Direktlänk till inlägg 28 december 2018

FILEMONS BREVET. VERS. 8-21. VÄDJAN FÖR SLAVEN ONESIMOS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 december 2018 09:06

FILEMONS BREVET. VERS. 8-21.

 

VÄDJAN FÖR SLAVEN ONESIMOS.

 

¤Filemons brevet. vers. 8-9.

 

8-9.  #Även om jag nu i Kristus har full frihet att föreskriva dig vad du bör göra vill jag därför

      med tanke på din kärlek hellre vädja till dig

sådan som jag är: en åldrad Paulus och nu också

       fånge för Kristi Jesu skull#.

 

Äger full frihet i Kristus.

        Föreskriva dig vad du bör göra:

med tanke på din kärlek.

        Jag, Paulus en åldrad man.

Lever i fångenskap för Kristi Jesu skull. 

 

¤Filemons brevet. vers. 10.

 

10.  #Jag vädjar för Onesimos, mitt barn som jag

har fött i min fångenskap#.

 

¤Filemons brevet. vers. 11.

 

11.  #Honom som du inte bara hade någon nytta

av förut men som nu är till nytta både för dig

        och för mig#.

 

Mitt barn, Onesimos jag  fött i min  fångenskap.

         Varit till nytta: hjälpsam tröste-rik 

både för dig och för mig.

 

¤Filemons brevet. vers. 12.

 

12.  #När jag skickar tillbaka honom till dig är det

som om det vore en del av mig själv#.

 

¤Filemons brev. vers. 13.

 

13.  #Jag hade helst velat he honom kvar hos mig

för att  han skulle vara mig till hjälp i ditt ställe,

       när jag nu sitter fången för evangeliets skull#.

 

Vill själv ha honom kvar hos mig i sin

          uppmuntran till mig.

Sitter här som fånge för evangeliets skull.

 

¤Filemons brevet. vers. 14.

 

14.  #Men utan ditt samtycke ville jag ingenting göra; det  goda du gör skall inte ske av tvång utan

      av fri vilja#.

 

Dina goda gärningar skall inte ske av tvång.

        Utan görs av fri vilja.

 

¤Filemons brevet. vers. 15.

 

15.  #Kanske fick du vara utan honom en tid just

för att få honom tillbaka för alltid#.

 

¤Filemons brevet. vers. 16.

 

16.  #Inte längre som en slav utan är han i högsta

grad för mig.

       Hur mycket mer skall han då inte vara det för

dig, både som människa och som kristen#.

 

Slaven Onesimos närvaro god för oss: både som

       som människa och kristen.

¤Fileomns brevet. vers. 17.

 

17.  #Om du betraktar mig som din vän, ta då

emot honom som om det vore jag#.

 

¤Filemons brevet. vers. 18.

 

18.  #Har han vållat dig skada eller är han skyldig

något, så sätt upp det på min räkning#.

 

¤Filemons brevet. vers. 19.

 

19.  #Jag, Paulus, skriver här med egen hand:

jag skall betala.

      Och jag vill inte säga vad du är skyldig mig:

dig skälv#.

 

¤Filemons brevet. vers. 20.

 

20.  #Ja, min broder, låt nu mig få nytta av dig,

som medkristen.

      För Kristi skull: gör mig lättad och glad#.

 

¤Filemons brevet. 21.

 

21.  #Jag skriver detta i förlitan på att du kommer

att lyda, och jag vet att du skall göra ännu mer

       än jag ber om#.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards