Direktlänk till inlägg 26 april 2015

ORDSPRÅKSBOKEN. 6. B.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 26 april 2015 08:48

VARNING FÖR ÄKTENSKAPSBROTT.

Ordspråksboken.  6:20.

20.  "Lev efter din fars bud, min son, förkasta inte din mors undervisning".

Mina älskade barn, lev i lydnad efter mina budord.

Förkasta inte din moders insiktsfulla undervisning.

ÄLSKA INTE VÄRLDENS SKAPADE TING.

Aposteln Johannes kärlekens apostel; skriver i sitt första brev.

1. Joh.  2:12-14.

12.  Jag skriver till er, mina barn; ni har fått era synder förlåtna för hans namns skull".

13.  "Jag skriver till er, fäder: ni känner honom som är till från början.  Jag skriver till er som är unga: ni har besegrat den Onde".

14.  "Jag skriver till er, barn: ni känner Fadern.

Jag har skrivit er, fäder: ni känner honom som är till från början. Jag har skrivit till er som är unga: ni är starka och Guds ord förblir i er och ni har besegrat den Onde".

Apostelns kärleksfulla budskap till er mina barn, andliga fäder och de unga i tron.  

Ni, mina barn i tron; ni lever i syndernas förlåtande nådefullhet och barmhärtighet; ty ni känner Faderns fullhet.

Ni, mina andliga fäder; Ni känner Hans Majestäts fullkomlighet; ty ni lever i de andliga dygderna.

Ni, unga i tron; ni har besegrat den Onde.  

Ni, er andliga mognad i Guds Ord förblir i er invärtes människa och ni har besegrat den Onde.

Ordspråksboken.  6:21-23.

21.  "Bär dem alltid vid hjärtat och bind dem kring din hals".

Ordets förblivande i din invärtes människa.

Låt Guds ordet vara ett gott vittnesbörd inför din omgivning; återspegla din livsstil, livskvalite och livsföring.

22.  "Då skall de leda dig när du går, vaka över dig när du sover och tala till dig när du vaknar".

Löften ges till dem som följer hans Budord.

23.  "Ty budet är en lampa och undervisningen ett ljus, och fostrande tillrättavisning är vägen till livet".

Budordet belyser din livsvandring.

Gudomens undervisning för dig djupare in i de andliga dygderna. Ljuset från undervisningen belyser din inre människa; in i en andlig mognad.

Andliga fostran; kan liknas vid ett formbad ifrån själs-krafterna in i Guds fullkomlighet. 

Psalm. 119:105.

105.  "Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig".

Ordet kan liknas vid en brinnande lykta.

Ljusets lykta som bevarar våra fotsteg från livets fåfängligheter.

Simon Petrus, Jesu Kristi tjänare och apostel; hälsar till de dyrbara i tron;

2 Petrus. 1:19.

19.  "Nu kan vi ännu mer lita på profetorden.

Dem bör ni låta lysa för er som en lampa i ett mörkt rum, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan".

Ordspråksboken.  10:17a.

17a.  "Den som tar emot fostran visar vägen till liv".

Profetiska ordet belyser; mörka rummets ondskefullhet.

Morgonstjärnan; Hans majestäts ljus; belyser er inre människa.

Morgonstjärnan och gudomens fostran; visar vägen in i Guds fullkomlighet.

Ordspråksboken.  6:24-25.

24.  "De bevarar dig för din nästas hustru, för den främmande kvinnans lena tunga".

Gudomens insiktsfullhet bevara dig från din nästas hustru.

Den bevara din fotsteg från den främmandes kvinnas närvaro.

Hennes lena och förföriska tunga; svekfull och bitter som en malört. 

25.  "Ha inte begär till hennes skönhet, låt henne inte fånga dig med sina ögonkast".
SEXUELLA SYNDER.
Jesus Syraks Vishet. 23:16-1.

16.  "Det finns två slag av stora syndare, och ett tredje, som drar Guds verde över sig:

En liderlig man vars begär brinner som eld och inte slocknar förrän han är förtärd, en man som brukar sin kropp till

otukt och inte upphör förrän elden svett honom".

17.  "Ty för den otuktige smakar allt bröd lika gott,

och han tröttnar inte förrän han dör ----":

18.  "Och en man som lämnar sin äkta säng och säger för sig själv:

"Vem ser mig? Det är mörkt omkring mig, väggarna döljer mig, och ingen ser mig ----- vad har jag att frukta?

Den  högste kommer inte att minnas mina syner".  

En beskrivning av tre olika syndares livsföring i begärets vilja och tankar.

( 1 ).  Liderlig man vars liv brinner av begärets eldslågor.

( 2 ).  Mannen som utövar sin kropp till otuktens förtärande eld.   Han äter otuktens smakliga bröd.

( 3 ).  Mannen som överger sin äktenskapliga säng; säger till sig själv:  "Vem ser mig?  Mörkret och väggarna kring mig är mitt beskydd mot sanningen.

Lögnaktigheten säger; för vem skulle jag frukta?

Ordspråksboken.  6:26-28.

26.  "En hora kan kosta dig din sista brödbit, men den gifta kvinnan är ute efter ditt liv".

Ordsråksboken.  29:3b.

3b.  "Den som går till horor gör av med förmögenheten".

27.  "Kan man bära glöd i mantelvecket utan att kläderna tar eld?

28. "Kan man gå på glödande kol utan att bränna fötterna?"

Bildliga jämförelser; där synden ses som; glödet i mantelvecket och det glödande kolets lidandets smärta av syndens efterverkningar.

Ordspråksboken. 6:29-31.

29.  "Likadant om man ligger med annans hustru; den som rör henne får sitt straff".

30.  "Ingen föraktar en tjuv som stjäl för att stilla sin hunger".

31.  "Men när han ertappas får han betala sjufalt och lämna ifrån sig allt han äger".

Ordspråksboken.  6:32.

32.  "Vettlös är den som begår äktenskapsbrott, han störtar sig själv i fördärvet".

Jobs Bok.

Job.  31:9-12.

9.  "Om jag låtit mig dåras av min nästas hustru och stått på lur vid hans port".

10.  "Då må min egen hustru mala åt en annan, då må andra lägga sig med henne!

11.  "Ty sådant är en skändlighet, ett brott som förtjänar straff".

12.  "En förtärande avgrundseld, som skövlar allt vad man äger".

I o-kunnighets begär till min nästas hustru; har jag låtit mig besöka hennes mans port.

Andra män har då funnit sitt behag i min egna hustru.

Skändlighetens livsföring förtjänar ett evigt straff.

Ordspråksboken.  6:33-35.

33.  "Han drabbas av skam och skada, hans vanära utplånas aldrig.

34. "Ty mannen rasar i sin svartsjuka, och hans hämnd blir skoningslös".

35.  "Ingen gottgörelse tar han emot, inga aldrig så stora mutor". 

Äktenskapsbrytaren drabbas av skamfullhet och ångest.

När han ertappas av äktenskapsbryterskans man; rasar han i sin svartsjuka.

Ordspråksboken. 27:4.

4.  "Vreden är grym, raseriet en stormflod, men vem håller

stånd mot svartsjukan?".

Vreden är grymhetens ursprung.

Raseriet kan liknas vid en stormflod; som förstör allt som finns i dess väg. 

Svartsjukans efterverkningar kan ödelägga en stad och nation.

 


  

    






 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards