Direktlänk till inlägg 17 april 2016
FÖRSTA STROFEN. DEL. 3.
26. Det är detta själen vill klargöra, när hon i denna
vers säger: "EFTERSOM DU INTE LÄNGRE ORSAKAR
MIG PLÅGA"; ja, det är som om hon helt kortfattat
ville säga detta: Inte endast därför att du inte
längre är som ett mörker för mig, utan också på
grund av att du är mitt förstånds gudomliga ljus,
kan jag nu betrakta dig.
Och det är inte bara så att du nu inte får min
svaghet att bli ännu större, utan du är i stället
själva styrkan hos min vilja, med vilken jag
kan älska dig och njuta av dig, därför att jag
helt omvandlats i gudomlig kärlek.
Du orsakar inte heller lidande och betryck mer
i min själs substans, utan du är snarare min själs
härlighet, behag och rymd.Det som sades i
Höga Visan kannu okså sägas om mig:
"Vem är det som kommer från öknen, stödd på
sin Vän och överlödande av ljuvligheter,
spridande kärlek överallt?" ( 8:5 ).
Eftersom det är på det viset,
SÅ FULLBORDA NU OM DU VILL DITT VERK.
27. Det betyder, fullborda nu fullkomligt den
andliga förmälningen med mig genom den
saliggörande anblicken av dig.
Det är detta själen ber om.
Ty även om det är sant att själen i detta upphöjda
tillstånd har blivit mycket mer samstämmig
med Gud och fått mycket större tilfredsställelse
ju mer hon förvandlats i kärlek ----- och hon kan
inte förmå sig att be om någonting för egen del
utan bara för den Älskade, ty "kärleken söker
inte sitt, utan bara den älskades bästa" som den
helige Paulus säger ( 1 Kor. 13:5 ) -----
så suckar hon ändå, fast på ett ljuvt
och kärleksfullt sätt, över det som ännu fattas
henne, innan hon fullständigt kan ta i besittning
sit barnaskap hos Gud ( jfr Rom. 8:23 ).
Själen lever ju ännu i hoppet och kan där inte
undgå att känna tomhet.
När detta själens förhärligande fullbordas,
skall också hennes begär bringas till frid.
Hur innerligt förenat detta begär än är med Gud härnere, så kommer det aldrig att vara helt
tillfresställt eller i frid, förrän hans härlighet
blir uppenbar ( Ps. 17:15 ),
och det i synnerhet som det nu fått erfara denna
härlighets ljuvhet och behag, vilket här är fallet.
Denna erfarenhet är sådan, att om Gud inte hade skonat köttet och skyddat det naturliga livet
med sin högra hand ----- som han gjorde med
Moses på berget, för att denne skulle kunna se
hans härlighet utan att dö ( 2 Mos. 33:22 ) ------
så skulle det förtäras och förgås av en enda
av dessa härlighetens flammor.
Det beror på att den lägre delen inte kan ta emot
en så intensiv ochupphöjd härlighetseld.
28. Därav kommer det sig, att detta begär
och dess önskningar här inte åtföljs av lidande,
ty själen är här inte i stånd att lida, utan hon
framför sina önskningar med mild och ljuvlig
längtan, eftersom det nu råder samstämmighet
mellan hennes ande och hennes sinnen.
På grund av detta säger hon i denna vers:
"FULLBORDA NU OM DU VILL", ty själens vilja
och begär har blivit så ett med Gud, att hon tycker
att hennes härlighet består i att hans vilja sker.
Men så stora är dessa glimtar av härlighet
och kärlek, som i dessa beröringar skymtar fram
vid porten till själens hus ------ de stannar där och kan inte komma i n, eftersom det jordiska huset
är för trångt och därför intekan rymma demm helt
---- at det snarare skulle vara ett tecken på ringa
kärlek att inte be om att få stga in i denna
fullkomliga och fulländade kärlek.
Dessutom ser själen, att den Helige Ande i detta
Brudgummens ljuvliga och kraftfulla meddelande
uppväcker och lockar henne till sig med denna
omätliga härlighet, som han framställer inför
hennes ögon på ett underbart sätt och med
innerlig hängivenhet.
Han säger till hennes ande detsamma som han sade till Bruden i Höga Visan, och hon återger
detta på följande sätt:
"Hör, min Brudgum säger till mig: Stå upp, ja,
skynda dig min älskade, min duva, du min sköna,
och kom hitut.
Ty se, vintern är förbi, regntiden är förliden
och har gått sin kos.
Blommorna visar sig på marken, tiden har kommit då vinträden skärs, och tuturduvan låter höra
sin röst i vårt land.
Fikonträdets rukter börjar mogna, vinträden
står redan i blom, de sprider sin doft.
Stå upp, min älskade, min sköna, och kom hitut.
Du min duva i bergsklyftan, i klippväggens gömsle,
låt mig se ditt ansikte, låt mina öron få höra
din röst, ty din röst är så ljuv, och ditt ansikte
är så vackert" ( 2:10-14 ).
Själen förnimmer och förstår allt detta mycket
klart och tydligt, ien sublim känsla av härlighet,
och det är den Helige Ande, som visar henne
detta i dessa milda och ömsinta flammor,
och han längtar efter att att låta henne träda in i
denna härlighet.
Det på grund av denna påverkan som hon här
svarar och säger: "FULLBORDA NU OM DU VILL."
Själen ber i dessa ord Brudgummen om de två saker han lärde oss be om i Evangeliet:
"Tilllkomme ditt rike" och "ske din vilja"
( Matt. 6:10 .
Det är som om hon sade: "FULLBORDA NU" vilket betyder: ge mig ditt rike; och "OM DU VILL",
vilket betyder: eter din vilja.
29. Och för att det skall kunna ske:
RIV SÖNDER DEN VÄV SOM HINDRAR
DETTA LJUVLIGA MÖTE!
Det är denna väv, som hindrar detta stora från
att ske.
Att komma till Gud är nämligen lätt, när väl
hindren är övervunna och de vävar sönderrivna,
vilka förhindrar föreningen mellan själen och Gud.
Vi kan säga, att de vävar, som kan förhindra
denna förening och som måste rivas sönder,
för att den skall komma till stånd och för att själen
fullkomligt skal få äga Gud, är av tre slag:
den timliga väven som omfattar alla skapade
varelser; den naturliga som inbegriper de rent
naturliga verksamheterna och böjelserna;
vidare den tredje, den sinnliga, som endast
omfattar själens förbindelse med kroppen.
Det är om detta sinnliga och animaliska liv som
den helige Paulus säger följande;
"Vi vet att om vårt jordiska hus bryts ned,
så har vi en byggnad från Gud i himmelen"
( 2 Kor. 5:1 ).
Dessa två första vävar måste nödvändigtvis rivas
sönde, för att själen skall kunna nå fram till
föreningen med Gud, där man förnekat och gjort
avkall på allt världens goda, där man späkt alla
naturliga begär och kärleksband och där själens
naturliga verksamheter blivit gudomliggjorda.
Allt detta har skett i själen och dessa vävar har
rivits sönder genom lågans plågsamma besök,
när den ännu orsakade själen smärta.
I den andliga rening, som vi tidigare talat om,
rev ju själen sönder dessa två första vävar helt
och hållet och kom då fram till attförena sig med
Gud på så sätt som hon är här.
Därför återstår nu bara att riva sönder den tredje
väven, det sinnliga livets väv.
Det är denna anledning hon här säger "väv"
och inte "vävar", ty det finns inte mer än denna
väv att riva sönder.
Eftersom den nu är så fin, tunn och förandligad
genom denna förening med Gud, vidrör lågan
inte själen på et bryskt sätt som den gjorde
när det gällde de andra vävarna, utan på ett härligt
och ljuvligt sätt.
Det är därför hon här talar om ett "ljuvligt möte",
ty det blir verkligen så mycket ljuvligare
och härligare för henne ju mer det verkar som om
livets väv skulle rivas sönder.
30. Man måste veta, att för de själar som nått detta
tillstånd gäller, att deras naturliga död tillorsak
och sätt mycket skiljer sig från andras, även om
den i fråga om naturliga omständigheter liknar
dessa andras död.
Det förhåller sig nämligen så, att om andra dör
av sjukdom eller hög ålder, så rycks de förnämndas
själar bar abort genom en kärlekens hänryckning;
de dör i et kärleksmöte, även om de nu dör
antingen av sjukdom eller hög ålder.
Dessa kärleksmöten är sublimare, mäktigare
och dyrbarare än de tidigare, eftersom de kunde
riva sönder väven och så föra bort den juvel,
som själen är.
Därför är dessa själars död mycket blid och ljuvlig,
ja, än ljuvligare än det andliga livet var för dem under hela deras levnad.
De dör ju i de mest sublima hänryckningar och i
härliga kärleksmöten och liknar i detta svanen,
som sjunger vackrast när den skall dö.
Det är därför David säger att "de heligas död är dyrt aktad i Herrens ögon" ( Ps. 116:15 ).
Själens alla rikedomar samlas här ihop till ett
och själens floder av kärlek löper här ut i havet.
Dessa floder är här så breda och uppdämda,
att de nu liknar hav.
Hennes första och sista skatter samlas ihop,
för att de skall åtfölja den rättfärdige, när han
beger sig till sitt rike, och lovsång hörs från jordens
yttersta ändar, vilket som Jesaj säger är
"den rättfärdiges härlighet" ( 24:16 ).
31. Själen, som här är medveten om vilket överflöd
av rikedom hon mottagit, ser vid tiden för dessa
härliga möten, att hon är mycet nära att ge sig
av för att ta sitt rike i besittning helt och hållet.
Hon ser nämligen här hur ren, rik och full av dygder
hon är och därigenom väl beredd för detta.
Gud låter i detta tillstånd själen få se hur skön hon
är och han anförtror henne de gåvor och dygder
han skänkt henne, ty allt blir till kärlek och
lovprisning utan minsta spår av högmod eller fåfänga.
Det finns ju inte längre någon ofullkomlighetens
surdeg kvar som fördärvar degen ( jfr 1 Kor. 5:6 ).
När nu själen ser, att ingenting annat fattas henne
än att denna det naturliga livets tunna väv
rivs sönder och att det är på grund av den hon
känner sig insnärjd, fängslad och hindrad i sin frihet, och eftersom hon "längtar efter att bli fri
och få vara hos Kristus" ( Fil. 1:23 ),
sörjer hon över att ett så svagt och simpelt liv
skall hindra det andra starka och ädla livet.
Hon ber därför att detta svag liv skal rivas sönder
och säger: "RIV SÖNDER DEN VÄV SOM HINDRAR
DETTA LJUVLIGA MÖTE!
32. Själen talar om "väv" av tre orsaker.
Fördet första på grnd av den förbindelse, som finns
mellan anden och köttet; för det andra därför att
den skiljer Gud och själen åt; för det tredje är en väv inte så tät och genomtränglig att inte ett klart ljus kan skina genom den.
I detta t illstånd verkar nämligen denna förbindelse vara som en mycket tunn väv, eftersom den redan
är så förandligad, genomlyst och förfinad,
att Gudomen inte kan undgå att skina igenom den.
När själen så får erfara det tillkommande livets kraft, inser hon också hur svagt detta nuvarande
liv är och väven förefaller därför vara mycket tunn, ja, lika tunn som spindelväv.
Så säger även David att "våra levnadsår skall betraktas som spindelväv" (Ps. 90:9 ).
Detta liv är faktiskt ännu mycket mindre värt för den själ, som upphöjts på detta sätt, ty eftersom
hon blivit delaktig av Guds sätt att erfara,
erfar hon allt så som Gud gör, honom vilken
"tusen år är som en dag som förgick igår"
( Ps. 90:4 ), med Davids ord, eller för att tala
med Jesaja: honom för vilken "folken allsammans
är såsom ett intet" ( 40:17 ).
Det är just vad dessa ting betyder för själen,
de är alltså alla ett intet för henne och hon
är i sina egna ögon själv intet.
Hennes Gud, bara han, är allt för henne.
33. Här måste emellertid denna fråga ställas:
Varför ber själen här om att denna väv skall
"rivas sönder" och inte "klippas av" eller "förstöras,
när det ju kan tyckas, som att allt detta är en
och samma sak?
Vi kan säga att det finns fyra skäl för detta:
för det första används detta uttryck i syfte att
tala med största möjliga skärpa; det är lämpligare
i fråga om ett möte att säga riva sönder än klippa
av eller förstöra.
För det andra därför att kärleken tycker om att
ge prov på kärlekens styrka och den kraftfulla
och våldsamma beröringen förverkligas mer
genom att riva sönder än genom att klippa av
och förstöra.
För det tredje beror det på att kärleken ivrigt önskar, att själva akten skall vara mycket kort och så fullbordas hastigare.
Den har nämligen större kraft och värde ju
hastigare den sker och ju andligare den är,
ty kraften är mäktigare när den är samlad än när den är splittrad.
Kärleken tränger sig in på samma sätt som formen inpräglas i materien, och det sker alltid på ett ögonblick.
Innan detta sker, har inte någon akt kommit til stånd utan bara förberedelser för denna.
Så utförs de andliga akterna i själen liksom på ett enda ögonlick, eftersom de är ingjutna av Gud.
Men de, som sjlen utför av sig själv, bör hellre kallas förberedande önskningar och efterföljande böjelser, vilka dock aldrig når fram till att bli fullkomliga akter av kärlek eller kontemplation
utom ibland då Gud, som jag har sagt, mycket hastigt formar och fullkomnar dem anden.
Därför sade den Vise att "bönens slut är bättre än dess början" ( Pred. 7:9 ).
Vidare säger man ofta, att den korta bönen tränger igenom himlarna ( jfr Syr. 35:21 ).
Därför kan en själ, som redan är förberedd
utföra många fler och intensivare akter, och det
på kortare tid, än den oförberedda själen kan göra på längre tid.
En sådan själ brukar till och med, just tack vare att hon är så väl förberedd, blir kvar i en dylik akt
av kärlek eller kontemplationen under en lång tid.
Men för den själ, som inte har dena förberedelse,
går allt ut på att förbereda anden.
Och även efter en sådan förberedelse brukar ju elden hejda sig utan att tränga in i trästycket,
antingen på grund av dess stora fuktighet eller därför att dett finns så lite hetta, som förbereder
det, eller av båda dessa anledningar.
I den förberedda själen däremot tränger kärlekens
akt in direkt, därför att gnistan vid varje beröring
antänder det torra fnösket.
Det är därför den förälskade själen föredrar det
snabba sönderrivandet framför det långsamma
sättet att klipp aav eller förstöra.
För det fjärde beror på att livets väv förstörs fortare
om det sker just genom att rivas sönder, ty detta kräver inte att förmålet skall vara färdigt eller
fullbordat eller något liknande, vilket alltid
är fallet när det är tal om att klippa av eller förstöra.
Dessa båda sätt fordrar mer omsorg, medan man för
att riva sönder denna livets äv inte väntar,
till dess den tycks ha uppnått mognad elle rnågot
annat dyligt.
34. Det är detta som den förälskade själen längtar
efter, ty hon står inte ut med att vänta på att hennes liv skall förstöras på ett naturligt sätt
eller klippas av vid en viss tidpunkt.
Det är styrkan hos kärleken och den förberedelse
själen iakttar hos sig själv, som får henne att önska
och be om att henes liv skall rivas sönder genom något övernaturligt kärleksmöte eller någon
övernaturlig kärlekens hänryckning.
Själen vet nämligen här mycket väl, att det är
utmärkande för Gud attföra de själar till sig som
han älskar högt, innan deras tid är inne.
Så gör han dem fullkomliga på kort tid, något som de bara långt om länge skulle ha kunnat uppnå om de följt sin egen takt.
Det är om detta den Vise säger;
"Den som var Gud till behag blev älskad av honom,
eftersom han levde mitt ibland syndare, togs
han bort; han rycktes undan, för att ondskan inte skulle förvilla hans förstånd eller böjelsen
dåra hans själ.
Han blev tidigt fullkomnad och hade så genomlevt
många tidsåldrar, ty hans själ behagade Gud,
och därför förde denne skyndsamt bort honom"
( Vish. 4:10-14 ).
Av dessa den Vises ord förstår man hur rätt
och förnuftigt det är av själen at använda sig
av detta uttryck "riva sönder", efter som det här
är den Helige Ande som använder dessa två
uttryck "rycka undan" och"skyndsamt".
Och dessa uttryck betecknar jut något som inte
har det minsta med uppskov att göra.
Att Gud "skyndsamt" förde bort honom
syftar på den hast, med vilken han på kort tid
fullkomnade den rättfärdiges kärlek.
Vidare syftar "rycka undan" på hur Gud tar honom
till sig, innan hans naturliga levnadslopp är till
ända.
Därför är det mycket viktigt för själen att i detta
livet öva kärlekens akter, för att hon skall fullkomnas på kort tid och varken nu eller i det
tillkommnade livet behöva vänta länge,
innna hon får se Gud.
35. Nu kan vi också se varför själen kallas detta
den Helige Andes sätt att ansätta henne i det inre
för ett "möte", hellre än att beskriva det på något annat sätt.
De beror på att när själen, som vi sagt, i Gud känner
en oändlig längtan efter att hennes livskall upphöra och detta inte sker därför att tidpunkten för
hennes fullkomning ännu inte kommit,
så förstår hon, att han ansätter henne på detta gudomliga och härliga sätt i form av möten för att fullkomna och lyfta henne upp över köttet.
På dessa mötenytterst tjänar till att rena själen
och få henne att lämna köttet, är det verkligen möten med vilka han ständigt genomtränger
och gudomliggör själens substans och gör henne gudomlig.
Han tar henne här så helt i besittning, högt ovan allt vara, att honn dras in i Guds vara.
Anledningen till att detta kan ske är att Gud kom
själen till mötes ochgenomborrade henne i
den Helige ande på ett levande sätt.
Och den Helige Andes meddelanden till själen
är mycket ivriga, när de är så brinnande som de är
här i detta möte.
Själen kallar detta möte för "ljuvligt", därför
att hon på ett levande sätt får njuta av Gud.
Det betyder dock inte att många beröringar
och möten, som hon mottar i detta tillstånd inte är ljuvliga även de.
Men ändå intar detta möte en särställning och är
sublimare än de övriga.
Men ändå intar detta möte en särställnng och är sublimare än de övriga.
De är ju Gud som gör detta i själen, som vi sagt,
för att snabbt göra henne fri och förhärliga henne.
På så sätt växer det ut vingar hos själen
och hon kan säga: "Riv sönder denn väv"
och så vidare.
36. För att nu sammanfatta hela strofen så är det
som om själen sade: O den Helige Andes låga,
som så innerligt och ömsint genomborrra min själs
substans och sätter den i brand med din härliga glöd!
Du är nu så älskligt tillmötesgående, att du visar den önskan du har att ge mig dig själv i det eviga
livet!
När jag tidigare med kärlekens ängslan och vånda bad dig, at du skulle lösgöra migfrån min kropp
och ta mig med dig, nådde mina böner inte dina öron.
Mitt sinne och min ande led av min stora svaghet
och orenhet samt av den brist på styrka min
kärlek hade.
Min själ var en enda stor längtan efter dig, därför
att den otåliga kärleken inte lät mig anpassa
mig tillräckligt mycket till detta livets förhållanden,
där du ville att jag skulle fortsätta att leva.
De tidigare hänryckningarna av kärlek räckte
inte till, ty de varen sådan beskaffenhet, att de
kunde utverka det som jag längtade efter.
Men nu har jag blivit så styrkt i kärleken, att mitt
sinne och min ande inte längre som förr bara försvagas av mötet med dig utan tvärtom får all
sin kraft från dig, så att "mitt hjärta och mitt kött
<span style="font-size: x-large; fon
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|