Direktlänk till inlägg 19 maj 2018

ROMARBREVET. 9:1-18. ISRAEL OCH GUDS LÖFTEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 maj 2018 09:26

ISRAEL OCH GUDSLÖFTEN.


Romarbrevet. 9:1-18.


1.  #Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte.

      Den heliga anden låter även mitt samvete bestyrka det#.


Jag; Paulus Jesu Kristi tjänare ljuger inte.

       Är sanningens trogne tjänare.

Guds Ordet  Sanningens Ord.   Joh. 1:14.


Helige anden bestyrker mitt samvete i vad

      jag säger.

Mitt samvete  min inre styrka mitt hjälp

        mitt stöd urskilja mellan det goda & onda.


¤Romarbrevet. 9:2.


2.  #Ty jag är fylld av sorg och mitt hjärta plågas ständigt#.


Fylld av djup sorg i mitt hjärta plågas varje dag.


¤Romarbrevet.  9:3.


3.  #Jag skulle önska att jag själv fördömes

och skildes från Kristus om det kunde hjälpa

       mina bröder och stamfränder#.


Tänker på mina kära bröder  trosfränder före

       mig själv.

Känner mig inte värdig vara Kristi efterföljare.


¤Romarbrevet. 9:4.


4.  #De är ju israeliterna, som har fått söners rätt

härligheten, förbunden, lagen, gudstjänsten

och löftena#.


Israeliterna Guds utvalda egendomsfolk.

         Guds utvalda folk  israeliterna har sig givna

söner rätt.

         Delaktiga av Guds härlighet

förbunden lagbuden genom Mose Herrens 

      utvalde tjänare.

Gudtjänsten i det heliga tabernaklet.

       Löftena fått söners rätt.


 ¤Romarbrevet.  9:5..


5.  #De har fäderna, och från dem kommer Kristus som människa, han som över allting, gud, välsignad i evighet, amen.


Kristus som är människa kommen i köttslig

       mänsklig gestalt.

Han är Herre över allt skapat.

       Guds enfödde Son.

Välsignad i all evighet.


¤Romarbrevet.  9:6.


6.  #Det är inte så att Guds ord har visat sig felaktigt, ty Israel är inte alla som kommer

       från Israel#.


För evigt står ditt ord fast i himlen.

      Han är också hedningarnas Gud.

 

¤Romarbrevet.  9:7.


7.  #Och inte heller alla Abrahams efterkommande hans barn.

       Det heter ju:

DET ÄR ISAKS ÄTTLINGAR SOM SKALL FÖRA

DITT NAMN VIDARE#.


Isak löftes sonen.

      Isaks kallelse genom sina ättlingar föra

hans namn vidare till sitt utvalda folk

       judarna och grekerna  (  hedningarna ).


¤Romarbrevet. 9:8.


8.  #Det vill säga: inte alla de barn som han blev

upphov till är barn som Gud har gett honom;

       det är löftets barn som räknas som hans

efterkommande#.


Löftets barn genom löftes sonen Isak

      räknas som hans efterkommande.


¤Romarbrevet. 9:9.


9.  #Ty detta ord var ett löfte:

JAG KOMMER TILLBAKA NÄSTA ÅR VI DEN HÄR

     TIDEN, OCH DÅ SKALL SARA HA EN SON#.


Guds löftes ord genom änglarnas besök Abraham

      & Sara:  Jag kommer tillbaka nästa år

vid den här tiden, och då skall Sara din hustru

       ha en löftes son.


¤Romarbrevet. 9:10.


10.  #Likadant var det när Rebecka hade blivit havande med två barn genom en och samme man, vår fader Isak#.


Rebecka:  Isak hustru blev havande med två

      tvilling bröderna Esau och Jakob.


¤Romarbrevet. 9:11.


11.  #Innan de var födda och hunnit göra vare sig

gott eller ont  ----- Guds beslut att välja fritt

      skulle stå fast#. 


I tvilling brödernas liv i moderlivet innan de

      var födda och hunnit göra det onda

eller goda vilket de själva avgör.

        

¤Romarbevet. 9:12.


12.  #Och gärningar ingenting betyda, endast hans

själv, han som kallar ----- redan då fick hon höra

        orden:

DEN ÄLDRE SKALL TJÄNA DEN YNGRE#.


Han den allsmäktige han talar de kallande orden:

     Den äldre skall tjäna den yngre vilket var

deras kallelse.

      Deras moder Rebecka fick veta sina söners kallelse.


¤Romarbrevet. 9:13.


13.  #Det är också skrivet:

JAG ÄLSKADE JAKOB MEN HATADE ESAU#.


Herren Gud säger i sitt beslut: Jag älskar Jakob

      men hatar Esau.


¤Romarbrevet. 9:14.


14.  #Vad innebär nu detta?

Kan Gud göra orätt?

       Naturligvis inte#.


¤Romarbrevet.  9:15.


15.  #Han säger ju till Mose:

JAG SKALL FÖRBARMA MIG ÖVER VEM JAG VILL

       OCH VARA BARMHÄRTIG MOT VEM JAG VILL#.


Herren Guds tilltal till sin tjänare Mose:

       Herrens vilja Jag skall förbarma över vem 

jag vill.

        Jag är barmhärtig mot vem jag vill.


¤Romarbrevet. 9:16.


16.  #Alltså kommer det inte an på människans vilja

eller strävanden utan på Guds förbarmande#.


Guds förbarmande beror inte på Människans vilja.


¤Romarbrevet. 9:17.


17.  #Skriften säger ju till farao:

DET VAR DÄRFÖR JAG UPPHÖJDE DIG, FÖR ATT

      JAG SKULLE VISA MIN MAKT PÅ DIG OCH FÖR

ATT MITT NAmN SKULLE FÖRKUNNAS ÖVER

     HELA JORDEN#.


Skriftens budskap till Egyptiens härskare Farao:

     Det var mitt beslut upphöja dig Farao:

Jag ville visa min allmakt på dig.

         Genom min visade allmakt skulle mitt namn

bli förkunnat för alla folk.


¤Romarbrevet. 9:18.


18.  #Så förbarmar han sig över vem han vill

och förhärdar vem han vill#.  


Han låter sig styras av sina egna beslut.

    Efter min allmakt vilja förbarmar över den

jag vill  förhärdar den jag vill.     



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards