Alla inlägg under september 2012

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 september 2012 08:04

                                 TUNGAN OCH DESS BETYDELSE, FÖR OSS I VÅRT VADAGLIGA LIV.

        Guds budskap är klar till oss idag, att ha en uppriktig och lydnadsfull tunga inför Guds ansikte, att inte leva 

        med en oärlig och olydig tunga, som de ogudaktiga gör under sitt jordeliv, som människa och medmänniska.

        PSALM. 50:16-22.

        16.    Men till den gudlöse säger Gud: Hur vågar du läsa upp mina bud och nämna mitt förbund.

        17.    Du som hatar all fostran och vänder ryggen åt mina ord?

        18.    Ser du en tjuv slår du följe med honom, med äktenskapsbrytare ger du dig i lag.

        19.    Din mun sprider elakt tal, din tunga spinner lögner.

        20.    Du talar illa om din broder, du smutskastar din moders son.

        21.    Skulle jag tiga när du handlar så? Tro inte att jag är som du!  Nej, jag skall ställa dig till svars

                och straffa dig.

         22.   Betänk det, ni som glömmer Gud, annars blir ni mitt rov utan hopp om räddning.

          

                                                  
  " TUNGANS MISSBRUK".

         JAKOBS BREV.  3:1-11.

         1.     Mina bröder, bli inte lärare allesammans, ni vet att vi får en strängare dom.

         2.     Ty vi felar alla på många sätt. Den som inte felar i sitt tal, han är fullkomlig, och han kan tygla

                 hela sin kropp.

         3.     När vi lägger betsel i munnen på en häst för att han skall lyda oss styr vi också hela hans kropp.

         4.     Och tänk på fartygen som är så stora och drivs av hårda vindar; ändå styr rorsmannen dem med

                 det lilla rodret dit han vill.

         5.     På samma sätt med tungan; den är en liten lem men kan skryta över hur mycket den förmår.

                 En liten eld kan sätta en hel skog i brand.

         6.     Och tungan är en eld, själva den onda världen bland våra lemmar. Den fläckar hela vår kropp,

                 den sätter livshjulet i brand och har själv sin eld från helvetet.

         7.     Det finns ingen art bland fyrfotadjur, fåglar, kräldjur eller havsdjur som inte kan betvingas och

                 har betvingats av människan.

         8.     Men tungan kan ingen människa betvinga, oregerlig och ond som den är och full av dögligt gift.

         9.     Med den tackar och lovar vi vår Herre och fader, med den förbannar vi människorna, som är

                 skapade till Guds avbilder.

         10.   Från samma mun kommer lovsång och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder.

         11.   Inte kan samma källsprång ge både sött och bittert vatten?

         12.   Och, mina bröder, inte kan ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon eller en

                saltkälla ge sötvatten.     

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 september 2012 18:13

                                                  
                                                  Vetlanda den 28/9 2012

        Jag är tacksam, för detta tillfälle att få delge utav min egna erfarenhet, till dig.

1.     På vilka sätt drar Gud människan till sig?

        1.  Genom uppenbarelsen i Skapelsen.

        2.  Genom andras människors vittnesbörd; kanske då främst genom våra helgon,

             genom kyrkan, Sakramentet och genom den heliga Skriften.


  2.    Man säger att Kristus är förebild i Gamla Testamentet - kan du ge exempel?

         I gamla tider bestod tabernaklet av två sammanfogade skåp.

         I det ena förvarades det heliga Sakramentet och i det andra evangelieboken.

         Å ena sidan Jesus under brödets gestalt å den andra sidan som livets Ord.    

   3.   Hur ordet blir levande för mig - du kanske har något som betytt mycket för dig och som

         du vill dela med dig av till mig.

         Ordspråksboken. 3:1-8.

         1.  Min son, glöm inte vad jag har lärt dig, bevara mina bud i ditt hjärta.

         2.  Hög ålder och ett långt liv, frid och välgång skall de ge dig.

         3.  Låt godhet och sanning, förbli hos dig. Bind dem kring din hals, skriv dem på ditt hjärtats tavla.

         4.  Då blir du uppskattad för din klokhet av både Gud och människor..

         5.  Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta och lita inte till ditt eget förstånd.

         6.  Tänk på honom var du än går, så skall han jämna vägen för dig.

         7.  Tyck inte att du själv är vis, frukta Herren och fly det onda.

         8.  Det ger hälsa åt din kropp, kraft åt alla dess ben.     

         Efesierbrevet. 1:17.

        17.  Jag ber att vår herre Jesu Kristi Gud, härlighetens fader, skall ge er en vishetens och uppenbarelsens

               ande som låter er få kunskap om honom.

         1. Timoteusbrevet. 1:5-7.

         5.  Målet för dina förmaningar skall vara en kärlek som kommer ur rent hjärta, gott uppsåt och

              uppriktig tro.

         6.  Somliga har glömt bort allt detta och spårat ur i tomt prat.

         7.  De vill lära ut lagen men förstår varken vad de själva säger eller vad de med sådan säkerhet

              uttalar sig om. 

         Jakobs brevet. 5:10-11.

         10.  Ta profeterna som talat i Herrens namn till ert föredöme i att lida och visa tålamod.

         11.  Ja, vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet, och ni har sett hur Herren

                lät det sluta, Ty Herren är rik på medlidande och barmhärtighet.

          Uppenbarelseboken.  2:10b.

          10b. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets segerkrans.

          "Den ende, osynlige Guden, sanningens Fader, som har sänt oss Frälsaren och oförgänglighetens

          hövding, genom vilken han också har uppenbarat sanningen och det himmelska livet, honom

          tillhör äran i evigheternas evigheter. Amen".

                                                  
                              Med vänlig hälsning, till dig.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards