Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 29:24-32. SHEMAJAS BREV.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 29:24-32.

 

SHEMAJAS BREV.

 

Jeremia bok. 29:24.

 

24.  #Till nechelamiten Shemaja skall du säga:#.

 

Jeremia: min profet säg dessa ord till nechelamiten

     Shemaja.

 

Jeremia bok. 29:25.

 

25.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Du har ett eget bevåg sänt brev till folket

     i Jerusalem, till prästen Sefanja, Massejas son,

och till alla de andra prästerna och skrivit:#.

 

Så säger Herrens Sebaot, Israels Gud:

      Du, Shemaja själv beslutat sänd brev

till folket.

      I Jerusalem till prästen Sefanja.

De skrivna brev till alla de andra prästerna.

 

Jeremia bok. 29:26.

 

26.  #Herren har utsett dig till präst efter prästen

Jojada, till att ha uppsikt i Herrens hus över

     alla galningar som uppträder som profeter

och sätta dem i stock och halsjärn#.

 

Herren har utvalt dig till prästtjänst efter prästen

    Jojadin.

Bevaka Herren hus över alla dårar som dåraktigt

     uppträder som falska profeter.

Placera dem i stocken och med tungt halsjärn.

 

Jeremia bok. 29:27.

 

27.  #Varför har du inte tagit itu med Jeremia från

Anatot som uppträder som profet för er?#.

 

Varför har du inte bestraffat profeten Jeremia

     från Anatot?

 

Jeremia bok. 29:28.

 

28.  #Han har ju skickat bud till oss i Babylonien

och sagt:

     Det är långt tid kvar.

Bygg er hus och bo i dem:

     Planterar trädgårdar och ät frukten från dem"#.

 

Han skickar sändebud till oss Babylonien.

       Bygg er hus var deras boplats.

Plantera fruktsamma trädgårdar ät deras frukter. 

 

Jeremia bok. 29:29.

 

29.  #Prästen Sefanja läste upp detta brev för

profeten Jeremia#.

 

Prästen Sefanja läste upp detta brev för

    profeten Jeremia.

 

Jeremia bok. 29:30.

 

30.  #Då kom Herrens ord till Jeremia:#.

 

När han hört dessa ord:

     Kom Herrens ord till Jeremia.

 

Jeremia bok. 29:31.

 

31.  #Sänd detta budskap till alla deporterade:

Så säger Herren om nechelamiten Shemja:

      Shemja har profeterat för er, trots att jag inte

sänt honom, och har fått er att tro på lögner#.

 

Sänd detta budskap till alla deporterade i Babylon.

       Herren säger om nechelamiten Shemja:

      Profeten Shemja talat profetiska ord till er:

var inte mitt sändebud: profeterat lögn i mitt namn.

 

Jeremia bok. 29:32.

 

32.  #Därför säger Herren så:

Jag skall straffa nechelamiten Shemaja och hans

     efterkommande.

Ingen av dem skall få bo bland detta folk

     och uppleva den lycka jag skall bereda mitt

folk, säger Herren.

      Ty han har talat lögnaktigt om Herren#. 

 

För de profetiska lögnerna Shemja uttalat:

    skall jag bestraffa honom och hans avkomma.

Ingen av dem ska få sin boplats bland detta folk.

       Förlora den välsignelse jag skall ge till

mitt folk, säger Herren.

      Hans profetiska ord lögnaktigt tal om Herren.

 

        

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards