Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

JESAJA BOK. 47:1-15. BABYLONS KOMMANDE OLYCKA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 maj 2021 12:47

   JESAJA BOK. 47:1-15.

 

           BABYLONS KOMMANDE OLYCKA.

 

Jesaja bok. 47:1.

 

1.  #Stig ned sätt dig i stoftet, du arma jungfru

Babylon!

      Ner från tronen, sätt på marken, arma Kaldeen!

Aldrig mer skall du kallas den bortskämda och fina#.

 

Du, Babylonien förödmjuka dig.

       Du, jungfru Babylon den övergivna.

I Ditt övermod  faller du från din präktiga tron.

       Du, olyckliga Kaldeen!

Aldrig mer få kallas den dyrkade av människor.

      

Jesaja bok. 47:2.

 

2.  #Hämta kvarnen och mal mjöl, ta av dig slöjan.

Dra upp kjolarna och blotta benen,

    vada genom vattnet#.

 

Beskrivning av Babyloniens förödmjukelse.

 

Jesaja bok. 47:3.

 

3.  #Ditt sköte skall blottas, din skam bli sedd.

Jag vill ta hämnd, ingen kan hindra mig#.

 

Jesaja bok. 47:4.

 

4.  #Han som friköper oss, hans namn är Herren

   Sebaot, Israels Helige#.

 

Vår befriare från syndens slaveri.

 

Jesaja bok. 47:5.

 

5.  #Sitt tyst, försvinn i mörkret, arma Kaldeen!

    Aldrig mer skall du kallas rikernas drottning#.

 

Slut upp med dina stortaliga ord,

   ord som dömer dig.

Du, olyckliga Kaldeen!

      Aldrig mer kallas rikernas drottning.

 

Jesaja bok. 47:6.

 

6.  #Jag blev vred på mitt folk, försköt min

egendom och lämnade åt ditt våld.

      Du visade inget förbarmande, ditt ok 

tyngde även de gamla#.

 

Vredgades på mitt folks trolöshet.

        Övergav mitt egendomsfolk.

Lämnade dem dina våldsamma händer.

        Var obarmhärtig  syndens ok tyngde

deras skuldror.

 

Jesaja bok. 47:7.

 

7.  #Du sade:

"Jag är drottning för tid och evighet"

        Du gjorde dig inga bekymmer, tänkte inte

på hur det kunde sluta#.

 

Du sade i ditt högmod:

       Jag är drottningen för alltid och evigt.

Var bekymmerslös.

       

Jesaja bok. 47:8.

 

8.  #Hör nu på, du som lever i överdåd,

som tronar så säker och tänker:

      "ingen är som jag! 

Aldrig skall jag sitta som änka eller mista

     mina barn#.

 

Lyssna på mig, i ditt övermodiga liv.

        Tänker i ditt stolta tankar min tron 

min säkerhet.

       Mitt liv aldrig änkelöst  barnlöst.

       

Jesaja bok. 47:9.

 

9.  #Bådadera skall drabba dig.

   Samma dag, på ett ögonblick blir du både 

barnlös och änka.

      I fullt mått drabbar det dig, trots alla 

dina trollkonster och dina besvärelsers konster#.

 

Vilket skall drabba dig.

       Samma dag  i ett ögonblick.

Bli barnlös  änka.

      Dina falska trollkonster dina besvärelsers

konster bedrar dig.      

 

Jesaja bok. 47:10.

 

10.  #Du kände dig säker i din ondska, du tänkte:

"Ingen ser mig".

      Din klokhet och kunskap ledde dig vilse,

och du tänkte:

     "Ingen är som jag"#.

 

Var självsäker i din ondska.

             Tänkte i ditt högmod:

Dina övermodiga tankar bedrog dig.

       Din egenkära klokhet självutvalda kunskap

vilseledde ditt hårdnackade hjärta.

       Du tänkte stolta tankar:

Jag själv är Gud.

 

Jesaja bok. 47:11.

 

11.  #Men en olycka skall drabba dig som du inte

kan besvärja, ett ont skall hemsöka dig som du

       inte förmår avvärja.

Plötsligt drabbas du av en förödelse som du

     aldrig kunnat ana#.

 

Olycka skall drabba dig, du Babylon.

      Ondskan skall hemsöka dig.

Din onda vilja inte din räddare.

        Drabbas plötsligt av rättfärdighetens förödelse

över din trolöshet.

 

Jesaja bok. 47:12.

 

12.  #Fortsätt bara med dina besvärjelser och alla

de där trollkonsterna som du har hängett dig åt

       från din ungdom.

Kanske gör de nytta, kanske kan du skrämma

      bort olyckan#.

 

Fortsätt leva ditt liv förbannelsens besvärjelser.

     Dina alla trollkonster du förtröstat på

från din ungdomstid.

        

Jesaja bok. 47:13.

 

13.  #Du är trött av alla rådslag.

Må nu himlaskådarna komma  till din hjälp,

       stjärntydarna som varje månad förkunnar

vad som skall hända dig#.

 

Du, Babylon trött på alla falska rådslag.

         Himlarskådarna dina hjälpare.

Stjärntydarna förkunnar för varje månads

       händelser.

 

Jesaja bok. 47:14.

 

14.  #Nej, de är som boss, elden förtär dem.

   De kan inte rädda sig undan lågorna.

De blir ingen värmande glöd, ingen brasa att sitta

     vid#.

 

De är all idel tomhet  agnar för vinden.

      Sanningens eld förtär dem.

Du, Babylon inte deras räddare.

         Inga tröstare  uppmuntrare.

 

Jesaja bok. 47:15.

 

15.  #Så går det med dina trollkarlar, som du har

hängett dig åt från din ungdom.   

 

Dina trollkarlar  idel tomhet  idel fåfänglighet.

      I din ungdomstid blev det ungdomssynder.

 

           

       

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards