Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

FOLKETS SYNDER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 maj 2013 08:45

HERRENS DOM ÖVER FOLKETS OTROHET.

Jer. 5:1:    "Gå ut på Jerusalems gator och se er noga omkring!!   Sök på torgen och se om ni kan finna någon, om det finns en enda som handlar rätt och försöker leva hederligt --- då skall jag förlåta staden.

"Du, barn av mitt hjärta gå ut på din stads gator, och se noga omkring, där!! 

Sök dem på din stads torg; din stads mittpunkt, för att där kunna finna någon; om möjligt är en enda som handlar rätt och försöker med sitt hjärta leva hederligt  ------  då skall jag förlåta din stad"...  

Att de inte lever hederligt liv är att de inte lever i sanningen, som är Guds Ord och vad det säger , till oss; om hur vi ska leva våra liv, som goda Kristi förebilder; ett ljus i mörkret och fyllda av sanningen i Hans ord, annars styr och kontrollerar lögnen människans hjärta, om hur hon ska leva, sitt liv i vår stad och på vår stads torg. 

Jer. 5:2:    "Också när de svär vid Herren svär de falskt".

Där lögnen är stadens Herre; där kan inte sanningen finnas; ty lögnen vänder sin rygg mot sanningen.

Lögnen påverkar människans tankevärld, hjärtan och livsföring.   Sanningen säger alltid att; Ja är ja, Nej är nej.

Men lögnen säger alltid att; Ja är nej, Nej är ja.   Lögnen skapar fram en förvirring och osäkerhet, men däremot sanningen skapar fram ordning och vila.  

Vi människor har en sökande längtan efter ordning och vila, i vad vi gör, som också ger oss ett välbefinnande.

Jer. 5:3:    "Herre, dina ögon vill se ärlighet.  Du slog dem, men de kände ingen smärta, du krossade dem, men de vägrade ta varning. De gjorde sina ansikten hårdare än sten och vägrade vända tillbaka".

""Herrens ögon ser utöver hela vår värld, för att söka med sitt barmhärtiga Faders hjärta om det finns någon som söker honom av hela sitt hjärta; för att tillbedja honom i ande och sanning.

De hade stenhjärtan, ty de kände ingen smärta eller styng i sina hjärtan, för en sann omvändelse, av bot och bättring, för att i lydnad följa mina bud och stadgar.   De sökte inte mitt ansikte, ty de hade hårda pannor av sten och deras tankar var inte mina tankar"".

Jer. 3:20:a:  "Förgäves har jag slagit era söner, de har inte tagit emot min varning", ( min tuktan).

Att inte lyssna på Herrens tuktan och förmaning; är att man inte har ett ödmjukhetens hjärta att lyssna på, utan man är styrd av ett högmodigt hjärta, alltså man vill alltid göra sin egen vilja och vandra på sina egna välplanerade vägar som oftast är mot Guds fullkomliga plan med våra liv.

Jer. 17:23:   "De ville icke lyda, inte höra på, utan vägrade styvnackat att lyssna och ta varning".

Att lyssna är att ha ett lyhört öra; som tillhör all lydnad.    Att inte lyssna är att ha ett ohörsamt öra och hjärta, som tillhör all olydnad.   Lydnaden är ett bättre offer än olydnaden.    Lydnaden öppnar upp för Välsignelsen; Olydnaden öppnar upp för Förbannelsen.  

Jer.  5:4:    "Jag tänkte: De är bara ett enkelt folk, de bär sig dåraktigt åt, de känner inte Herrens vilja, inte sin Guds krav.    "" Ni, människobarn, som inte har en sökande längtan i era hjärtan, ni kan aldrig lära känna min vilja med edra liv".



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards