Direktlänk till inlägg 2 juli 2022

HESEKIELS BOK. 6:1-14. PROFETIA MOT ISRAELS OFFERPLATSER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

              HESEKIELS BOK 6:1-14.

 

         PROFETIA MOT ISRAELS OFFERPLATSER.

 

Hes. 6:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:

 

Hes. 6:2.'

 

2.  #Människa!

Vänd dig mot Israels berg och profetera mot dem:

 

Du, människobarn: profetera mot Israels avguda

     offeraltare.

 

Hes. 6:3.

 

3.  #Israels berg, hör ordet från Herren Gud!

Så säger Herren Gud till bergen och höjderna,

      till bäckarna och dalarna:

Jag skall rikta svärdet mot er och skövla era

     offerplatser#.

 

Lyssna lydigt på Herren Guds varningsord.

     Bergen höjderna bäckarna dalarna o-helgade

av Israels vanhelgade offeraltare.

      Min vredes rättfärdiga svärdsegg riktas

mot er trolöshet skövla era själviska offerplatser..

 

6:4.

 

4.  #Era offeraltaren skall raseras,

era rökelsealtarens lås i spillror.

      Och jag skall vräka era dräpta framför era

gudabilder#.

 

Era självgjorda offeraltaren skall förstöras.

    Era avgudars rörkelsealtare lämnas i spillror.

Era falska avgudabilder bli idel tomhet för vinden.

 

6:5.

 

5.  #Jag skall kasta israeliternas lik framför deras

avgudabilder, jag skall strö ut era ben kring

    era altaren#.

 

Israeliternas döda lik jämföras med

       avgudabildernas tomhet fåfänga.

Era människolik utströdd aska kring era falska

    offeraltare. 

 

6:6.

 

6.  #Överallt där ni bor skall städerna läggas 

i ruiner och offerplatserna förhärjas.

      Era offeraltaren skall också reseras och läggas 

i ruiner, era gudabilder slås i spillror och förstöras,

      era offeraltaren krossas, ja, era verk skall

utplånas#.

 

Era trygga boplatser vara ödelagda.

     Offerplatserna tillintetgjorda.

Era offeraltaren reserade.

        Era avgudabilder förstörda.

Alla er själviska verk utplånade från jordens yta.  

 

6:7.

 

7.  #Och de dräpta skall falla mitt ibland er.

Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Människor skall se jag är Herre.

 

6:8.

 

8.  #Några av er skall undkomma svärdet och hamna bland främmande folk och skingras i

     främmade länder#.

 

Liten skara skall undkomma svärdets förbannelse.

       Bli fångar i främmande folks händer. 

 

6:9.  #Då skall de tänka på mig bland de folk hos

vilka de är fångna, tänka på hur jag krossat deras

       trolösa hjärtan, som vände sig från mig,

och deras ögon, som lystet sneglade mot 

    gudabilderna#.

Och de kommer avsky sig själva för sina onda

   gärningar och allt det vidriga de gjort#.

 

I fånglägret komma till besinning.

        Jag, Herren förödmjukat deras trolösa

hjärtan.

      Tillbad falska avgudabilder.

 

6:10.

 

10.  #Då skall de inse att jag är Herren.

Det var inte tomma ord när jag hotade dem

     med denna olycka#.

 

Mina varningsord inte idel tomhet fåfänga.

 

6:11.

 

11.  #Så säger Herren Gud:

Knyt händerna och stampa med fötterna, ropa ut

     ditt ve över allt det onda och avskyvärda israeliterna har gjort!

     De skall falla offer för svärd och svält och pest#.

 

Herrens ord talar:

     Ropa frimodigt ut olycka över israeliternas

avskyvärda gudlöshet.

      Svärdet svälten pesten drabba deras liv.

 

6:12.

 

12.  #Den som är långt borta skall dö av pest,

den som är nära skall falla för svärd, den som

      skonats och blivit kvar skall dö av svält.

Så skall jag släcka min vrede på dem#.   

 

Avståndet för pestens smitta inget hinder.

          De närvarande faller för dödliga svärdet.

De som undkommit svärdet pesten drabbas av

      svältens förbannelse.  

 

6:13.

 

13.  #Då skall de inse att jag är Herren, när deras

dräpta ligger slängda bland deras gudabilder

     och kring deras altaren, på höga kullar och alla

bergstoppar, under varje grönskade träd och varje

      lummig terebint, överallt där de burit fram offer

med blidkande lukt åt sina gudabilder#.

 

Olyckorna gör folket förödmjukat.

          Deras gudabilder kringspridda.

Israels offeraltaren platser raserade likt ruiner.

 

6:14.

 

14.  #Jag skall lyfta min hand mot dem,

och överallt där de bor skall jag göra landet till

    obygd och ödemark, från öknen ända till

Ravla.

       Då skall de inse att jag är Herren#. 

 

Jag skall sträcka ut min rättfärdighets högra hand

    mot Israel.

Deras boplatser blir till ödemark.  

 

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards