Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

JESAJA BOK. 46:1-13. HERREN GER HJÄLP, INTE AVGUDARNA..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 maj 2021 12:47

        JESAJA BOK.  46:1-13.

 

    HERREN GER HJÄLP, INTE AVGUDARNA.

 

Jesaja bok. 46:1.

 

1.  #Bel faller, Nebo sviktar.

Gudabilderna lastas på dragdjur och boskap,

       de som burits av er lyfts nu upp och blir

burna av trötta ök#.

 

Bel faller i sitt övermod.

      Nebo förödmjukas.

Avgudabilderna falskhet avslöjas.

        

Jesaja bok. 46:2.

 

2.  #De sviktar båda och faller.

Ingenting kan de bära och rädda, de förs själva

       bort i fångenskap#.

 

Avgudarbilderna förödmjukas.

      Stumma hjälplösa drabbas av idel tomhet.

 

Jesaja bok. 46:3.

 

3.  #Hör på mig, Jakobs ätt, ni som är kvar av 

Israel, och som jag lyft ända sedan ni föddes,

      burit från er första stund#.

 

Lyssna på mina förmanande ord, Jakobs ättlingar.

       Ni kvarlevande av Israel.

Visat omsorg barmhärtighet mot er sedan födelsen.

      

Jesaja bok. 46:4.

 

4.  #Ännu när ni blir gamla är jag densamme,

ännu när ni grånat skall jag bära er.

     Jag har skapat er, jag skall lyfta,

bära er och rädda er#.

 

På er ålderdom för er densamme.

    Skall visa er nåd och trofasthet 

under er ålderdom.

         

Jesaja bok. 46:5.

 

5.  #Vem vill ni jämföra mig med och göra

till min like?

     Vem vill ni ställa vid min sida som kan

jämföras med mig?#. 

 

Ingen avgud kan jämföras med mig. 

 

Jesaja bok. 46:6.

 

6.  #Man häller ut guld ur pungen och väger 

upp silver på vågen, lejer en guldsmed som gör

     en gud, och man faller på knä och tillber#.

 

Beskrivning på Avgudarnamakarnas 

      arbetsdagar.

Tillber den.

 

Jesaja bok. 46:7.

 

7.  #Man lyfter upp den på axeln, bär i väg den

och ställer den på plats.

      Där står den och rör sig inte ur fläcken.

Hur man än ropar svarar den inte och räddar

   inte i nöden#.

 

Stumma avgudar orörliga.

       Besvarar inte böneropen.

Ingen räddare i nöden.

 

Jesaja bok. 46:8.

 

8.  #Tänk på detta med sorg, besinna det,

ni syndare!#.

 

Ni, syndare rannsaka er.

     

Jesaja bok. 46:9.

 

9.  #Tänk på det som förut var, för länge sedan.

Jag är Gud, ingen annan finns, Gud är jag,

     och ingen är min like#.

 

Jag, den ende Guden har inte förändrats.

 

Jesaja bok. 46:10.

 

10.  #Jag berättar i förväg vad som skall ske,

förutsäger det som ännu inte har hänt.

       Jag säger:

Mina planer står fast, allt jag vill, det  gör jag#.

 

Mina talade profeter talar mitt ordvad som

     skall ske.

Mina planer vittnar om trofasthet.

      Låter min vilja fullbordas.

       

Jesaja bok. 46:11.

 

11.  #Jag kallar på en rovfågel från öster, 

från fjärran land en man som genomför min plan.

       Det jag har sagt, det låter jag ske,

det jag bestämt, det gör jag#.

 

Kallar med mitt ord på en fiende från öster.

        Från fjärran land utvald man utföra

min beslutsamma plan.

      Vad jag säger går i uppfyllelse.

       

Jesaja bok. 46:12.

 

12.  #Hör på mig, ni modfällda, ni som är långt

från räddningen!#.

 

Lyssna på mig, ni modfällda.

       Söker efter räddare.

 

Jesaja bok. 46:13.

 

13.  #Jag låter räddningen komma närmare,

den är inte långt borta, min hjälp skall inte dröja.

      I Sion skall jag skänka hjälp, jag skall 

ge min härlighet åt Israel#. 

 

Jag er trogna räddare var tålmodiga 

      min hjälp kommer.

På Sions heliga berg finns er hjälp.

        Jag givaren till all härlighet. 

 

  

      

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards