Alla inlägg under mars 2016
KAPITEL. 30.
DÄR VI BEHANDLAR DE FORMELLA INRE
ORDEN, SOM UPPSTÅR I ANDNE PÅ
ÖVERNATURLIGT SÄTT.
VI UPPVISAR VILKA SKADOR DE KAN
ÅSTADKOMMA OCH ANGER DE FÖRSIKTIGHETS-
MÅTT MAN NÖDVÄNDIGTVIS MÅSTE VIDTA.
FÖR ATT DE INTE SKALL FÖRA EN VILSE.
1. Den andra kategorin av inre ord omfattar de
formella orden. Dessa uppstår ibland i anden,
den må vara samlad eller ej, och på övernaturligt
sätt utan medverkan av sinnena.
Jag kallar dem "formella", därför att det
verkligen förefaller anden som om en tredje
person formellt, uttryckligen, riktade dem till
den utan att den själv bidrar till detta.
Därför är de mycket olika dem vi just har
behandlat. De skiljer sig från dessa inte bara
därigenom att anden inte själv medverkar,
som den gör vid de första, utan också
därigenom att de kommer till stånd utan att anden
behöver vara samlad, ja utan att den ens har den
ringaste tanke på det som säga till den.
Helt annorlunda förhåller det sig med orden,
ty de hänför sig alltid till det ämne som man
just mediterar över.
2. Dessa formella ord är ibland mycket tydliga,
ibland inte. Ofta är de bara som tankar som anden får motta i form av ett svar eller på annat sätt.
Än är det bara ett enda ord, än är det två
eller flera, än är det många på varandra
följande ord liksom de förgående.
Ibland varar de en längre stund, medan de
undervisar själen eller förhandlar med henne,
menalltid så att anden är overksam.
Ty man har alltid ett intryckav att höra någon tala
med en annan.
Detta liknar vad vi läser hände med Daniel,
han säger att en ängel talade i honom.
Där gällde det ett formellt och successivt talande
i hans ande, som hade formen av ett samtal
och som undervisade Daniel, ty hade också sagt
honom att han "hade kommit för att undervisa
honom" ( Dan. 9:22 ).
3. När dessa ord bara är rent formella efterlämnar de inget djupare intryck i själen.
Ty de syftar i allmänhet endast till att lära själen
något eller att förklara någon viss punkt för
henne. Och för att nå detta resultat behöver de inte
vara verksammare än vad syftet kräver.
Är de från Gud, då uppnår de alltid sitt mål,
ty de gör själen mottaglig och läraktig för de
föreskrifter eller läror hon får motta.
Ibland kan det visserligen förekomma att själen
ändå har att kämpa mot en viss motvilja eller
andra svårigheter, ja rentav att dessa svårigheter
ökar.
Men detta tillåter Gud för att själen skall
lära sig ännu mera och växa till i ödmjukhet,
med ett ord, han handlar till hennes bästa.
Vanligen låter Gud denna motvilja finnas kvar i själen vid de tillfällen då han ger henne viktiga
handlingar i uppdrag eller handlingar som kanske
kan komma att upphöja henne till en högre
värdighet, under det att han ger henne beredvillighet och en känsla av att det är lätt att utföra, när det rör sig om vanliga och ringa ting.
Så läser vi i Andra Moseboken ( kap. 3-4 ),
att Gud föreskrevMose att gå till Farao och befria sitt folk, men att Mose kände stark motvilja mot detta.
Tre gånger måste Gud upprepa sin befallning
och ge honom tydliga tecken på sin vilja.
Men inte ens detta var tillräckligt för att övertala honom, utan först när Gud hade gett
honom hans bror Aron till följeslagare
och deltagare i det ärofulla uppdraget, gick han
in på det.
4. Helt annorlunda är händelseförloppet när
orden och meddelanden kommer från djävulen.
Han inger iver och en känsla av att det är lätt
att utföra, när det gäller viktiga och betydelsefulla
handlingar, men för de små tingen inger han
bara motvilja.
Gud däremot har så stor avsky för själar som
eftersträvar höga värdigheter att även om han
pålägger dem dessa, så vill han inte att de skall
vara snabba att ta emot dem eller angelägna
att få befalla.
Just den beredvillighet som Gud ofta inger tillsammans med dessa formella ord, skiljer
dem från de successiva orden.
Dessa gör nämligen inte så starkt intryck på anden
som de formella och de inger inte heller så stor beredvillighet.
Ty eftersom de är tydligare utformade,
tillåter de också mindre att förståndet får bidra
med något eget. Trots detta kan det emellertid
hända att vissa successiva ord ibland har en större
verkan, och detta till följd av större inflytande
som Guds Ande har på människoanden.
Men detta meddelelsesätt skiljer sig från
det andra i många avseenden. Då det alltså rör
sig om sådana formella ord, behöver själen
inte först fråga sig om möjligen är hon själv som säger dem, ty hon ser alldeles klart att det
inte förhåller sig så, särskilt om hon inte alls
tänkte på det som sagts henne.
Och även omhon skulle ha haft någon
tanke åt detta håll, har hon dock en tydlig
och klar känsla av att dessa ord kommer
från någon annan.
5. Men själen skall inte tillmäta dessa formella
ord mera betydelse än de successiva.
Det skulle i så fall innebära att anden befattade
sig med något som inte är det rätta och direkta
medlet till föreningen med Gud, vilket
endast är tron, och vidare att själen utsatte sig
för att bli ett lätt offer för djävulen.
Ty i många fall är det svårt att se vilka ord
som kommer från den gode anden och vilka som
kommer från den onde.
Eftersom de formella orden inte åstadkommer
någon större verkan kan man knappast urskilja
dem på grund av deras verkan, och dessutom
händer det ofta att djävulens ord har en starkare
verkan på de ofullkomliga själarna än vad den
gode andens ord har på de andliga själarna.
Men antingen de nu kommer från den gode eller den onde anden, bör man aldrig skynda sig
att utföra det somm sägs i ord, och inte heller
bör man tillmäta dem någon betydelse.
Icke desto mindre bör man tala om dem
för en erfaren biktfader eller någon annan
klok och kunnig person, så att denne kan säga
sin uppfattning och råda själen hur hon bör
förfara i just detta fall.
Därfeter skall själen underrgivet följa
hans råd och helt avstå från sina egna åsikter
och tankar om saken. Om de tär svårt att finna
någon sådan erfaren person, är det bäst att inte
bry sig om dem och inte tala med någon om dem.
Ty man kan så lätt åka ut för människor
som snarare skulle bidra till själens undergång.
Det är ingalunda den förste bäste som är i stånd
till att leda själar, och i en fråga av så stor
betydelse kan det få de allvarligaste
konsekvenser om man bedömer rätt eller fel.
6. Vidare bör själen se till att hon inte efter
eget gottfinnande utför eller godtar något som sådana ord säger till henne, utan först efter
moget övervägande med någon och goda råd.
Ty i en sådan sak är man utsatt för så
subtila och underliga villfarelser att, enligt min
åsikt, en själ som inte direkt fiende till ord
av detta slag inte kan undgå att
ganska ofta råka vilse.
7. I kapitlen 17, 18, 19 och 20 av denna bok
har jag emelelrtid redan talat om sådana villfarelser
och faror, liksom om de försiktighetsmått man
bör vidta för att undvika dem.
Därför hänvisar jag nu läsaren dit och behöver
altså här inte utbreda mig vidare över deta ämne.
Jag vill här endast säga att den grundläggande
läran är att inte tillmäta sådana ord betydelse.
KAPITEL. 29.
DÄR DEN FÖRSTA KATEGORIN AV INRE ORD
BEHANDLAS, SÅDANA SOM ANDEN IBLAND
BILDAR INOM SIG SJÄLV NÄR DEN ÄR SAMLAD
OCH INÅTVÄND. ORSAKEN TILL DESSA
KLARLÄGGS, OCH LIKASÅ DRAS FÖRDELAR
OCH NACKDELAR.
1. Dessa successiva ord inträder alltid bara när
anden är inåtvänd och helt går upp i någon
betraktelse.
I det ämne som fångar dess intresse ilar anden från tanke till tanke och formar ord och slutsatser
som är helt riktiga, och detta med sådan lätthet
och precision att den upptäcker saker som tidigare
var okända för den.
Då känns det som om inte anden själv var
upphovsman till detta nya, utan som om någon
annan gjorde dessa slutsatser i dess eget inre,
svarade eller undervisade.
Och i sanning har anden rätt att att känna
det så, ty den resonerar med sig själv och svarar
sig själv precis som om två personer talade med
varandra, och på sätt och vis förhåller det sig
just så.
Ty fastän det är en och samme ande som är
verksam hela tiden, är den i detta sammanhang
ett verktyg för den Helige Ande, som mycket
ofta hjälper den att bilda dessa tankar och ord
och riktiga slutsatser.
Och så talar anden med sig själv liksom om
den befann sig i sällskap med en tredje person.
Förståndet är då förskjunket i de sanningar
det betraktar och helt förenat med dem.
Men genom dessa sanningar är också den
Helige Ande förenad med förståndet, eftersom
han ju alltid är förenad med all sanning.
Ålltså är förståndet förenat med den
Helige Ande, och sanningarna är förbindelselänken.
Och förståndet bildar så efterhand nya
sanningar som hänger ihop med de första,
men det är den Helige Ande själv som i sin
gemenskap av sanningslärare slår upp dörren
och låter ljuset strömma in.
Detta är ett av de sätt som den Helige Ande
begagnar för att undervisa själen.
2. När förståndet sålunda är upplyst och undervisat av denne lärare och förstår, går det vidare och bildar självt slutsatser av nya sanningar somkommer från annat håll.
Också här kan man väl säga "Rösten är Jakobs,
men händerna är Esaus" ( 1 Mos. 27:22 ).
Den som emellertid själv får erfara detta, han kan
nog knappast övertygas om att dessa ord
och slutsatser inte kommer från en tredje person,
ty han vet inte att förståndet kan resonera
med sig självt lika lätt som med en tredje person,
även om tankar och begrepp kommer
från annat håll.
3. Det är riktigt att det inte kan förekomma något
misstag i det meddelande eller den upplysning
som förståndet får motta.
Men ändå kan där finnas misstag, och dessa
finns också ofta i de formella ord och förnuftiga
slutsatser som förståndet bildar.
Ty det ljus som förståndet ibland får är mycket
fint och andligt, så att förståndet inte finner sig
alldeles tillrätta i det, och det är ju förståndet
självt som drar sina förnuftiga slutsatser, som
vi har sagt.
Av detta följer att det ofta drar felaktiga slutsatser, och andra blir endast sannolika eller
bristfälliga. I början har förståndet nämligen
så att säga sanningens tråd i sin hand, därpå
tillägger det emellertid något av sin egen
urskillning, eller rättare, sin egen grovhet
i uppfattningen, alltefter ringa förmåga.
Och så händer det lätt att det uppfattar saken
annorlunda. i enlighet med sina fattningsgåvor,
just så som kan ske när man talar med en
tredje person.
4. Jag känner en person som bildade dessa
successiva ord.
Men mitt ibland några mycket riktiga och väsentliga
ord, som rörde Eukaristins heliga Sakrament,
fanns det också andra som var alldeles heretiska.
Jag kan inte nog förundra mig över vad som
i detta hänseende förekommer just i våra dagar.
Om en själ, vars meditation inte är värd tjugofem
öre, tror sig höra några inre ord när hon sitter
samlad, anser hon genast att detta kommer
från Gud, och eftersom hon är övertygad heter det:
"Gud har sagt detta till mig".
Men så är det inte alls, utan som vi sagt,
oftast intalar de sig själva detta.
5. Vidare, det intresse och den längtan efter sådana ord som de har i anden, får dem att ge sig
själv dessa svar, och så inbillar de sig att det
är Gud som talar och svarar dem.
Därför råkar de lätt in i en massa dårskaper,
om de inte på allvar tyglar dessa böjelser och om
inte deras biktfader pålägger dem ett absolut
förbud mot sådant tal. Ty annars kommer de
snarare att hamna i pladderaktighet och själslig
orenhet än i ödmjukhet och andens självförsakelse.
De kommer att tro att detta har varit en stor nåd
och att Gud har talat, och ändå har nästan ingenting
skett, eller ingenting alls, eller rentav mindre
än ingenting.
Ty något som inte föder ödmjukhet, kärlek,
självförsakelse, helig enkelhet, tystnad
och så vidare, vad kan det vara?
Jag säger alltså att dessa ord kan i hög grad
hindra själen på hennes vandring till föreningen
med Gud. Ty om hon lägger vikt vi dem,
avlägsnar de henne långt bort från den trons
avgrund där förståndet skall vila i mörkret.
I mörker måste det gå framåt genom kärlek
i tron och inte genom mycket resonerande.
6. Nu kanske någon säger till mig:
Varför måste förståndet avstå från dessa
sanningar, när Guds Ande, som vi har sagt,
ger dem för att upplysa förståndet och det alltså
inte kan vara fel att syssla med dem?
På det svarar jag att den Helige Ande upplyser
ett förstånd som är samlat, och han upplyser
det i den mån det är samlat, men eftersom
förståndet inte kan finna en mera fullkomlig
samling än det finner i tron, upplyser
den Helige Ande oss aldrig så bra som på
trons väg.
Ju renare och klarare en själ är i tron, desto
mera får hon ta emot av kärlek ingjuten av
Gud. Men nu är det så att ju mera hon äger av
kärlek desto mera upplyser den Helige Ande
henne och ger henne sina gåvor.
På så sätt är kärlek både orsaken till hans gåvor
och medlet varigenom han ger dem.
Visst är det sant att den Helige Ande verkligen
ger litet ljus i de upplysningar som han ger själen
ifråga om vissa sanningar, men kvaliteten av
det ljus som meddelas henne i tron skiljer sig som det finaste guld jämfört med någon dålig metall,
och beträffande kvantiteten flödar det över som
havet jämfört med en vattendroppe.
I det första fallet får själen veta en eller två
eller tre sanningar, och så vidare.
I det andra fallet ges henne hela Guds Vishet
i allmänhet, nämligen Guds Son, som meddelar
sig åt själen i tro.
7. Ni kanske svarar att alla dessa olika kunskaper
är bra var och en på sitt sätt, och att det ena inte
utsluter det andra.
Jag svarar att de är mycket skadliga för
själen om hon lägger någon vikt vid sin egen
förståndsverksamhet.
Ty det betyder att syssla med klara och obetydliga
ting, vilket räcker för att hindra de meddelanden
och gåvor som ges i trons avgrund, där Gud stilla
och övernaturligt undervisar själen och berikar
henne med kraft och med gåvor,
utan att hon ens vet det.
Den vinst som dessa successiva meddelanden
skall ge, kommer emellertid inte av att man avsiktligt ställer in förståndet för dem.
Det skulle tvärtom ha motsatt effekt, det skulle
avlägsna dessa erfarenheter, enligt dessa
Visdomens ord ur Höga Visan:
"Vänd bort ifrån mig dina ögon, ty de kommer att
flyga bort" ( 6:5 ), det vill säga att flyga långt
bort från dig, upp till höjderna.
Själen får alltså inte tvinga in sitt förstånd
på det som meddelas henne övernaturligt,
utani stället bör hon handla enkelt och rent,
och med kärlek ställa in sin vilja på Gud,
ty det är i kärlek som dessa gåvor meddelas.
och härigenom kommer dessa gåvor att
meddelas i än rikligare mått än tidigare.
Men om själen låter den naturliga dugligheten hos förståndet eller någon annan själsförmögenhet träda fram aktivt i dessa övernaturliga ting
som själen får motta passivt, visar hon bara
oduglighet och hjälplöshet, ty hon blir ju
tvungen att anpassa dess erfarenheter efter sina
fattningsgåvor, och alltså återge dem
annorlunda än de är i sig själva.
Resultatet blir att själen tar grundligt fel
och att hon drar personliga slutsatser som
varken innebär något övernaturligt eller ens
har ett sken av det, utan som bara är högst
naturliga, högst felaktiga och högst banala.
8. Det finns emellertid vissa människor som
har ett mycket skarpt och livligt intellekt.
Knappt har de samlat sig till en betraktelse
så glider de lätt och naturligt in i tankar,
klär dessa i ord och kloka slutledningar
och tror sedan, varken mer eller mindre, att allt
detta har kommit från Gud.
Men så är det inte alls, det är bara deras
förstånd, vars naturliga ljus inte hindras av
sinnenas verksamhet och som därför kan
åstadkomma både detta och mycket mera,
utan någon som helst övernaturlig medverkan.
Detta är ett mycket ofta förekommande fall.
Många människor bedrar sig på denna punkt
och tror att de befinner sig i ett stadium
av mycket upphöjd bön och i nära förbindelse
med Gud.
De till och med skriver ned eller låter nedskriva
allt som försiggår inom dem.
Och så händer det att allt detta är ingenting
och inte innehåller en skymt av dygd och inte
tjänar till något annat än att de själva blir uppblåsta.
9. Måtte sådana människor lära sig att inte alls
bry sig om dessa successiva ord, utan bara att
fästa viljan i en stark och ödmjuk kärlek,
och att leva och lida så som Guds Son gjorde
under sitt jordeliv, och att öva självförnekelse
i allt.
Detta är den enda väg som leder till alla
andliga nådegåvor, och ingalunda en mängd
inre ord.
10. Det måste tilläggas att också vid detta
slag av successiva inre ord har djävulen ofta
ett finger med i spelet, särskilt om själen har
en viss böjelse och förkärlek för dem.
I det ögonblick själen börjar samla sig brukar
djävulen erbjuda henne ett lämpligt ämne för
vidlyftiga utsvävningar; genom sina suggestioner
bibringar han förståndet tankar och ord,
förspeglar det sanningar, slug som han är,
och för så själen vilse.
Detta är ett av hans handlingssätt mot dem som,
stillatigande eller uttryckligen, har gjort något
slags pakt med honom.
Så träder han i förbund med vissa irrlärare,
särskilt sektstiftare, och fyller deras förstånd
med subtila tankar och falska slutsatser,
som ser sanna ut men är felaktiga.
11. Av vad vi har sagt följer att dessa successiva
ord som meddelas förståndet kan uppkomma
av tre orsaker, nämligen av Guds Ande som
väcker förståndets naturliga ljus, eller slutligen
av djävulen som genom suggestioner kan
tala till förståndet.
Emellertid skulle vi möta åtskilliga svårigheter
om vi här ville anföra de tecken och kännemärken
av vilka man ser ur vilken orsak de härrör.
Några allmänna regler kan man dock ge.
När till exempel den själ som mottar dessa ord
och tankar samtidigt uppfylls av kärlek till Gud,
en kärlek full av ödmjukhet och vördnad, så är detta
ett tecken på att den Helige Ande är där.
Ty han ger aldrig nådegåvor som inte har
detta grunddrag.
När orden däremot bara härrör från ett livligt
och gott förstånd, då är det också endast
förståndet som utför allt arbetet utan att de
förutnämnda dygderna gör sig gällande,
även om viljan också på ett helt naturligt sätt
kan känna kärleken vid tanken på dessa sanningar
och i deras ljus.
I detta fall glider viljan efter meditationen åter
tillbaka i känslotorka utan att därför vara benägen
för fåfänga eller synd, annat än om djävulen
just då skulle börja fresta henne, vilket däremot
inte händer när orden har kommit från
den Helige Ande.
Ty då är viljan helt uppfylld av kärlek till
Gud och till det goda.
Dock inträffar det någon gång att viljan inte
känner sig stimulerad, trots att meddelandet
kom från Gud, men då var det Guds vilja så,
därför att det på något sätt gagnade själen.
Andra gånger händer det att själen endast svagt känner verkningarna och stimulansen
av de ovan nämnda dygderna, trots att det
meddelande hon fått var gott.
Just av denna orsak är det enligt min åsikt
ibland svårt att bestämma skillnaden mellan
dessa olika ord efter den växlande verkan de
medför. I alla fall är de yttringar vi talat
om de vanligaste, de må uppträda svagare
eller starkare.
Men också de ord som kommer från djävulen
är ibland svåra att bestämma.
Visserligen uppväcker de vanligen ingen gudskärlek
i viljan och lämnar kvar i själen en böjelse för fåfänga, självuppskattning eller självbelåtenhet.
Men ibland tilför de själen en skenbar ödmjukhet och en glödande iver, som emellertid
vilar på egenkärlek och som man bara med svårighet kan förstå, om inte själen är mycket erfaren i andliga ting.
Detta gör djävulen bara för att förställa sig
ännu mera, ja han kan rentav locka till tårar av
rörelse över de känslor som han inger för att
väcka upp de böjelser i själen som han önskar.
Ingenting försummar han för att viljan skall börja uppskatta dessa inre meddelanden,
göra stor affär av dem och riktigt hänge sig
åt dem, så att själen ägnar sig åt sådant som
inte har någonting att göra med dygder utan
tvärtom ger anledning till att hon förlorar
de dygder hon ägde.
12. Det är alltså högst nödvändigt att iaktta
stor försiktighet beträffande alla dessa ord, så
att man inte tar fel och utsätter sig för oro och ängslan.
Och man bör inte tillmäta dem något värde,
utan i stället me dall viljekraft ställa in sig
på Gud och på att noga uppfylla hans bud
och hans heliga beslut.
Detta är helgonens vishet.
Låt oss nöja oss med att käna trons
mysterier och sanningar i den enkelhet
och rättsinnighet med vilken Kyrkan framlägger dem för oss.
Det räcker för att häftigt upptända viljan.
Vi behöver inte ge oss in på djupsinniga
spekulationer och spetsfundigheter, där endast ett mirakel kan rädda oss från faror.
I detta sammanhang säger oss den helige
Paulus: "Ingen må ha högre tankar än tillbörligt
är, utan tänka blygsamt" ( Rom. 12:3 ).
Vad vi här har sagt räcker som förklaring
av vår lära om successiva ord.
KAPITEL. 28.
DÄR DE INRE ORD BEHANDLAS SOM PÅ
ÖVERATURLIGT SÄTT MEDDELAS ANDEN.
DET VISAS HUR MÅNGA OLIKA SLAG AV INRE
ORD SOM FINNS.
1. Läsaren bör aldrig släppa ur sikte den mening
och det mål som jag har uppställt för mig,
när jag skriver denna bok.
Mitt mål är att leda själen rätt, mitt ibland alla
naturliga och övernaturliga förnimmelser,
och att skydda henne för illusioner och svårigheter,
så att hon i ren tro skall kunna nå fram till
förening med Gud.
Då kommer läsaren att förstå varför jag inte
talar mera utförligt om själens förnimmelser
och om förklaringen till dem och inte heller
går in i sådana detaljer och uppdelningar som
förståndet kanske skulle vilja ha.
Det blir ändå inte ofullständigt.
Ty jag tror att jag har get tillräckligt med råd
och förklaringar och bevis i detta ämne, för att
själen på ett klokt sätt skall kunna ta sig fram
genom alla inre och yttre förhållanden,
och så fortsätta sin vandring.
Detta är också orsaken till att jag har
behandlat de profetiska förnimmelserna så kort,
liksom jag också har gjort med de övriga.
De skulle ju finnas mycket mera att säga om var och en av dem.
Men även om man skulle behandla alla
olikheterna dem emellan, och de sätt och former
i vilka de kan uppträda, tror jag likväl att man
till slut ändå inte skulle förstå dem fullständigt.
Därför har jag nöjt mig med att framställa bara det
som enligt min åsikt utgör deras egentliga väsen,
ochatt undervisa själen omhur hon bör förhålla
sig gentemot dem i alla liknande situationer
som kan inträffa.
2. Jag kommer att göra på samma sätt när jag behandlar den tredje kategorin av förnimmelser,
som jag har kallat övernaturliga ord och som
utan förmedling av något kroppsligt sinne
verkar på förståndet hos kontemplativa själar.
Fastän dessa ord är av mångahanda slag,
finner jag att de alla kan sammanföras i tre
huvudgrupper, nämligen i successiva,
formella och substantiella ord.
Med succesiva ord menar vi vissa ord
och slutledningar, somanden brukar bilda
och uppställa inom sig själv, när den är samlad
och inåtvänd.
Formella ord är vissa tydliga och bestämda
ord, som anden inte själv skapar utan får av
någon tredje person, antingen den är samlad
och inåtvänd eller ej.
Substantiella ord slutligen är andra ord,
som på ett tydligt sätt uppstår i anden,
antingen den är samlad och inåtvänd eler ej,
och som intränger i det innersta av själen
och där skapar den verklighet och den kraft
som dessa ord är ett uttryck för.
Vi skall nu i tur och ordning tala om dessa
tre grupper av ord.
KAPITEL. 27.
DÄR DET TALAS OM DEN ANDRA ARTEN AV
UPPENBARELSER, SOM BESTÅR I AVSLÖJANDET
AV HEMLIGHETER OCH DOLDA MYSTERIER.
DET VISAS HUR DE KAN VERKA BEFORDRANDE
ELLER HINDRANDE PÅ FÖRENINGEN MED GUD
OCH HUR DJÄVULEN PÅ DETTA OMRÅDE KAN
BEDRA SJÄLARNA MYCKET.
1. Som den andra arten av uppenbarelser
betecknar vi avslöjandet av hemligheter och dolda
mysterier. Dessa kan vara av två slag.
Det första slaget angår Guds väsen, vad
Gud är i sig själv, och det innefattar uppenbarat
av den Allraheligaste Treenigheten
och enheten i Gud.
Det andra slaget angår vad Gud är i sina
verk, och det innefattar de övriga artiklarna
i vår katolska tro och alla de lärosatser som
utförligt innehåller de ur dessa härledda
saningarna. Till dessa senare hör till stor del
också profeternas uppenbarelser,
Guds löften och hotelser, såväl som annat
som också hör till detta trosområde.
Dit kan man likaså hänföra många andra
specialfall, där Gud då och då uppenbarar
något om världen i allmänhet, liksom också
om enskilda personer.
Exempel på bådadera har vi gott om
i den Heliga Skrift, i synnerhet hos samtliga
profeter, hos vilka det finns uppenbarelser
av alla de nämnda slagen.
Då detta för övrigt är någonting välbekant,
vill jag inte uppehålla mig vid detta.
Endast en sak vill jag anmärka, och det är
att dessa uppenbarelser inte kommer till stånd
bara genom det talade ordet, utan att Gud
uttrycker dem på mångahanda sätt.
Ibland använder han endast det talade ordet,
ibland begagnar han endast tecken och gestalter,
bilder och liknelser.
Dessemellan använder han sig av ord och symboler
samtidigt, vilken vi kan se hos profeterna
och särskilt i hela uppenbarelseboken.
Där finner vi inte bara alla de typer av uppenbarelser som vi har talat om, utan också
alla de olika sätt som vi här talar om.
2. Uppenbarelser av den andra arten ger Gud
efte behag ännu i våra dagar.
Vanligen uppenbarar han för vissa människor
hur länge de skall få leva, eler vilka svårigheter
de har att genomgå, eller vad som skall hända
någon bestämd person eller vad som skall
hända någon bestämd persom eller något
bestämt land och så vidare.
Men när han utvecklar sanningarna i våra
trosmysterier och låter anden förstå dem,
är detta ingen uppenbarelse i egentlig
mening, eftersom det ju i detta fall handlar om
något som redan har blivit uppenbarat,
utan då är detta snarare ett klarläggande
eller en förklaring av en redan uppenbarad sanning.
3. Också vid uppenbarelser av detta slag kan
djävulen ofta ha sin hand med i spelet.
Etersom de vanligen förmedlas genom ord,
tecken och symboler, är det lätt för honom att efterapa sådant, särskilt när de är riktade
bara till anden.
Men beträffande både den första och andra arten
gäller att om uppenbarelsen skulle röra vår tro
eller meddela oss något nytt eller något som
skiljer sig från vad vi har lärt oss, så får vi
på intet vis godta det, inte ens om vi hade full
visshet om att detta hade uppenbarats för oss
av en himlens ängel.
Ty så säger den helige Paulus: "Men om någon,
vore det också vi själva eller en ängel från himlen,
förkunnar för er ett annat evangelium än det
som vi har predikat för er, må han vara
förbannad" ( Gal. 1:8 ).
4. Etersom alla våra trossatser till sitt väsen
redan har blivit uppenbarade för Kyrkan,
kan inga nya komma till. Till följd av detta får
man inte godta någonting nytt, som möjligen
skulle kunna uppenbaras för själen.
Det är till och med klokt att se till att man
tillbaka visar de små förändringar som skulle
kunna förekomma.
Ty beträffande tron måste själen bevara sig fullkomligt ren.
Om därför redan uppenbarade sanningar på nytt
skulle uppenbaras för henne, skall hon ta
emot dem, inte därför att de åter erbjuds henne,
utan därför att de redan tillräckligt har
uppenbarats för Kyrkan.
Själen skall bara lugnt sluta förståndets ögon
för dem, och i all uppriktighet överlåta sig åt
Kyrkans lära och hennes tro, som enligt ett ord
av den Paulus kommer till oss genom att vi
lyssnar ( Rom. 10:17 ).
Om du inte vill bli bedragen, så skänk inte
lättvindigt din tilltro till sådana på nytt
uppenbarade trossaker och gå inte och tänk
på dem, även om du anser att de fullkomligt
stämmer med sanningen.
TY om djävulen vill bedra någon och inge honom
sina lögner, börjar han med att bibringa honom
sådant som är sant och som ser sant ut, för
att därmed få alla betänkligheter att tystna.
Först sedan övergår han till att bedra honom.
Han handlar som skomakaren när denne skall
sy i läder. Han börjar med att dra ett styvt
tagelstrå genom öppningen, och först därefter
träder han igenom den mjuka tråden, som utan
det styva taglet inte skulle ha gått att få igenom.
5. Därför måste man vara försiktig. Även om
det inte finns någon risk för att bli bedragen,
är det ändå så mycket bättre för själen att inte
försöka förstå allting klart i trossaker.
Ty bara så kan hon bevara ren och hel den
förtjänst som tron ger, och endast så kan hon
i denna förståndets natt nå fram till det
gudomliga ljuset i föreningen med Gud.
Det är ytterst viktigt att blint fasthålla vid
de gamla profetiorna varje gång som någon
ny uppenbarelse inställer sig.
Aposteln Petrus, som dock hade sett Guds Sons
härlighet på berget Tabor, säger oss också
i sit andra brev: Fastän den vision av Kristus
som vi hade på berget är alldeles sann,
"så har vi likväl ett ännu säkrare vittnesbörd:
det profetiska ordet som uppenbarats för oss,
och ni gör väl i att hålla er till det"
( 2 Petr. 1:19 ).
6. Om det nu av de angivna orsakerna verkligen
är så att man bör sluta ögonen inför varje nytt
påstående eller ny uppenbarelse som rör tron,
är det alltså ännu nödvändigare att vägra
samtycke och tilltro till övriga uppenbarelser
som handlar om helt andra ting.
Ty just i dessa ting har djävulen ofta ett finger
med i spelet. Därför syns det mig omöjligt att
man inte skulle falla offer för bedrägeri
i många stycken, ifall man inte är klok nog att
ha gjort sig fri, särskilt när man betänker det sken av sanning och den inre övertygelse som
djävulen förmår inge.
Han lindar verkligen in sina uppenbarelser i så
fagra slöjor och så många övertygande skäl,
och han inpräglar dem så djupt i sinnena
och i fantasin, att det inte tycks finnas minsta
tvivel om att det hela förhåller sig på detta sätt.
Själen tycker om det och blir så intresserad att
om hon inte är ödmjuk, kan det bli svårt att dra
bort henne därifrån och få henne att tro motsatsen.
Därför måste själen i renhet och enkelhet
och försiktigt och ödmjukt använda hela sin
kraft och sin omsorg för att motstå uppenbarelser
och andra visioner ochförsöka bli kvitt dem,
just som om det gällde de farligaste frestelser.
Ty att sträva efter kärleksföreningen med
Gud skall man inte bara låta bli att direkt
söka dem, utan man måste rentav stöta bort dem.
Det är detta som Salomo har velat säga med
dessa ord: "Varför är det nödvändigt för
människan att söka efter ting som överstiger
hennes naturliga fattningsgåva?".
( Pred. 7:1 9.
Det är som om hann hade sagt: För att bli
fullkomlig behöver männskan visst inte
eftersträva några övernaturliga ting på några
övernaturliga sätt, som helt och hållet
går över hennes förmåga.
7. Vad de invändningar beträffar somkan resas
mot denna lära, har de redan fått sitt svar i
kapitlen 19 och 20 av denna bok, därför
hänvisar jag läsaren dit.
Det räcker för själen att veta att hon handlar rätt
om hon tar sig i akt för alla dessa meddelanden,
ty bara så kan hon i renhet och utan fara att råka
vilse vandra framåt i trons natt och till slut
uppnå den gudomliga föreningen.
KAPITEL. 26. DEL. 2.
DÄR DET TALAS OM FÖRSTÅNDSMÄSSIGA
KUNSKAPER OM RENA SANNINGAR.
DET SÄGS ATT DE ÄR TVÅ SLAG OCH HUR
SJÄLEN BÖR FÖRHÅLLA SIG GENTEMOT DEM.
11. Det andra slaget av kunskaper eller visioner
av inre sanningar är mycket olikt de som vi nu
har talat om, därför att de hänför sig till föremål
som står lägre än Gud.
De avser kunskapen om tingens sanning i sig,
om fakta och händelser som tildrar sig bland
människorna.
De sanningar som vid denna kunskap meddelas själen inpräglar sig djupt i hennes innersta,
om hon så inte förnimmer ett ord om det från
någon annan.
Man kan säga vad man vill till henne, hon kan
ändå inte instämma i sådant, hur gärna hon
än ville. Ty hennes ande förstår i det som genom
ett annat ljus erbjuds henne någoting helt annat.
Hon ser det alldeles tydligt.
Denna inre blick hör, som vi redan sade, till
profetians ande och till den nåd som den helige
Paulus betecnar som förmågan att skilja
mellan andar. ( 1 Kor. 12:10 ).
Fastän nu själen som sagt betraktar denna kunskap
som orubbligt säker och sann inte kan undertrycka
detta inre fasthållande vid den, måste hon likväl
tro sin andlige ledare på hans ord och sätta
hans anvisningar över sitt förnuft, även om de
helt strider emot hennes känslor.
På detta sätt vandrar hon trons väg, som skall
leda henne till föreningen med Gud.
Och detta mål når hon snarare genom att tro
än genom att förstå.
12. För dessa båda slag av kunskap av kunskap
har vi mycket klara belägg i den heliga Skrift.
Beträffande den andliga kunskap som man
kan ha om tingen säger den Vise följande ord:
"Gud har gett mig osvikligt vetande om tingen,
så att jag känner världens byggnad och elementens
verkningskraft, tidernas begynnelse och slut
och mitt, solståndets växlingar
och tidsavdelningarnas skiften, årens kretslopp
och stjärnornas ställningar, varelsernas egenskaper och de vilda djurens skaplynnen,
andarnas makt och människornas tankar,
växternas olika arter och rötternas krafter.
Vad som är fördolt och vad som är uppenbart,
allt har jag lärt känna.
Ty visheten hon som är mästare i allt,
har undervisat mig" ( Vish. 7:17-22 ).
Den vise talar här om den kunskap om allting
som Gud hade gett honom.
Utan tvivel rör det sig i detta fall bara om en
allmän och ingjuten kunskap.
Ändå bevisar detta citat tillräckligt klart att Gud
på övernaturlig väg ingjuter speciella kunskaper
om tingen i själarna när han vill.
Detta får emellertid inte uppfattas som om Gud
därmed skulle ge dem enn varaktig och allmän
kunskap, så som han gjorde för Salomo.
Nej, han avslöjar ibland vissa sanningar om de
ting som den Vise här talar om.
Det är emellertid riktigt riktigt att vår Herre åt
många själar ger ett varaktigt vetande beträffande
en mängd saker, även om detta vetande aldrig
är av så allmän omfattning
som det var hos Salomo.
Detta vetande varierar alltefter alltefter de gåvor
som Gud ger och som den helige Paulus räknar
upp. Bland dem nämner han vishet, kunskap,
tro, profeterande, förmågan att skilja mellan
andarna, språkbegåvning och tolkning av ord
och usagor ( jfr. 1 Kor 12:8-10 ).
Alla dessa kunskaper är ingjutna varaktiga
tillstånd som Gud ger för intet åt vem han vill,
än på naturligt, än på övernaturligt sätt.
Han gjorde det på naturligt sätt åt Bileam
och andra hedniska profeter, liksom åt många
sibyllor, vilka han tilldelade profetians gåva.
På övernaturligt sätt gav han det åt de heliga
apostlarna och profeterna och andra helgon.
13. Men även bortsett från dessa tillstånd eller
på intet förlänande någegovor, anser vi att det
finns vissa fullkomliga människor eller åtminstone
sådana som är på väg att bli fullkomliga,
som mycket ofta får motta förklaringar
och kunskaper om nära eller fjärran liggande ting.
Denna nåd kommer till dem genom att en
upplysning ingjuts i deras redan förut upplysta
och renade ande.
Här kan vi med rätta använda detta ord ur
Ordspråksboken: "Liksom ansiktena på dem
som blickar ned i vattnet avspeglar sig där,
så uppenbarar sig människors hjärtan för
den kloke" ( 27:19 ), det vill säga för den som redan äger den helgonens vishet som den Heliga Skrift
kallar klokhet.
Sådana andar brukar dessutom ibland få kännedom
om andra ting, men detta sker naturligtvis
inte alltid när de själva vill.
Ty detta kommer bara de själar till del som
redan äger denna kunskap som varaktig egenskap.
Och till och med då har de den inte alltid i alla
stycken, därför att dessa nådegåvor ju är helt
avhängiga av Guds vilja.
14. I varje fall kan vi vara övertygande om att de
människor vilkas ande är fullständigt renad,
mycket lätt och liksom naturligt, en del mer
än andra, kan känna till vad som försiggår i
andra människors hjärtan och innersta tankar,
liksom deras böjelser och deras egenskaper.
De vet det genom yttre tecken, även mycket
obetydliga, såsom ord, små rörelser
och andra tecken.
Djävulen har denna förmåga därför att han är
en ande, och av samma orsak har också
den andliga människan den, enligt detta ord
av Aposteln: "Den andliga människan förstår
allt" ( 1 Kor. 2:15 ).
Vidare säger han: "Anden genomtränger allt,
ja även Guds djuphet" ( 1 Kor. 2:10 ).
Andliga människor kan inte på naturligt sätt
lära känna tankar och sinnelag, men med hjälp
av det övernaturliga ljuset kan de genom
de yttre tecknen uppdaga sådant.
Och även om de ofta kan ta fel när de följer dessa
tecken, träffar de dock i de flesta all rätt.
Lkväl får man inte lita på denna väg till kunskap,
ty djävulen blandar sig ofta skickligt i det
hela, såsom vi strax skall tala om.
Därför bör man alltid ställa sig avvisande till
sådana kunskaper och insikter.
15. Att andliga människor okså kan få kännedom om händelser och skeenden som försiggår mellan
frånvarande människor, det har vi ett exempel
på i Andra Konungaboken.
Gechasi, Elishas tjänare, ville dölja för honom
de pengar som han hade fått av syriern Naaman.
Men Elisha sade till honom: "Var det av en händelse som mitt hjärta var närvarande, när Naaman vände om från sin vagn och gick
emot dig?" ( 2 Kung. 5:26 ).
Detta skedde på andligt sätt: profeten hade sett
allt med anden, som om han hade varit
kroppsligen närvarande.
I samma bok har vi ett annat exempel rörande
samma profet. Elisha kände till allt som den
syriske kungen i hemlighet avtalade med sina
furstar, och han meddelade det till Israels kung.
Därför blev den syriske kungens alla planer
resultatlösa. När han såg att allt var känt,
sade han till sina rådgivare:
"Varför visar ni mig inte på vem av er det är som
förråder mig för Israels kung?"
Då svarade en av hans tjänare: "Nej, min herre
och kung, så är det inte, utan det är profeten
Elisha som är i Israel och som kungör för
Israels kung varje ord som du säger i ditt
hemliga rådslag" ( 2 Kung. 6:11-12 )
16. Vid båda dessa sätt att lära känna tingen meddelas kunskaperna passivt till själen,
utan den minsta medverkan från hennes sida.
Det kan rentav hända att någon inte alls
tänker på det, och ändå inpräglas i hans ande
en klar förståelse av det som just läser eller
hör, så att han förstår det mycket bättre än
vad ordalydelsen kunde bibringa honom.
Ja, emellanåt förekommer det att han inte
förstår språket ifråga, om det till exempel
är latin och han inte kan detta, och trots
detta fattar han fullkomligt ordens innebörd.
17. Om jag skulle tala om de konstgrepp som djävulen kan använda och verkligen också
använder i samband med dessa kunskaper
och insikter, så vore det mycket att säga,
ty de är otaliga och mycket listiga.
Till exempel kan han genom suggestion framställa för själen en mängd intellektuella kunskaper och inge henne dem med en sådan övertygelse att hon verkligen tror att det måste vara så.
Är nu själen inte ödmjuk och försiktig i sig själv,
dukar hon otvivelaktigt under för detta ränkspel.
Ty hans suggestion inverkar ibland mäktigt på
själen, särskilt när svagheten hos sinnena
kommer till. Då inpräglas kunskapen så starkt
och bestämt och med en sådan övertygelse
i själen att hon efteråt behöver mycket bön
och kraft för att frigöra sig från den.
Djävulen har ibland för vana att framställa andra människors synder, deras bedrövliga samvetssituation och deras allmänna fördärv,
och allt detta må vara falskt men framstår
såsom solklart
Hans enda mål är att vanrykta andra och att inge
en önskan att avslöja detta onda, under den
vackra förevändningen att föra dessa själar
tillbaka till Gud.
18. Antingen nu dessa kunskaper härstammar
från Gud eller inte, kan de ändå bara i ringa
mån hjälpa själen på hennes väg till föreningen
med Gud, om hon förlitar sig på dem.
Tvärtom, om hon inte bemödar sig om att befria
sig från dem blir de henne inte bara till hinders,
utan de kan rentav bli mycket skadliga
och komma henne att begå svåra misstag.
Ty alla de antydda farorna och svårigheterna
som kan uppträda i de hittills behandlade
övernaturliga förnimmelserna, och ännu
många fler, inställer sig också.
Därför vill jag bara tillägga ett enda ord.
Man måste bemöda sig om att alltid visa dem
ifrån sig och sträva efter att stiga uppåt mot
Gud genom att vandra i ovetenhet.
Ständigt skall man avlägga räkenskap över
detta för sin biktfader eller andlige ledare
och följa hans råd.
Vad honom beträffar skall han snabbt få själen
att frigöra sig från detta slags förninimmelser
och att inte lägga någon vikt vid dem,
därför att de inte gör någon nytta på vägen till
föreningen med Gud.
Och, det vill jag upprepa, eftersom dessa
förnimmelser mottas passivt i själen, skapas
alltid i henne den verkan som Gud vill att de
skall ha, och detta utan att hon själv
hjälper till.
Därför anser jag det vara onödigt att ännu mera
ingående befatta mig med verkningarna av de
äkta och de oäkta kunskaperna, eftersom
det bara skulle trötta och eftersom man ändå
inte skulle kunna uttömma ämnet.
Dessa verkningar låter sig dessutom inte
slutbehandlas i en kort läroframställning.
Ty se somm dessa kunskaper själva är talrika
och månggestaltade, så är deras verkningar det
likaså.
Utan tvivel har de goda kunskaperna goda
verkningar och leder till vad gott är, under det
att de onda har onda verkningar och leder
till vad ont är.
Men när jag säger att man bör avvisa dem alla,
då jag sagt vad som behövs för att bevara själen
från misstag.
KAPITEL. 25.
DÄR UPPBARELSER BEHANDLAS.
DET SÄGS VAD DESSA ÄR
OCH EN VISS SKILLNAD FASTSTÄLLS.
1. Den plan vi följer leder oss nu till att tala
om det andra slag av andliga förnimmelser
som vi har kallat uppenbarelser.
Egentligen hör de till den profetiska
andens kategori.
Och allra först vill vi anmärka att en
uppenbarelse inte är annat än avslöjandet
av någon dold sanning, eller också tillkännagivandet av någon hemlighet eller
något mysterium.
Så låter Gud till exempel själen förstå en sak,
han visar henne en sanning, han yppar för henne
vissa av sina verk, förgångna,
närvarande eller tillkommande.
2. I enlighet med detta kan vi urskilja två slag
av uppenbarelser: sådana som innebär ett
avslöjande av vissa sanningar för förståndet,
och demm kan vi i egentlig mening kalla
intellektuella kunskaper eller insikter;
och sådana som innebär ett tilkännagivande
av hemligheter, och dem kallar vi därför
uppenbarelser i egentlig mening och med större
rätt än de första.
De första kan vi ju srängt taget inte beteckna
somm uppenbarelser, ty de består endast i att
Gud låter själen lära känna obeslöjade
sanningar rörande världsliga eller andliga ting,
genom att han klart och otvetydigt håller
fram dem för hennes blick.
Jag har velat behandla dem båda under
benämningen upenbarelser, för det första
eftersom de är nära besläktade,
för det andra i avsikt att inte ytterligare
utöka det redan stora antalet uppdelningar.
3. När detta väl är sagt kan vi mycket väl indela
uppenbarelserna i två slag av förnimmelser,
det ena kallar vi intellektuella kunskaper och det andra uppenbarelser av Gus hemligheter
och mysterier.
Vi skall tala om detta i två kapitel så kortfattat
som möjligt och vi börjar med de
intellektuella kunskaperna.
KAPITEL. 26. DEL. 1.
DÄR DET TALAS OM FÖRSTÅNDSMÄSSIGA
KUNSKAPER OM RENA SANNINGAR.
DET SÄGS ATT DE ÄR AV TVÅ SLAG OCH HUR
SJÄLEN BÖR FÖRHÅLLA SIG GENTEMOT DEM.
1. För att på rätt sätt kunna tala om dessa
kunskaper om rena sanningar, sådana som
de upptas i förståndet, skulle Gud själv behöva
ta min hand och föra min penna.
Ty käre läsare, du måste betänka att alla ord
är oförmögna att utttrycka vad dessa sanningar
egentligen är i sig själva och i förhållande till
själen.
För övrigt är det inte min avsikt att ge någon
uttömmande behandling av ämnet.
Mitt syfte är bara att visa hur själen bör använda
dessa sanningar och därigenom sträva framåt till
föreningen med Gud.
Och därför får det räcka att tala kortfattat om
saken och i ord säga bara det som gagnar
mitt syfte.
2. Detta slag av visioner eller rättare, av kunskaper
om sanningarna i sig själv, skiljer sig mycket
från dem som vi talade om i kap. 24.
Här rör det sig inte om ett skådande av timliga,
det vill säga materiella föremål med hjälp av
förståndet, utan här har vi att göra med ett
förståndsmässigt begripande och skådande
av sanningar om Gud och tingen,
sanningar om såväl det närvarande som
det förgångna och det tillkommande.
Och detta är nära besläktat med profetians
ande, som vi senare kanske skall tala om.
3. Det är alltså att märka att detta slag av
kunskaper sönderfaller i två kategorier: somliga
har Skaparen till föremål, andra har tingen.
Båda slagen uppfyller själen med en tark glädje,
men den glädje som kommer av dem som har
Gud till föremål är sådan att den inte kan
jämföras med någonting, den låter sig inte beskrivas i ord eller begrepp.
Det är ju Gud själv som är källan till dessa kunskaper och därmed också till denna glädje,
han om vilken David säger:
"Dig är ingenting likt, o Gud" ( Ps. 40:6 ).
Ty dessa kunskaper har Gud som omedelbart
innehåll, de tränger djupt in i den ena eller
andra av hans egenskaper, i hans allmakt eller
hans kraft, hans godhet, hans mildhet
och så vidare.
Och varje gång som Gud låter själen uppleva
honom, präglar han djupt in i henne det som
hon upplever.
Eftersom det här rör sig om ren kontemplation,
ser själen klart att det inte finns något sätt
at uttrycka detta i ord, annat än möjligen i
allmänt hållna begrepp.
Ty den oerhört stora glädje och lycka som hon
känner framkallar omedelbart sådana
uttryck på hennes läppar.
Och ändå är de alldeles otillräckliga för att
någon skall kunna förstå vad det egentligen
är som själen har njutit och erfarit.
4. Efter att ha erfarit något av detta talar David
därför också bara i allmänna ord när han säger:
"Herrens rätter", det vill säga de krafter och egenskaper vi känner i Gud, "är sanning,
allesammans rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld och de ädlaste stenar;
de är sötare än den renaste honung"
( Ps. 19:10-11 ).
Också om Mose läser vi att Gud en dag lät
honom skåda sitt väsen i upphöjd insikt,
i det han visade sig ett ögonblick för honom.
Men också han talar bara i helt allmänna ordalag
om detta.
Ty när Herren ett ögonblick visade sig för honom
denna insikt, kastade han sig till marken och sade:
"Häskare, Herre och Gud, barmhärtig och mild
och stor i förbarmande och sannfärdig, du som
bevarar nå mot tusende" ( 2 Mos. 34:6-7b ).
Här ser vi också Mose kände sig ur stånd att i
ett enda uttryck återge vad han sett i Gud.
Och därför säger han så och upprepar det i
alla dessa ord.
Om en själ någon gång blir upplyft till sådana hög
insikter och sedan efteråt försöker säga något
om dem, är hon fullt medveten om att han ändå
ingenting har utsagt om vad hon upplevt.
Ty hon inser att det inte finns några ord som kan uttrycka detta.
Likadant var det för den helige Paulus.
När han en gång fick uppleva en sådan djup
insikt i Gud, benödade han sig inte om att berätta
om det, han sade endast att det inte är tillåtet
för en mäniska att tala om detta ämne
( jfr. 2 Kor. 12:4 ).
5. Dessa gudomliga insikter eller kunskaper
som har Gud till föremål, de gäller aldrig detaljer.
Eftersom de endast befattar sig med den Högsta
Prinicipen, kan de inte gå in på enskildheter,
med udantag för det fall då det samtidigt rör
sig om någon sanning angående något föremål
som står lägre än Gud och som samtidigt får
lära känna.
Men om de trör sig om de gudomliga insikterna
själva, då är detta alldeles omöjligt.
Dessa höga insikter kan emellertid endast
beviljas en själ som når fram til förening
med Gud, ty de utgör just själva denna förening.
Föreningen med Gud består just i att själen
får ta emot dessa insikter under en alldeles
speciell kontakt eller beröring, som äger rum
mellan själen och Gudomen.
Sålunda är det Gud själv som man då känner
och uplever. Och fastän föreningen inte är lika
uppenbar och tydlig som i den eviga härligheten,
är denna kontakt med all insikt och hänryckning
dock så sublim och så pefekt att den
genomtränger själens själva substans.
Djävulen är helt oförmögen att blanda sig i detta
skeende eller att åstadkomma något liknande,
ty det existerar ingenting som ens tillnärmelsevis
kan jämföras med detta eller som kan ge
en sådan njutning och salighet.
Dessa insikter är ju ett njutande av Guds väsen
och det eviga livet, och något så
högt kan djävulen inte uppdikta.
6. Väl kan han ge ett visst sken av detta genom
att framställa något stort och pompöst som kan
imponera på själen, och försöka få henne att tro
att detta är Gud.
Men dessa bilder kan inte tränga in i själens substans och inte förnya henne och plötsligt
upptända hennes kärlek, så som insikterna
från Gud gör.
Ty det finns vissa av dessa insikter och kontakter
som Gud skapar i själens själva substans,
och dessa berikar henne till den grad att en enda
av dem är tillräcklig både för att på en gång
befria henne från alla de ofullkomligheter
som hon under hela sitt liv dittills inte har
lyckats lägga bort, och för att överhopa
henne med andliga skatter och himmelska dygder.
7. Dessa kontakter med Gud är så ljuvliga
för själen och fyllda av den innerligaste glädje
att hon genom en enda sådan kontakt känner
sig fullständigt gottgjord för livets alla lidanden,
hur många dessa än varit.
Dessutom uppfylls hon av ett sådant mod
och en sådan lust att få lida för Guds skull
att hon känner det som en särskild plåga
att se hur hon i själa verket lider.
8. Så höga insikter kan inte komma till själen
genom någon jämförelse eller någon inbllning
från hennes sida, då de ju är upphöjda över allt
sådant.
Det är Gud själv som frambringar dem i själen
utan hennes egen medverkan.
Och ofta är det just när hon minst tänker
på det och minst av allt eftersträvar det, som
hon brukar få dessa himmelska kontakter,
och de lämnar kvar i henne vissa outplånliga
minnen av Gud.
Ibland väcks de helt plötsligt inom henne
endast genom att hon kommer att tänka på
vissa ting, ofta helt betydelselösa.
Men så kännbara och starka är de,
att inte bara själen, utan ibland också kroppen
skälver av glädje.
Emellanåt kommer de när själen befinner sig
i djup stillhet, och då känner hon inte någon
skälvning utan bara en upphöjd glädje
och andlig vederkvickelse.
9. Andra gånger kommer de med anledning av
något ord som man säger eller hör, hämtat ur
den Heliga Skrift eller från annat håll.
Ändå är deras verkan och känslostyrka inte
alltid av samma grad, ofta är de nämligen
mycket svaga.
Men hur svaga de än må vara, är en enda av dessa
gudomliga kontakter eller dessa minnen
värdefullare för själen än aldrig så många
kunskaper och meditationer över de skapade
tingen och över Guds verk.
Men eftersom dessa insikter kommer så plötsligt
över själen och som sagt utan hennes egen, medverkan finns det ingenting som själen
kan göra, varken för att söka dem eller för
att avvisa dem.
Hon skall bara ödmjukt och undergivet ta emot
dem, så att Gud får utföra sitt verk när
han vill och så som han vill.
10. Jag säger därmed inte att själen skall förhålla
sig negativ till dessa insikter, liksom till de
andra slagen av kunskap.
Ty som vi har sagt, de utgör en del av föreningen
med Gud, till vilken vi ju försöker leda själen.
Det är ju därför som vi lär henne att avlägga
och helt befria sig från alla de andra slagen
av kunskap. Och det medel som vi måste använda
för att nå de höga insikterna i Gud, det är att
vara ödmjuka, att tålmodigt lida av kärlek till
Gud och att vara oegennyttiga i fråga om all
belöning.
Ty dessa nådebevis kommer inte själen till del
om hon gör anspråk på dem, nej de är bara ett
bevis på en alldeles särskilt stor kärlek från
Gud, därför att själen förhåller sig fullständigt
oegennyttig i förhållande till honom.
Det är detta som Guds Son menar, när han hos
Johannes säger: "Den som älskar mig,
han skall bli älskad av min Fader, och jag skall
älska honom och skall uppenbara mig för honom"
( Joh. 14:21 ).
Dessa ord innefattar de insikter och kontakter
som vi talar om, genom vilka Gud uppenbarar
sig för den själ som verkligen älskar honom.
KAPITEL. 24.
DÄR TVÅ SLAGS ANDLIGA VISIONER
BEHANDLAS, VILKA KOMMER PÅ
ÖVERNATURLIG VÄG.
1. Nu skulle jag vilja tala om andliga visioner
i egentlig mening, det vill säga de som framträder
för det andliga ögat utan förmedling av något
som helst kroppsligt sinne.
Dessa visioner är av två slag: det finns visioner
av kroppsliga väsen eller väsen som är
skilda från materien.
Visioner av kroppsliga väsen avser alla
matriella ting som finns i himlen och på jorden.
Själen kan se dem medan hon ännu lever i kroppen,
med hjälp av ett visst övernaturligt ljus som
kommer från Gud.
Och i detta ljus kan hon skåda alla ting som finns
i himlen och på jorden, även om de är avlägsna
från henne själv.
Så läser vi till exempel i kapitel 21 i Uppenbarelseboken om en sådan vision som
den helige Johannes fick, där han berättar för
oss om den himmelska staden Jerusalems
härlighet som han såg.
Likaså läser vi om den helige Benedictus,
hur han i en andlig vision såg hela världen.
Denna vision, säger den helige Thomas
i sin QUODLIBETA, försiggick i ett ljus från himlen.
2. De andra visionerna, de somm har okroppsliga väsen till föremål, kan inte äga rum ens med hjälp av detta ljus från Gud som vi talar om, utan där
erfordras ett ännu högre ljus, det så kallade
salighetens ljus.
Därför är dessa visioner av okroppsliga väsen,
såsom änglar och själar, inte möjliga i för detta
livet och kan inte äga rum så länge vi lever i
en förgänglig kropp.
Ty om Gud ville meddela dem till själen i deras
verklighet, så som de verklighen är, då skulle
själen genast lämna kroppen och sluta
sitt dödliga liv här på jorden.
Därför sade Gud till Mose, när denne bad att
få skåda Gud: "ingen människa kan se mig
och leva" ( 2 Mos. 33:20 ).
Så snart därför Israels barn trodde att de skulle
få se Gud, eller att de hade sett Gud eller
en ängel, fruktade de att de skulle dö, så som
det står skrivet i Andra Mosebok, där de
uppfyllda av skkräck säger till Mose:
"Herreen får inte tala med oss, ty då måste
vi dö" ( 20:19 ).
Det var som om de menat: Måtte Gud inte
meddela sigmed oss klart och öppet!
Likaså läser vi Domarboken att Manoach,
Simsons far, som hade sett en ängel i gestalt
av en vacker ung man, sade till sin hustru
som haft samma vision:
"Vi skall dö, ty vi har sett Gud" ( 13:22 ).
3. Därför är sådana visioner inte förenliga med
vårt liv här på jorden annat än undantagsvis
och tillfälligt, och i så fall bara om Gud då antingen
sätter de naturliga livsvillkoren ur kraft eller
själv upprätthåller dem, mensamtidigt lösgör
anden fullständigt från naturen, så att det
naturliga förhållandet mellan själ
och kropp ersätts.
När den helige Paulus hade haft visioner av
detta slag och i tredje himlen hade sett
okroppsliga väsen, uttryckte han sig därför i
dessa ord: "Huruvida det var i kroppen eller
utanför kroppen, det vet jag inte, Gud vet det"
( 2 Kor. 12:2 ).
Han blev hänryckt till att se dessa ting
och han såg dem, men han sade själv att han
inte visste "om han såg dem i kroppen eller
skild från kroppen, endast Gud visste det".
Detta visar oss emellertid klart att han blev bortryckt från det naturliga livet och att detta
var Guds verk.
Samma orsak ligger också bakom följande
tilldragelse som den Heliga Skrift skildrar
( 2 Mos. 33:22 ).
När Gud, efter vad man tror, uppenbarade sitt
verkliga väsen för Mose, sade han till honom
att han skulle ställa honom i en klippgrota
och skydda honom, han skulle betäcka honom
med sin högra hand och bevara honom,
så att han inte skulle dö när Guds härlighet
strålade fram.
Detta framstrålade eller förbigående var endast
en övergående uppenbarelse av Gud som
han själv gav Mose, under det att han med
sin högra hand skyddade Moses naturliga liv.
Men sådana verkliga visioner av Guds väsen,
som gavs åt denhelige Paulus och Mose
och vår fader Elia, han som dolde sitt ansikte
Vid Guds stilla susning, är mycket sällsynta.
De förekommer nästan aldrig och ges endast
åt ett fåtal.
Gud ger dem bara åt sådana som är mycket
starka i Kyrkans ande och upptända av nitälskan
för hans lag, så som de tre män var som vi
just hart alat om.
4. Sådana visioner av andliga väsen kan visserligen
inte få skådas ohöljt och klart med förståndet
här på jorden, men i det innersta av själen kan
de kännas, och de upplevs då som ett kärleksfullt
igenkännande, med gudomlig beröring och en
outsäglig förening. Men detta illhör de andliga
känslornas område, som vi med Guds hjälp
senare skall tala om.
Vårt mål är att föra själen till gudomlig förening,
till en förening med Guds väsen.
Vi skall tala om detta när vi behandlar den mystiska
förståelsen, dunkla och oklara kunskapen om Gud,
som vi ännu har att tala om.
Då får vi se hur själen me dhjälp av denna kärleksfulla och dunkla kunskap på ett sublimt
och verkligt gudomligt sätt sig med Gud.
Ty denna dunkla och kärleksfulla kunskap,
tron, står på sätt och vis här i jorden i samma
förhållande till föreningen med Gud som salighetens ljus i det kommande livet står till det klara skådandet av Gud.
5. Men nu skall vi alltså tala om visioner av
kroppsliga väsen, somm andligen meddelas till
själen och som liknar kroppsliga visoner.
Ty liksom ögonen med hjälp av det naturliga ljuset varseblir kroppsliga föremål, så ser förståndet
i det inre, upplyst av det övernaturliga ljus vi har
talat om, dessa samma naturliga föremål
och andra ting också, om Gud så vill.
Den enda skillnaden ligger i arten och formen
för visionen.
De andliga och intellektuella visionerna är klarare och finare än de kroppsliga.
När Gud vill ge själen en nådegåva av detta slag,
ger han henne det övernaturliga vi talar om,
med vars hjälp hon ser de ting som Gud vill
visa henne, alldeles lätt och klart, antingen
de är av himmelskt eller jordiskt ursprung.
Det är då alldeles betydelselöst och ingalunda något hinder för henne om dessa ting befinner
sig nära eller fjärran.
Ibland är det som om en ljusport öppnades
och genom den ser man ett ljus ksom en blixt
för ett ögonblick lysa upp nattens mörker.
Man ser då tingen klart och tydligt, men strax
sjunker de tillbaka in i mörkret
och former och intryck av föremålen blir kvar
i fantasin.
Likadant är det fenomen som försiggår i själen,
bara så mycket fullkomligare.
Ty de ting som själen ser andligen under inverkan
av det där ljuset, de inpräglas så djupt att varje
gång hon tänker på dem se rhon dem för sig,
precis så som hon första gången såg dem.
De syns så klart som i en spegel, som återspeglar
föremålen framför den, så ofta man ser i den.
Och intrycket av denna bild i själen är så starkt
att det aldrig helt försvinner ur minnet,
även om det emellanåt kan bli något bortträngt.
6. Den verkan som dessa visioner frambringar
i själen är ro och klarhet, en glädje som himlens
slighet, ljuvlighet, renhet och kärlek, ödmjukhet
och gudshängivelse, andens upplyftande i Gud.
Dessa verkningar är mer eller mindre djupgående,
bland är verkan mera kännbar i den ena känslan,
ibland i den andra, alltefter det själsliga
tillståndet och efter Guds vilja.
7. Men också djävulen kan framkalla sådana
visioner i själen eller efterapa dem.
Då använder han sig av ett naturligt ljus
och påverkar fantasin.
Genom en andlig suggestion belyser han tingen
i anden, de må vara nära eller fjärran.
För att förklara den passus i Matteusevangeliet
där det berättas att djävulen visade Kristus
"alla världens riken och deras härlighet"
( 4:8 ), hävdar flera lärda män att han gjorde det
genom andlig suggestion.
Ty det var inte möjligt att han skulle ha gett
de kroppsliga ögonen en så vid utblick
och visat alla världens riken och deras härlighet.
Emellerid finns det en mycket stor skillnad mellan de visioner som kommer från djävulen
och dem som kommer från Gud.
Ty de verkningar som de djävuliska visionerna
framkallar i själen liknar på inget sätt dem som
de gudomliga framkallar.
De förstnämnda förorsakar andlig torka i
umgänget med Gud, en viss böjelse för
självuppskattning och fö att tillåta och fästa
stort avseende vid dessa visioner.
De skapar ingalunda ödmjukhet, mildhet
och kärlek till Gud.
Vidare inpräglas inte föremålen i dessa onda
visioner med den ljuvliga klarhet i själen som
fallet är i det äkta, inte heller stannar de kvar
i själen utan utplånas igen ganska snart,
utom kanske i det fall då själen sätter stort värde
på dem.
Men då är det återigen bara egenkärleken som
på naturligt sätt väcker minnet av dem i själen.
Och det är ett mycket sterilt minne,
som alls inte uppväcker den kärlek
och ödmjukhet som de goda visionerna gör
när man tänker på dem.
8. Då dessa visioner har de skapade tingen till
föremål med vilka Gud inte har någon likhet,
någon proportion eller någon förbindelse,
kan de inte heller vara något direkt medel till
förening med Gud.
Därför måste själen inta en nagativ hållning till
dem, liksom till dem vi tidigare har talat om,
ty endast det direkta medlet, vilket är tron,
kan hjälpa henne till framsteg.
Därför bör själen inte heller skapa liksom ett arkiv eller en hemlig skattkammare inom sig för alla
dessa intryck av visioner som har inpräglats
i henne, och inte heller får hon vilja stödja sig
på dem.
Ty skulle hon göra detta, skulle dessa intryck
och bilder och personer som är inristade i hennes
fantasi bara bli till ett hinder för henne på
vägen till Gud, som ju leder genom en fullständig
försakelse av alla skapade ting.
Men om nu tvärtom dessa intryck ständigt är
närvarnde inom henne, kan de ändå inte skada
henne, förutsatt att hon inte fäster någon
vikt vid dem.
Utan tvivel uppväcker minnet av dessa visioner
en viss grad av kärlek till Gud och lust till
kontemplation. Med detta förmår i mycket högre grad den rena tron och försakelsen av alla
visioner, så att själen inte bekymrar sig om hur
eller varifrån hennes framsteg kommer.
Så kan det till exempel hända att själen är
alldeles uppfylld av ren kärlek till Gud, utan
att hon vet om något Varifrån eller Varför.
Men orsaken ligger i att i samma mån som tron
slog rot i henne och utvecklades genom
försakelse och mörker och avsägelse av alla ting
eller genom fattigdom i anden ( vilket allt
betcknar en och samma sak ), slog gudskärleken
rot i henne och utvcklades.
Ju mera alltså själen går in för att leva i natt
och intet beräffande allt yttre och inre som
hon kan få del av, desto mera går hon framåt
i tro, och följaktligen också i hopp och kärlek,
eftersom dessa tre teologala dygder ju
är oskiljaktiga.
9. Ibland förstår inte själen denna kärlek
och känner den inte inom sig.
Den har för övrigt inte sitt säte i sinnena
och framkallar inte någon lyckokänsla, utan den
har sitt säte i själen och uppenbarar sig genom
sin styrka.
Denn uppväcker mera mod och oförfärad kraft
än själen tidigare känt, men ibland strmmar den
också över i sinnena och yttrar sig då i
ljuvliga glädjekänslor.
Omm själen alltså vill uppnå den kärlek,
gjlädje och hänryckning som dessa visioner
framkallar, måste hon uppbringa stor fasthet
och en anda av självförsakelse, därtill måste
hon vara besluten att framhärda i utblottning
och mörker vad alla visioner beträffar.
På så sätt bygger hon denna kärlek och hänryckning på vad hon inte ser och inte känner, vad hon i detta livet inte kan se och inte kan känna,
nämligen Gud, som är ofattbar och står över allt.
Det är därför som vi måste gå till honom till
mötes på den fullständiga frigörelsens väg.
Om man försummar detta, går själen inte framåt,
även om hon är så besinningfull, ödmjuk
och stark att djävulen inte kan bedra henne
med visioner eller lura henne till förmätenhet,
såsom ofta är fallet.
Denna försumlighet är trots allt för själen
ett hinder för andlig utblottning, och fattigdom
och frgörelse i tron.
Och just dessa ting är oundgängligen nödvändiga
om själen skall nå fram till förening med Gud.
10. Men eftersom läran om dessa intellektuella
visioner är densamma som den som gäller
för sinnenas övernaturliga visioner och förnimmelser som vi har talat om i kap. 19
och 20, behöver vi här inte längre uppehålla oss
vid detta ämne.