Alla inlägg under juni 2021

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

   JESAJA BOK. 62:1-12.

 

            JERUSALEMS UPPRÄTTELSE.

 

Jesaja bok. 62:1.

 

1.  #För Sions skull skall jag inte tystna,

för Jerusalems skull inte tiga, förrän upprättelsens

       morgon gryr och  hennes räddning lyser som

ett bloss#.

 

Löfte om upprättelse:

       Hennes räddning från undergång och förstörelse.

 

Jesaja bok. 62:2.

 

2.  #Folken skall se din upprättelse, alla kungar

se din härlighet.

       Du skall få ett nytt namn, som Herren själv

förkunnar#.

 

Folken ära din upprättelse.

       Jordens kungar  se din  härlighet.

Herren själv förkunnar dig ett nytt namn.

 

Jesaja bok. 62:3.

 

3.  #Du blir en praktfull krona i Herrens hand,

ett kungligt diadem i Guds händer#.

 

Jerussalems upprättelse praktfull krona.

         Kungligt smycke i Guds händer.

 

Jesaja bok. 62:4.

 

4.  #Du skall inte längre kallas "den övergivna",

ditt land inte längre kallas "den försjutna",

        utan du skall heta "hon som jag har kär"

och ditt land "den äkta makan".

      Ty Herren har dig kär och ditt land skall

äktas av honom#.

 

Din övergivenhet försvinna.

       Ditt land vara välsignat.

Hennes ärorika namn "Jag har dig kär"

       Ditt land "Äkta makan".

Herren, du är den älskade.

         Ditt land  skall äktas av honom. 

 

Jesaja bok. 62:5.

 

5.  #Som när en ung man äktar en flicka,

så skall han som bygger upp dig ta dig till äkta,

      och som brudgummen gläds åt sin brud,

så skall din Gud glädjas över dig#.

 

Likt en ung man äktar en flicka:

       upprätta dig äkta dig.

Som brudgummen gläds åt sin brud.

        Din Gud gläds över dig.

 

Jesaja bok. 62:6.

 

6.  #På din murar, Jerusalem, ställer jag väktare.

De skall aldrig tystna, varken dag eller natt.

       Ni som ropar till Herren, ge er ingen ro!#.

 

På dina murar, Jerusalem, ställer jag böneväktare.

      Skall tystna med sina böner.

Era rop till Herren: ger resultat. 

 

Jesaja bok. 62:7.

 

7.  #Och ge honom ingen ro, förrän han upprättar Jerusalem och hela jorden sjunger dess lov#.

 

Böneväktarnas uthålliga böner påverkar 

     Jerusalems upprättelse.

Jordens alla folk lovsjunger Jerusalems lov.

 

Jesaja bok. 62:8.

 

8.  #Herren svär vid sin högra hand, vid sin starka 

arm:

     Aldrig mer skall jag ge din säd som föda åt 

dina fiender, främlingar skall inte dricka ditt vin,

       det som du har arbetat med#.

 

Herren svär vid sin högra hand.

        Vid sin starka hand.

Aldrig mer ge din säd föda åt dina fiender.

         Främlingar inte dricka ditt vin.

 

Jesaja bok. 62:9.

 

9.  #Nej, de som bärgar säden skall äta den,

och de skall prisa Herren, de som skördar vinet

       skall dricka det på mina heliga förgårdar#.

 

De som skördar säden  skall äta den.

       Prisa Herren för riklig skörd.

Vinets skörde arbetare dricka det på mina

      heliga för-gårdar.

       

Jesaja bok. 62:10.

 

10.  #Fram, fram genom portarna!

Bana väg för folket!

    Bryt väg, bryt väg, röj undan alla stenar!

Höj ett fälttecken för folken!#.

 

Var frimodiga  går  genom Jerusalems prövningar.

       Välkomna folket till Jerusalem!

Röj undan all förbannelse: låt Herrens välsignelse

       få råda i staden.

 Höj stridsrop för folken.

 

Jesaja bok. 62:11.

 

11.  #Herren förkunnar över hela jorden:

Säg till dotter Sion:

       Se, din räddare kommer.

Sin segerlön har han sig, de han vunnit

      går framför honom#.

 

Herren förkunnar för jordens folk:

      Säg till dotter Sion:

Se, din räddare kommer i segertåg.

       Segerlönen har han med sig.

Folket vunna för honom går framför honom.

 

Jesaja bok. 62:12.

 

12.  #De skall kallas "det heliga folket",

"de som Herren har befriat", och du skall heta

         "den man söker sig till",

"staden som aldrig blir övergiven"#. 

 

Folket kallas "det heliga folket".

         "Herrens befriande folk"

Skall heta "den man som söker till Jerusalem.

       "staden som aldrig blir övergiven. 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

   JESAJA BOK. 63:1-6.

 

     HERRENS HÄMND PÅ DE FRÄMMANDE FOLKEN.

 

Jesaja bok. 63:1.

 

1.  #Vem är han som kommer från Edom,

från Bostra i röda kläder, som praktfull i sin

      dräkt går fram med väldig kraft?

Jag är den som förkunnar rättfärdighet, den som

        har makt att rädda#.

 

Herrens bestraffning på de främmande folkens

     trolöshet.

Jag, är er Gud, förkunnar min rättfärdighet:

     alla folks räddare.

 

Jesaja bok. 63:2.

 

2.  #Varför din dräkt så röd, dina kläder som

en vintrampares?#.

 

Ni, främmande  folk era klädesdräkter är

     befläckade av o-skyldigt blod.

 

Jesaja bok. 63:3.

 

3.  #Jag har ensam trampat vinpressen,

ingen från folken hjälpte mig.

       Jag trampade dem i min vrede, stampade

dem i min harm.

      Saften stänkte på mina kläder, hela min

dräkt blev fläckad#.

 

Jag, övergiven ingen kom till min hjälp.

        Min vredesglöd visade sig för dem.

 

Jesaja bok. 63:4.

 

4.  #Jag hade bestämt en hämndens dag, 

befrielsens år var inne#.

 

Bestämt en vedergällningens dag för 

     er gudlösa trolöshet.

       

Jesaja bok. 63:5.

 

5.  #Jag såg mig om, men ingen kom till hjälp,

jag häpnade över att ingen gav mig stöd.

      Du gav min styrka mig seger, min vrede blev mitt stöd#.

 

Sökte hjälp, fann ingen hjälp.

     Var förvånad över er själviskhet.

Min vrede var mitt stöd.

 

Jesaja bok. 63:6.

 

6.  #Jag trampade folk i min vrede, krossade 

dem i min harm.

       Jag lät deras blod flyta på marken#. 

 

Bestraffade folken i min rättfärdiga vrede.

     Deras blod flöt på marken.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

   JESAJA BOK. 63:7-14.

 

            HERRENS GODHET MOT ISRAEL

                     

                      I FORNA DAGAR.

 

Minnet av Guds barmhärtighet i nödens tid.

 

Jesaja bok. 63:7.

 

7.  #Jag vill förkunna Herrens kärlek, prisa Herren

för allt han gjort för oss, allt det goda han gjort

      för Israels folk i sin barmhärtighet

och i sin stora kärlek#.

 

Herrens godhet mot Israel.

        Förkunna hans kärlek.

Prisa Herren i tacksamhet för hans omsorg.

          Goda gärningar mot Israels folk.

Hans faders-kärlek: visat barmhärtighet

        långmodighet.

 

Jesaja bok. 63:8.

 

8.  #Han sade:

De är ju mitt folk, barn som aldrig sviker.

       Därför blev han deras räddare#.

 

Israel:  mitt utvalda folk.

      Aldrig sviker mitt folk.

Deras räddare i nöden.

 

Jesaja bok. 63:9.

 

9.  #I all nöd.

Det var inget sändebud, ingen ängel utan han

själv som räddade dem, det var han som befriade

       dem av kärlek och medömkan.

Alltid i gångna tider lyfte han upp dem och bar dem#.

 

Själv räddare dem.

         Var deras kärleksfulle befriare.

Visade medömkan  medkänsla för sitt folk.

     Bar dem i sin faders famn.

         

Jesaja bok. 63:10.

 

10.  #Men de trotsade honom och bedrövade hans

heliga ande. 

        Han förvandlades till deras fiende, och han

stred mot dem#.

 

De var upproriska bedrövade hans helga ande.

    Sanningens Ande.

I deras trolöshet blev de hans fiende.

         Hans rättfärdighet stred mot deras gudlöshet. 

 

Jesaja bok. 63:11.

 

11.  #Då tänkte hans folk på gångna tider:

Var är han som drog upp ur vattnet herden för

      sin hjord?

Var är han som ingjöt sin heliga ande

     i hans bröst#.  

 

Han folk förödmjukade sig tänkte på sin Guds

       gångna tiders godhet mot sitt folk.

Var är han som räddade herden hjordens

       för faror?

 

Jesaja bok. 63:12.

 

12.  #Han som lät sin härliga makt gå vid Moses sida, han som klöv havet framför dem och skapade

       sig ett evigt namn#.

 

Lät sin härlighets makt tryggt vara vid sin

      tjänare Mose sida.

Befriade sitt folk från träldomslandet genom 

     Röda havets mäktiga vågor.

Gjorde sitt namn evigt.

 

Jesaja bok. 63:13.

 

13.  #Han som förde dem genom djupen?

Som hästen på heden gick de fram utan att snava#.

 

Förde dem tryggt genom Röda havets djup.

          

Jesaja bok. 63:14.

 

14.  #Likt boskap på väg ner i dalen fördes av 

Herrens ande.

          Så ledde du ditt folk och skapade dig

ett härligt namn#.

 

Herrens ande: ditt folks trygga ledstjärna.

     Skapade dig: härligt namn bland folken.

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

              JESAJA BOK. 63:15-19.

 

                         ISRAELS KLAGAN.

 

Jesaja bok. 63:15.

 

15.  #Blicka ner från himlen, från din heliga

och härliga boning.

     Var är din lidelse och din kraft?

Din ömhet och barmhärtighet vägrar du mig#.

 

Israels knotande klagorop.

        Hör dem säga:

Var är ditt medlidande din mäktiga befrielsekraft?

          Du vägrar oss din ömhet och barmhärtighet. 

 

Jesaja bok. 63:16.

 

16.  #Du är ju vår fader, Abraham vill inte ens veta

av oss, Israel erkänner oss inte.

         Du, Herre, är vår fader, alltid har du

hetat vår befriare#.

 

Du, är vår Fader.

         Israels folks ord:

Abrahams rättfärdiga gärningar i tro:

      förkastat oss.

Alltid har du varit vår befriare.

 

Jesaja bok. 63:17.

 

17.  #Varför låter oss gå vilse och överge dina

vägar, Herre, varför gör du våra hjärtan hårda,

       så att vi inte fruktar dig?

Ändra dig för dina tjänares skull, de stammar

      som är din egendom#.

 

Ifrågasätter Guds godhet:

       Vi behöver dig som livets vägvisare.

Överger dina rättfärdiga vägar.

        Gör våra hjärta, hårdnackade:

vår gudsfruktan flyr oss.

         Förändra dig: tänk på dina tjänare.

Israels tolv stammars ättlingar din egendom.

 

Jesaja bok. 63:18.

 

18.  #Varför får gudlösa beträda din helgedom,

våra fiender trampa omkring i ditt tempel?

 

Varför tillåter du gudlösheten beträda din

      heliga helgedom?

Våra fiender vilka förkastar din rättfärdighet

         i ditt tempel.

 

Jesaja bok. 63:19.

 

19.  #Det är som om du aldrig varit vår härskare, 

som om ditt namn inte hade utropats över oss#.

 

Du tillåter gudlösheten få härska bland oss:

         Ondskan härskar  du vår härskare

härskar inte längre.

      Ditt heliga namn tystnat.

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

     JESAJA BOK. 64:1-12.

 

             BÖN OCH SYNDABEÄNNELSE.

 

Jesaja bok. 64:1.

 

1.  #O att du slet itu himlen och steg ner,

så att bergen bävade inför dig#.

 

Din allmakt vidrörde himlen.

         Din härlighet kom ned bland oss.

Bergen skräckslagna inför inför din närvaro.

 

Jesaja bok. 64:2.

 

2.  #Som när elden bränner upp riset, som när elden

får vattnet att koka!

      Fienden skulle lära känna ditt namn och folken

darra inför dig#.

 

Elden bränner upp riset.

        Elden värme upp vattnet.

Fienden lära känna ditt heliga namn.

        Folken grips av gudsfruktan.

 

 Jesaja bok. 64:3.

 

3.  #När du utförde underverk som vi inte 

  väntade oss#.

 

Utförde dina allmakts underverk.

 

Jesaja bok. 64:4.

 

4.  #Och aldrig förr hade hört om.

Inget öra har hört, inget öga sett någon annan

       gud än dig gripa in för dem som hoppas 

på honom#.

 

Underverken vittnade om din storhet.

        Aldrig förr hört dig utföra dem.

Endast du, den ende guden utför sådana underverk.

          

Jesaja bok. 64:5.

 

5.  #Du tar dig an dem som med glädje gör det rätta,

dem som följer dig och tänker på dig.

      Fast du vredgas syndade vi#.

 

De rättvisa ärar din rättfärdighet.

      Få leva glädjefyllt liv.

Villiga vara dina lärljungar tänker på dina lagar

     dag och natt.

Visar oss din nåd och barmhärtighet i vårt

      syndfulla liv.  

 

Jesaja bok. 64:6.

 

6.  #Vi har alla blivit som något orent, en nersölad

dräkt är all vår rättfärdighet.

       Vi vissnar alla som löv, och likt vinden sveper

våra synder bort oss#.

 

Vi lever i trolöshet orenhet.

     Vår klädnad besmittad av själviskhet.

Vårt liv förvissnar som torra löv.

         Liknar agnar för vinden: våra självvalda

synder vilka  förgör oss.

 

Jesaja bok. 64:7.

 

7.  #Ingen åkallar ditt namn, ingen vaknar upp 

och håller sig till dig.

       Du har dolt ditt ansikte för oss och utlämnat

oss åt våra synder#.

 

Ingen åkallar din rättfärdighet.

       Gör bot och bättring från sitt syndiga liv.

Ingen älskar din faders-kärlek.

        Vedergäller våra syndiga liv:

vänder din härlighet från oss.

         

Jesaja bok. 64:8.

 

8.  #Men du, Herre, är vår fader. 

Vi är leran och du har format oss, vi är alla

       ett verk av din hand#.

 

Du, Herre, vår kärleksrike fader.

       Skapade av jordens mylla.

Formade oss till din avbild.

      Vi, människor av din hand: ditt skapelse-verk.  

 

Jesaja bok. 64:9.

 

9.  #Låt inte din vrede rasa, Herre, minns inte 

för evigt våra synder.

      Se på oss, vi är alla ditt folk#.

 

Låt inte dinrättfärdig vredesglöd drabba oss, Herre.

         Förlåt våra våra synders överträdelser,

för evigt.

      Se på oss, vi är alla ditt egendomsfolk.

 

Jesaja bok. 64:10.

 

10.  #Dina heliga städer har blivit öken, Sion har

blivit öken, Jerusalem ligger öde#.

 

Dina heliga städer ödelagda.

     Sion en öken för schakaler.

Staden Jerusalem ligger livlös.

 

Jesaja bok. 64:11.

 

11.  #Vårt heliga och härliga tempel,

där våra fäder prisade dig, har förtärts av eld,

        det käraste vi hade är skövlat#.

 

Vårt heliga härliga tempel:

      där våra fäders lovprisade ditt namn 

förtärts av eld.

       Det käraste vi ägde förstörts.

 

Jesaja bok. 64:12.

 

12.  #Kan du ändå vara overksam, Herre,

skall du tiga och plåga oss så?#. 

 

Inför vad inträffat kan du inte i din nåd

    förbarma dig över oss, Herre, vår fader.

Din tystnad plågar våra själar!

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

          JESAJA BOK.  65:1-7.

 

                AVGUDADYRKANS STRAFF.

 

Jesaja bok. 65:1.

 

1.  #Jag hade svar åt dem som inte frågade mig,

lät mig finnas av dem som inte sökte mig.

        Här är jag, här är jag! sade jag till ett folk

som inte åkallade mitt namn#.

 

Här är jag, här är jag:

        hörde av mig till ett folk vilka inte

sökte mig som sin befriare.

         

Jesaja bok. 65:2.

 

2.  #Ständigt har jag räckt ut händerna mot ett

tredskande folk, som vandrar den orätta vägen

      och följer sina egna planer#.

 

Dagligen sträckte ut mina barmhärtiga händer.

       Ett folk som vandrade o-rättfärdigt liv.

Följe efter sina själviska onda planer.

 

Jesaja bok. 65:3.

 

3.  #Det folk som öppet kränker mig hela tiden.

De förrättar offer i trädgårdar och tänder

      offereld på tegelaltaren#.

 

Folk som ständigt förkastar min helighet.

       Förrättar avgudaoffer i trädgåar.

Tänder offreldar åt  främmande gudar.

 

Jesaja bok. 65:4.

 

4.  #De håller till i gravkamrar och tillbringar

natten på lönnliga platser, de äter fläsk och lagar

     soppa på orent kött#.

 

Lever i gravkamrar: under natten på orena platser.

                

Jesaja bok. 65:5.

 

5.  #De säger:

"Håll dig undan, rör mig inte, min hemlighet

      kan smitta"!

Sådana är som rök i min näsa, som en ständigt

      brinnande eld#.

 

Säger med övermodigt hjärta:

         Lever i trolöshetens avguderi.

Främmande offereldars rök stinker i min 

       näsas helighet.

 

Jesaja bok. 65:6.

 

6.  #Det står upptecknat inför mig, jag tiger

inte förrän jag har vedergällt dem#.

 

Era trolösa gärningar finns upptecknade inför mig.

          Vedergäller dem.

 

Jesaja bok. 65:7.

 

7.  #För deras fäder och deras fäders synder,

   säger Herren.

De tände offereld på bergen och smädade mig

     på kullarna.

Nu får de plikta för vad de gjort, vedergällningen

      skall drabba dem#.

 

Deras förfäder synder räknade inför mig. 

        Tände främmande offereld på de höga bergen.

Smädade mitt heliga namn.

          Rättfärdighetens vedergällning drabbar dem.

  

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

    JESAJA BOK. 65:8-16a.

 

     DE TROGNAS LÖN OCH DE TROLÖSAS STRAFF.

 

Jesaja Bok. 65:8.

 

8.  #Så säger Herren:

så länge det fanns saft i druvorna säger man:

     "Kasta dem inte, det finns kvar av det goda!"

Likadant skall jag  göra med mina tjänare,

      jag skall inte förkasta dem alla#.

 

Herrens ord:

      Så  länge saften fanns kvar i druvorna:

Kasta dem inte!

        Låt oss njuta av det goda. 


I jämförelse med druvorna:

       inte förkasta alla mina tjänare.  

 

Jesaja bok. 65:9.

 

9.  #Jag skall låta Jakob få ättlingar och ge Juda 

en arvinge till mina berg.

       Mina utvalda skall äga landet, mina tjänare

få bo där#.

 

Mitt löfte står fast låta Jakob få ättlingar.

     Ge Juda stam en arvinge till mina berg.

Mina utvalda äga landet, min tjänare tryggt

     ha sin boplats där.

 

Jesaja bok. 65:10.

 

10.  #För mitt folk som söker mig skall Sharon

bli till betesmark för fåren och Ackors dal

     till viloplats för boskap#.

 

Trognas belöning:

    Mitt folk som söker min rättfärdighet:

Sharon bli till betesmark för fåren.

      Ackors dal  boskapens viloplats.

 

Jesaja bok. 65:11.

 

11.  #Men ni som överger Herren och glömmer

mitt heliga berg, ni som dukar bordet för Gud

     och blandar vinet åt Meni#.

 

Ni, trolösa:

      Ni som överger Herren er Gud: förkastar

mitt heliga berg.

      Med gudomliga vördnad dukar bodet för

Guds ära.

 

Jesaja bok. 65:12.

 

12.  #Er skall jag utlämna åt svärdet, ni måste

alla böja knä för att slaktas.

       Ty jag kallade men ni svarade inte,

jag talade men ni lyssnade inte, ni gjorde

      det som var ont i mina ögon, valde det som

misshagade mig#.

 

Trolösas bestraffning:

 

Bli svärdets byte.

       Förödmjuka er.

Lyssnade inte på min kallelse.

          Talade förmanade ord till er:

i er olydnad lyssnade inte.

         Valde göra onda gärningar i mina ögon.

 

Jesaja bok. 65:13.'

 

13.  #Ja, så säger Herren Gud:

 Mina tjänare skall äta, ni skall hungra,

       mina tjänare skall dricka, ni skall törsta,

mina tjänare skall glädjas, ni skall blygas#.

 

Herren Gud säger er:

      Mina tjänare: ert ätande ge er hunger.

Mina tjänare skall dricka: ni trolösa förbli törstiga.

      Mina skall glädjas ni trolösa vara modlösa.    

 

Jesaja bok. 65:14.

 

14.  #Mina tjänare skall jubla av lycka, men ni

skall gråta av sorg och jämra er i förtvivlan#

 

Mina tjänare höja jubelrop av lycka.

        Ni trolösa skall gråta sorgetårar.

Visa ångestfylld förtvivlan.

 

Jesaja bok. 65:15.

 

15.  #Det namn ni lämna efter er skall mina utvalda

bruka som en förbannelse, när de önskar att 

      Herren Gud skall döda någon.

Men mina tjänare skall få ett nytt namn#.

 

Trolösa namn efterlämnas:

           Brukas som förbannelse av mina utvalda. 

De trolösa önskar Herren Gud döda människor.

      Mina tjänare få nytt o-förglömt namn. 

 

Jesaja bok. 65:16a.

 

16a.  #Och den som önskar sig välsignelse i landet

skall bruka det som en välsignelse.

      Den som svär en ed i landet skall svära 

vid Gud, den trofaste#.

 

Önska sig Herrens välsignelse i landet.

         Välsignelsens godhet till landets befolkning.

Svär en ed i landet  svär vid Gud, den trofaste.  

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

        JESAJA BOK. 65:16b-25.

 

    LÖFTE OM FÖRLÅTELSE OCH FRAMTIDA LYCKA.

 

Jesaja bok. 65:16b.

 

16b.  #De lidande som du varit är glömda,

jag ser dem inte längre#.

 

Löfte om förlåtelses nåd.

        Ditt lidande ondskan gav dig i din trolöshet.

Jag förlåtit dig.

       

Jesaja bok. 65:17.

 

17.  #Nu skapar jag en ny himmel och en

ny jord.

      Det som varit skall man inte mer minnas,

inte längre tänka på#.

 

Din nåd skapar ny himmel ny jord.

      Förlåtelsen  glömmer förlåter älskar

skapelsen.

     

Jesaja bok. 65:18.

 

18.  #Nej, gläder och jubla för evigt över det som

jag har skapar.

       Jag skapar om Jerusalem till jubel och dess

folk till glädje#.

 

Gläder mig i jubelrop för evigt.

     Över mitt skapelse-verk.

Jag skapar min stad Jerusalem.

         Folket i min stad glädjefyllda.

 

Jesaja bok. 65:19.

 

19.  #Jag skall jubla över Jerusalem glädjas

över mitt folk.

        Där skall inte mer höras gråt och klagan#.

 

Jag, Herren er Gud, skall höja jubelrop 

     över mitt folk i Jerusalem.

Gråt och klagan tystnats i Guds stad.

 

Jesaja bok. 65:20.

 

20.  #Där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller

att gamla inte får leva sin tid ut.

        Dör den ung som dör hundraårig, den som inte

blir hundra anses förbannad#.

 

Spädbarn inte dö i staden.

      Gamla på leva trygg ålderdom.

 

Jesaja bok. 65:21.

 

21.  #De skall bygga hus och bo i dem,

odla vingårdar och äta deras frukt#.

 

Bygga hus vara trygg boplats i Livet.

          Odla fruktsamma vingårdar.

Äta deras fruktbar.

 

Jesaja bok. 65:22.

 

22.  #Det de byggs skall inte bobos av andra, det de

odlat inte ätas av andra.

       Alla i mitt folk skall bli gamla som träden,

mina utvalda får njuta frukten av sin möda#.

 

Jerusalems boplatsen bebos inte av  främlingar.

       Deras fruktbara vingårdar äts av

främmande folk.

       Mitt folk bli lika gamla som träden.

Mina utvalda njuta av sin arbetsmödas frukter.

 

Jesaja bok. 65:23.

 

23.  #De skall inte arbeta förgäves och föda barn

till en snar död, ty de är ett släkte som Herren 

       välsignat, de och deras ättlingar#.

 

Förgäves arbete föda barn få välsignat liv.

         Släktet som Herren välsignat.

 

Jesaja bok. 65:24

 

24.  #Då skall detta ske:

Innan de ropar svarar jag dem, medan de ännu

        talar bönhör jag dem#.

 

Besvara deras böner.

         Ger bönesvar innan de beder.

 

Jesaja bok. 65:25.

 

25.  #Vargen och lammet betar tillsammans,

lejonet äter hö som oxen.

     Och jord är ormens föda.

Ingenstans på mitt heliga berg sker något ont 

       eller vrångt, säger Herren#.

 

Lammet vargen lever fredligt sida vid sida.

        Lejonets farliga rytande tystnats:

äter hö med oxens hunger.

       Jorden ormens föda.

På mitt heliga berg finns ingen ondska

      vrånghet, säger er Gud.

     

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards