Alla inlägg den 17 oktober 2021

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

       JOHANNES EVANGELIUM  18:28-38A.

 

                 JESUS INFÖR PILATUS.

 

       Johannes Evangelium 18:28-38A.

 

18:28.

 

28.  #Från Kaifas förde de Jesus till residenset.

Det var tidigt på morgonen.

       Själva stannade de utanför, för att de inte

bli orena utan kunna äta påskmåltiden#.

 

18:29.

 

29.  #Pilatus gick då ut till dem och frågade:

"Vad anklagar ni den här mannen för?"#.

 

18:30.

 

30.  #De svarade:

"Om han inte hade varit en förbrytare skulle vi

     inte överlämnat han åt dig"#.

 

Anklagarna såg honom som en lagens förbrytare.

     

18:31.

 

31.  #Pilatus sade:

"Ta honom då själva och döm honom efter er

      egen lag".

Men judarna svarade:

     "Vi har inte rätt att döda någon"#.

 

Jag dömer inte honom.

       Ni själva får utföra er dom över honom.

Låta er egna lag var er domare.

   Judarna besvarade Pilatus svar:

Vi inga rättigheter döda honom.

 

18:32.

 

32.  #Ty det ord skulle uppfyllas som Jesus hade sagt för att ange hur han skulle dö#.

 

Judarnas ord uppfyllde Jesu ord om hans

      korsfästelse.

 

18:33.

 

33.  #Pilatus gick tillbaka till residentet och lät

kalla till sig Jesus och frågade:

       "Så du är judarnas konung?".

 

Pilatus gick tillbaks till residentet.

       Kallade till sig Jesus frågade honom.

Är, du judarnas konung?

 

18:34.

 

34.  #Jesus svarade:

"SÄGER DU DETTA AV DIG SJÄLV, ELLER HAR

      ANDRA SAGT DET OM MIG?"#.

 

Är dessa ord talade av dig själv.

         Eller andra sagt till dig om vem jag är!

 

18:35.

 

35.  #Pilatus sade:

"Jag är väl  ingen jude.

       Dina landsmän och översteprästerna

har överlämnat dig åt mig.

     Vad har du gjort?"#.

 

Pilatus svarade:

     Jag är inte född jude!

Dina landsmän översteprästerna överlämnat

     dig frivilligt åt mig.

Vilket brott har du gjort?

    

18:36.

 

36.  #Jesus svarade:

"MITT RIKE HÖR INTE TILL DENNA VÄRLDEN.

      OM MITT RIKE HÖRDE TILL DENNA VÄRLDEN

HADE MINA FÖLJESLAGARE KÄMPAR  FÖR ATT

     JAG INTE SKULLE BLI UTLÄMNAD ÅT JUDARNA.

MEN NU ÄR MITT RIKE AV ANNAT SLAG"#.

 

Jesus svarade:

     MITT RIKE TILLHÖR INTE DENNA VÄRLDEN.

TILLHÖRDE MITT RIKE DENNA VÄRLDEN:

     HADE MINA LÄRLJUNGAR FÖRSVARAT MIG

INTE BLI UTLÄMNAT ÅT JUDARNA.

      MITT RIKE ETT ANNAT RIKE.

 

18:37.

 

37.  #Pilatus frågade:

"Du är alltså kung?"

      Jesus svarade:

"DU SJÄLV SÄGER ATT JAG ÄR KUNG.

       JAG HAR FÖTTS OCH KOMMIT HIT TILL VÄRLDEN FÖR DENNA ENDA SAK:

     ATT VITTNA FÖR SANNINGEN.

DEN SOM HÖR TILL SANNINGEN LYSSNAR TILL

      MIN RÖST"#.

 

Pilatus frågade:

       Du är konung?

Jesus svarade Pilatus:

      SJÄLV SÄGER DU JAG ÄR KUNG.

BLIVIT FÖDD IN I DENNA VÄRLD:

        FÖR ATT VITTNA OM SANNINGEN.

DEN SOM TILLHÖR SANNINGEN: LYSSNAR TILL

      MIN RÖST.

 

18:38A.

 

38A.  #Pilatus sade till honom:

"Vad är sanning?"#.

 

Pilatus frågade honom:

       Vad är sanning?

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM 18:12-27.

 

     FÖRHÖRET HOS ÖVERSTEPRÄSTEN.

 

            PETRUS FÖRNEKAR JESUS.

 

Johannes Evangelium  18:12-27.

 

18:12.

 

12.  #Kommendanten med sin vaktstyrka 

och judarnas män grep Jesus och band honom#.

 

Kommendanten med vaktstyrkan judarnas män

     grep Jesus band honom. 

 

18:13.

 

13.  #Och förde honom först till Hannas, svärfar till

Kajafas, som var överstepräst för det året#.

 

Förde honom Först till Hannas.

       Svärfader till översteprästen Kajafas.

 

18:14.

 

14.  #Det var Kajafas som hade förklarat för

judarna att det var bäst att en enda man dog

       för folket#.

 

Kajafas hade innan förklarat för judarna:

       Bäst en enda man dog för folket.     

 

18:15.

 

15.  #Simon Petrus en annan lärljunge följde

efter Jesus.

         Den lärljungen var bekant med översteprästen,

och han följde med Jesus in på

     översteprästens gård#.

 

Simon Petrus och en annan lärljunge följde

 efter Jesus.

Lärljungen var vän med Översteprästen.

          Följde med Jesus in på översteprästens gård.       

18:16.

 

16.  #Men Petrus stod kvar utanför porten.

 Den andre lärljungen, han som var bekant med

        översteprästen, gick då ut och talade med

tjänstekvinnan som vaktade porten och tog

      med sig Petrus in#.

 

Petrus stod kvar utanför porten.

        Andre lärljungen vän till översteprästen.

Gick ut talade med tjänstekvinnan: portvakten.

         Tog med sig Petrus in.

 

18:17.

 

17.  #Men flickan vid porten sade till Petrus:

"Hörde inte du också till den där mannens lärljungar?"

        Han svarade:

"Nej, det gör jag inte".#.

 

Flickan vid porten frågade Petrus:

     Var du inte Jesu lärljunge?

Förnekade det inför flickan:

      av rädsla bli tillfångatagen.

Svarade han:

      "Nej, det gör jag inte".

       

18:18.

 

18.  #Tjänarna och vakterna stod och värmde sig

vid en koleld som de hade tänt, eftersom det 

       var kallt.

Petrus stod också där och värmde sig tillsammans

      med dem#.

 

Tjärnarna och vakterna som gripit Jesus stod 

   och värmde sig vid en koleld.

Petrus stod där ibland dem.

 

18:19.

 

19.  #Översteprästen frågade Jesus om hans

lärljungar och hans lära#.

 

Översteprästen frågade Jesus om hans lärljungar

     hans lära.

 

18:20.

 

20.  #Jesus sade:

"JAG HAR TALAT ÖPPET TILL VÄRLDEN.

      JAG HAR ALLTID UNDERVISAT I SYNAGOGERNA OCH I TEMPLET, DÄR ALLA JUDAR

      SAMLAS.

JAG HAR INTE SAGT NÅGOT I HEMLIGHET#.

 

Jesus sade:

      JAG HAR ÖPPET TALAT TILL VÄRLDEN.

ALLTID UNDERVISAT MIN LÄRA I SYNAGOGERNA.

        I TEMPLET VILKA HÖRDE MITT BUDSKAP.

DÄR ALLA JUDAR HÖRDE MIG.

       

18:21.

 

21.  #VARFÖR FRÅGAR DU MIG?

   FRÅGA DEM SOM HAR HÖRT MIG VAD JAG HAR

FÖRKUNNAT FÖR DEM.

       DE VET JU VAD JAG HAR SAGT"#.

 

VARFÖR FRÅGAR DU MIG?

       FRÅGA DEM SOM HÖRT MIN FÖRKUNNELSE.

DE VET VAD JAG SAGT.

 

18:22.

 

22.  #En av vakterna som stod  där gav honom en örfil och sade:

     "Skall du svara översteprästen på det sättet?"#.

 

Fick en örfil av vakten som stod vid hans sida.

       Sade:

Visa respekt för översteprästen med ditt svar!   

 

18:23.

 

23.  #Jesus sade:

"HAR JAG SAGT NÅGOT SOM ÄR FEL, SÅ SÄG

      VAD DET VAR.

MEN OM JAG HAR RÄTT, VARFÖR SLÅR DU MIG?"#.

 

Jesus sade:

      Varför ger du mig en örfil: för vad jag sagt.

Sagt något fel inför övertseprästen.

       Varför slår du mig: om jag sagt vad rätt är? 

 

18:24.

 

24.  #Hannas skickade då honom bunden till

    översteprästen Kajafas#.

 

Bunden likt en brottsling: fördes vidare till

        översteprästen Kajafas.

 

18:25.

 

25.  #Men Petrus stod där och värmde sig.

    De sade till honom:

"Hör inte du till hans lärljungar?".

      Petrus förnekade det.

Nej, det gör jag inte"#.

 

Petrus, lärljungen stod där värmde sig vid kolelden.

     De sade till Petrus:

Var du inte hans lärljungar?

    Andra gången förnekade det!

Nej, det gör jag inte.      

 

18:26.

 

26.  #Då sade en av översteprästens tjänare,

  en släkting till honom som Petrus hade huggit 

av örat:

       "Såg jag dig inte tillsammans med honom

i trädgården?"#.

 

En av översteprästerna tjänare: släkting till Malkos

      på vilken Petrus hade huggit av örat.

Såg jag inte dig tillsmmans med honom trädgården!

   

18:27.

 

27.  #Petrus förnekade det än en gång.

    Och just då gol en tupp#.

 

Petrus förnekade hans ord:

    Jesu ord gick i uppfyllelse.

  

   

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

    JOHANNES EVANGELIUM  18:1-11.

 

                    JESUS FÄNGSLAS.

 

18:1.

 

1.  #När Jesus sagt detta gick han tillsammans med

sina lärljungar ut till andra sidan av Kidrondalen.

      Där låg en trädgård som han och hans lärljungar

gick in i#.  

 

Jesu lärljungar samlas i trädgården: vid andra sidan

   av Kidrondalen.

 

18:2.

 

2.  #Också Judas, han som förådde honom, kände till platsen, eftersom Jesus och hans lärljungar

      hade ofta hade samlats där#.

 

Judas förrådaren kände till denna plats.

        

18:3.

 

3.  #Judas tog med sig vaktstyrkan och folk från

översteprästerna och fariseerna, och kom dit

      med lyktor, facklor och vapen#.

 

Judas tog med sig vaktstyrkan och folket.

     Från översteprästerna fariseerna.

Kom till Jesus och hans lärljungar vilka var samlade

     i trädgården. 

 

18:4.

 

4.  #Jesus, som visste om allt som väntade honom,

gick ut till dem och frågade:

      "VEM SÖKER NI?".

 

Jesus kände till vad som väntade honom.

         Frågade dem.

"VEM SÖKER NI?"

 

18:5.

 

5.  De svarade:

"Jesus från Nasaret".

     Han sade: "DET ÄR JAG".

Bland dem stod också Judas, han som förrådde 

     honom#.

 

Vi söker Jesus från Nasaret.

    Jesu svar.

"DET ÄR JAG".

        Judas förrådaren var bland vaktstyrkan.

 

18:6.

 

6.  #När Jesus nu sade:

"Det är jag" vek de tillbaka och föll till marken#.

 

När Jesus sade:

    "DET ÄR JAG".

Jesu kraftfulla ord:

        Vek de tillbaka för orden.

Föll till marken av Jesu maktfulla ord.

 

18:7.

 

7.  #Han frågade dem igen:

"VEM SÖKER NI?" 

    och när de svarade.

"Jesus från Nasaret"#.

 

Han frågade åter:

     "VEM SÖKER NI?".

De svarade:

    "Jesus från Nasaret".

 

18:8.

 

8.  #Sade han:

"JAG HAR SAGT ER ATT DET ÄR JAG.

     OM DET ÄR MIG NI SÖKER, SÅ LÅT DE

ANDRA GÅ"#.

 

Jesus sade:

     SAGT ER  DET ÄR JAG  JESUS FRÅN NASARET.

NI SÖKER MIG LÅT DE ANDRA VARA.

 

18:9.

 

9.  #Ty det som han hade sagt skulle uppfyllas:

"Av dem som du har gett mig har jag inte låtit

      någon gå förlorad"#.

 

Orden skulle uppfyllas:

      De vad du gett mig: har jag bevarat.

 

18:10.

 

10.  #Men Simon Petrus, som hade ett svärd med sig, drog det och slog till mot översteprästens

       tjänare och högg av honom högra örat;

tjänaren hette Malkos#.

 

Simon Petrus försökte försvara Jesus.

      Drog fram ett svärd:

Högg av översteprästens tjänare högra öra:

    Tjänarens namn: Malkos.

 

18:11.

 

11.  #Jesus sade då till Petrus:

"STICK SVÄRDET I SKIDAN.

      SKULLE JAG INTE DRICKA DEN BÄGARE

SOM FADERN HAR RÄCKT MIG?"#.

 

Jesus tillrättavisade Simon Petrus.

         Använd inte svärdet.

Skulle du förhindra mig dricka lidandets kalk.

 

   

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

                     

 

 

 

 

                         

 

                           

 

 

 

 

                  BIKTNING.

 

 

Aposteln:   Jag är en syndare gå bort ifrån mig.

 

1.  Haft hårda obarmhärtiga tankar om 

 

   människors köttsliga beteende.

 

2.  Saknat full förtröstan på Guds kärleksfulla försyn.

 

3.   Inte släppt taget helt från egna ideer,

   om Guds vilja.

 

4.  Inte förkastat min själs egenkärlek.

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

                   ASPELIN SLÄKTEN.

 

                JONAS PETRI ASPELIN

 

                         1663-1729

 

                        g.m.  1705.02.15

 

                MAGDALENA  MELOVIA

 

                    DÖD. 1739.09.04

 

 

HELENA ASPELIN              SAMUEL ASPELIN

 

  1710.05.15-1779.05.09   1716.10-1773-04.07

 

 

SARA GRETA ROTHOVIA   JONAS ASPELIN

 

                        1805            1744.10.30-182 

 

                                                                                                                              PETRONELLA VILHELMINA

 

                                                    HEDENSTIERNA

 

                                         1789.06.01.1857.03.01.

 

                                   ELISABETH MARIA SCHEUTZ

 

                                                 1840-1893.

 

 

                                       JULIA MARIA ASPELIN

 

                                             1869-1950.         

 

 

                                            

 

     

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

       ORD AV UPPMUNTRAN OCH VEDERKVICKELSE.

 

                                  DEL. 26110.

 

 

26100.  Sysselsättningen  beroende av tiden.

 

26101.  Livet inehåller tiden.

 

26002.  Intresset  viljan beroende av tiden.

 

26003a.  Mörkret har ingen gemenskap med ljuset.

 

26003b.  Ondskans har ingen gemenskap 

    med godhetens omsorg.

 

26003c.  Kärlekens barmhärtighetens omsorg

     beskyddar från ondskans hat  förakt

o-barmhärtighet.

 

26004.  Själens bittra sår påverkar hjärtan tankar

    tungans tal.

 

26005.  Själiska sår påverkar människors

     livs-beteende.

 

26006.  Själens hälsosamma läkedom:

   kärleken barmhärtigheten  läker förkrossade

övergivna själars sår.

 

26007.  Intresset viljan  påverkar  människans 

livs-beteende.

 

26008.  Vad vill jag göra: inte vill göra.

 

26009.  Människans vilja  väljer intresset

    vad intresserar.

 

26010.  Intresset beroende av tiden.

 

26011.  Viljan beroende av tiden.

 

26012.  Vad är intressant att göra.

 

26013.  Godhetens sälta  besegrar ondskans

    mörkra elakhet.

 

26014.  Mörka elakheten  avslöjas av 

    snällhetens omsorg.

 

26015.  Mörkret förhindrar ljusets sälta

    få vara Herre.

 

26016.  Ljusets sälta  bevarar människan

från hjärtats ondskefulla mörker.

 

26017.  Lydigt hjärta  lydigt sinne  lydig tunga

samarbetar villigt.

         Vandra på lydnadens vägar.

 

26018.  Lydnaden uppmuntrad älskad 

respekterad av lydiga hjärtan.

 

26019.  Jäktiga  tiden   förslavar människan 

gör henne till slavtjänare under urverket.

 

26020.  Godhetens ljus, sälta där ondskans

    förgängelse råder.

 

26021.  Tystnaden stillheten lugnet

   Ödmjukhetens vänner.

 

26022.  O-tystnaden  oron förvirringen

    Högmodets vänner.

 

26023.  Ondskan oron förvirringen skapar själssår.

 

26024.  Rättsinnigt hjärta  rättvisans tjänare.

 

26025.  Rädslan  vänskapens förgörare.

 

26026.  Snabba beslut  o-tåligheten  rider på

snabba stolta beslut.

 

26027.  Otåligheten rider på  ondskans o-tystnad

    

26028.  O-behärskad tunga  otålig obarmhärtig.

 

26029.  Falsk barmhärtighet  äras inför 

    människors ögon.

 

26030.  Ögontjänaren  självisk  ondsint.

 

26031a.  Vänligt beteende  vara omsorgsfull.

 

26031b.  Visad omtänksamhet  älskas uppmuntras.

 

26032.  Avsky det onda  älska det goda.

 

26033.  Godheten Godhjärtliges  livskamrat.

 

26034a.  Godheten levande personlighet.

 

26034b.  Snällheten  levande personlighet.

 

26034c.  Vänligheten levande personlighet.

 

26035.  Ödmjukheten  livets livskamrat.

 

26036.  Ikläda sig ödmjukheten vara hennes

   vän för Livet.

 

26037.  Se det goda  undvika  seendet  för

  det onda.

 

26038.  Vara godhetens sändebud: godhjärtliges

kallelse.

 

26039a.  Ofödda barnet  väljer inte  sina föräldrar.

 

26039b.  O-födda barnet väljer inte  

   sina föräldrars genetiska gener.

 

26040.  Vänligt hjärta  vänligt beteende

saktmodigt beteende  nationens upprättelse.

 

26041.  Tystnadens hjärta  stillsamt hjärta

    strider mot otystnaden oron förvirring.

 

26042.  Själen stridsfältet mellan det goda 

och onda.

 

26043.  Ondskan  tystnadens dödare.

   Godheten  otystnadens ursprung.

 

26044.  Där laglösheten ökar  ökar också 

   rädslan misstänksamheten i samhället.

 

26044. Saktmodige o-intresserad av ordstrider.

 

26045a. Ondskan dålig uppmuntrare.

 

26045b.  O-tåligheten dålig tröstare  uppmuntrare.

 

26046a.  Godhjärtlig äger insikt  lärt känna

   godhetens inre liv.

 

26046b.  Godhjärtlige valt följa hennes goda råd

    insikt vara hennes efterföljare.

 

26046c.  Iklätt sig godhetens  tjänaedräkt.

 

26047.  Godhjätrtlige valt det som är bäst

    för människans liv.

 

26048.  Livet ett slagfält där ödmjukheten

      möter högmodets farfyllda liv.

 

26049.  Ondskan rider på rastlösheten  moviljan

     vanärar det goda: nationell undergång.

 

26050.  Själv-bedrägelsens lockelser  frestelser

    hotfull farofylld.

 

26051a.  Vänd blicken från meningslösheten.

 

26051b.  Meningslösheten respekterar inte 

      människo-värdet.

 

26062.  Ondskan rider på meningslösheten

   hopplöshetens lockelser: idel tomhet fåfänga.

 

26063a.  Pratsjuke pratar  så mycket 

    dålig lyssnare.

 

26063b.  Ordspråket säger:

   Två lyssnande öron bättre än fladdrande  tunga.

 

26064.  Ondskan visat o-tacksamhet 

o-barmhärtighet.

 

26065.  Laglösheten  moraliska misären

   samhällets nationens fördärv.

 

26066.  Moraliska misären  laglösheten skapar

     flera paragraf-ryttare.

 

26067.  Paragrafryttare  livnärs på moraliska misären.

 

26068.  Misstänksamheten  växer med framfart

    i moraliska misärens jordmån.

 

26069.  Misstänksamheten  äger inget förtroende.

 

26070. Lyssna på o-intressanta ord  idel tomhet

     fåfänga.

 

26071.  Pratsjuke  dålig lyssnare:

   ärar sig själv för sin nästa.

 

26072a.  Godheten uppskattar  uppmuntrar

människo-värdet.

 

26072b.  Ondskan förringar vanärar människovärdet.

 

26073.  Barmhärtige  fridsam  stillsam.

 

26074.  O-barmhärtige  orolig förvirrad.

 

26075.  Gott mod styrker  mödlösa händer 

   modlösa fotsteg.

 

26076a.  Skuldfyllda ondskan  nationens undergång.

 

26076b.  Skuldfyllda ondskan  förgörare av alla

   levande varelser.

 

26077.  Skuldfyllda ondskan dödens vän.

     Ingått evigt förbund med döden. 

 

26078.  Högmodet  O-lydnaden  ingått

    förbund med döden.

 

26079a.  Godheten hjälpare i nöden.   

 

26079b.  Ondskan fiende  till allt gott verk.

 

26080.  Rättfärdige avskyr ondskans 

o-barmhärtiga gärningar.

 

26081.  Barmhärtigheten värdig  älskas uppmuntras vara uppskattad.

 

26082a.  Obarmhärtigheten  o-värdig  älskas

    uppmuntras uppskattas.

 

26082b.  O-barmhärtigheten  vanärar 

barmhärtigheten.

 

26083.  Avundet  förlåtelsens fiende.

 

26084.  Svartsjukan förlåtelsens fiende.

 

26085a.  Viljan påverkar intresset. 

 

26085b.  Intresset påverkas avvviljan.

 

26086a.  Ondskan o-vän med  förlåta  glömma

    älska. 

 

26086b.  Godheten vän med förlåtelsen 

    kärleken omsorgen.

 

26087.  O-viljans påverkan på intresset 

gör det o-intressant.

 

26088.  Ärligheten  trofastheten

   O-ärligheten trolösheten valet gör människan

vilka hon vill tjäna.

 

26089a.  Ärligheten trofastheten

    nationell upprättelse.

 

26089b.  Oärligheten trolösheten

   nationell undergång.

 

26090a.  Glädjen tacksamheten 

    nationell upprättelse.

 

26090b.  Sorgen  förtvivlan nationell undergång.

 

26091.  Ondskans band och bojor trälbinder själen.

 

26092.  Trälbunden själ  sorgsen förtvivlad.

 

26093.  Tacksam  kärlek  nationell upprättelse.

 

26094.  O-tacksamheten trälbinder själen.

 

26095.  Kärleksfulle brinnande i fullkomliga 

   kärleken.

 

26096.  Kärleksfulle kärlek  till o-villkorliga 

   kärleken  förringas  föraktas av ondskans

hat förakt.

 

26097.  Tomheten  ondskan  dödens vänner.

 

26098.  Godheten  omsorgen  vänskapen

    Livets vänner.

 

26099a.  Ondskan avskyvärd  usel o-trevlig.  

 

26099b.  Ondskan O-behaglig  förödande.

 

26099c.  Ondskan förnedra människovärdet.

         

   

 

      

 

  

          

       

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  17:1-26.

 

       JESU FÖRBÖN FÖR DEM SOM ÄR HANS.

 

Johannes Evangelium  17:1.

 

17:1.

 

1.  #Efter att ha sagt detta lyfte Jesus blicken

mot himlen och sade.

    "FADER, STUNDEN HAR KOMMIT.

FÖRHÄRLIGA DIN SON, SÅ ATT SONEN KAN

     FÖRHÄRLIGA DIG#.

 

Jesu blickade upp till sin himmelske fader:

        sade:

Jesu bön inför fadern:

       Fader, tiden inne: förhärliga din Son.

Låt det ske  sonen förhärliga dig.      

 

17:2.

 

2.  #DU HAR GETT HONOM MAKT ÖVER ALLA MÄNNISKOR FÖR ATT HAN SKALL GE EVIGT LIV

      ÅT ALLA DEM SOM DU HAR GETT HONOM#.

 

Överlämnat makten till honom.

        Över alla människor ge dem evigt Liv.

Vilka är givna i hans händer.

 

17:3.

 

3.  #OCH DETTA ÄR DET EVIGA LIVET:

ATT DE KÄNNER DIG, DEN ENDE SANNE GUDEN,

           OCH HONOM SOM DU HAR SÄNT,

JESUS KRISTUS#.

 

Eviga livet:

    Lärt känna dig;

ende sanne Guden.

       Lärt känna faderns Son sändebudet:

Jesus Kristus: Guds Son.

 

17:4.

 

4.  #JAG HAR FÖRHÄRLIGAT DIG HÄR PÅ JORDEN

GENOM ATT FULLBORDA DET VERK SOM DU HAR

        GETT MIG ATT UTFÖRA#.

 

Förhärligat dig på jorden.

      Fullborda ditt verk på jorden.

 

17:5.

 

5.  #FÖRHÄRLIGA MIG NU HOS DIG, FADER,

MÅ DIN HÄRLIGHET JAG HADE HOS DIG INNAN

      VÄRLDEN VAR TILL#. 

 

Förhärliga mig hos dig, min fader.

        Innan världen blev skapat:

jag hade din härlighet. 

 

17:6.

 

6.  #JAG HAR UPPENBARAT DITT NAMN FÖR DE MÄNNISKOR SOM DU TOG FRÅN VÄRLDEN 

      OCH GAV ÅT MIG.

DE VARA DINA, OCH DU GAV DEM ÅT MIG,

          OCH DE HAR BEVARAT DITT ORD#.

 

Jag uppenbarat ditt namn:

       för dem som du tog från världen gav åt mig.

Det var dina barn.

        Du gav dem åt mig.

Du har bevarat ditt ord.

 

17:7.

 

7.  #NU FÖRSTÅR DE ATT ALLT SOM DU HAR GETT

MIG KOMMER FRÅN DIG#.

 

De fått insikt allt vad mitt ord talat till dem:

      kommer från dig.

 

17:8.

 

8.  #ORDEN DU GAV MIG HAR JAG GETT DEM,

OCH DE HAR EMOT DEM OCH VERLIGEN FÖRSTÅTT

      ATT JAG KOMMER FRÅN DIG, OCH DE HAR

TROTT PÅ ATT DU HAR SÄNT MIG#.

 

Min fader: orden du gav mig:

   har jag gett vidare till dem.

De har tagit emot dina ord.

       Lärt känna jag sänd från dig.

De tro du har sänt mig.

 

17:9.

 

9.  #JAG BER FÖR DEM.

    JAG BER INTE FÖR VÄRLDEN UTAN FÖR DEM SOM DU HAR GETT MIG, EFTERSOM DE ÄR DINA#.

 

Jag beder för dem.

      Ber inte för världen.

För dem du givit mig.

        De är dina barn.

 

17:10.

 

10.  #ALLT MITT ÄR DITT OCH ALLT DITT ÄR MITT,

OCH JAG HAR FÖRHÄRLIGATS GENOM DEM#.

 

Fadern och sonen är ett.

      Förhärligats genom dina barn. 

 

17:11.

 

11.  #JAG ÄR INTE LÄNGRE KVAR I VÄRLDEN,

MEN DE ÄR KVAR I VÄRLDEN OCH JAG KOMMER

       TILL DIG, HELIGE FADER, BEVARA DEM 

I DITT NAMN, DET SOM DU HAR GETT MIG,

     SÅ ATT DE BLIR ETT, LIKSOM VI ÄR ETT#.

 

Jag lämnar världen.

       Du har givit dem till mig: är kvar i världen.

Jag kommer åter till dig; Helige fader.

     Bevarar dem i ditt namn.

Vilka du givit till mig.

       De bli ett med varandra.

Vi är ett. 

 

17:12.

 

12.  #MEDAN JAG VAR HOS DEM BEVARADE JAG

DEM I DITT NAMN, SOM DU HAR GETT MIG.

       OCH JAG SKYDDADE DEM, OCH INGEN

AV DEM GICK UNDER UTOM UNDERGÅNGENS 

      MAN, TY SKRIFTEN SKULLE UPPFYLLAS#.

 

Jag var hos dem.

      Jag bevarade dem i ditt namn.

Vilka du gett till mig.

      Beskyddade dem.

Förrädaren: förgängelsens man.

      Skriftens ord skulle fullbordas.

 

17:13.

 

13.  #NU KOMMER JAG TILL DIG, MEN DETTA SÄGER JAG MEDAN JAG ÄR I VÄRLDEN, FÖR ATT

      DE SKALL FÅ MIN GLÄDJE HELT OCH FULLT#.

 

Jag kommer till dig.

       Nu säger jag de här orden: jag är i världen nu.

De vilka du givit till mig, deras glädje skall

     bli fullkomlig.

 

17:14.

 

14.  #JAG HAR GETT DEM MITT ORD, OCH VÄRLDEN HAR HATAT DEM DÄRFÖR ATT DE INTE TILLHÖR

      VÄRLDEN, LIKSOM INTE JAG HELLER

TILLHÖR VÄRLDEN#.

 

     Givit ditt ord till dem. 

Skriften säger "Hela världen i den ondes våld" .

        Världen hatar dem.

Deras liv tillhör inte världen.

       Jag tillhör inte världen.

       

17:15.

 

15.  #JAG BER INTE ATT DU SKALL TA DEM UR VÄRLDEN UTAN ATT DU SKALL BEVARA DEM

     FÖR DET ONDA#.

 

Min bön:

    Befriar dem inte från världen.

Bevara dem från världens ondska.

   

17:16.

 

16.  #DE TILLHÖR INTE VÄRLDEN, LIKSOM INTE JAG TILLHÖR VÄRLDEN#.

 

De tillhör inte världen.

       Jag tillhör inte världen.

 

17:17.

 

17.  #HELGA DEM GENOM SANNINGEN; DITT ORD

ÄR SANNING#.

 

Låt sanningen helga ( rena ) deras Liv.

    Ditt ord: talar sanning.     

 

17:18.

 

18.  #LIKSOM DU HAR SÄNT MIG TILL VÄRLDEN,

HAR JAG SÄNT DEM TILL VÄRLDEN#.

 

Du har sänt mig  till  världen.

       Jag sänt dem till världen.

 

17:19.

 

19.  #OCH FÖR DERAS SKULL HELGAR JAG MIG

TILL ETT OFFER, FÖR ATT OCKSÅ DE SKALL

      HELGAS GENOM SANNINGEN#.

 

     För deras skull mitt liv ett helgelse offer. 

Hjärtats reningsbad sker genom sanningens ord.

 

17:20.

 

20.  #MEN INTE BARA FÖR DEM BER JAG UTAN  

OCKSÅ FÖR ALLA SOM GENOM DERAS ORD

      TROR PÅ MIG#.

 

Jag beder för dem.

     Jag beder även för dem: som tror på mig

genom deras ord.

 

17:21.

 

21.  #JAG BER ATT GE ALLA SKALL BLI ETT 

OCH ATT LIKSOM DU, FADER, ÄR I MIG OCH JAG

      I DIG, OCKSÅ DE SKALL VARA I OSS.

DÅ SKALL VÄRLDEN TRO PÅ ATT DU HAR

    SÄNT MIG#.

 

Jag beder deras enhet i tron.

       Bli ett med varandra.

Vi är god förebild för vår enhet.

      De ska vara ett med oss.

När de ser vår enhet, världen ska tro du

     du sänt mig.

 

17:22.

 

22.  #DEN HÄRLIGHET SOM DU HAR GETT MIG

HAR DU GETT DEM FÖR ATT DE SKALL BLI ETT

      OCH FÖR ATT LIKSOM VI ÄR ETT#.

 

Härligheten du givit  till mig: har givit till dem.

        Härligheten gör dem till ett.

Vilket återspeglar vår enhet.

 

17:23.

 

23.  #JAG I DEM OCH DU I MIG, DE SKALL FULLKOMNAS OCH BLI ETT#.

      DÅ SKALL VÄRLDEN FÖRSTÅ ATT DU HAR

SÄNT MIG OCH ÄLSKAT DEM SÅ OM DU HAR

     ÄLSKAT MIG#.

 

Jag bor i dem.

     Du bor i mig.

I fullkomligheten blir de ett.

        Världen skall lära känna: du sänt mig.

Du älskar dem. 

     Du, min fader älskat mig.

 

17:24.

 

24.  #FADER, JAG VILL ATT DE SOM DU HAR GETT MIG SKALL VARA MED MIG DÄR JAG ÄR, 

      FÖR ATT DE SKALL FÅ SE MIN HÄRLIGHET,

DEN SOM DU HAR GETT MIG, EFTERSOM DU

     HAR ÄLSKAT MIG REDAN FÖRE VÄRLDENS SKAPELSE#.

 

Fader: jag vill de som du givit mig.

          Skall vara tillsammans med mig,

se min härlighet.

        Min härlighet du givit mig.

Du har alltid älskat mig.

     Älskat mig före världens skapelse.

 

17:25.

 

25.  #RÄTTFÄRDIGE FADER, VÄRLDEN KÄNNER DIG INTE, MEN JAG KÄNNER DIG, OCH DE HAR

     FÖRSTÅTT ATT DU HAR SÄNT MIG#.

 

Rättfärdige Fader.

       Världen känner inte din rättfärdighet.

Jag känner den.

      De har lärt känna du sänt mig till dem.

 

17:26.

 

26.  #JAG HAR GJORT DITT NAMN KÄNT,

FÖR ATT DEN KÄRLEK SOM DU HAR ÄLSKAT

        MIG MED SKALL VARA I DEM, OCH JAG I DEM#.  

 

Jag har gjort ditt namn känt för dem.

      Din kärlek har älskat mig.

Din kärlek skall vara i dem.

      Min kärlek vara i dem.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  16:25-33.

 

   STUNDEN DÅ LÄRLJUNGARNA SKALL SKINGRAS.

 

                Johannes Evangelium  16:25.

 

16:25.

 

25.  #Detta har jag sagt till er i bilder.

Det kommer en tid då jag inte längre skall

     tala i bilder utan med klara ord låter er veta allt

om Fadern#.

 

16:26.

 

26.  #Den dagen skall ni be i mitt namn, och jag

säger inte att jag skall be till Fadern för er#.

 

16:27.

 

17.  #Ty Fadern själv älskar er eftersom ni har

älskat mig och trott att jag kommer från Gud#.

 

16:28.

 

28.  #Jag kom från Fadern och trädde in i världen.

   Jag lämnar världen igen och går till Fadern#.

 

16:29.

 

29.  #Lärljungarna sade:

"Nu talar du med klara ord och inte i bilder#.

 

16:30

 

30.  #Nu vet vi att du vet allt, du behöver inte höra

någon fråga dig.

       Därför tror vi att du kommer från Gud"#.

 

16:31.

 

31.  #Jesus svarade:

"NI TROR NU#.

 

16:32.

 

32.  #DEN STUND KOMMER , DEN ÄR REDAN INNE,

DÅ NI SKALL SKINGRAS, VAR OCH EN ÅT SITT

      HÅLL, OCH LÄMNA MIG ENSAM.

MEN JAG ÄR INTE ENSAM, EFTERSOM FADERN 

     ÄR MED MIG#.

 

16:33.

 

33.  #DETTA HAR JAG SAGT ER FÖR ATT NI SKALL

HA FRID I MIG.

       I VÄRLDEN FÅR NI LIDA, MEN VAR INTE OROLIGA, JAG HAR BESEGRAT VÄRLDEN#.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards