Direktlänk till inlägg 24 december 2018

ANDRA TIMOTHEOSBREVET. 4:1-8. FORTSATT TJÄNST FÖR TIMOHEOS. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 december 2018 06:50

ANDRA TIMOTHEOSBREVET. 4:1-8.

 

FORTSATT TJÄNST FÖR TIMOTHEOS.  DEL. 2.

 

¤Andra Timotheosbrevet. 4:1.

 

1.  #Jag besvär dig vid Gud och Kristus Jesus,

som skall döma levande och döda,  jag besvär

       dig vid hans ankomst och vid hans rike#.

 

Besvär dig vid Gud och Kristus Jesus.

         Skall döma levande och döda.

Jag besvär dig vid hans ankomst och vid

      hans rike. 

 

¤Andra Timotheosbrevet. 4:2.

 

2.  #Förkunna ordet, träd upp i tid och otid,

vederlägg, tillrättavisa, vädja ----- tålmodigt

    och med ständig undervisning#.

 

Förkunna Ordet.

        Gör det i tid och i o-tid.

Förkunna, tillrätta vädja till trogen efterföljelse.

        Vara tålmodiga med daglig undervisning. 

 

¤Andra Timotheosbrevet. 4:3.

 

3.  #Det kommer en tid då människorna inte längre

vill lyssna till den sunda läran utan skaffar sig den

        läraren efter den andre, därför att det kliar

i dem att få höra sådant som de önskar#.

 

Tiden kommer då människor inte längre vilja lyssna

       till den sunda läran.

Skaffar i sitt högmod den lärare den själva vill

      lyssna till.

Utvalda lärare dem själva till behag.

 

¤Andra Timotheosbrevet. 4:4.

 

4.  #De slår dövörat till för sanningen och vänder sig till legenderna#.

 

Vägra lyssna i sin o-hörsamhet för sanningen.

       Vänder sig istället till historier.

 

¤Andra Timtheosbrevet. 4:5.

 

5.  #Men håll alltid huvudet kallt, var beredd att slita ont, gör vad som åligger en förkunnare och fullfölj

        din tjänst#. 

 

När det sker: var saktmodig var beredd slita

     ont för den sunda läran.

Var en ntrogen förkunnare  fullfölj ditt tjänarkall.

 

¤Andra Timotheosbrevet. 4:6.

 

6.  #Mitt eget liv utgjuts redan som ett offer,

och tiden är inne då  jag måste bryta upp#.

 

Mitt eget liv:  ett välbehagligt offer.

        När tiden är inne: bryter jag upp med min

kroppsliga jordiska hydda.

 

¤Andra  Timotheosbrevet. 4:7.

 

7.  #Jag har kämpat den goda kampen, jag har

fullbordat loppet, jag har bevarat tron#.

 

Har kämpat den goda kampen; jag har fullbordad

        mitt livslopp.

I det jag bevarat tron. 

 

¤Andra Timotheosbrevet.  4:8.

 

8.  #Nu väntar mig rättfärdighetens segerkrans,

som Herren, den rättvise domaren, skall ge mig

      den dagen, och inte bara mig utan alla som längtar efter hans ankomst#.

 

Nu väntar mig rätfärdigheten segerkrans

      givits av Herren.

Den rättvise domaren.

       Skall ges till dem och mig den dagen som

längtar efter hans ankomst. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards