Direktlänk till inlägg 31 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 18:38B-40. JESUS INFÖR PILATUS. 19:1-12. JESUS SKYMFAS. PILATUS VILLRÅDIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 oktober 2021 19:12

   JOHANNES EVANGELIUM  18:38B-40.

 

           JESUS INFÖR PILATUS.

 

JOHANNES EVANGELIUM  19:1-12.

 

       JESUS SKYMFAS. PILATUS VILLRÅDIGHET.

 

Johannes Evangelium  18:38B-40.

 

18:38B.

 

38B.  #Sedan gick han ut till judarna och sade:

"Jag kan inte finna honom skyldig till något#. 

 

Pilatus gick ut till judarna sade:

      Jag förklara honom o-skyldig.

 

18:39.

 

39.  #Men det är sed att jag friger någon åt er

vid påsken.

       Vill ni alltså att jag skall frige judarnas 

konung?"#.

 

Vid påskhögtiden skulle man frige en fånge.

        Vill ni jag skall frige judarnas konung?

 

18:40.

 

40.  #Då ropade de igen:

"Inte honom, utan Barabass!".

       Barabbas var en rövare#.

 

De ropade:

     Frige inte judarnas konung!

Frige rövaren Barabbas istället.

 

Johannes Evangelium 19:1-10.

 

19:1.

 

1.  #Då tog Pilatus Jesus och lät gissla honom#.

 

Pilatus gjorde vad de ville göra.

         Gisslade Jesus.

 

19:2.

 

2.  #Och soldaterna vred ihop en krans av törne 

och satte på hans huvud, och de hängde på honom

       en purpurröd mantel#.

 

Soldaterna gjorde en törne-taggad krans tryckte

    ned den på hans huvud.

Hans felfria blod strömmande ned för hans ansikte.

        Hängde på honom purpurröd mantel.

Vilket enligt Profeten Jesaja talar om

        mänsklighetens gudlöshet.

 

19:3.

 

3.  #De gick fram till honom och sade:

"Var hälsad judarnas konung", och de gav

      honom örfilar#.

 

Soldaterna gick hånfullt fram till honom sade:

      Hånfulla orden:

"Var hälsad judarnas konung!

     Använda sina lemmar i orättfärdighetens tjänst:

gav honom o-barmhärtiga örfilar.

 

19:4.

 

4.  #Sedan gick Pilatus ut igen och sade till judarna:

"Jag för ut honom till er för att ni skall förstå

     at jag inte finner honom skyldig till något"#.

 

Efter iklädandet av törnekransen purpurröda

      manteln gick Pilatus ut till judarna sade:

För honom ut till er ni: skall få insikt om

      hans o-skyldighet.

 

19:5.

 

5.  #Jesus kom ut , med törnekransen och den

purpurröda manteln, och Pilatus sade:

     "Här är mannen"#.

 

Jesus kom ut med den blodfyllda törnekransen

     purpurröda manteln.

Pilatus sade:

       "Här är mannen" den som ni vill korsfästa!

 

19:6.

 

6.  #Så snart översteprästerna och deras folk

fick se honom ropade de:

      "Korsfäst, korsfäst!" 

Pilatus sade:

    "Ta honom och korsfäst honom själva.

Jag finner honom inte skyldig till något"#.

 

Överprästerna deras tjänare ropade:

      Korsfäst honom, korsfäst honom!

Pilatus besvarade deras hatiska ord:

         Jag förklara honom  o-skyldig.

 

19:7.

 

7.  #Judarna svarade:

"Vi har en lag, och enligt den lagen måste han dö,

       efersom han har gjort sig till Guds son"#.

 

Judarna svarade Pilatus ord:

      Vår lag: Mose lag.

Den lagen säger han skall dö.

     Varför ska han dö?

Deras själviska ord: gjort sig till Guds Son!

 

19:8.

 

8.  #När Pilatus hörde detta blev han ännu mer

oroad#.

 

Deras ord gjorde Pilatus orolig.´

 

9:9.

 

9.  #Han gick tillbaka till residenset

och frågade Jesus:

      "Varifrån är du?"

Men Jesus gav honom inget svar#.

 

Gick åter tillbaks till residentet: frågade Jesus

    med oroliga ord

.

        Varifrån är du? 

Besvarade hans ord med mildhet och tystnad.

 

19:10.

 

10.  #Pilatus sade då:

"Vägrar du att tala med mig?

       Vet du inte att jag har makt att frige dig 

eller korsfästa dig?"#.

 

Pilatus reagerade på hans milda tystnad.

       Sa anklagat: Med vredes ord vägrar du

besvara min fråga.

        Känner du inte mn auktoritet frige dig

ellar korsfästa dig. 

 

19:11.

 

11.  #Jesus svarade:

"DU SKULLE INTE HA NÅGON MAKT ÖVER MIG

      OM DU INTE FÅTT DEN FRÅN OVAN.

DÄRFÖR HAN DEN SOM ÖVERLÄMNAT MIG ÅT

     STÖRRE SKULD"#.

 

Jesus svarade:

     DIN MAKT ATT DÖMA MIG DU FÅTT FRÅN 

MIN HIMMELSKE FADER.

        DEN SOM ÖVERLÄMNAT MIG I DINA HÄNDER:

HAR STÖRRE SKULD ÄN DEN SOM DÖMER MIG.

 

19:12.

 

12.  #Efter de svaret ville Pilatus frige honom.

    Men judarna ropade:

"Om du släpper honom är du inte kejsarens vän.

      Den som gör sig till kung sätter sig upp

mot kejsaren"#.   

 

Efter Jesu tal:

      Ville Pilatus frikänna honom.

Judarna ropade:

        Friger du honom:

Du är kejsarens ovän.

     Kallar någon sig kung: han erkänner inte 

kejsaren som kejsare.

        

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards