Direktlänk till inlägg 11 april 2016
VI BÖRJAR FÖRKLARINGEN AV DE TIO
TRAPPSTEGEN PÅ DEN GUDOMLIGA
KÄRLEKENS MYSTISKA STEGE ENLIGT
DEN HELIGE BERNHARD OCH DEN HELIGE TOMAS.
DE FEM FÖRSTA FRAMSTÄLLES.
1. Det finns som vi sade tio trappsteg på den
kärlekens stege på vilken själen steg för steg
stiger upp till Gud.
DET FÖRSTA STEGET i kärleken ger själen
en sjukdom som är hälsosam.
På detta berg stod Bruden i Höga Visan när
hon sade:
"Jag besvär eder, I Jerusalems döttrar, om
I finnen min vän, så sägen honom att jag
är sjuk av kärlek!" ( 5:8 ).
Men denna sjukdom är inte till döds,
utan till Guds förhärligande.
Ty i denna sjukdom dör själen bort från synden
och från allt som inte är Gud, och detta sker
genom kärleken till Gud själv, såsom David
betygar när han säger:
"Min ande förgås" ( Ps. 143:7 ) i fråga om allt skapat för din frälsnings skull.
Liksom den sjuke förlorar aptiten och förändrar
färg, så förlorar också själen på detta kärlekens
trappsteg all smak och lust för alla ting här på
jorden.
Som en älskande förändrar den färg och det
utseende hon hade i sitt förgångna liv.
Men själen faller inte i denna vanmakt om hon
inte från ovan får motta ett övermått av kärlek,
såsom det uttryckes i följande vera av David:
"Ett nåderikt regn lät du falla, o Gud;
ditt arvland, som försmäktade, vederkvickte du"
( Ps. 68:10 ).
Denna sjukdom, denna vanmakt ifråga om allt
skapat är utgångspunkten, är det första steget
som leder till Gud.
Vi har redan förklarat det, när vi talade om den
förintelse själen befinner sig i när hon börjar
att stiga uppför denna stege av renande
kontemplation. Ty då finner själen inte stöd
i någonting, har inte smak för och finner inte tröst
eller vila i någonting, vad det än må vara.
Därför lämnar hon dett asteg och stiger
genast upp till nästa.
2. På DET ANDRA STEGET söker själen oavlåtligt
sin Gud.
Och därför sade Bruden i Höga Visan, när hon hade sökt sin Älskade och inte hade funnit honom
på hans läger och när hon försmäktade av kärlek:
"Jag vill stå upp och söka honom som min själ
har kär" ( 3:2 ).
Det är detta som själen oavlåtligen gör,
och David tillråder också detta i följande ord:
"Frågen efter Herren och hans makt, söken hans
ansikte beständigt" ( Ps. 105:4 ),
och stanna inte upp förrän ni finner honom.
Så gjorde Bruden, när hon frågade väktarna
var hennes Älskade fanns och sedan snabbt
gick vidare och lät dem står där ( Höga V. 3:3-4 ).
Så handlade också Maria Magdalena, som inte
ens brydde sig om ängeln vid graven ( Joh. 20:12 ).
På detta andra steg känne rsjälen sig så berusad av kärlek att hon söker sin Älskade
överallt, i allt hon tänker drömmer hon om den
Älskade och i allt vad hon säger och gör talar hon om honom och sysselsätter sig med honom.
Antingen hon äter, sover eller vakar eller utför
något argete, så vilar hennes tankar på den
Älskade, såsom vi sade när vi beskrev
kärlekens häftiga längtan.
Men här på detta andra steg håller själen
redan på att tillfriskna och hämta nya krafter,
och hon förbereder sig till att snabbt stiga upp till
det tredje steget genom någon ny rening
kontemplationen, såsom vi senare skall tala om.
Detta steg ger följande verkningar i själen.
3. DET TREDJE STEGET på kärlekens stege sätter
själen i verksamhet och fyller henne med iver
så att hon inte förtröttas.
Den kunglige profeten talar om detta när han
säger: "Säl är den man som fruktar Herren
och har sin lust i hans bud" ( Ps. 112:1 ).
Men om nu redan fruktan, som är kärlekens
dotter, skapar en sådan lust, vad skall då inte kärleken själv kunna frambringa?
När själen har nått detta steg, anser hon de stora
ting vara ringa som hon utför för den Älskade,
det stora antalet verk tycker hon vara litet
och den långa tid hon anväder i att tjäna Gud
tycker hon är kort, så brinnande är den kärlekseld
som har upptänt henne.
Sålunda tyckte Jakob när han hade tjänat sju år
att sju år till var "allenast några dagar",
så upptänd var han av kärlek ( 1 Mos. 29:30 ).
Men om nu Jakobs kärlek till en skapad varelse
hade en sådan kraft, vad förmår då inte kärleken
till Skaparen, när den väl har bemäktigat sig
själen på detta tredje steg?
Själen så brinnande i sin kärlek till Gud, att hon
är förtvivlad och djupt bekymrad när hon ser
hur litet hon gör för Gud, och det skulle vara
henne en glädje att offra sig tusen gånger
för honom om hon kunde.
Och därför tycker hon sig vara onyttig i allt hon
gör, hela hennes liv tycker hon är misslyckat.
Av detta uppstår i henne en annan underbar
verkan, den inre övertygelsen att hon är den sämsta
av alla skapade varelser, för det första därför
att kärleken lär henne hur mycket hon borde
göra för Gud, och för det andra därför att hon
märker att de många verk hon utför för Gud
är felaktiga och ofullkomliga.
De orsakar henne allesamman bara skam
och plåga, därför att hon inser hur eländigt
hennes handlingssätt är gentemot en så upphöjd
Konung.
På detta tredje steg ligger ingenting henne mera
fjärran än fåfäng ärelystnad, inbilskhet
och fördömande av andra.
Detta är de verkningar som tillsammans
med många liknnade frambringas på det tredje
steget.
Och därför hämta själen mod och kraft att stiga upp till nästa steg.
4. DET FJÄRDE STEGET på denna kärleksstege
är det där själen för den Älskade utstår ett lidande
som aldrig tröttar henne.
Ty, säger den helige Augustinus, de största
och besvärligaste och tyngsta bördor är ett
intet för den som älskar.
Bruden i Höga Visan befann sig på detta trappsteg
när hon längtade efter att vara på det sista
och till Brudgummen:
"Hav mig såsom ensignetring vid ditt hjärta,
såsom en signetring på din arm.
Ty kärleken är stark som döden, dess trängtan
obetvinglig såsom dödsriket" ( 8:6 ).
Anden får här en sådan styrka, att den med
lätthet gör sig till herre över köttet och inte
fäster mera avseende vid det än tädet gör vid ett
av sina blad.
Själen söker här på intet sätt tröst och njutning,
varken i Gud eller i något skapat, och hon varken
önskar eller begär några nådebevis av Gud,
därför att hon klart inser att hon redan har fått
så många.
Alla hennes önskningar samlas i en enda,
nämligen att försöka behaga Gud på något sätt
och tjäna honom, kosta vad det kosta vill,
såsom han förtjänar och såsom hon är skyldig
att göra efter alla de välgärningar hon har mottagit.
Därför säger hon med hjärta och ande:
O min Herre och Gud, hur många finns det inte
som bara söker tröst och njutning i dig och ber
om välsignelser och välgärningar!
Men hur få är inte de som försöker att glädja dig
och själva ge dig någonting somkan kosta dem
ett offer eller några egna intressen!
Felet är inte ditt, o min Gud, ty du står alltid redo
att ge oss nya välgärningar, utann det är vårt,
som inte använder dem i din tjänst för att förmå
dig att fortsätta att ge oss dem.
Denna grad av kärlek är mycket hög.
Själen är så upptänd av kärlek att hon oavlåtligt
drages till Gud, och därför kommer han
också ofta och på et mycket vanligt sätt
till henne för att ge henne glädje.
Guds Majestät besöker henne och ger henne
ljuvliga och stimulerande glädjestunder.
Den oändliga kärlek som Kristus, Ordet,
hyser för själen tillåter honom inte att se henne
lida utan att trösta henne.
Det är detta som han säger oss genom dessa
Jeremias ord:
"Jag kommer ihåg, dig till godo, din ungdoms
kärlek ....... huru du följde mig i öknen" ( 2:2 ).
Ur andlig synpunkt betyder denna öken den
inre frigörelse från allt skapat som den själ
har nått som inte stannar up vid något
och inte vilar sig i något.
Det fjärde steg eldar själen så och upptänder
i henne en sådan längtan efter Gud, att han låter
henne stiga upp till det femte steg, och det
är detta som nu följer.
5. DET FEMTE STEGET på denna kärleksstege
kommer själen att längta efter Gud och söka honom
med en helig otålighet.
Den kärlek som sporrar Bruden att söka den Älskade och förenas med honom är så brinnande
at varje dröjsmål hur litet det än må vara tyckes
henne långt och plåtsamt och outhärdligt.
Alltid tror hon att hon äntligen har funnit
den Älskade, och när hon ser sig besviken i sina
förhoppningar, vilket händer nästan varje
ögonblick, så försmäktar hon av kärlek som
psalmisten uttrycker det och säger:
"Min själ längtar och trängtar i Herrens gårdar"
( Ps. 84:3 ).
På detta stadium måste den älskande själen
antingen få se den hon älskar eller också dö.
Så kände Rakel det när hon längtade efter att få barn och sade till Jakob:
"Skaffa mig barn, eljest dör jag" ( 1 Mos. 30:1 ).
Dessa själar är lika uthungrade som de hundar
som stryker omkring i Guds stad ( Ps. 59:15 ).
Men försmäktande av hunger får själen på detta
steg näring av kärleken.
Och sådan hunger, sådan mättnad,
och därför kan hon stiga upp til det sjätte steget,
vilket frambringar de verkningar vi strax skall beskriva.