Alla inlägg under mars 2016
KAPITEL. 3.
ANDLIGA FULLKOMLIGHETER SOM EN DEL
NYBÖRJARE VANLIGEN GÖR SIG SKYLDIGA
TILL IFRÅGA OM ANDLIG GIRIGHET,
SOM ÄR DEN ANDRA AV KARDINALSYNDERNA.
1. Många av dessa nybörjare hänger sig också åt
stor andlig girighet. Man se rdem nästan
belåtna med det andliga liv som Gud ger dem,
utan de är sorgsna och missnöjda över att de
inte finner den tröst de söker i sina böner
och fromma andaktsövningar.
De begär oupphörligen andliga råd och regler
för andligt liv, skaffat sig massor av böcker om dessa ting och tillbringar mera tid med dem
än med att praktisera självförnekelse
och fattigdom i anden.
De överlastar sig me dbilder, rosenkransar
och krucifix av många egendomliga och dyrbara
slag, och använder än de ena än de andra,
byter och byter på nytt, vill absolut ha dem
på ett sätt och därför annorlunda, älskar än
den ena sorten än den andra, därför att den
är ovanligast och dyrast.
Andra ser man behängda med "Agnus Dei",
reliker eller helgonmedaljonger, liksom
barn med sina leksaker.
I allt detta fördömer jag hjärtats bundenhet
och det överdrivna intresset för formen,
mångfalden och skönheten hos dessa förmål,
emedan detta handlingssätt står i rak motsats
till den fattigdom i anden, som endast ser till
andaktens väsen och som använder tingen
bara därför och inte alls bryr sig om denna
mångfald och rikedom.
Den verkliga andakten kommer från hjärtat
och ser bara till den sanning och det inre
väsen somandaktsförmålen vill framställa,
allt övrig är bara bundenhet, habegär och tecken
på ofullkomlighet.
Och den som vill nå fram till fullkomlighetens
tillsånd, han måste definitivt göra sig fri
från denna böjelse.
2. Jag känner en perosn som i över tio år
använde ett kord som var grovt tiilyxat av en
välsignad trädgren och sammanfogat med
en bit ståltråd runt omkring.
Han lade aldrig av det, utan bar det ständigt
med sig, intill den dag då jag tog det ifrån honom;
och detta var en person som dock ägde ett icke
ringa mått av insikt och omdöme.
Jag har träffat en annan som använde en
rosenkrans gjord av fiskbensknotor,
och alldeles säkert hade hans andakt därför
inte mindre värde inför Gud.
Och en sak är säker, dessa två människor lät
sig inte hejdas i sin andakt av föremålens
form och värde.
De som från början vandrar den rätta vägen
fäster sig inte vid synliga hjälpmedel och överlastar sig inte med dem; de bryr sig inte om att veta
mera än vad som behövs för att kunna
handla rätt, och tänker bara på att leva i Guds
vänskap och att vara honom till behag.
Detta är deras enda traktan.
Allt vad de äger ger de bort med varm hand,
det är dem en glädje att avstå från det av kärlek
till Gud och av hjälpsamhet mot nästan,
vare sig det gäller andliga eller timliga ting.
Och jag upprepar det, dessa människor
har verkligheten inte något annat i tankarna
än själens fullkomning, som består i att behaga
Gud i allt och sig själv i ingenting.
3. Själen kan emellertid inte rena sig fullständigt
från en ofullkomligheter vi talar om och inte
från andra heller, förrän Gud försätter henne
i den dunkla nattens passiva rening, somm vi
inom kort skall avhandla.
Men det är rätt och riktigt att själen å sin
sida först gör allt hon förmår för att rena
och fullkomna sig, så att hon förtjänar att tagas
under denna Guds speciella vård, som botar själen
från allt det elände som hon inte själv kan råda
bot på.
Trots alla ansträngningar kan hon nämligen
inte av egna krafter uppnå den renhet,
som i någon mån skall förbereda henne till
föreningen med Gud i kärlekens fullkomnande.
et behövs att Gud själv lägger hand vid verket
och renar henne i den dunkla elden,
så som vi längre fram skall förklara.
KAPITEL. 2.
OM NÅGRA ANDLIGA OFULLKOMLIGHETER
IFRÅGA OM HÖGMOD SOM NYBÖRJARNA BEGÅR.
1. Dessa nybörjare ser sig själv vara uppfyllda
av iver och entusiasm för de andliga tingen
och andaktutövningarna.
Och även om det är sant att sådana upphöjda
ting i sig själva leder till ödmjukhet,
så framkallar dock denna lyckliga sinnesstämning
hos dem i följd av deras ofullkomlighet
rätt ofta ett visst hemligt högmod, som kommer
dem att känna sig ganska belåtna med sig
själva och med sina handlingar.
Därav uppstår en viss fåfänga, ibland mycket
stor, och en önskan att få tala om andliga ting
inför andra, ochatt ibland t.o.m vilja undervisa
andra i allt detta i stället för att själva vilja lära sig.
Och därför fördömer de inom sig andra människor som de märker inte uppfattar
andakten på samma sätt som de själva.
Det händer rentav att de öppet klandrar dem,
på samma sätt som fariseen, som samtidigt
som han prisade Gud berömde sig av sina verk
och föraktade publikanen ( Luk. 18:11-12 ).
2. Men rätt ofta är det djävulen som ingjuter denna iver och önskan att företa oss dessa och andra
handlingar, i avsikt att öka vårt högmod och vår
inbilskhet.
Ty djävulen vet mycket väl att alla dessa verk,
alla dessa verk, alla dessa moraliska handlingar
som nybörjarna då företar, de utgör inte någon
förtjänst hos dem, utan förvandling tvärtom'
till stora fel.
Somliga ger rentav så långt att de inte l
att någon skall verka god och värdefull mer än
de själva, och därför tar de varje tillfälle i akt
att fördöma och undervärdera andra männikskor,
både i ord och handling.
De ser grandet i sin broders öga men inte
bjälken i sitt eget ( Matt. 7:3 ); de silar mygg hos
andra och svljer själva kameler ( Matt. 23:24 ).
3. Ibland när deras andliga ledare, dvs. biktfadern
eler superiorn, inte gillar deras anda och åsikter,
så förklarar de att de är oförstådda, ty de vill
att man skall uppskatta dem och berömma
deras handlingar.
De säger att biktfadern i fråga inte är andlig,
eftersom han inte gillar deras beteende
och inte går med på deras åsikter.
Och så fattar de snart en önskan att få en annan
ledare och försöker finna någon som anpassar
sig efter deras smak, ty vanligtvis söker de ut
den som de tror är mest hågad att uppskatta
och berömma allt vad e tänker och gör.
De flyr som pesten de biktfäder som vill få dem bort från deras vrångheter och led dem
in på den rätta vägen, ja ibland rentav hatar
d dem. Eftersom de har en så hög tanke om
sig själva påbörjar de mycket och uträttar föga.
Ibland önskar de att andra skall lägga märke till dera stora andlighet, och då väcker de
uppmärksamhet genom rörleser, suckar
och andra påfallande beteenden.
Allt emellanåt brukar de falla i extas, men alltid
offentligt och aldrig i det fördolda, ty det
är djävulen som förhjälper dem därtill.
De finner stort behag i att bli sedda i ett sådant tillstånd som de mycket längtar efter.
4. Många vill stå i särskild gunst och nåd hos
biktfadern, och därur uppstår stor avundsjuka
och rastlöshet.
De känner också motvilja mot att klart bekänna
sina synder av fruktan för att bli mindre uppskattade av biktfadern, och i sället förskönar
de dem för attföringa det onda och gör sitt bästa
att urskulda sig när de borde anklga sig.
De kan också förekmma att de söker upp en
annan biktfdaer för att för honom bekänna
de verkligt allvarliga synderna, så att den
ordinarie biktfadern inte skall finna något ont
i dem utan bara gott.
Och de tycker mycket om att ofta underhålla honom med allt det goda de uträttar, och detta i starka
ordalag eller åtminstone så, att deras handlingar skall se riktigt goda ut.
I varje fall skulle det vittna om mera ödmjukhet,
vilket vi srax skall visa, att förbigå alla goda verkmed tystnad och att önska att varken
biktfader eller någon annan skall bry sig om dem.
5. En del nybörjare betraktar sina fel som
småsaker, men emellan blir de omåttligt ledsna
övr att behöva se sina egna misslyckanden.
De föreställer sig att de redan borde vara helgon,
och därför blir de onda på sig själva och otåliga,
vilket är ytterligare en ofullkomlighet.
De bönfaller Gud om att bli befriade från sina
fel och ofullkomligheter, men inte så mycket av kärlek till Gud, utan fastmer för att slippa ifrån
alla tråkigheter och få leva i fred.
De inser inte att de kanske skulle bli ännu
högmodigare om han verkligen befriade dem
från deras fel.
De aktar sig noga för att berömma de andra,
under det at de älskar att själva få beröm
och ibland rentav fordrar det.
Och däri liknar de de oförståndiga jungfruarna,
som höll sina släcka lampor i händerna
och bad de andra om olja ( Matt. 25:8 ).
6. Somliga faller i många och allvarliga ofullkomligheter och därför in i mycket ont.
Några begår ringare fel, andra låter större.
Många erfer bara de första impulserna
eller något mera, men det torde knappast finnas någon som i denna första iver går helt fri därifrån.
De som vid denna tid verkligen vandrar fullkomningens väg handlar däremot på ett helt
annat sätt och i en helt annan sinnesförfattning.
De gör framsteg i ödmjukhet och ger ett gott
exempel.
Sina egna verk aktar de för intet och är inte
vidare belåtna med sig själva. De anser alla andra
vara mycket bättre, och ofta känner de en helig
avund och längtar efter at kunna tjäna Gud lika
bra som de andra.
Ju större iver de har, desto flera verk utför
de och gläder sig åt, och eftersom de är ödmjuka
så står det alldeles klart för dem hur mycket
de är skyldiga Gud och hur litet de gör för honom.
Därför kan de arbeta hur mycket som helst
för Guds ära, det blir ändå aldrig tillräckligt för dem. De har en så hög tanke om vad de i kärlek
och hängivelse skulle vilja göra för honom,
att de tycker att alla deras verk är intet.
Denna kärlek driver dem, sysselsätter
och fångar dem så, att de inte alls märker om
andra gör något eller inte, eller om de märker
det så tror de alltid att hålla andra är så mycket
bättre än de.
Eftersom de har en så lång tanke om sig själva,
så önskar de att också andra skall ringakta dem,
och rentav klandra dem och förakta dem.
Ja än mer, kommer någon och berömmer dem och hedrar dem för deras handlingar, så kan de inte
på det, utan tycker att det är konstigt att man
talar väl om dem.
7. Dessa själar lever i stor frid och djup
ödmjukhet. De har en varm längtan efter att få
lära sig allt som kan vara nyttigt för dem.
Och detta är verkligheten en helt annan
sinnesförfattning än de andra nybörjare hade
som vi har tala tom.
Ty dessa vill alltid lära andra, och om de märker
att man lär dem någonting, så avbryter de alltid
och och tar ordet, somom de redan visste
vad man ville säga.
De ödmjuka önskar däremot inte ett ögonblick
att få lära andra.
De är helt beredda att gå sin egen väg eller
att eventuellt slå in på en annan, om någon skulle råda em därtill, ty de är aldrig övertygade
om att det de är som har rätt.
De gläder sig när man berömmer andra,
och deras enda plåga är att inte kunna tjäna
Gud lika bra som de.
De vill aldrig utbreda sig över sina egna verk,
därför att de aktar dem så ringa att de rentav
är generade öve ratt framlägga dem för sina andliga ledare, de tycker inte att detta är mödan värt.
Mycket hellre vill de tala om sina fel
och synder än o m sina dygder.
Därför är de snarast böjda för att söka sig till
den biktfader som minst uppskattar deras arbete
och handlingssätt.
Detta är utmärkande för en ande som är enkel,
ren, rättfram och mycket behaglig för Gud.
Ty de gudomliga vishetens ande som bor
i ödmjuka själar leder dem till att bevara sina
skatter i sitt innersta och att utåt kungöra
sina dåliga egenskaper.
Åt de ödmjuka ger Gud denna nåd, tillsammans
med andra dygder, men han undanhåller
den de högmodiga.
8. De ödmjuka av detta slag skulle gärna ge
sitt hjärteblod för var och en som tjänar Gud,
och uppbjuda alla sina krafter för att hjälpa
dem att tjäna honom.
De ofullkomligheter de gör sig skyldiga till
bär de med ödmjukhet och med andens saktmod,
med barnslig gudsfruktan och tillit till honom.
Men de själar som genast från början vandrar
så fullkomligt är efter vad jag vet endast ett
ringa fåtal, och vi skall också vara fult nöjda
att det finns några som inte råkar in i de rakt
motsatta felen.
Och det är därför som Gud, som vi senare
skall visa, leder in i den dunkla natten dem som
han vill rena från alla dessa ofullkomligheter
och sedan låta stiga uppåt.
FÖRSTA BOKEN.
SINNENAS NATT.
FÖRSTA STROFEN.
UT I DEN MÖRKA NATTEN
AV KÄRLEK OCH ÅNGEST DRIVEN
---------- O LYCKLIGA LOTT! -------
GICK JAG OSEDD AV ALLA
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
FÖRKLARING.
1. I denna första strof skildrar själen på vilket
sätt hon har gått ut ur sina böjelser både för
det egna jaget och för alla skapade ting.
och hur i sann självförnekelse har dött
bort från sig själv och från allt skapat;
det är därigenom som hon har uppnått
att få leva ett liv fyllt av den ljuvliga och glädjerika
kärleken i Gud.
Hon säger att detta utgående ur sig själv
och ur allt skapat har skett i en dunkel natt.
Därmed menar hon, såsom senare skall
förklaras, det kontemplationens renande ljus,
vilket åstadkommer denna frigörelse
från jaget och från allt skapat,
varunder själen är passiv.
2. Hon har kunnat göra detta, säger hon,
tack vare den kraft och den glöd som kärleken
till hennes Brudgum har upptänt i henne
i denna dunkla kontemplation.
Hon framhäver det lyckliga öde hon fått att kunna nå fram till Gud så lyckligt genom denna natt,
ty ingen av hennes tre fiender, världen, djävulen
och hennes eget kött, vilka ständigt bereder
svårigheter på denna väg, har kunnat hindra
hennes framåtskridande.
Denna den renande kontemplationens natt
har nämligen dämpat och nersövt i hennes sinnlighetens hus alla de lidelser och böjelser
som stod henne emot.
Därför säger denna versrad:
UT I DEN NMÖRKA NATTEN.
KAPITEL. 1.
VI BÖRJAR ATT TALA OM NYBÖRJARNAS
OFULLKOMLIGHETER.
1. Själen börjar träda in i denna djupa natt
när Gud lyfter henne över deras stadium
vilka använder meditationen på sin andliga väg;
Gud försätter henne långsamt till deras stadium. Och när dessa väl har genomgått detta,
då uppår de de fullkomligas stadium, som består
i själens gudomliga förening med Gud
För att bättre kunna förklara vad denna natt är
som själen genomgår och varför hon av Gud införes
i den, är det lämpligt att här allra först kortfattat
tala om några ofulkomligheter hos nybörjarna,
och denna utläggning, hur kort den än må vara
kan inte undgå att vara nyttig för dem.
Ty genom den kommer de att förstå svagheten
i sitt tillstånd och kommer att känna en längtan
efter att Gud skall införa dem i denna natt.
Ty här vinner själen kraft och styrka
i dygderna och får njuta outsägliga ljuvligheter
i Guds kärlek.
Men även om vi måste stanna upp en smula vid
denna utläggning, så sker det endast därför att
det är nödvändigt, så att vi därefter genast
skall kunna övergå till att behnadla den
dunkla natten.
2. Så snart själen beslutar sig för att tjäna Gud
på ett generöst sätt, så börjar Gud vanligen
att lyfta upp henne och vårda henne så som en älskande mor vårdar sitt lilla barn.
Hon värmer det vid sitt modersbröst, när det med
söt mjölk och mild, välsmakande mat,
bär det i sina armar och smeker det.
Altefter som barnet tillväxer bemödar hon sig
om att avhålla sig från smeknigar, hon avlägsnar
det från bröstet vilket hon bestryker med
besk aloesaft, och hon sätter det på golvet
för att det skall lära sig att gå och lämna
sina barnsligheter och så småningom ända
sig till mera väsentliga ting.
Så snart Guds nåd, denna älskande moder,
har återfött en själ till nytt liv och till iver
i Guds tjänst, handlar den med henne på
samma sätt.
Gud låter henne utan någon möda finna den
söta och välsmakande mjölken i de
himmelska tingen och stor glädje i andliga
övningar. Gud bjuder henne som om hon vore
ett litet barn sin ömma kärlekes modersbröst.
3. Och själen finner sin stora gädje i att länge,
ja kanske hela nätter, ägna sig åt bön.
Botövningar är ett nöje, att fasta en glädje,
mottagandet av sakramenten och andliga samtal
är en stor tillfredsställelse.
Naturligtvis hänger hon sig åt dessa nådemedel med al flit och ihärdighet, hon drar nytta av dem
och är mycket omsorgsfull i allt sitt handlande,
men ur andlig synpunkt ådagalägger hon
inte sällan stor svaghet och ofullkomlighet.
Ty att hon hänger sig så ivrigt åt dessa
andliga övningar och sysselsättningar,
det gör hon på grund av de tröst och glädje hon
finner i dem.
Och då hon ännu intehar prövats i en hård kamp
för att uppnå solida dygder, så begår hon många
fel och ofullkomligheter i sina andliga övningar.
Ty i sista instans handlar varje människa efter
den grad av fullkomlighet som hon har uppnått.
Men då hon ännu inte har haft tilfälle att
skaffa sig en stark karaktär, så följer därav
med nödvändighet att hon handlar som
ett barn, svagt och bristfälligt.
För att man nu alldeles klart skall inser hur
svaga dessa nybörjare ännu är i fråga om
utövandet av dygder och att de med lätthet
endast utför sådant som bereder dem glädje,
så skall vi här behandla de sju kardinalsynderna,
och likaså några av de ofullkomligheter som nybörjaren begår vid var och en av dessa.
Därvid kommer man att klart inse att de
handlar som barn. Men man kommer dessutom
att inse hur mycket gott den dunkla natten som
vi skall tala om därför, eftersom det är den
som renar själen och befriar den från alla
fel och ofullkomligheter.
KAPITEL. 32.
DÄR VI BEHANDLAR DE INRE KÄNSLOR SOM
SJÄLEN PÅ ÖVERNATURLIG VÄG FÅR MOTTA
OCH SOM UTÖVAR INFLYTANDE PÅ FÖR-
STÅNDET. ORSAKEN TILL DETTA FÖRKLARAS,
OCH LIKASÅ DEN HÅLLNING GENTEMOT DEM
SOM SJÄLEN BÖR INTA, FÖR ATT DE INTE SKALL
BLI ETT HINDER FÖR HENNES FÖRENING MED
GUD.
1. Nu kommer vi till den fjärde och sista
kategorin av intellektuella förnimmelser.
Det gäller vissa andliga känslor, som på övernaturlig väg mycket ofta ges åt kontemplativa
själar och som utövar inflytande på förståndet.
Vi räknar in dem under förståndets tydliga
förnimmelser.
2. Dessa tydliga andliga känslor kan var
av två slag.
Det första innefattar de känslor som bottnar
i själens lust och håg.
Det andra, de känslor som har sin grund
i själens väsen.
Båda slagen kan omfatta en skiftande mångfald.
De känslor som har sitt ursprung i viljan är,
när de kommer från Gud, mycket upphöjda.
Men de andra, de som har sitt säte
i själens väsen, överträffar alla andra och är
ofantligt rika på välsignelse och nytta.
Varken själen själv eller hennes ledare kan fatta
och förstå orsaken till att de kommer, och inte
på vilka vägar eller för vilka ändmål Gud
beviljar så stor nåd.
Ty det beror ingalunda på det arbete själen
utför, ochinte på de meditationer hon gör,
även om både arbete och meditationer lägger
en god grund för att få dem.
Gud ger dem till vem han vill och för det ändmål
han vill. En person kan ha utfört många goda verk,
och Gud ger honom inte dessa kontakter.
En annan kan ha gjort mycket mindre,
och han får dem i all deras upphöjdhet och fullhet.
Det är alltså inte nödvändigt att själen just då
är sysselsatt med andliga ting, för att Gud
skall ge henne dessa kontakter eller beröringar,
som framkallar de känslor vi talar om.
Fastän att verkligen vara sysselsatt med
sådant är mycket bättre för att få dem.
Oftast ges de henne i det ögonblick då hon
minst av allt tänker på dem.
Bland dessa gudomliga kotakter finns det sådana som är mycket starka och tydliga
och som snabbt går över.
Och så fiinns det andra som inte är lika tydliga
och varar längre.
3. Dessa känslor, sådana som vi här förstår dem,
hör inte till förståndslivets område utan till
viljelivets.
Därför vill jag inte diskutera dem mera
ingående här, utan jag återkommer till dem
i den tredje boken, som nu följer, där jag tänker
behandla viljans natt och den rening som den
innebär för viljans många böjelser.
Men eftersom det från dessa känslor ofta,
ja nästan hela tiden, strömmar en förnimmelse
och kunskap och förståelse över till förståndet,
måste jag med hänsyn till detta nämna
dem också här.
Alla dessa känslor alltså, både de som har
inflytande på viljan och de som har sitt säte
i själens väsen, och antingen de är varaktiga
eller på varndra följande, låter ofta förståndet
få ett intryck av insikt och förståelse.
Detta intryck är vanligen en beröring
eller kontakt med Gud i förståndet, och den
är mycket upphöjd och fylld av lycksalighet.
Men det är omöjligt att beskriva den, såväl som
den känsla som den uppstår ur.
Dessa förestående förnimmelser är mycket
olikartade, ibland upphöjda och tydligt märkbara,
ibland åter mindre upphöjda och tydliga.
Detta beror på olikheten hos de gudomliga
berörningarna, som ju förorsakar de känslor ur
vilka de där förnimmelserna framgår,
och på beskaffenheten hos dessa känslor.
4. Det är inte nödvändigt att här spilla en mängd
ord på att ge råd för att få förståndet mitt
ibland dessa insikter hålla fast vid tron för att
nå fram till förening med Gud.
Ty som de nämnda känslorna på ett passivt
sätt kommer själen till del, utan att hon bemödar sig om att få dem, mottas också de förnimmelser
som dessa ger upphov till på ett passivt sätt
i förståndet, utan att det självt bemödar sig om
att få dem.
Filosofin talar här om den mottagande delen av
förståndet. För att därför undvika varje misstag
som skulle kunna uppstå genom förståndets
ingripande och vara ett hinder för dessa
nådegåvor, får förståndet inte blanda sig in
i någonting, utan bör bevara en passiv hållning
och lämna sin naturliga fattningsförmåga åsido.
Ty, som vi sade redan när vi behandlade de successiva orden, förståndet skulle med sin
aktivitet lätt kunna störa och förjaga dessa
så fina och ömtåliga insikter.
De består ju av ett ljuvligt övernaturligt vetande,
som är fullständigt ouppnåeligt för det naturliga
förståndet och som detta inte kan fatta genom
sin egen verksamhet utan bara genom att
ta emot det.
Och det är därför som förståndet inte får försöka
att självt skaffa sig sådana insikter, ja inte
ens känna någon längtan efter att få dem.
På det sättet kommer det inte att på egen hand
skapa sig andra insikter som bara vore ur
dess egen fatabur, och vad mer är, det utsätter
sig inte för risken att djävulen i sin tur kommer
och suggererar fram, alla möjliga skenbilder
i själen.
Ty djävulen förstår sig mycket bra på att skapa sådana genom att påverka de kroppsliga
siinena, när själen söker dem genom de känslor vi
har talat om.
Själen bör här alltså vara undergiven, ödmjuk
och passiv.
Det är passivt som hon får motta dessa nådegåvor av Gud.
Gud ger dem åt henne när han anser det lämpligt
och om hann finner själen ödmjuk och osjälvisk.
Om hon lever på det sättet, skapar hon inga
hinder inom sig för den vinning som dessa
förnimmelser utgör för den gudomliga föreningen.
Och det är verkligen en stor vinning, ty alla
dessa förnimmelser är beröringar av gudomlig
förening, som på ett passivt sätt går
i fullbordan i själen.
5. Låt oss här avsluta denna avhandling om
förståndets övernaturliga förnimmelser och om
hur själen bör betrakta dessa, för att kunna
vandra trons väg till föreningen med Gud.
Enligt min egen uppfattning har jag sagt
tillräckligt för att själen, vilka förnimmelser
hon än får, bör än får, bör kunna finna
nödvändiga förklaringar och försiktighetsmått
i den undervisning vi gett om olika slags
förnimmelser.
Visserligen kan det emellanåt tyckas själen
att hon inte kan finna något som motsvarar
just hennes speciella fall -------- enligt min åsikt
torde det i varje fall inte finnas någon intellektuell
förnimmelse som inte kan föras tillbaka på en
av de fyra kategorierna av bestämda förnimmelser
som vi har talat om.
I en sådan situation kan hon hämta
anvisningar och råd ur det som sagts i de fyra
underavdelningarna för liknande förhållanden.
TREDJE BOKEN.
DÄR RENINGEN I DEN AKTIVA NATTEN HOS MINNET OCH VILJAN BEHNDLAS. DET UNDER-
VISAS OM DEN HÅLLNING SOM SJÄLEN BÖR
INTA TILL DESSA TVÅ SJÄLSFÖRMÖGENHETERS
FÖRNIMMELSER, FÖR ATT NÅ FRAM TILL FÖR-
ENINGEN MED GUD GENOM FULLÄNDNING AV
HOPPET OCH KÄRLEKEN.
KAPITEL. 1.
1. Vi har det föregående visat hur den första
själsförmögenheten, förståndet, måste renas
i alla sina förnimmelser genom den första teologala
dygden, tron.
Först när detta har skett, kan själen genom
denna själsförmögenhet förena sig med Gud
på den rena trons väg.
Nu återstår oss att ge liknande anvisningar
för de båda andra själsförmögenheterna,
minnet och viljan. Ty också dessa måste först
renas i sina förnimmelser, så att själen också
genom dem kan förena sig med Gud i ett
fulländat hopp och en fulländad kärlek.
Det är detta som vi i korthet skall göra
i denna tredje bok.
Vi är nu klara med förståndet. På sitt sätt
är det som en uppsamlingsplats för alla övriga
föremål. Därmed har vi fullgjort en stor del av
den uppgift som vi har förelagt oss.
Det blir alltså inte nödvändigt att behandla
dessa båda själsförmögenheter lika utförligt.
I själva verket är det omöjligt att en
andlig människa, som underordnar sitt förstånd
under tron i enlighet med vår undervisning,
skulle kunna underlåta att samtidigt öva de två andra själsförmögenheter i de båda andra
dygderna, hoppet och kärleken,
Ty den enas verksamhet är beroende av
de båda andras.
2.
KAPITEL. 31.
DÄR DE SUBSTANTIELLA ORDEN BEHANDLAS
SOM MEDDELAS ANDEN I DET INRE.
DEN SKILLNAD PÅVISAS SOM FÖRELIGGER
MELLAN DESSA ORD OCH DE FORMELLA
ORDEN, LIKASÅ DEN FÖRDEL DE MEDFÖR
SAMT DEN UNDERGIVENHET OCH VÖRDNAD
SOM SJÄLEN BÖR KÄNNA INFÖR DEM.
1. Den tredje kategorin av inre ord har vi
kallat de substantiella.
Fastän de också är formella, eftersom de inpräglas
i själen på ett mycket tydligt sätt, så skiljer de
sig dock från dessa genom att de åstadkommer
en stark och djup, substantiell, verkan, vilket inte de ord gör som bara är formella.
Även om det är sant att alla substantiella
ord samtidigt är formella, så följer därav inte
att alla formella ord också skulle vara substantiella,
utan som vi har sagt, bara de ord som substantiellt
och väsentligt inpräntar i själen just det somm de utsäger.
Detta skulle ske till exempel om vår Herre
sade till en själ: "Var god", och hon då genast
blev verkligt god. Eller om han sade till henne"
"Älska mig", och hon då genast ägde och kände
inom sig kärlekens själva väsen, det vill säga
den sanna kärleken till Gud.
Eller också, om han såg att honn var i stor
ångest och han därför sade:
"Var inte rädd", och hon då plötsligt kände sig
uppfylld av mod och frid.
Ty, som den Vise säger, Guds "ord" är
mäktigt" ( Pred. 8:4 ).
Det skapar verkligen i själen det som det utsäger.
Detta är vad David syftar på i psalmen:
"Herren låter höra sin röst, en röst full av kraft"
( Ps. 68:34 ).
Det visade han också för Abraham, när han sade
till honom"Vandra inför mig och var fullkomlig"
( 1 Mos. 17:1 ).
Och genast blev Abraham fulkomlig och upphörde
inte att i vörnad hålla sig inför Guds ansikte.
På liknande sätt uppenbarar Gud makten
hos sitt ord också i evangeliet, han sade bara
ett enda ord och genast tillfrisknade de sjuka
och stod de död åter upp.
Det är av samma slag som de substantiella
orden är, som hann riktar till somliga själar.
De är av en sådan etydelse och av ett sådant
värde att de förmår ge själen liv och kraft
och oförlikneliga andliga skatter.
Ibland kan ett enda sådant ord ge en själ större
andliga värden än allt vad hon under hela sitt liv
själv har åstadkommit av gott.
2. När själen hör ett ord av detta slag skall hon
inte göra någonting själv, inte önska något,
inte frukta något.
Inte heller skall hon bry sig om att fulgöra vad de
utsäger. Ty Gud riktar aldrig sådana substantiella
ord till en själ för att hon skall sätta dem i verket,
utan därför att han själv vill förverkliga dem
i henne.
Och det är detta som skiljer dem från de
formella orden och de successiva orden.
Därför säger jag också att här gäller det inte
för själen att vilja och inte vilja, ty hennes
samtycke är inte nödvändigt för att Gud skall
handla, likväl som hennes motstånd inte skulle
räcka till att hindra den verkan som Gud skapar.
Utan ödmjukt och undergivet bör hon bara överlämna sig åt honom.
Själen behöver ingalunda värja sig för sådana
nådebevis, ty deras effekt är redan en verklighet
inom henne, nämligen en fullhet av gudomlig nåd.
Och hon mottar den passivt och bidrar på
intet sätt själv.
Inte heller behöver hon frukta någon villfarelse,
ty här kan varken förståndet eller djävulen komma
emellan.
Den onde anden lyckas aldrig att på passivt sätt
åstadkomma en substantiell verkan i en själ,
det vill säga att varaktigt inprägla i henne verkan
av sitt ord.
Jag undantar det fall då själen har gett sig åt djävulen genom en frivillig pakt, så att han äger herravälde över henne.
Ty då kan han åstadkomma sådana verkningar
i henne, naturligtvis inte goda, utan mycket
ondskefulla verkningar.
Eftersom en sådann själ är förenad med djävulen genom frivilligt fördärv, är det mycket
lätt för honom att inprägla i henne effekten
av fördärvbringande ord och uttryck.
Erfarenheten visar oss att han påverkar
till och med de goda själarna genom otaliga
märktiga suggsstioner och skapar egendomliga
verkningar i dem.
Men när själarna är onda är hani stånd att fullborda
det onda i dem.
Någon förmåga att inprägla i själarna något ont
som kunde sammansmälta med de goda
verkningar vi har talat om, det har han emellertid
inte.
Ty hans ord är fullständigt ojämförbara
med Guds ord, de är allesammans som om de inte
fanns, vid sidan av Guds ord, och deras verkan
är ingen, vid sidan av den verkan som Guds ord
ger.
Därför säger Gud till oss genom Jeremia:
"Vilken likhet finns det mellan halmen och säden?
Är inte mitt ord såsom eld, eller likt hammare
som krossar klipporna?" ( 23:28-29 ).
Dessa substantiella ord är alltså mäktigt
hjälpmedel till förening mellan själen och Gud.
Ju mera invärtes de är, desto mera griper de in
i hennes väsen och desto mera gott skapar de.
Lycklig den själ till vilken Gud uttalar
dem! "Tala Herre, din tjänare hör" ( 1 Sam. 3:10 ).