Alla inlägg under oktober 2014

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 oktober 2014 09:26

SALOMO FINNER VISHETEN.

Salomos Vishet. 7:1-2.

1.   "Också jag är dödlig, en människa som alla andra,

en ättling till den förste, han som formades av jord.

Min kropp tog form i en moders liv".

2.   "Under tio månaders tid; jag bildades i hennes blod

genom en mans säd under nattlig kärleksgjutning".

Min dödlighet är varaktig; ifrån min modersliv; tills jag blir ett stoft.

Jag är en ättling till mänsklighetens fader och moder.

Allas begynnelse till livet sker i sin moders innersta liv.

I vår moders innersta liv; vi formas till Guds avbilder.

Alla våra livs-dagar blir upptecknade i vår moders liv.

1 Mos. 1:27.

27.  "Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne.

Som man och kvinna skapade han henne."

Jesus Syraks Bok. 33:10.

10.  "Likaså är alla människor komna ur stoftet --- av jord skapades Adam --."

Mänsklighetens fader och moder; skapades till Guds avbilder.

Psalm. 119:13.

13.  "Du skapade mina invälvor, du vävde mig i moderlivet".

Treenighetens fullkomliga vilja var, "Låt oss skapa människan till vår avbild".

Salomos Vishet. 7:3-6.

3.  "Och när jag föddes drog jag in samma luft som andra och lades på samma jord som bär oss alla, under samma gråt som är varje människas första ljud".

4.  "Jag måste lindas och skötas med omsorg".

5.  "Ty inte ens en konung börjar sin tillvaro på annat sätt."

6.  "För alla finns en enda väg in i livet, och en enda väg ut".

Salomos födelse var lik andras födelse; alla in-andas samma livs-luft. Vårt liv bärs av samma jordyta; vi gråter; ty i födelsens stund vi alla är lika hjälplösa.

I vår hjälplöshet vi sköts med våra föräldrars omsorg, kärlek och ömhet.

Jesus Syraks Bok. 40:1-5.

1.  "En ständig möda har skapats åt alla människor, ett tungt ok har lagts på Adams söner alltifrån den dag de lämnar moderlivet till den dag då de återvänder till allas moder."

2.  "Bekymrade tankar, hjärtats ångest, oro för det som väntar, dödsdagen".

Syndens lön är förgängelse och död.  Dess verkningar är att förgöra och tillintetgjöra allt som har en levande själ i sig.

Apostlafursten Paulus säger i sitt brev till sina bröder och systrar i tron; i Rom.

Romarbrevet. 8:22.

22.  "Vi vet att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor". 

Romarbrevet. 5:14.

14.  "Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte gjort sig skyldiga till en överträdelse som Adams".  

Hela Guds skapelse; ropar ut sin smärta av födslovåndor, likt när en havande kvinna föder sitt älskade barn genom sin outtröttliga moderskärlek. Adam gjorde sig skyldig till denna överträdelse.

Adams söner ( ättlingar ), har blivit delaktiga av denna svåra överträdelse; ty det kan liknas vid hela mänsklighetens bärande av överträdelsens tunga ok. 

Människo-släktet lever i bekymrets tankar; hjärtats ångest och i oron inför sin dödsdag.

Jesus Syraks bok. 40:3-5.

3.  "Från den som sitter i prakt på tronen till den som sjunkit ner i stoft och aska".

4.  "Från den som bär purpur och krona till den som går klädd i grovt linnetyg".

5.  "Vrede och avund, förvirring och oro, dödsskräck, förbittring och strid. Och när det är tid för nattvilan förvränger drömmen den sovandes föreställningar".

Frukten av överträdelsens verkningar beskrivs i människo-släktets vrede, avund, förvirring, oro, dödsskräck, förbittring och strider.

Nattens vila; påverkas i människans drömmar av dess personligheter och vilja utifrån syndens djupa överträdelser.  

Salomos Vishet. 7:7.

7.  "Därför bad jag till Gud, och han gav mig klokhet.

Jag åkallade honom, och vishetens ande kom till mig".

1. Konungaboken. 3:9

9.  "Ge din tjänare ett lyhört sinne, så att jag kan skipa rätt åt ditt folk och skilja mellan gott och ont.

Vem skulle annars kunna döma över  ditt väldiga folk?".

Salomos Vishet. 9:4-6.

4.  "Ge mig visheten som delar tronen med dig, uteslut mig inte från dem som får tjäna dig".

5.  "Jag är ju din tjänare, din tjänarinnas son, en svag människa, vars tid snart är förbi.  Lag och rätt förstår jag bristfälligt".
6.  "Ty även om man räknas som fullkomlig bland människor, är man ingenting värd utan den vishet som kommer från dig".

Salomos inre bön om en vishetens ande, ett lyhört sinne, och en förmåga att skilja mellan det goda och onda; till hjälp att leda ett stort folk.

Hans fullkomliga tilltro till treenighetens trovärdighet; gav honom denna vishetens ande.

Vars vishet han delade sin tron med. Ser sin egna mänskliga svaghet och sinnerlighet.

Lag och rätt förstår jag endast utifrån min egna begränsade sinnerlighet.

Ses jag som fullkomlig inför människors ögon; ty jag saknar mitt fulla människovärde; utan treenighetens o-begränsade vishet.

Jakob. 1:5.

5.  "Om någon av er brister i vishet skall han be till Gud, som ger åt alla utan förbehåll eller förebråelser, och han skall få vad han ber om".

Jakob i sin hälsning; till de tolv stammarna i förskingringen; ser deras bristfälliga vishet.  Därigenom uppmanar han dem att be till treenigheten om vishet.

Salomos Vishet. 7:8-9.

8.  "Jag valde visheten framför spiror och troner och höll rikedom för intet i jämförelse med henne".

9.  "Inte ens den dyrbaraste ädelsten satte jag lika högt, ty bredvid henne blir allt guld till värdelös sand och silver räknas som smuts på marken". 

Vishetens fulla värde är högre än allt som sinnerligheten kan beskåda; av rikedomar och mänsklig egen-ära.

Det ädlaste guldet, silvret och ädelstenen mister sitt fulla värde inför vishetens personlighet och djuphet.

Salomon ger oss en grundlig beskrivning mellan det sinnerliga och treenighetens vishet.

Den sinnerliga visheten; värderar guldets och silvrets värde; högre än allt annat.

Den treeniga visheten; ser guldets värde som värdelös sand.

Silvret kan liknas vid ytlig smuts jordens yta.

Ordspråksboken. 8:10.

10.  "Ty visheten är mer värd än pärlor, inga skatter går upp mot henne".

Treenighetens vishet har ett bestående värde av evig tid.

Sinnerlighetens vishet är begränsad till det sinnerliga.

Salomos Vishet. 7:10.

10.   "Jag älskade henne mer än hälsa och skönhet och ville hellre äga henne än dagens ljus, ty skenet från henne slocknar aldrig".

Vishetens lärdom och erfarenhet är mer värd än all hälsa och sinnerlig skönhet. Min vilja är att äga hennes skönhet och ljuvlighet mer än dagens ljus.

Vishetens eviga utstrålning; är utav evigheten.

Salomos Vishet. 7:11-12.

11.  "Men med henne kom också allt annat gott till mig; det låg omätlig rikedom i hennes händer".

12.  "Jag gladdes åt alla dessa ting, ty visheten härskar över dem, men jag visste ännu inte att hon också är deras moder".

I vishetens personlighet, vilja och tankar finns omätlig rikedomar i hennes händer.

Hennes öppna händer vill delge dessa o-begränsande rikedomar av vishet; till en mänsklighet som i all ödmjukhet beder om vishetens ande.

Salomos Vishet. 7:13-4.

13.  "Det jag lärde mig utan baktankar lär jag ut utan missunnsamhet. Jag behåller inte hennes rikedom för mig själv.
14.  "Ty den är en outtömlig skattkammare för människorna.

De som utnyttjar den vinner Guds vänskap, fostrans gåvor öppnar vägen till honom".

Jesus Syraks bok. 4:14.

14.  "De som tjänar henne gör tjänst inför den Helige, och de som älskar henne blir älskade av Herren".

Hennes vishets rikedomar; kan liknas vid min själs-läkande hälsa; till kropp och själ.

En outtömliga skattkammare; öppen för alla som söker den.

Skattkammaren vägen in i Guds vänskap.

Vi blir treenighetens vänner i gudomens eviga gemenskap.

De andliga dygderna; vägen in i treenighetens fullkomlighet.

Vishetens tjänare; gör helig tjänst inför Hans majestäts närvaro. I tjänandet inför honom; gör dig älskad av Hans outtömliga kärlek.       

  

    

 




 

         

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards