Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 65:8-16A. DE TROGNAS LÖN OCH DE TROLÖSAS STRAFF.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

    JESAJA BOK. 65:8-16a.

 

     DE TROGNAS LÖN OCH DE TROLÖSAS STRAFF.

 

Jesaja Bok. 65:8.

 

8.  #Så säger Herren:

så länge det fanns saft i druvorna säger man:

     "Kasta dem inte, det finns kvar av det goda!"

Likadant skall jag  göra med mina tjänare,

      jag skall inte förkasta dem alla#.

 

Herrens ord:

      Så  länge saften fanns kvar i druvorna:

Kasta dem inte!

        Låt oss njuta av det goda. 


I jämförelse med druvorna:

       inte förkasta alla mina tjänare.  

 

Jesaja bok. 65:9.

 

9.  #Jag skall låta Jakob få ättlingar och ge Juda 

en arvinge till mina berg.

       Mina utvalda skall äga landet, mina tjänare

få bo där#.

 

Mitt löfte står fast låta Jakob få ättlingar.

     Ge Juda stam en arvinge till mina berg.

Mina utvalda äga landet, min tjänare tryggt

     ha sin boplats där.

 

Jesaja bok. 65:10.

 

10.  #För mitt folk som söker mig skall Sharon

bli till betesmark för fåren och Ackors dal

     till viloplats för boskap#.

 

Trognas belöning:

    Mitt folk som söker min rättfärdighet:

Sharon bli till betesmark för fåren.

      Ackors dal  boskapens viloplats.

 

Jesaja bok. 65:11.

 

11.  #Men ni som överger Herren och glömmer

mitt heliga berg, ni som dukar bordet för Gud

     och blandar vinet åt Meni#.

 

Ni, trolösa:

      Ni som överger Herren er Gud: förkastar

mitt heliga berg.

      Med gudomliga vördnad dukar bodet för

Guds ära.

 

Jesaja bok. 65:12.

 

12.  #Er skall jag utlämna åt svärdet, ni måste

alla böja knä för att slaktas.

       Ty jag kallade men ni svarade inte,

jag talade men ni lyssnade inte, ni gjorde

      det som var ont i mina ögon, valde det som

misshagade mig#.

 

Trolösas bestraffning:

 

Bli svärdets byte.

       Förödmjuka er.

Lyssnade inte på min kallelse.

          Talade förmanade ord till er:

i er olydnad lyssnade inte.

         Valde göra onda gärningar i mina ögon.

 

Jesaja bok. 65:13.'

 

13.  #Ja, så säger Herren Gud:

 Mina tjänare skall äta, ni skall hungra,

       mina tjänare skall dricka, ni skall törsta,

mina tjänare skall glädjas, ni skall blygas#.

 

Herren Gud säger er:

      Mina tjänare: ert ätande ge er hunger.

Mina tjänare skall dricka: ni trolösa förbli törstiga.

      Mina skall glädjas ni trolösa vara modlösa.    

 

Jesaja bok. 65:14.

 

14.  #Mina tjänare skall jubla av lycka, men ni

skall gråta av sorg och jämra er i förtvivlan#

 

Mina tjänare höja jubelrop av lycka.

        Ni trolösa skall gråta sorgetårar.

Visa ångestfylld förtvivlan.

 

Jesaja bok. 65:15.

 

15.  #Det namn ni lämna efter er skall mina utvalda

bruka som en förbannelse, när de önskar att 

      Herren Gud skall döda någon.

Men mina tjänare skall få ett nytt namn#.

 

Trolösa namn efterlämnas:

           Brukas som förbannelse av mina utvalda. 

De trolösa önskar Herren Gud döda människor.

      Mina tjänare få nytt o-förglömt namn. 

 

Jesaja bok. 65:16a.

 

16a.  #Och den som önskar sig välsignelse i landet

skall bruka det som en välsignelse.

      Den som svär en ed i landet skall svära 

vid Gud, den trofaste#.

 

Önska sig Herrens välsignelse i landet.

         Välsignelsens godhet till landets befolkning.

Svär en ed i landet  svär vid Gud, den trofaste.  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards