Direktlänk till inlägg 2 maj 2020

JEREMIA BOK. 26:1-19. JEREMIA GRIPS OCH ANKLAGAS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2020 19:41

JEREMIA BOK. 26:1-19.

 

JEREMIA GRIPS OCH ANKLAGAS.

 

Jeremia bok. 26:1.

 

1.  #När Jojakim, Josias son, hade blivit kung över 

Juda kom detta från Herren:#.

 

Under kung Jojakims regerings-tid i Juda land.

      Kom Herrens ord till mig:

 

Jeremia bok. 26:2.

 

2.  #Så säger Herren:

Ställ dig på förgården till Herrens hus och tala till

      dem som kommer från alla städerna i Juda

för att tillbe i Herrens hus.

     Säg dem allt det jag befaller dig att säga,

utelämna ingenting#.

 

Jeremia, ställ dig på förgården till Herrens hus.

     Tala frimodigt till dem som kommer från

alla städerna i Juda land.

      För att tillbe i Herrens hus.

Låt alla de ord jag befaller dig säga tala till dem. 

       

Jeremia Bok. 26:3.

 

3.  #Kanske lyssnar de och lämnar sin onda väg.

Då skall jag ångra mig och göra det onda jag

      tänkt tillfoga dem på grund av deras

onda gärningar#.

 

Är de villiga lyssna på de orden  lämna sin onda väg.

       Gör de det: skall jag ångra mina vedergällnings

planer mot deras onda gärningars skull.

        

Jeremia bok. 26:4.

 

4.  #Du skall säga till dem:

Så säger Herren:

     Om ni inte lyssnar till mig och följer den lag

jag har förlagt er#.

 

Säg till dem: så säger Herrens ord:

       Lyssnar ni inte till mina varnings-ord:

följer lydigt den lag jag givit er.

 

Jeremia bok. 26:5.

 

5.  #Och lyssnar inte till vad mina tjänare profeterna

säger, dessa som jag gång på gång har sänt till er

      utan att ni lyssnat ----- #.

 

Lyssna inte på mina tjänare profeters ord:

    vilka jag gång på gång varit mina sanna budbärare: ni inte lyssnat på. 

 

Jeremia bok. 26:6.

 

6.  #Då skall jag göra med detta hus som med Shilo,

och namnet på denna stad skall bli en förbannelse

       bland alla jordens folk#.

 

Låter ni era hårda hjärtan inte lyssna:

    skall jag göra likadant med detta hus som med

Shilo:  namnet på denna stad bli till en förbannelse

      ibland alla jordens folk.

 

Jeremia bok. 26:7.

 

7.  #Prästerna och profeterna och hela folket

hörde Jeremia säga detta i Herrens hus#.

 

Prästerna profeterna hela folket hörde Jeremias ord

      vilka ord jag sänt till Herrens hus.

 

Jeremia bok. 26:8.

 

8.  #Men när Jeremia hade framfört allt vad Herren

befallt honom att säga till folket greps han av 

    prästerna och profeterna och folket, och de

ropade:  "Du skall dö!#.'


När Jeremia framfört sitt tal vad Herren befallt 

    honom göra till folket.

Blev han gripen av prästerna de falska profeterna

    och folket: ropade till honom orden:

"Du skall dö"  i sin gudlösa o-tacksamhet.

 

Jeremia bok. 26:9.

 

9.  #Hur vågar du profetera i Herrens namn att detta

hus skall bli som Shilo och att denna stad skall

     läggas i ruiner, så att ingen kan bo här"?

Och folkmassan samlades kring Jeremia i 

    Herrens hus#.

 

Hur vågar du vara så frimodig profetera i Herrens

    namn: detta ska bli som huset i Shilo.

Denna stad ska läggas i ruiner en ödeplats där

   ingen kan bo: för våra gudlösa gärningar skull.

    

Jeremia bok. 26:10.

 

10.  #När Judas stormän, fick höra vad som skett

begav de sig från kungapalatset till Herrens hus,

      där de tog plats vid ingången till den nya porten#.

 

När Judas stormän fick höra vad som sagts av 

     Jeremia.

Lämnade de kungapalatset gick till Herrens hus.

        Stannade vid ingången till nya porten.

 

Jeremia bok. 26:11.

 

11.  #Prästerna och profeterna sade till stormännen och till folket: 

     "Mannen här förtjänar dödsstraff, ty han har

profeterat mot denna stad, det har ni hört med

    egna ögon!"#.

 

Juda lands präster och profeter sade till stormännen och Juda folket:

       Mannen som profeterar i Herrens namn:

förtjänar dödsstraff.

    Profeterat mot denna stads ödeläggelse.

      

Jeremia bok. 26:12.

 

12.  #Då sade Jeremia till stormännen och till folket:

"Det är Herren som har sänt mig att profetera mot

       denna stad och säga allt det som ni nu hört#. 

 

Frimodigt talat trots sitt dödshot:

    Till Judas stormän och folket.

Herren sänt mig profetera mot denna gudlösa stad.

           

Jeremia bok. 26:13.

 

13.  #Ändra era liv och era gärningar och lyssna

till Herren, er Gud.

      Då skall Herren ångra sig och göra det onda han hotat mot er#.

 

Förändra era liv ondsinta liv och era gärningar.

     Lyssna ödmjukt till Herren, er Guds röst.

Gör ni det:

      Säger Herren: jag ångrar göra det onda

 hotat göra mot er.

 

Jeremia bok. 26:14.

 

14.  #Själv är jag nu i händerna på er.

Gör med mig vad ni finner rätt och riktigt#.

 

Jag profeten som talar till er: är i er händer.

     Ni får själva välja vad ni vill göra med mig:

Vad rättvist är. 

 

Jeremia bok. 26:15.

 

15.  #Men det skall ni veta:

dödar ni mig, utgjuter ni oskyldigt blod och drar

     skuld över er själva och över denna stad

och dess invånare.

      Ty Herren har själv sänt mig till er för att förkunna allt detta"#.

 

Men ni ska veta det ni gör mot mitt liv:

     Dödar ni mig: ni utgjuter o-skyldigt blod.

Vilket gör ni drar skuld över era liv.

      Över denna stad och stadens invånare.

Herren sänt mig som sanningens budbärare.

      

Jeremia bok. 26:16.

 

16.  #Då sade stormännen och allt folket till

prästerna och profeterna:

     "Denne man förtjänar inte dödsstraff,

ty i Herrens, vår Guds, namn har han talat

   till oss"#. 

 

Juda lands stormän folket prästerna profeterna sa:

     Denne rättfärdige man förtjänar inte dödstraff.

I Herrens, vår Guds namn: har han talat ord till oss.

 

Jeremia bok. 26:17.

 

17.  #Om några av landets äldste tog till orda 

och sade till hela det församlade folket:"#.

 

Några av landets äldste sade:

       Till det församlade folket:

 

Jeremia bok. 26:18.

 

18.  #Mika från Moreshet framträdde som profet

på den tid då Hiskia var kung över Juda,

     och han sade till hela Judas folk:

Så säger Herren Sebaot:

     Sion skall plöjas till åkermark,

Jerusalem bli en ruinhög, tempelberget

     en skogsklädd höjd#.

 

Profeten Mika från Moreshet under kung Hiskias 

     regeringtid i Juda land.

Sade till folket.

      Så säger Herren Sebaot:

Sion skall plöjas till åkermark.

      Jerusalem bli till en ruinhög.

Tempelberget bli en skogsbevuxen höjd.

 

Jeremia bok. 26:19.

 

19.  #Men inte blev han dödad av Hiskia, kungen

av Juda och av hans folk.

      Nej, kungen fruktade Herren och sökte blidka

honom, och Herren ångrade sig och gjorde inte

     det onda han hotat dem med.

Håller vi inte på att dra en stor olycka över oss själva?#. 

 

Kung Hiskia dödade inte Profeten Mika.

      Kungen av Juda land och hans folk.

Kungen levde i gudsfruktan sökte försona honom.

       Herren ångrade sina onda planer och hotelser

mot Juda land.

      I vad vi gör drar vi stor olycka över landet

och vårt folk!   

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards