflykt.

       Ni, gudlösa förblindade av högmodets stolthet

säger vad lögnaktigt är.

 

Psalm. 11:2.

 

2.  #Se, de gudlösa spänner bågen,

de har lagt sin pil mot strängen för att skjuta

     de rättrådiga i dunklet#.

 

Gudlösa andas dödliga planer spänner ondskans

    mord-redskap.

Dödliga giftiga pilen genomtränga

         de rättfärdigas liv.

Visar sin skadeglädje:

      stolt övermodigt beteende.

 

Psalm. 37:14.

 

14.  #De gudlösa drar sina egna svärd och spänner

sina bågar för att fälla den fattige och förtryckte,

     för att slakta den som handlar rätt#.

 

Gudlöses illgärningar smider vassa svärdet dödligt

       förgöra den fattiges o-skyldiga liv.

Föraktar hatar förtrycktes liv.

     Visa skadeglädje fattig på kärlek omsorg.

O-rättvisans tjänare.

 

Psalm. 64:4.

 

4.  #De vässa sina tungor som svärd, de siktar 

med skarpa ord som pilar#. 

 

Våldsamma fienders o-behärskade tungor 

    giftiga föraktfulla.

Hatar föraktar livet

       Deras ord förgör människo-värdet.

 

Psalm. 11:3.

 

3.  #När grundvalarna raseras, vad kan den

     rättfärdige göra?#.

 

Gudlöses o-kunnighet om Guds nåd

     och barmhärtighet.

Förkastat vishetens milda maningsrop.

     Rättfärdiga förtröstar på Guds godhet.

 

Psalm. 11:4.

 

4.  #Herren är i sitt heliga tempel, Herrens tron

är i himlen.

      Hans ögon ser, hans blickar prövar människan#.

 

Herren har sin eviga boplats i sitt heliga tempel.

     Herrens eviga tron: stadfäst i himlen.

Hans allvetande ögon prövar människors trohet.

 

Psalm. 102:20.

 

20.  #När han ser ner från sin heliga höjd,

när Herren från himlen blickar mot jorden#.

 

Herrens allvetande blickar  från sin upphöjda

     himmelska boning.

Ser allt som på jorden görs.

 

Psalm. 11:5.

 

5.  #Herren utväljer de rättfärdiga men förkastar

gudlösa och våldsmän#.

 

Herrens hjärta finner behag i rättfärdigas hjärtan.

         Förkastar gudlösas våldsmäns gärningar. 

 

Psalm. 11:6.

 

6.  #Han låter eldkol och svavel regna över de onda, en glödhet vind är vad de bjuds#.

 

Hans vredesglöd över deras onda handlingar

     glödande eldkol svavel förtär de onda.

Glödande virvelvindar förgör gudlösas liv.

 

1. Mos. 19:24.

 

24.  #Då lät Herren ett regn falla över Sodom 

och Gomorra, ett regn av svavel och eld från

       Herren, från himlen#.

 

Guds vredesdom över Sodom och Gomorra.

      Beskrivs när glödande svavel eld föll

från Guds himmel.

 

5. Mos. 29:23.

 

23.  #Svavel och salt, hela landet förbränt,

det kan inte odlas eller grönska, inte ett strå

        växer där, som efter förödelsen i Sodom,

Adma och Sevojim, som Herren ödelade

      i vrede och raseri#.

 

Svavelet saltet förbränner landet.

    Allt liv förgås.

Landets jordmån oduglig.

       Herrens vredesglöd raseri ödelade städerna.

 

Job. 18:17.

 

17.  #Hans minne försvinner på jorden, på gator 

och torg nämns aldrig hans namn#.

 

Bildads andra tal från Shuach.

       Talar om gudlöses dom.

Hans minne utplånas på jorden.

     På stadens gator torg hörs inte hans namn.

 

Psalm. 140:11. 

 

11.  #Låt glödande kol regna över dem, låt dem

falla i gropar de inte kan ta sig ur#.

 

Bön om beskydd försvar mot brutalt våld

    ondsinta obehärskade tungor.

Låt din rättvisa vredesglöd drabba dem.

      Bestraffa dem glödande kolet regna över

deras liv.

      Falla i förgängelsens mörker.

 

Psalm. 11:7.

 

7.  #Ty Herren är rättfärdig, rättfärdiga gärningar

älskar han.

      De rättrådiga skall se hans ansikte#. 

 

Herren rättfärdighetens ursprung.

     Älskar rättfärdiga gärningar.

Hatar föraktar o-rättfärdiga gärningar.

     Renhjärtliga hjärtan se hans heliga ansikte.  

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

     ORD AV UPPMUNTRAN OCH VEDERKVICKELSE.

 

                             DEL.  28200.

 

28200.  Goda förebilder ger god gemenskap.

 

28201.  Fullständig renhet  evig sanning

    gör lögnen kraftlös förkastlig avskyvärd.

 

28202.  Människans värdighet  försvarar beskyddar

   mot ondskans elände olyckor.

 

28203.  O-dödliga kärleken  o-självisk sann äkta

   utmanar  självisk kärlek  o-äkta osann kärlek.

 

28204.  O-rena tungors  lidelser  själviskhet

     tillhör moraliska misären.

 

28205.  Vreden häftigheten ilskenheten

      förslavar tungan.

 

28206a.  Innerlig med-känsla vänlighet  ödmjukheten  dygdernas liv.

 

28206b.  Mildheten tålamodet  kärleken

   tacksamheten:  dygdernas Liv.

 

28207.  Låt insiktens rikedomar  bo bland er.

 

28208.  Lär er insikten vägled varandra i den

   uppmuntra varandra i den.

 

28209.  Insikten  ödmjukheten  varandras vänner.

 

28210.  O-kunnigheten  stoltheten varandras vänner.

 

28211.  Godhet trofasthet  skall mötas  vara

  varandra till hjälp  tröst  uppmuntran.

 

28212.  Rättfärdighet frid bemöts på sanningens väg.

 

28213.  Förbittringen avundet  torkas bort som

gräset där kärlekens hetta råder.

 

28214.  Ilskan vreden torkar ut vissnar bort

    som förtorkade grenar där saktmodets hetta råder.

 

28215.  Förtorkade grenar fruktlösa.

 

28216.  Godhjärtlige stöder uppmuntrar 

    rättvisan sanningen.

 

28217.  Lovsången glädjen tillhör rättvisan.

 

28218.  Godhjärtlige övervunnit ondskans 

   bedrägliga planer vilseleder människors vilja.

 

28219.  Ondskan utkämpar daglig kamp mot 

godheten ärligheten.

 

28220.  Ondskans vänner: o-ärligheten  lögnens

   falskhet.

 

28221.  Kärlekens rättvisa lärdom  vederkvicker

   själs-livet.

 

28222.  Hatets föraktets  orättvisans o-kunniga

   förblindelse  fördärvar vanvårdar själslivet.

 

28223.  Ondskans själssår  avskyvärda  skapar

bitterhet besvikelser  oro  förtvivlan.

 

28224a.  Tungans trovärdighet  talar sanning.

 

28224b.  Tungans o-trohet talar lögn falskhet.

 

28225.  Ondskans mörker  förtär  godhetens

   ljusa liv själens upprättelse.

 

28226.  Kärleken kraftfull där hatet föraktet råder.

 

28227a.  Själs-livet  behov av kärlek.

 

28227b.  Hatet föraktet  sårar förblöder  själslivet.

 

28228.  Ondskans tjänare  förblöder  sårar

   själen.

 

28229.  Godheten läker vederkvicker själen

   ger själen daglig upprättelse.

 

28230a.  Godhjärtlige beslutar sig för ej vara 

ondskans fåfängliga vän tjänare.

 

28230b.  Godhjärtlige avsagt sig all vänskap 

   med ondskans bedrägliga falska lögner.

 

28231a. Lögnen förnekar vad sant är.

 

28231b.  Lögnens förnekelse förringar  sanningens

    verklighet.

 

28232a.  Äkta kärlek  o-självisk.

 

28232b.  O-äkta kärlek självisk.

 

28233.  Svag karaktär utmanar  god karaktärisk

   moral etik.

 

28234.  Godhetens tapperhetens frimodiga

    beteende  utmanar ondskans  falska planer.

 

28235.  Rädslan avundet högmodet ondskans

    goda trogna vänner.

 

28236a.  Hånleendet:  föraktfullt hatiskt 

    övermodets vänner.

 

28236b.  Övermodets vänner  tillhör 

    ondskans bekantskap.

 

28236c.  Ondskans bekantskap  skadar

    nationens framtid.

 

28237a.   Maktbegäret  makt-lystenheten

   Ondskans verk.   

 

28237b.  Ondskans verk  Missmodet  övermodet.

 

28238.  Ondskans idel tomma verk förringar

    människo-värdet.

 

28239.  Världens förvirring eländiga liv

   ondskans avskyvärda verk.

 

28240.  Ondskans o-förmåga  vara godhetens

   vän trogna efterföljare.

 

28241.  Ondskans oförmåga vara ärligheten

   vänlighetens vän trogna förebild.

 

28242.  O-själviskhetens förtärande eld förtär

  själviskhetens lidande.

 

28243.  Ödmjuke förkastar mänsklig berömmelse

    vara ärad  i människors-ögon.

 

28244.  Stoltes övermod  äras av mänsklig

  berömmelse.

 

28245.  Ilskenhetens häftighetens tjänare tjänarinna ondskans redskap.

 

28246.  O-strafflig ren kärlek  bestraffar hatet

   föraktets giftighet.

 

28247.  Lögnen lägger ut snaror gräver djupa

   groper för sanningen  faller själv i utlagda

falska groper.

 

28248a.  Lögnen lyssnar inte på sanningen.

 

28248b.  Lögnaren lyssnar inte på sanningen.

 

28248c.  Vreden lyssnar inte på saktmodet.

 

28249.  Saktmodets skattkammare o-tillgänglig

    där vreden råder.

 

28250.  Avguden själviskheten självupptagenheten

    egen-kär föraktfull hatisk.

 

28251.  Kontroll-behovet  själviskt  egoistiskt

o-barmhärtigt.

 

28252a.  O-sämjan stridslystenheten 

   avundsjuk maktlystnad nationens fara undergång.

 

28252b.   Avundsjuk maktlystnad  stolt egenkär

    självisk  föraktfull  hatisk  förkastar

människo-värdet.

 

28253.  Kärleken porlande frisk källa.

 

28254.  Kärleken min trogne vän beskyddare

   där hatet föraktet finns.

 

28255.  Själviskt beteende  skapar o-vänskap

osämja.

 

28256.  Laglösheten vän med  Ondskan listigheter.

 

28257.  Ondskans tjänare  fördärvets undergång.

 

28258.  Laglösheten laglös  självisk kärlekslös

   fiende mot all ordning kaosets förstörelsens 

ursprung.

 

28259.  Själens lidande  växlande  depressioner

    ångest skuldkänslor.

 

28260.  Stoltas förödmjukelse  hälsosam

    själens sötma. 

 

28261.  Rättvisan förblir  stannar kvar  över

rättvisans barn.

 

28262.  Låt inte högmodet  bli herre  låt ödmjukheten leva i hjärta sinne.

 

28263.  Frukta Gud: älska honom vara vän med 

honom hans kärlek vara livets vänskap.

 

28264.  Egocentriske försvara själviskheten.

 

28265.  Tanklösheten skadlig  förvirrande orolig.

 

28266a.  Sanningen ger näring i dygdernas liv.

 

28266b.  Dygden vilar i vad sant är.

 

28266c.  O-dygden lögnens vän sanningens fiende.

 

28267.  Sanningens sötma smakar sött på tungan.

 

28268a.  Sanningens sötma sprider tungans välsignelse.

 

28268b.  Lögnens bitterhet sprider bitter budskap.

 

28269.  Sanningen trösterik  uppmuntrande

    vederkvicker själen.

 

28270a.  Lögnen o-tröstlig skadlig självisk.

 

28270b.  Lögnen bitter förvirrad  laglös.

 

28271.  Överge missmodet  får ni leva följa

   troget frimodigheten.

 

28272.  Överge enfalden  så får ni leva följ

   förståndets insiktens trygga väg.

 

28273.  Vise blir visare  älskar respekterar visheten.

 

28274a.  Dåren blir dåraktigare.

 

28274b.  Vise blir visare visheten: livets nytta.

 

28274c.  Dåren dårskapens vän  o-nyttig skadlig.

 

28275.  Lättsinnigheten vettlös skapar 

   dåraktigt liv. 

 

28276.  Dårskapen  vän med rast-löst beteende.

 

28277a.  Lögnaren utmanar  förkastar sanningen.

 

28277b.  Sanningen livets problem-lösare där

    lögnens falskhet råder.

 

28277c.  Lögnen livets problem-barn förkastar

   sanningens verklighet.

 

28278a.  Glöm inte miljö-livet.

     Vara tacksam för djur  naturlivet.

 

28278b.  Låt inte själviskheten få råda över

     naturens skönhet.

 

28279.  Sanningen rättvisan  utmanar lögnens

   o-rättvisa  fåfänga.

 

28280.  Ödmjuk frid  utmanar  stolt övermodig o-frid.

 

28281.  Fröjdefull glädje  utmanar sorgsenheten

    bitterhetens o-intressanta liv.

 

28282.  Ondskan avskyvärda falskhet förringar

    människans värdighet.

 

28283.  Sanningen bevarar från missmodets 

    övermodets tyranneri.

 

28284.  Lögnens trälar slavar:  missmodet

    övermodet uppgivenheten  sorgsenheten.

 

28285.  Själv-föraktet:  föraktar  sig själv.

 

28286.  Kärleksfulles uppgift  älska sin nästa

som sig själv.

 

28287.  Älska sin nästa som sig själv 

   gör ödmjuka hjärtan.

 

28288a.  Ondskans frestelser modlöshetens 

   lidande.

 

28288b.  Ondskans bedragna barn lider av

    dödsångest o-kunnighet.

 

28289a.  Tålamodet bättre än o-tålighetens

     oroliga förvirrande beteende.

 

28289b.  Saktmodet bättre än vredens smärtsamma lidande fångenskap. 

 

28290a.  Visheten ger skydd mot o-kunnigheten.

 

28290b.  Kärleken ger skydd mot hatets

  föraktets smärtsamma lidande.

 

28290c.  Hatets Föraktets lidande vad ger det

     till Livets värdighet.

 

28291.  Livets värdighet  uppskattar uppmuntrar

   människo-värdet.

 

28292a.  Visheten vises säkra tillflykt där dårskapets o-kunnighet råder.

 

28292b.  Dårskapets okunnighet  förvirrar bedrar

    dårens hjärta sinne.

 

28292c.  Dåren lögnens offer.

 

28293.  Lögnens offer blivit bedragen vilseledd

    från sanningens verklighet.

 

28294a.  Ondskan o-förnuftig dåraktig värdelös

   saknar moralisk ryggrad.

 

28294b.  Där moralisk misären råder villfarelsens

    lögner råder.  

 

28294c.  Ondskans oförnuft äger dåraktiga

   ord handlingar.

 

28295.  Svekfritt hjärta  ondskans fiende o-vän.

 

28296.  Sanningen älskar uppmuntrar utkämpa

    striden mot lögnens illäror.

 

28297.  Lögnens illäror  vilseleder hjärtan sinnen

   från sanningens verklighet.

 

28298.  Mörkret utmanar ljuset.

    Lögnen utmanar sanningen.

Ligger i ständig strid med varandra.

 

28299a.  Fångad älskad av ödmjukheten.

 

28299b.  Fångad älskad av barmhärtighetens

   ärlighet trohet.

 

28299c.  Fångad älskad av tålighetens ihärdighet

    trohet vara älskad av tåligheten.

       

 

  

 

 

  

 

 

      

  

        

 

   

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:50

          ORD FÖR DAGEN  DECEMBER MÅNAD 2023.

 

 

Första dagen.

 

God-hjärtlige övervunnit ondskans bedrägliga 

    planer vilket vilseleder människors viljor.

 

Andra dagen.

 

Ondskan utkämpar daglig kamp mot godheten

   ärligheten.

 

Tredje dagen.

 

Ondskans vänner:  o-ärligheten lögnen.

 

Fjärde dagen. 

 

Kärlekens rättvisa lärdom: vederkvicker själs-livet.

 

Femte dagen. 

 

Hatets föraktets  o-rättvisans okunnighets

    förblindelse fördärvar vanvårdar  själslivet.

 

Sjätte dagen.

 

Ondskans själs-sår avskyvärda skapar bitterhet

   besvikelse  oro förtvivlan.

 

Sjunde dagen.

 

Tungans trovärdighet talar sanning.

       Tungans otrohet talar lögnens falskhet.

 

Åttonde dagen.

 

Ondskans mörker förtär godhetens ljusa liv

    själens upprättelse.

 

Nionde dagen. 

 

Godheten befriar från ondskans tyranneri.

     Kärleken befriar från hatets föraktets tyranneri.

 

Tionde dagen.

 

Saktmodet befriar från vredens häftighetens 

    ilskenhetens tyranneri.

 

Elfte dagen.

 

Rättvise visar avsky förakt mot o-rättvisans

    smärtsamma lidelser.

 

Tolfte dagen.

 

O-rättvisans själviskhet: ondskans redskap.

 

Trettonde dagen.

 

Känslomässiga ordstrider skapar o-sämja

  o-vänskap.

      Fiende till vänskap gemenskap.

 

Fjortonde dagen.  

 

Vänskapens gemenskap återspeglar

     goda dygders liv.

Osämjans o-vänskapens gemenskap återspeglar

      onda dygders liv.

 

Femtonde dagen.

 

Lögnens mörka liv förmörkar  hjärtan sinnen.

 

Sextonde dagen.

 

Kärleken inte fångad av hat förakt.

 

Sjuttonde dagen.

 

Ödmjuk frid  utmanar stolt övermodig o-frid.

 

Artonde dagen.

 

Behärskade läppar rent guld luttrade i sanningens

      elds-bad från o-behärskade läppars slagg.

Läppars slagg: förtal lögner skvallerier.

 

Nittionde dagen.

 

Ondskans förvirrande oroliga beteende:

    o-intressant beteende.

 

Tjugonde dagen.

 

Dårarna säger det finns ingen sanning.

    Förnekar förkastar den.

 

Tjugoförsta dagen.

 

Politiska dimridåer o-verklighetens trogna 

   i ord handlingar. 

Lever i drömmens fanatasi-värld.

 

Tjugoandra dagen.

 

O-nyttigt dricka ur dåraktighetens o-hälsosamma

     falska källflöden.

 

Tjugotredje dagen.

 

Dårskapens van-makt: smärtsamt lidande.

      Tankarna verksamma i tanke-världen.

Antingen de är onda eller goda.

 

Tjugofjärde dagen.

 

Stolt hjärta ord-stridigt hjärta.

      Ordstridigt hjärta  högmodigt.

 

Tjugofemte dagen.

 

Egoismen vanärar ödmjukhetens tankar.

       Hjärtats godhet hjärtats renhet.

 

Tjugosjätte dagen.

 

Moraliska misären: vän med världen.

      

Tjugosjunde dagen.

 

O-rättvisan: skadlig o-nyttig.

     O-rättvisan:  egocentrisk.

 

Tjugoåttonde dagen.

 

Stoltheten övermodet  o-välkomna i ödmjukes liv.

 

Tjugonionde dagen.

 

Långmodigheten tålamodet samarbetar 

    med tiden.

 

Trettionde dagen.

 

Lögnen: dödens vän vägen in i dödligheten.

      Lögnen avskyvärd i sitt beteende.

 

Trettioförsta dagen.

 

Falskheten förtalet  avskyvärda i sitt beteende.

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards