Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 25:1-14. BABYLONIERNAS SJUTTIOÅRIGA HERRAVÄLDE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 25:1-14. 

 

BABYLONIERNAS SJUTTIOÅRIGA HERRAVÄLDE.

 

Jeremia bok. 25:1.

 

1.  #Detta ord om folket i Juda land kom till

Jeremia under Jojakims, Josias son, fjärde

     regeringsår i Juda, vilket var den babyloniske 

kungen Nebukdnesssars första regeringsår#.

 

Herrens Ord till Profeten Jeremia.

 

Jeremia bok. 25:2.

 

2.  #Detta vad profeten Jeremia sade till folket

i Juda och till alla Jerusalems invånare:#.

 

Dessa ord gavs till Juda folk och Jerusalems

         invånare.

 

Jeremia bok. 25:3.

 

3.  #Ända sedan Josias, Amos son, trettonde 

regeringsår i Juda och till i dag, i hela tjugotre

     år, har Herrens ord kommit till mig.

Gång på gång har jag talat till er, men ni vill inte

      lyssna#.

 

Gång på gång talat till er Juda folk alltifrån

      kung Josias regerings-tid tills nu talat till er.

Hela tiden ni hört mina ord alltid förkastat dem.

 

Jeremia bok. 25:4.

 

4.  #Gång pågång har Herren sänt sina tjänare

profeterna till er.

      Men ni vill inte lyssna, inte höra#.

 

Gång på gång Herren sänt sina tjänare profeterna

    till er.

Era hårda hjärtan vill inte lyssna.

 

Jeremia bok. 25:5.

 

5.  #När de sade:

Lämna er onda väg, era onda gärningar.

      Då skall ni få bo på den mark som Herren gav

åt er och åt era fäder för all framtid#.

 

Profeternas ord till er var:

      Lämna era onda vägar.

Låt inte era onda gärningar bedra era hjärtan.

        Gör ni bot och bättring:

Lovar er få bo på den mark som Herren i sin godhet

     gav åt er och åt era fäder för all framtid.

 

Jeremia bok. 25:6.

 

6.  #Följ inte andra gudar, tjäna dem inte och dyrka

dem inte.

        Väck inte min vrede med gudar ni själva tillverkat, så skall jag inte göra er något ont#.

 

Följ inte främmande gudar:

     var inte deras tjänare.

Låt inte era hjärtan dyrka dessa fåfängliga gudar.

       Uppväck inte min vredesglöd mot er.

Vilka gudar ni med era händer själva skapat.

      Vänder ni er bort från dessa gudar:

lovar jag välsigna er.

 

Jeremia bok. 25:7.

 

7.  # Men ni ville inte lyssna på mig, säger Herren,

utan väckte min vrede med  gudar ni själva

    tillverkat, till er egen olycka#.

 

Ni ville inte lyssna på min förmanande ord,

          säger Herren.

Istället uppväckte ni min vrede mot era 

    själv tillverkade gudar: 

vilket blir er själva till livets olycka.

 

Jeremia bok. 25:8.

 

8.  #Därför säger Herren Sebaot så:

Efersom du inte lyssnade till mina ord#.

 

När ni o-lydigt vägrar lyssna på mina ord:

        säger Herren.

      

Jeremia bok. 25:9.

 

9.  #Kallar jag nu på alla stammarna i norr,

säger Herren, och jag kallar på min tjänare,

      den babyloniske kungen Nebukadnessar.

Jag skall låta dem välla in över detta land och dess

     invånare och över alla folken häromkring.

Dem skall jag viga åt förintelse och utsätta för

      ödeläggelse och hån och krossa för alltid#.

 

Jag skall vedergälla er ondska mot mig.

      Kalla på alla stammarna i norr; säger Herren.

Kalla på min tjänare den babyloniske kungen

      Nebukadnesssar.

Ge honom min tillåtelse invadera detta land.

       Dessa alla invånare och över alla närliggande

folken.

     Jag har beslutat överlämna dem åt förintelsen.

Utsätta dem för ödeläggelse hånfulla ord.

 

Jeremia bok. 25:10.

 

10.  #Jag skall tillintetgöra alla glada röster där,

jubelrop och bröllopsglädje, handkvarnens ljud

       och lampans ljus#.

 

Tillintetgöra alla glädjefyllda röster.

      Jubelrop bröllopsglädje skall tystna.

Handkvarnens ljud tystna.

     Lampors ljus slockna.

 

Jeremia bok. 25:11.

 

11.  #Hela detta land skall liggas i ruiner och bli

öde, och dessa folk skall tjäna den babyloniske

      kungen i sjuttio år#.

 

Hela detta land skall liggas i ruinhögar.

    Bli ödelagda.

Detta gudlösa släkte ska tjäna den babyloniske

   kungen i sjuttio år.

 

Jeremia bok. 25:12.

 

12.  #Men när sjuttio år har gått skall jag straffa

den babyloniske kungen och hans folk för deras

    synder, säger Herren, och göra kaldeernas land

till en evig ödemark#.

 

När de sjuttio åren är över skall jag bestraffa

     den babyloniske kungen.

Hans folks synder; säger Herren.

      Förvandla kaldeernas land till evig ödemark.

     

Jeremia bok. 25:13.

 

13.  #Alla mina ord mot detta land skall jag låta

gå i uppfyllelse, allt som står skrivet i denna bok

      Jeremias profetior mot folken#.

 

Alla mina ord jag talat skall gå i uppfyllelse.

       Alla dessa nedskriva Jeremias profeter:

mot folken i detta land skall inträffa.

      

Jeremia bok. 25:14.

 

14.  #Ty om de ska träla under många folk 

och mäktiga kungar, och jag skall vedergälla dem

      för deras gärningar och för vad de har gjort#.

 

Juda folket och Jerusalems invånare ska få vara

   trälar under många folk.

Mäktiga kungar förtrycka dem.

         Skall vedergälla dem för deras onda gärningars

skull.

       

 

 

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards