Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

JESAJA BOK. 45:1-13. KYROS SOM HERRENS UTVALDA REDSKAP.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 maj 2021 12:47

JESAJA BOK. 45:1-13.

 

      KYROS SOM HERRENS UTVALDA REDSKAP.

 

Jesaja bok. 45:1.

 

1.  #Så säger Herren till sin smorde, till Kyros,

vars högra hand har fattat för att lägga

       folken under honom och beröva kungarna

deras svärd, för att dörrarna skall öppnas för

      honom och inga portar förbli stängda#.

 

Herrens ord till smorde tjänare, Kyros.

       Herrens högra allmakts hand lägger

folken under honom.

         Kungarnas svärd försvarlösa.

Öppna stängda  dörrar.

         

Jesaja bok. 45:2.

 

2.  #Jag går framför dig och jämnar ut bergen,

kopparportarna krossar jag,  järnbommarna

      slår jag sönder#.

 

Öppna stängda vägar framför dig.

         Föstör kopparportarna.

Järnbommarna slår jag sönder.

 

Jesaja bok. 45:3.

 

3.  #Jag ger dig skatter, dolda i mörkret,

gömda rikedomar, för att du skall inse att jag

      är Herren, att han som har gett dig ditt namn

är Israels Gud#.

 

Välsignad dig:

      Ger dig gömda rikedomar.

Få insikt vem jag är.

        Jag är Herren, din Gud.

Givet dig ett ärerikt namn.

 

Jesaja bok. 45:4.

 

7.  #För min tjänare Jakobs skull, för Israel,

min utvalde, har jag gett dig ditt namn,

       hedersnamn, fastän du  inte känner mig#.

 

För min utvalde tjänare Jakobs skull: Israel.

       Gett dig ditt hedersnamn.

 

Jesaja bok. 45:5.

 

5.  #Jag är Herren, ingen annan finns, ingen är Gud

utom jag.

       Jag rustar dig till strid, fastän du inte känner

mig#.

 

Jag är Herren, den ende Guden.

        Utrustar dig till strid mot fienden.

 

Jesaja bok. 45:6.

 

6.  #För att alla i öst och i väst skall inse att det inte finns någon mer än jag.

       Jag är Herren, ingen annan finns#.

 

Alla folk i öster och väster skall förstå min allmakt.

         Jag, är Herren Gud.

 

Jesaja bok. 45:7.

 

7.  #Jag ger ljus och skapar mörker, jag bringar

lycka och skapar ofärd.

     Jag, Herren, gör allt detta#.

 

Ger ljuset  skapar mörkret.

        Skänker lycka  skapar  olycka fördärv.

 

Jesaja bok. 45:8.

 

8.  #Må det flöda från himlen därovan,

må rättfärdighet strömma ur molnen.

       Må jorden öppna sig, räddningen spira 

och rättfärdigheten slå ut i blom.

     Jag, Herren, har skapat det#.

 

Rättfärdigheten  strömma fram ur himlens moln

     över jorden  där  orättfärdigheten råder.

Jorden välkomna mig som räddare.

       Jag, Herren hela skapelsens  Skapare.

 

Jesaja bok. 45:9.

 

9.  #Ve den som tvistar med sin skapare ----- en skärva bland skärvor på marken.

      Skall leran säga till krukmakaren:

"Vad gör du? Du har inget handlag"#.

 

Olycka drabbar de ordstridiga.

      Skall inte leran förödmjuka sig under

krukmakaren.

  

Jesaja bok. 45:10.

 

10.  #Ve den som säger till en far:

"Vad har du avlat?"

      och till en kvinna: "Vad har du fött?"#.

 

Olycka drabbar anklagar sin far.

       Varför har du avlat mig i kvinnans livmoder?

Du, kvinna vad har du fött?

 

Jesaja bok. 45:11.

 

11.  #Så säger Herren, Israels Helige, han som

formar framtiden:

        Ställer ni frågor till mig om mina barn,

ger ni mig order om mina händers verk?#.

 

Herren, Israels Helige säger:

         Framtidens formare.

I ert övermod ifrågasätter mina händers verk.

      Min sons avbild: Människan.

 

Jesaja bok. 45:12.

 

12.  #Det är jag som har skapat jorden och gjort

människorna där.

      Jag har spänt upp himlen med egna händer

och ger order till hela dess här#.

 

Jag, Skaparen.

     Skapat jorden  format människan utifrån

jordens stoft.

       Befolka jordens yta.

Med mina skapande händer sträckt  upp himlen.

       Genom min makts ord givit order till

himlens hela härskara.

 

Jesaja bok. 45:13.

 

13.  #Jag har i min trohet manat fram en man,

vart han går jämnar jag hans väg.

       Han skall bygga upp min stad och släppa

mitt bortförda folk utan betalning och utan lön,

      säger Herren Sebaot#. 

 

Min trohet  utvalt en man  mitt redskap:

         Hans farofyllda vägar bli trygg farväg.

Bygga upp min heliga stad.

         Församla förskingrade folket.  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards