Direktlänk till inlägg 28 december 2018

HEBREERBREVET. 2:5-18. SONEN OCH MÄNNISKORNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 december 2018 09:06

HEBREERBREVET. 2:5-18.

 

SONEN OCH MÄNNISKORNA.

 

¤Hebreerbrevet. 2:5.

 

5.  ¤Det är inte änglar han har satt över den kommande värld som vi talat om#.

 

Inte änglarna satt över sonen och människorna.

 

¤Hebreerbrevet. 2:6.

 

6.  #Om detta finns ett klart vittnesbörd:

 VAD ÄR EN MÄNNISKA EFTERSOM DU TÄNKER

PÅ HENNE,

        EN MÄNNISKOSON EFTERSOM DU TAR DIG AN

HONOM?#.

 

Klart vittnesbörd: om människan

     och människosonen.

 

¤Hebreerbrevet. 2:7.

 

7.  #EN LITEN TID LÄT DU HONOM VARA RINGARE

ÄN ÄNGLARNA,

       MEN MED HÄRLIGHET OCH ÄRA KRÖNTE

DU HONOM#.

 

Under en liten tid lät du människosonen vara ringare

      än änglarna.

Krönte honom med härlighet och ära.

 

¤Hebreerbrevet. 2:8.

 

8.  #ALLT LADE DU UNDER HANS FÖTTER.

När han lade allt under honom gjorde han inget

      undantag: allt skulle läggas under honom.

Ännu ser vi inte att allt har lagts under honom#.

 

Allt lade du under hans fötter.

       Vilket var hans faders rådslut.

Ännu ser vi inte denna verklighet.

 

¤Hebreerbrevet. 2:9.

 

9.  #,Men vi ser att Jesus, som en liten tid var ringare än änglarna, nu är krönt med härlighet

     och ära därför att han led döden.

Genom Guds nåd skulle det komma alla till godo

     att han fick möta döden#.

 

Vi ser Jesus under en liten tid var ringare

      än änglarna.

Nu krönt med härlighet och ära genom sin offrande

     dödslydnad på korset.

Genom Guds nåd: var det till allas godo att han

      fick möta döden.         

 

¤Hebreerbrevet. 2:10.

 

10.  #Ty när han, för vilken allting är till, ville föra

många söner till härlighet, måste han låta honom

      som leder dem till frälsningen blir fullkomnad

genom lidande#.

 

Genom honom blev allt skapat till.

           Ville föra många söner till härligheten.

Lät honom genomlidande blir fullkomnad vilket

       leder dem till frälsningen. 

 

¤Hebreerbrevet. 2:11.

 

11.  #Han som helgar och de som blir helgade

har ju samme fader, och därför blygs han inte

       för att kalla dem bröder#.

 

Han helgar de som blir helgade har ju samme fader.

      Saliga är de renhjärtade de ska se Gud.

Blygs inte för att kalla dem bröder.

 

¤Hebreerbrevet. 2:12

 

12.  #Då han säger:

JAG SKALL FÖRKUNNA DITT NAMN FÖR MINA

     BRÖDER, I TEMPELSKARAN SKALL JAG SJUNGA

DITT LOV#.

 

Mitt eviga namn skall förkunnas för mina bröder.

      I tempelskaran skall jag sjunga ditt lov.

 

¤Hebreerbrevet. 2:13.

 

13.  #Likaså: JAG VILL SÄTTA MIN LIT TILL

HONOM, och vidare:

    SE HÄR ÄR JAG OCH BARNEN SOM GUD 

HAR GETT MIG#.

 

Säger så: Jag vill sätta min tilltro till honom.

         Vidare säger: Se; Jag är här

Säger till barnen som Gud gett mig.

 

¤Hebreerbrevet. 2:14.

 

14.  #Då nu barnen är av kött och blod måste han 

på samma sätt bli människa, för att han genom

     sin död skulle göra dödens herre, djävulen,

maktlös#. 

 

Jesus blev  född till världen genom Jungfru Maria.

       Blev människo-son: genom sin död och korsfästelse: Tillintetgjorde dödens herre, Djävulen.

 

¤Hebeerbrevet. 2:15.

 

15.  #Och befria alla dem som genom sin fruktan

för döden vart slavar hela sitt liv#.

 

Genom sin död; befriade dem som genom sin fruktan

    var dödens slavar hela  sitt liv.

 

¤Hebreerbrevet. 2:16.

 

16.  #Det är ju inte änglar han tar sig an.

Nej, Abrahams ättlingar tar han sig an#.

 

Han tänker på Abrahams ättlingar.

 

¤Hebreerbrevet. 2:17.

 

17.  #Och därför måste han i allt bli lik sina bröder

för att bli en barmhärtig och trogen överstepräst

       inför Gud och kunna sona folkets synder#.

 

Översteprästen Kristus: genom sin död bli lik

      sina bröder.

Bli en barmhärtig och trogen överstepräst inför Gud.

        Genom sin försoningsdöd  sona folkets synder.

 

¤Hebreerbrevet. 2:18.

 

18.  #Eftersom han själv har prövats och lidit kan

han hjälpa dem som prövas#.

 

Genom sitt egna livs-prövningar och lidanden:

       kan vara till hjälp för dem som prövas. 

 

 

 

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards