Alla inlägg under juni 2023

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                       PSALM. 52:1-11.

 

             TRÖST MOT VÅLDSBROTT

 

         OCH ONDSKEFULLA TUNGOR.

 

¤Psalm.  52:1.

 

1.  #För körledaren. En dikt av David#.

 

¤Psalm. 52:2.

 

2.  #När Doeg från Edom hade berättat för Saul

att David tagit in hos Achimelek#.

 

¤Psalm. 52:3.

 

3.  #Varför skryter du över det onda och förhäver 

dig mot den fromme?

     Ständigt#.


Skrytsam tunga ondskans redskap.

     Högmodets vän.

Hatar föraktar dagligen gudfruktiges liv. 

 

¤Psalm. 52:4.

 

4.  #Tänker du ut fördärv, din tunga är som en

vässad kniv, du är full av svek#.

 

Smider onda planer.

      Våldsverkarens tunga vass knivs dödliga vapen. 

Fylld av lögnens svek.      

 

¤Psalm. 52:5.

 

5.  #Du älskar det onda mer än det goda,

kommer hellre med lögn än med sanning#.

 

Älskar onda gärningar.

              Bättre göra det goda än det onda.

Sanningen förringas där lögnen råder. 

 

¤Psalm. 52:6.

 

6.  #Du älskar ord som gör skada och svekfullt tal#.

 

Våldsverkares gudlöshet älskar uppmuntrar ärar

     skadliga ords tal vilka sårar människors hjärtan.

 

¤Psalm. 52:7.

 

7.  #Därför skall Gud krossa dig för alltid,

gripa dig, slita dig ur ditt tält, rycka dig bort

      från de levandes land#.

 

Era onda gärningar bestraffas.

     Blir förskingrade från landet flytande av

mjölk och honung till där förbannelsen råder.

 

¤Psalm. 52:8.

 

8.  #De rättfärdiga skall se det och bäva,

och de skall le och säga:#.

 

Rättfärdigt folk vittnar om ondskans barns

    bestraffning grips av Guds rättvisa vrede. 

 

¤Psalm. 52:9.

 

9.  #Där en man som inte gjorde Gud till sitt värn.

Han litade på sin rikedom, han sökte skydd

     i vad han ägde#. 

 

Gudlös man försvarlös mot Guds rättfärdighet.

        Förtröstade på sin rikedom.

Sökte falskhetens beskydd i rikedomar.

 

¤Psalm. 52:10.

 

10.  #Men jag är som ett olivträd, grönskande

i Guds hus.

       Jag litar på Guds godhet nu och för evigt#.

 

Gudfruktige liknar olivträdet fullt grönskande

    i Guds hus.

Förtröstar på Guds godhet.

 

¤Psalm. 52:11.

 

11.  #Jag skall alltid tacka dig för vad du gjort

och förkunna ditt namn för dina trogna, 

      ty det är gott#.

 

Tacksamt tackar min faders kärlek omsorg.

         Förkunnar frimodigt ditt heliga namn.

Faderns trogna barn förtröstar på Guds godhet.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                   PSALM. 51:1-21.

 

         BOTFÄRDIGES INNERLIGA BÖN.

 

¤Psalm. 51:1.

 

1.  #För körledaren.

    En psalm av David#.

 

¤Psalm. 51:2.

 

2.  #När profeten Natan varit hos honom,

sedan David varit tillsammans med Betseba#.

 

¤Psalm. 51:3.

 

3.  #Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut

mina synder i din stora godhet#.

 

Davids innerliga bön.

      Nåderike Gud förbarma dig över mig,

jag är en syndare.

      Utplåna mina synder för din godhets skull.

 

¤Psalm. 51:4.

 

4.  #Gör mig fri från min skuld, och rena

mig från min synd#.

 

Förlåt mig för mina synders skull.

       Rena mitt begärliga själviska hjärta.

 

¤Psalm. 51:5.

 

5.  #Jag vet jag har brutit, min synd 

står alltid inför mig#.

 

Jag erkänner min svåra synd.

       Min syndiga handlingar finns inför ditt

heliga ansikte.

 

¤Psalm. 51:6.

 

6.  #Mot dig, bara mot dig har jag syndat,

jag har gjort det som är ont i dina ögon.

       Du har rätt när du ställer mig till svars,

den dom du fäller är rättvis#.

 

Mot dig, rättfärdighetens fader synd i ord handling.

       Själviska handlingar vittna om min 

trolöshet i dina heliga ögon.

       Din rättvisa gör mig skyldig.

Dömer mig efter mina onda gärningar.

 

¤Psalm. 51:7.

 

7.  #I skuld är jag född, i synd blev jag till

i min moders liv#.

 

Jag, född i arvssyndens förbannelse i min

     moders liv.

 

¤Psalm. 51:8.

 

8.  #Du som älskar ett upprikigt hjärta,

ge mig vishet i mitt innersta#.

 

Uppriktigt ärligt hjärta älskvärt uppmuntras.

       Beder om vishetens rikedomar.     

 

¤Psalm. 51:9.

 

9.  #Rena mig med isop från min synd,

tvätta mig vit som snö#.

 

Rena mitt hjärtats tankar där syndens makt råder.

       

¤Psalm. 51:10.

 

10.  #Låt mig få höra glädjerop och lovsång,

låt den du har krossat få jubla#.

 

Din nåd barmhärtighet gör hjärtat glädjefyllt

    lovsången ljuder i mitt inre.

Förkrossat ödmjukt hjärta du älskar.

 

¤Psalm. 51:11.

 

11.  #Vänd bort din blick från mina synder,

stryk ut all min skuld#.

 

Vänd bort dina heliga rättfärdiga blickar för

   min synds skull.

Utplåna förlåt min synds skuldbelagda synder.

 

¤Psalm. 51:12.

 

12.  #Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta,

ge mig ett nytt och stadigt sinne#.

 

Davids bön:

     Gud, längtar söker efter renhjärtligheten.

Nytt helgat sinnelag.

 

¤Psalm. 51:13.

 

13.  #Driv inte bort mig från din heliga ande#.

 

Låt din helige ande vara min hjälpare tröst

      uppmuntrare.

 

¤Psalm. 51:14.

 

14.  #Låt mig åter glädjas över att du räddar,

håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne#.

 

Låt din glädje vara min livs ledstjärna.

          Du min räddare.

Ge mig lydigt sinne göra din vilja. 

 

¤Psalm. 51:15.

 

15.  #Jag skall visa syndarna dina vägar,

så att de vänder åter till dig#.

 

Frimodigt inför syndarna förkunna visa 

   dina rättfärdiga vägar.

Till bot och bättring.

 

¤Psalm. 51:16.

 

16.  #Skydda mig mot blodsdåd, Gud,

min räddare.

       Då skall jag jubla över din trofasthet#.

 

Gud, min livsräddare där blodsdåd råder.

        Visa din trofasthet i tacksamhet.

 

¤Psalm. 51:17.

 

17.  #Herre, öppna min mun, jag vill sjunga

ditt lov#.

 

Herre, gör min mun frimodig.

         Frimodigt lovsjunga ditt heliga namn.

 

¤Psalm. 51:18.

 

18.  #Slaktoffer vill du inte ta emot,

och ger jag dig brännoffer försmår du det#.

 

¤Psalm. 51:19.

 

19.  #Det offer du begär är ett förkrossat hjärta,

en förkrossad och nedbruten människa 

      förkastar du inte, o Gud#.

 

Förkrossat ödmjukt hjärta välbehagligt offer.

         Älskar uppmuntrar tröstar förkrossat

ödmjukt hjärta.

 

¤Psalm. 51:20.

 

20.  #Låt i din godhet allt gå Sion väl,

bygg upp Jerusalems murar#.

 

Din godhet välsignar ditt heliga berg, Sions berg.

          Herre, min bön.

Upprättelse för Jerusalems övergivna murar.

 

¤Psalm. 51:21.

 

21.  #Då skall du få njuta rätta offer,

brännoffer och heloffer, då skall unga tjurar

      offras på ditt altare#.  

 

Jerusalems upprättelse ger dig rätta offer.

      Bränn heloffer dig till behag

offrar på ditt heliga altare i din stad.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                      PSALM. 50:15-23.

 

          RÄTT OCH O-RÄTT GUDSTJÄNST.

 

                                 DEL. 2.

 

¤Psalm. 50:15.

 

15.  #Ropa till mig när du är i nöd, jag skall

rädda dig, och du skall ära mig#.

 

I nödens tid ropar till mig din älskade fader.

         Jag din räddare tröstare uppmuntrare.

Du tacksamt ärar mig.

 

¤Psalm. 50:16.

 

16.  #Men till den gudlöse säger Gud:

Hur vågar du läsa upp mina bud och nämna

      mitt förbund#.

 

Guds budskap till den gudlöse.

         Du, gudlöse föraktar mina bud förkastat

mitt eviga förbund.

 

¤Psalm. 50:17.

 

17.  #Du som hatar alla och vänder ryggen 

åt mina ord?#.

 

Gudlöses beteende hatisk föraktfullt.

        Mina ord du vanhelgat.

 

¤Psalm. 50:18.

 

18.  #Ser du en tjuv slår följe med honom,

med äktenskapsbrytare ger du dig i lag#.

 

Tjuven din vän.

     Äktenskapsbrytaren din gemenskap.

 

¤Psalm. 50:19.

 

19.  #Din mun sprider elakt tal, din tunga 

   spinner lögner#.

 

Du, gudlöse din muns-tal ärar förtalet skvalleriet.

      Din tunga lögnens tunga.

 

¤Psalm. 50:20.

 

20.  #Du talar illa om din bror, du smutskastar

din moders son#.

 

Din broder föraktar du.

     Din moders son hånar hatar du.

 

¤Psalm. 50:21.

 

21.  #Skulle jag tiga när du handlar så?

Tro inte jag är som du!

        Nej, jag skall ställa dig till svars

och straffa dig#.

 

Du, gudlöse jag respekterar inte ditt onda beteende

    mot din med-människa.

Jag skall bestraffa dig dina onda gärningar.

 

¤Psalm. 50:22.

 

22.  #Betänk det, ni som glömmer Gud annars 

blir ni mitt rov utan hopp om räddning#.

 

Förkastat Guds rättfärdighet.

      Omvänd er gör bot och bättring från era

gudlösa gärningar.

 

¤Psalm. 50:23.

 

23.  #Den som offrar tacksägelse ärar mig,

den som följer min väg skall erfara Guds hjälp#. 

 

Tacksägelsens offer ärar mitt heliga namn.

       Den som i trohet vandra på fullkomlighetens

rättvisans väg.

         Blir välsignad Jag livets räddare tröstare

uppmuntrare.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                     PSALM. 50:1-14.

 

         RÄTT OCH ORÄTT GUDSTJÄNST.

 

                             DEL. 1.

 

¤Psalm. 50:1.

 

1.  #En psalm av Asaf.

   Gud, Herren Gud, har tagit till orda, 

han kallar på jorden från öster till väster#.

 

Herren, vår Gud, talar vad sant är.

      Jordens skapare söker gemenskap med

jordens invånare i alla väderstreck.

 

¤Psalm. 50:2.

 

2.  #Från Sion, det fullkomligt sköna, träder Gud

fram i glans#.

 

Från Sions berg Guds heliga berg fullkomlighetens

    skönhet där Guds närhet råder.

 

¤Psalm. 50:3.

 

3.  #Vår Gud kommer, han skall inte tiga.

Framför honom går förtärande eld och kring

     honom rasar stormen#.

 

Vår Gud allhärskaren talar i ord handling.

      Helighetens eld förtär ondskans herravälde.

 

¤Psalm. 50:4.

 

4.  #Han kallar på himlen därovan, kallar på jorden,

för att döma sitt folk#.

 

Han kallar på himlen jorden som han själv skapat.

          Verkställt sin dom över sitt utvalda folk.

 

¤Psalm. 50:5.

 

5.  #Samla inför mig mina trogna som sluter

förbund med mig genom offer#.

 

Rättfärdig gudstjänst sluter evigt förbund 

    med mig.

 

¤Psalm. 50:6.

 

6.  #Himlen förkunnar hans rättfärdighet.

Gud är den som dömer#.

 

Himlen förkunnar frimodigt den ende Gudens

       rättfärdighet.

Gud den rättvise domaren.

 

¤Psalm. 50:7.

 

7.  #Hör, mitt folk, jag vill tala, Israel, jag vill

varna dig.

       Jag är Gud, din Gud#.

 

Hör mitt utvalda folk Israel.

       Jag vill tala förmanade ord till dig

mitt älskade folk.

      Jag den ende Guden er Gud.

 

¤Psalm. 50:8.

 

8.  #På din offer kan jag inte klaga, dina brännoffer

får jag dagligen#.

 

Dina dagliga brännoffer behagar mig.

 

¤Psalm. 50:9.

 

9.  #Men jag behöver inga tjurar från ditt stall,

inga bockar ur dina fållor#.

 

¤Psalm. 50:10.

 

10.  #Ty viltet i skogen är mitt, alla djur bland

de väldiga bergen#.

 

Min skapelse  tillhör mig.

 

¤Psalm. 50:11.

 

11.  #Jag känner alla fåglar i skyn, alla markens

smådjur är mina#.

 

Jag själv kan räkna alla fåglar i skyn.

       Markens smådjur tillhör mig.

 

¤Psalm 50:12.

 

12.  #Vore jag hungrig sade jag det inte till dig,

ty min är världen och allt den rymmer#.

 

Världen allt vad som tillhör den är mitt.

 

¤Psalm. 50:13.

 

13.  #Skulle jag äta kött av tjurar eller dricka

bockars blod?#.

 

Psalm. 50:14.

 

14.  #Nej, låt tacksägelse bli ditt offer åt Gud

och infria dina löften till den Högste!#.

 

Offra tacksamhetsoffer inför mig.

       Uppfyll troget dina löften till den Högste.

 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                  PSALM. 49:1-21.

 

   FÖRGÄNGELSEN OGUDAKTIGES VÄLSIGNELSE.

 

¤Psalm. 49:1.

 

1.  #För körledaren. Av Korachs ättlingar#.

 

¤Psalm. 49:2.

 

2.  #Hör detta, alla folk!

  Lyssna, alla som bor i världen#.

 

Lyssna alla folkslag!

         Alla jordens invånare.

 

¤Psalm. 49:3.

 

3.  #Hög och låg, rik som fattig#.

 

Alla olika folkslag rika fattiga.

        Konung och all överhet.

 

¤Psalm. 49:4.

 

4.  #Vist är mitt tal, mina tankar är kloka#.

 

Vist tal vist hjärta visa tankar.

 

¤Psalm. 49:5.

 

5.  #Jag vill lyssna till visdomsord, tyda min

gåta vid lyrans klang#.

 

Visa människor besvarat vishetens inbjudan.

         Besvarar människors frågor. 

 

¤Psalm. 49:6.

 

6.  #Varför skulle jag frukta i olyckans tid,

då bedragares ondska omger mig?#.

 

Visheten min trygga beskyddare där olyckans

     fördärvet råder.

Bedragarens illistiga ondska råder.

     Finns vishetens tröst uppmuntran hjälp. 

 

¤Psalm. 49:7.

 

7.  #De litar till sina ägodelar och skryter

med sin rikedom#.

 

Gudlösa människor äger falsk trygghet ägodelar.

          Skrytsamma ord beteende avslöjar

deras bedräglga rikedomar.

 

¤Psalm. 49:8.

 

8.  #Men ingen kan köpa sig fri och betala

lösen till Gud#.

 

Jordiska rikedomar ingen lösepenning förlåtelse

      för våra synders skull.

 

¤Psalm. 49:9.

 

9.  #Att köpa sig fri är dyrt, man kan

aldrig betala priset#.

 

¤Psalm. 49:10.

 

10.  #För att få leva evigt och inte läggas i graven#.

 

¤Psalm. 49:11.

 

11.  #Man ser att de visa dör, med dåren och narren går de bort och lämnar sin egendom åt andra#.

 

¤Psalm. 49:12.

 

12.  #Graven blir deras hemför evigt, 

deras boning för alla tider, fast de haft jordagods

      i sin ägo#.

 

¤Psalm. 49:13.

 

13.  #Människan i all sin glans är utan förstånd,

hon liknar de oskäliga djuren#.

 

¤Psalm. 49:14.

 

14.  #Så går det får dårarna och för dem som

lockas av deras tal#.

 

¤Psalm. 49:15.

 

15.  #Likt får drivs de till dödsriket, döden blir

deras herde#.

 

Psalm. 49:16.

 

16.  #Men mig skall Gud köpa fri, han skall

ta mig ur dödrikets grepp#.

 

Psalm. 49:17.

 

17.  #Oroa dig inte när någon blir rik och välståndet växer i hans hus#.

 

Psalm. 49:18.

 

18.  #Ty ingenting får ha med sig i döden.,

hans rikedom följer honom inte dit ner#.

 

Psalm. 49:19.

 

19.  #Fast han räknar sig som lycklig i livet

och prisas för att det gått honom väl#.

 

Psalm. 49:20.

 

20.  #Går han ändå till sina fäder, till dem som

aldrig ser ljuset mer#.

 

Psalm. 49:21.

 

21.  #Människan i all sin glans är utan förstånd,

hon liknar de oskäliga djuren#.   

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                  PSALM. 48:1-18.

 

            GUDS MAKT VITTNAR OM

 

            GUDS STADS BEFRIELSE.

 

¤Psalm. 48:1.

 

1.  #En sång, en psalm av Korachs ättlingar#.

 

¤Psalm. 48:2.

 

2.  #Stor är Herren, högt är han prisad i vår

   Guds stad#.

 

Herrens storhet värd lovprisning i Jerusalem.

 

¤Psalm. 48:3.

 

3.  #Skönt reser sig hans heliga berg,

en fröjd för hela jorden, Sions berg, gudaberget,

     den store konungens stad#. 

 

Hans heliga bergs skönhet fröjd glädje för

     hela jordens skapelse.

Sions berg  gudaberget.

     Jerusalem, store konungens stad.

 

¤Psalm. 48:4.

 

4.  #Gud bor i dess palats, han har visat att han

är vår tillflykt#.

 

Gud har sin boplats i Jerusalems palats.

     Hans faderskärlek visat han är vår eviga tillflykt.

 

¤Psalm. 48:5.

 

5.  #Kungarna slöt sig samman, gemensamt

ryckte fram#.

 

Gudlösa kungar sammansvärjde sig mot

    Guds stad.

 

¤Psalm. 48:6.

 

6.  #De såg, de häpnade, de blev förskräckta

och flydde#.

 

Såg Guds storhet hans stads skönhet.

     Skräckslagna flydde från Guds härlighet.

 

¤Psalm. 48:7.

 

7.  #Där greps de av bävan, vånda som 

hos en födande kvinna#.

 

Blev rädslans barn:

    liknade gravids kvinnans födslovåndor.

 

¤Psalm. 48:8.

 

8.  #Som när östanvinden krossar skeppen 

som seglar på Tarshish#.

 

¤Psalm. 48:9.

 

9.  #Det vi hört om fick vi se i Herren Sebaots

stad, i vår Guds stad, den som Gud har grundat

      för evigt#.

 

Det hört blev verkligt.

     Gud själv grundat Jerusalem Guds eviga stad.

Herren, Sebaots stad.

 

¤Psalm. 48:10.

 

10.  #Vi har besinnat din godhet, o Gud, 

här i ditt tempel#.

 

I ditt heliga tempel lärt känna din outsägliga

      godhet.

 

¤Psalm. 48:11.

 

11.  #Liksom ditt namn, o Gud, når ditt lov

till jordens ändar.

      Din hand skänker oss rätt och seger#.

 

Ditt eviga namn sträcker sig intill jordens slut.

         Din allmakts hand ger rättvisa segerrikt liv.

 

¤Psalm. 48:12.

 

12.  #Sions berg gläder sig, Juda städer

jublar över dina domslut#.

 

Sions berg Guds heliga berg fröjdar gläder sig.

      Juda städer höjer jubelrop över dina

rättfärdiga domar. 

 

¤Psalm. 48:13.

 

13.  #Vandra runt Sion, gå omkring det,

räkna dess torn#. 

 

Vandra frimodigt runt Sions berg.

       Sions bergs torn se hennes höga gestalt.

 

¤Psalm. 48:14.

 

14.  #Ge akt på dess vallar, betrakta dess palats,

så att ni kan berätta för kommande släkten#.

 

Se på Sions mäktiga bergsvallar.

         Sions palats skönhet.

Berätta för kommande släktled.

 

¤Psalm. 48:15.

 

15.  #Att sådan är Gud, vår Gud för tid och evighet.

Han skall leda oss#. 

 

Herren, vår Gud, livets trygga ledstjärna.

      Vår ende levande Gud för alltid i evighet.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

               PSALM. 47:1-10.

 

               GUD FOLKENS KONUNG.

 

¤Psalm. 47:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Korachs ättlingar, en psalm#.

 

¤Psalm. 47:2.

 

2.  #Klappa händer, alla folk, hylla Gud 

med jubelrop!#.

 

Klappa era händer alla länders folk.

   Hylla tillbe Gud med hjärtats jubelrop.

 

¤Psalm. 47:3.

 

3.  #Ty Herren, den Högste, är värd att frukta,

en stor konung över hela jorden#.

 

Herren vår Gud den ende Guden, den Högste.

       Värdig gudsfruktan.

Allsmäktig konung över hela jorden.

 

¤Psalm. 47:4.

 

4.  #Han lägger länderna under oss, han lägger

folken under våra fötter#. 

 

Lägger världens länder under oss.

      Alla olika folkslag under våra fötter. 

 

¤Psalm. 47:5.

 

5.  #Han väljer åt oss ett eget land, hans

älskade Jakobs stolthet#.

 

Hans eviga rådslut väljer oss ett eget utvalt land.

     Hans utvalde älskade Jakobs stolthet. 

 

¤Psalm. 47:6.

 

6.  #Gud har dragit upp under jubelrop,

Herren vid hornens klang#.

 

Gud värdig till jubelropets ära.

      Herren närhet vid hornens hörbara ljud.

 

¤Psalm. 47:7.

 

7.  Spela och sjung till Guds ära!

Spela och sjung till vår konungs ära!#.

 

Spela med harpa tiosträngad harpa Guds ära

    för vem han är.

Vår konungs ära i evighet.

 

¤Psalm. 47:8.

 

8.  #Ja, Gud är all världens konung,

sjung en sång till hans ära!#.

 

Gud är alla världens länders konung.

     För evigt krönt sjung en sång hans namns ära.

 

¤Psalm. 47:9.

 

9.  #Gud är konung över folken, Gud sitter

på sin heliga tron#.

 

Guds allmakt konung överalla folkslag.

    Gud sitter för evigt på sin orubbliga heliga tron.

 

¤Psalm. 47:10.

 

10.  #Folkens furstar samlas, de är Abrahams

Guds folk.

     Jordens mäktiga tillhör Gud, han är upphöjd

över alla#.

 

Folkens furstar Abrahams ättlingar.

     Abrahams ättlingar Guds folk.

Jakobs ättlingar israeliterna.

    

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2023 14:13

                            PSALM. 46:1-12.

 

            VÅR GUD ÄR OSS EN VÄLDIG BORG.

 

¤Psalm.46:1.

 

1.  #För körledaren.

Av Korachs ättlingar, en sång#.

 

Gud, vår tillflykt och styrka.

 

Matteus evangelium. 1:23.

 

23.  #JUNGFRUN SKALL BLI HAVANDE OCH FÖDA

EN SON, OCH MAN SKALL GE HONOM NAMNET

   IMMANUEL ( det betyder: Gud med oss ). 

 

¤Psalm. 46:2.

 

2.  #Gud är vår tillflykt och vår styrka,

en hjälp i nöden, som aldrig svikit#.

 

Gud vår eviga styrka folkens styrka upprättelse 

    vår eviga styrka där moraliska misären råder.

Hjälparen tröstaren uppmuntraren i nödens tid.

 

¤Psalm. 46:3.

 

3.  #Därför räds vi inte om än jorden skälver

och bergen störtar i havets djup#.

 

Fria från jordens undergång.

      Bergens fasthet faller in i havets djup.

 

¤Psalm. 46:4.

 

4.  #Om än vatten brusar och skummar

och bergen darrar vid havets uppror#.

 

Räds inte för Vattnets brusande ljud.

       Bergens skräck inför havets uppror. 

 

Psalm. 46:5.

 

5.  #Här är den flod vars strömmar ger glädje 

åt Guds stad, som den Högste har helgat 

       till sin boning#.

 

Livets strömmar ger glädje åt Guds stad, Jerusalem.

   Den Högste helgat utvalt Jerusalem sin eviga boning.      

 

¤Psalm. 46:6.

 

6.  #Därinne bor Gud, den skall aldrig falla,

den får hjälp av Gud när morgonen gryr#.

 

I Guds stad bor God själv.

        Skall aldrig falla för dödligt svärd.

Gud allmakts Gud hjälper tröstar staden.

 

¤Psalm. 46:7.

 

7.  #Folken larmar, riken vacklar.

Då hörs hans röst och jorden bävar#.

 

Folkens upproriska larm världens rikes förfall

     Herren, vår Guds röst hörs jorden skräckslagen.

 

¤Psalm. 46:8.

 

8.  #Herren Sebaot är med oss, 

  Jakobs Gud är vår borg#.

 

Herren Sebaot beskyddar oss från fienden.

         Jakobs Gud vår eviga skyddsborg.

 

¤Psalm. 46:9.

 

9.  #Kom och skåda Herrens gärningar

som slår världen med skräck#.

 

Herrens väldiga gärningar värdiga prisas äras.

      Världen maktlös inför gudomens goda gärningar.

 

¤Psalm. 46:10.

 

10.  #Han gör slut på krigen över hela jorden,

han bryter bågen och bräcker spjutet#.

 

Herrens allmakt tillintetgör våldsamma krig

     över jordens yta.

Fördärvar stridsvapen krossar dödliga svärdet.

 

¤Psalm. 46:11.

 

11.  #Lugn! Besinna att jag är Gud, upphöjd

över folken, upphöjd över jorden#.

 

Lev i trons vila förtrösta på Guds storhet.

       Ärad prisad över världens alla folkslag.

 

¤Psalm. 46:12.

 

12.  #Herren Sebaot är med oss, Jakobs Gud

är vår borg#.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards