Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 31:31-40. DET NYA FÖRBUNDET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 31:31-40.

 

DET NYA FÖRBUNDET.

 

Jeremia bok. 31:31.

 

31.  #Det ska komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel

   och med Juda#.

 

Tiden kommer, säger Herren, jag lovar sluta 

     ett nytt förbund med Israel och Juda.

       

Jeremia bok. 31:32.

 

32.  #Inte ett sådant förbund som jag slöt med

med deras fäder när jag tog dem vid handen

      och förde dem ut ur Egypten, det förbund

med mig som de bröt, fastän jag deras herre,

      säger Herren#.

 

Likt sådant förbund vilket jag slöt med deras

    fäder.

Jag med trygg fadershand befriade dem ut 

    ur Egyptens träldomsland.

Förbundet med mig bröt de.

      Jag är deras Herre.

 

Jeremia bok. 31:33.

 

33.  #Nej, detta är det förbund som jag skall sluta

med Israel när tiden är inne, säger Herren:

      Jag skall lägga min lag i deras bröst och

skriva den i deras hjärtan.

       Jag skall vara deras Gud och de skall vara

mitt folk#.

 

Nya förbundet jag skall sluta med dem:

     när tiden är inne, säger Herren.

Skall lägga ned min eviga lag i deras bröst.

       De skall vara mitt folk.

 

Jeremia bok. 31:34.

 

34.  #De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga:

      "Lär känna Herren", ty de skall alla känna mig,

från den minste till den störste, säger Herren.

       Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras

synd skall jag inte längre minnas#.

 

I mitt nya förbundet behövs inte längre: 

     undervisa varandra, säga orden.

Lär känna Herren.

        De skall känna Herren sin Skapare.

Känna honom från den i människors ögon:

      den minste till den störste, säger Herren.

Ska förlåta deras synder: glömma dem.

 

Jeremia bok. 31:35.

 

35.  #Så säger Herren, han som har solen att lysa

om dagen, månen och stjärnorna att lysa om

      natten, han som rör upp havet i dånande vågor,

han vars namn är Herren Sebaot:#.

 

Herren säger:

     Han som påverkar solens ljus om dagen.

Månen stjärnorna lysa om natten.

       Vidrör havet i stormande vågor.

Hans namn Herren Sebaot.

 

Jeremia bok. 31:36.

 

36.  #När denna ordning upphör att gälla, säger

Herren, först då skall Israels ätt upphöra att för

       alltid vara mitt folk#.

 

När skapelse-ordningen upphör gälla, säger Herren.

           Då är mitt nya förbund med Israels ätt

upplöst  mitt folk inte längre mitt folk.

 

Jeremia bok. 31:37.

 

37.  #Så säger Herren:

När himlen därovan kan mätas, när jordens

     grundvalar kan utforskas, först då skall jag

förkasta Israels ätt för allt de gjort, säger Herren#.

 

Så säger Herrens ord:

      När himlen mäta sin utsträckta vidder:

jorden grundvalar flitigt utforskas.

          Då skall jag förkasta Israels ätt för deras

onda gärningar, säger Herren.

 

Jeremia bok. 31:38.

 

38.  #Det skall komma en tid, säger Herren,

då staden skall byggas upp igen till Herrens ära

     från Hananeltornet till Hörnporten#.

 

Tiden skall komma, säger Herren.

        Staden Jerusalem skall återupprättas ingen.

Till Herrens ära.

 

Jeremia bok. 31:39.

 

39.  #Men mätsnöret skall dras ännu längre,

rakt fram mot Garevhöjden och sedan i riktning

      mot Goa#.

 

Utmätta mätsnöret skall till hjälp:

     dras rakt fram mot Garevhöjden.

Ha sin riktlinje mot Goa.

 

Jeremia bok. 31:40.

 

40.  #Och hela dalen med liken och offeraskan

och alla avsatserna fram till Kidrondalen,

        till hörnet vid Hästporten i öster, skall vara

helgade åt Herren.

       Aldrig mer skall staden ödeläggas och raseras#.

 

Hela dalen där liken ligger.

         Offer-askan alla avsatser fram till Kidrondalen

till hörnet vid Häst-porten i öster.

        Vilket skall vara helgat åt Herren.

Mitt löfte till staden:

      skall aldrig mer ödläggas och bli till ruiner.

 

         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards