Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

JESAJA BOK. 48:1-11. ISRAELS TIDIGARE TROLÖSHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 maj 2021 12:47

JESAJA BOK.  48:1-11.

 

       ISRAELS TIDIGARE TROLÖSHET.

 

Jesaja bok. 48:1.

 

1.  #Hör detta, Jakobs ätt, ni som bär namnet

Israel och härstammar från Juda, ni som svär 

      vid Herrens namn och prisar Israels Gud,

men utan ärlighet och trohet#.

 

Israels trolöshet.

       Lyssna, Jakobs ättlingar.

Ni bär namnet Israel.

      Härstammar från Juda stam.

Svär vid Herrens heliga namn.

       Prisar Israels Gud.

Men era hjärtan långt från mig.

       Ni är trolösa  o-ärliga.        

 

Jesaja bok. 48:2.

 

2.  #De uppkallar sig efter den heliga staden

och stöder sig på Israels Gud, vars namn är

      Herren Sebaot#.

 

I sin trolöshet uppkallar sig efter den  heliga 

    staden, Jerusalem.

Har sin förtröstan på Israels Gud.

      Israels guds namn Herren Sebaot.

 

Jesaja bok. 48:3.

 

3.  #Det som en gång hände hade jag förutsagt,

jag förkunnade det och gav det till känna.

      Plötsligt handlade jag, och det skedde#.

 

Vad jag sagt uppfylldes.

      Förkunnade det.

Alla hörde min förkunnelse.

       Handlade efter mina ord.

 

Jesaja bok. 48:4.

 

4.  #Jag vet att du är hård, din nacke av järn,

din panna av brons#.

 

Du, Israel vet att du är hårdnackat.

       Din övermodige nacke av högmodigt järn.

Din panna hård som diamant.

 

Jesaja bok. 48:5.

 

5.  #Därför förutsade jag det, förkunnade det

innan det skedde, för att du inte skulle säga:

     "Det var min gudabild som gjorde det,

mitt gjutna beläte som befallde det"#.

 

Det jag förkunnade för er uppfyllde jag.

         Min trohet bemötte din trolöshet.

Trolösheten sa:

        Jag vill ge min avgudabild äran.

Mitt gjutna beläte talade.

 

Jesaja bok. 48:6.

 

6.  #Här ser du allt detta som du har hört.

Berätta, nu om det!

      Nu förkunnar jag något nytt för dig,

något som förborgat som du inte känner till#.

 

All din trolöshet du ser den hör om den.

                     Berätta frimodigt om den!

Förkunnar nu något nytt för dig.

           

Jesaja bok. 48:7.

 

7.  #Det skapades just nu, inte  för länge sedan

du har inte hört om det förrän idag, för att du

      inte skulle säga:

"Det visste jag"#.

 

Jesaja bok. 48:8.

 

8.  #Du fick ingen höra, inget veta, inget blev

        yppat för dig i förväg.

Jag vet ju att du är trolös, du avfälling alltsedan

      din föddes#.

 

    Kunskapen vädefull.  O-kunnigheten förblindar

människans hjärta  förmörkar hennes förstånd. 

 

Jesaja bok. 48:9.

 

9.  #För mitt namns skull behärskar jag min

vrede, för min äras skull har jag tålamod med dig

       och utplånar dig inte#.

 

För Mitt namns skull behärskar min vrede.

          För min äras skull visa mitt tålamod.

 

Jesaja bok. 48:10.

 

10.  #Jag har smält dig, men inte för att få silver,

   prövat dig i lidandets ugn#.

 

Du, Israel luttrat dig i prövningens eldsugn.

          

 Jesaja bok. 48:11.

 

11.  #För min skull, för min egen skull handlar jag

----- mitt namn skall inte vanhelgas.

       Jag delar inte min ära med någon#.

 

För min skull min egen skull:

       handlar i min trohet. 

Bevara mitt namns helighet.

       Delar inte min ära med er trolöshet.

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards