Direktlänk till inlägg 20 mars 2016
KAPITEL. 7.
OFULLKOMLIGHETER SOM KOMMER
AV ANDLIG AVUND OCH ANDLIG LÄTTJA.
1. Det finns ytterligare två kardinalsynder,
avunden och lättjan, och där begår nybörjarna
stora ofullkomligheter.
Vad först avunden beträffar, så leder den
många till att bli avundsjuka på andras andliga
goda. Det bereder dem kännbar plåaga att
dessa andra överträffar dem på den andliga vägen,
och de tycker att det är obehagligt att höra dem
berömmas, därför att deras dygder gör dem nedslagna.
Ibland kan de inte uthärda det utan att
opponera sig, för att så mycket som möjligt
förringa detta beröm.
De tycker att det är plågsamt att de själva
inte får samma gillande, ty de skulle vilja vara
bäst på alla områden.
Sådana känslor står emellertid i klar motsats
till kärleken, vilken, som den helige Paulus säger,
har sin glädje i sanningen ( 1 Kor. 13:6).
Om kärlkeen känner avund så är det en helig
avund; det är när den sörjer över att inte ha en annans dygder, men den är lycklig över att
åtminstone andra äger dem, och det gör den
glad att alla andra tjänar Gud så mycket bättre,
eftersom den själv känner sig så tomhänt
på dygder.
2. Jag kommer nu till en andliga dysterheten.
Nybörjare känner vanligen långtråkighet i de
andliga övningar som är de mest upphöjda,
och de flyr dem därför att de finner dem stå
i motsats till de finimbara njutningarna.
Då de dras till de andliga tingen genom deras ljuvlighet, så erfar de långtråkighet om
ljuvligheten inte finns där.
Så snart som de i den kontemplativa bönen
inte längre finner tillfredställelse som är i deras
smak och som Gud denna gång tar ifrån dem för
att pröva dem, så vill de inte längre ägna sig däråt,
och ibland lämnar de den helt eller utför den
endast motvilligt.
Denna lättja gör att de lämnar fullkomlighetens
väg, som består i att avstå från den egna viljan
och lusten av kärlek till Gud, och de följer sin egen
viljas smak och njutningar, och sålunda
tillfredsställer de mera sin egen vilja än Guds.
3. Många nybörjare begär bara en sak, och det
är att Gud skall anpassa sig efeter deras vilja.
De blir bedrövade om de måste böja sig för
hans vilja, och det är högst motvilligt som de
underkastar sig den.
Ganska ofta tror de att vad som inte motsvarar
deras smak och önskningar, det kan omöjligen
vara Guds vilja, och tvärtom, om de själva
är nöjda med något så är det säkra på att Gud
också är det.
Du reducerar Gud till sina egna mått, i stället för
att rätta sig efter honom. Men säger inte Gud
raka motsatsen till oss i Evangeliet:
"Den som mister sitt liv för min skull, han skall
finna det, och den som vill finna sitt liv,
han skall mista det" Matt. 16:25 ).
5. Vad vi här har sagt o m dessa ofullkomligheter
torde vara tillräckligt; det är bara några få av alla
de många, som nybörjarena i detta stadium har.
Därav framgår klart hur nödvändigt det är
att Gud försätter dem i de avancerades stadium.
Detta sker därigenom att Gud leder dem in i den
dunkla natt som vi nu skal tala om.
Gud avskiljer dem då från all glädje och ljuvlighet
och försänker dem i en ren känslotorka
och inre mörker.
Han befriar dem från alla deras ofullkomligheter
och barnsligheter, och låter dem förvärva
dygd på helt andra vägar.
Ty nybörjarna må beflita sig aldrig så mycket
om självförnekelse i handlingar och lidelser,
de kan dock aldrig helt, ja inte ens tillnämelsevis
nå målet, förrän Gud på ett passivt sätt utför
denna omformning och renar själen i den
dunkla natten.
Men för att jag skall kunna tala därom så att det
gagnar själarna, bönfaller jag Gud att ge mig
sin gudomliga upplysning!
Men för att jag skall kunna tala därom så
att gagnar själarna, bönfalle rjag Gud att ge
mig sin gudomliga upplysning!
Ty den är alldeles nödvändig för att kunna tala
om en så dunkel natt och behandla ett ämne
som är så svårt att framställa och göra begripligt.
Här är alltså den första versraden:
UT I DEN MÖRKA NATTEN.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|