Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 65:1-7. AVGUDADYRKARNAS STRAFF.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

          JESAJA BOK.  65:1-7.

 

                AVGUDADYRKANS STRAFF.

 

Jesaja bok. 65:1.

 

1.  #Jag hade svar åt dem som inte frågade mig,

lät mig finnas av dem som inte sökte mig.

        Här är jag, här är jag! sade jag till ett folk

som inte åkallade mitt namn#.

 

Här är jag, här är jag:

        hörde av mig till ett folk vilka inte

sökte mig som sin befriare.

         

Jesaja bok. 65:2.

 

2.  #Ständigt har jag räckt ut händerna mot ett

tredskande folk, som vandrar den orätta vägen

      och följer sina egna planer#.

 

Dagligen sträckte ut mina barmhärtiga händer.

       Ett folk som vandrade o-rättfärdigt liv.

Följe efter sina själviska onda planer.

 

Jesaja bok. 65:3.

 

3.  #Det folk som öppet kränker mig hela tiden.

De förrättar offer i trädgårdar och tänder

      offereld på tegelaltaren#.

 

Folk som ständigt förkastar min helighet.

       Förrättar avgudaoffer i trädgåar.

Tänder offreldar åt  främmande gudar.

 

Jesaja bok. 65:4.

 

4.  #De håller till i gravkamrar och tillbringar

natten på lönnliga platser, de äter fläsk och lagar

     soppa på orent kött#.

 

Lever i gravkamrar: under natten på orena platser.

                

Jesaja bok. 65:5.

 

5.  #De säger:

"Håll dig undan, rör mig inte, min hemlighet

      kan smitta"!

Sådana är som rök i min näsa, som en ständigt

      brinnande eld#.

 

Säger med övermodigt hjärta:

         Lever i trolöshetens avguderi.

Främmande offereldars rök stinker i min 

       näsas helighet.

 

Jesaja bok. 65:6.

 

6.  #Det står upptecknat inför mig, jag tiger

inte förrän jag har vedergällt dem#.

 

Era trolösa gärningar finns upptecknade inför mig.

          Vedergäller dem.

 

Jesaja bok. 65:7.

 

7.  #För deras fäder och deras fäders synder,

   säger Herren.

De tände offereld på bergen och smädade mig

     på kullarna.

Nu får de plikta för vad de gjort, vedergällningen

      skall drabba dem#.

 

Deras förfäder synder räknade inför mig. 

        Tände främmande offereld på de höga bergen.

Smädade mitt heliga namn.

          Rättfärdighetens vedergällning drabbar dem.

  

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards