Alla inlägg den 2 juli 2022

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

   ORD FÖR DAGEN  MARS  2023.

 

Första dagen.

 

Lögnen visar rädsla för sanningen.

     Sanningen ljuger aldrig.

 

Andra dagen.

 

Lögnen talar aldrig sanning.

        Sanningen gör människan fri från lögnens

falskhet.

 

Tredje dagen. 

 

Lögnens börda tung börda att bära.

      Sanningens börda lätt börda att bära.

 

Fjärde dagen.

 

Lögnens tunga träldomsok tungt ok

     förbannelsens ok.

Sanningens lätt ok att bära  välsignelsens ok.

 

Femte dagen.

 

Ödmjuka gärningar vanärar  stolta föraktfulla

     gärningar.

 

Sjätte dagen.

 

Självförsvaret högmodets med-tjänare

    draghjälp goda vänner.

Ordspråket säger:

      Lika barn leka bäst.

 

Sjunde dagen.

 

Högmodet förstör mänskligheten.

      Ondskan: eländig bedragare.

 

Åttonde dagen.

 

Kärleken Livets beskyddare försvarare.

           Växande kärlek utmanar hatets föraktfulla

förnekande av kärlekens omsorg ömhet.

 

Nionde dagen.

 

Hatets högmod förlorat mark sin förmåga 

     ge omsorg ömhet till mänskligheten.

 

Tionde dagen.

 

Självupptagen mentalitet +++ ego-centrisk

      självisk egenkär.

 

Elfte dagen.  

 

Lögnen förnekar sanningen.

      Sanningen o-välkommen visar hatiskhet

förakt mot sanningens värde.

 

Tolfte dagen.

 

Sanningens värde uppskattas uppmuntras 

    där lögnen är o-välkommen.

 

Trettionde dagen.

 

Sanningen landets räddning.

    Lögnen landets undergång.

 

Fjortonde dagen.

 

Ljuset sanningen  inga tids energitjuvar

        Mörkrets lögner  tids energitjuvar.

 

Femtonde dagen.

 

O-tacksamheten envisheten  ondskans vapendragare.

 

Sextonde dagen.

 

Ondskans verk alltid förlorare o-verksam 

    i ödmjukt saktmodigt hjärta.

 

Sjuttonde dagen.

 

Ondskan utkämpar kamp mot godheten.

       Ondskans stolthet erkänner sig aldrig

vara förloraren.

 

Artonde dagen.

 

Ondskans lever i avsaknad av godheten kärleken.

      Godheten lever i godheten kärleken.

 

Nittionde dagen.

 

Falsk propagande lögnaktig.

 

Tjugonde dagen.

 

Ondskan för alltid förloraren övergiven 

    av godhetens goda vilja.

 

Tjugoförsta dagen.

 

Sanningen skapar Harmoni vila inre frid glädje.

 

Tjugoandra dagen.

 

Lögnen skapar o-frid bedrövelse  sorgset hjärta.

 

Tjugotredje dagen. 

 

Lögnens o-ärlighet  sanningens ärligheten

   varandras ovänner  går skilda vägar.

 

Tjugofjärde dagen.

 

Lögnens oärlighet nationell undergång.

       Sanningens ärlighet  landets upprättelse.

 

Tjugofemte dagen.

 

Gudlösheten valt vara dödens vän.

      Gudlösheten lever i avsaknad av goda moralen

etiken.

          Goda moralen etiken landets upprättelse.

 

Tjugosjätte dagen.

 

Gudlösheten lögnens vapen-dragare.

          

Tjugosjunde dagen.

 

Dyrbara dygden ödmjukheten vägen in

     i fullkomliga livet.

Högmodet:  moraliska misärens moder.

 

Tjugoåttonde dagen.

 

Olydnaden följer Högmodets fotspår.

 

Tjugonionde dagen.

 

Bättre lida för sanningen än lögnen.

       Bättre lida för ödmjukheten än stoltheten.

 

Trettionde dagen.

 

Ödmjukheten Herre, där förloraren stoltheten

    går före undergång.

 

Trettioförsta dagen.

 

Mänsklig värdighet  Ondskans fiende o-vän.

          Ondskan håller inte provet i 

moralisk karaktär.

      Moralisk karaktär prövar  människans hjärta.

Trolösheten mot sanning samarbetar med

     Moraliska misären.

Morilska misären landets undergång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

      HESEKIELS BOK. 9:1-11.

 

 MANNEN MED SKRIVDON OCH DE SEX DRÅPARNA.

 

Hes. 9:1.

 

1.  #Jag hörde honom ropa med hög röst:

"Nu skall straffet drabba staden.

       Grip era dödsbringande vapen"!#.

 

Guds dom kommer över staden.

         Använd dödliga vapen mot gudlösheten.

 

Hes. 9:2.

 

2.  #Då kom sex män från den övre porten,

den som vetter mot norr, var och en med stridsyxa 

      i hand.

Bland dem gick en man klädd i linnekläder 

    och skrivdon i bältet.

De gick fram och ställde sig vid kopparaltaret#.

 

Sex krigsdugliga män deltog i invasionen. 

         Sex stridsyxor dödliga vapen.

 

Hes. 9:3.

 

3.  #Israels Guds härlighet hade nu lyft sig från

keruben som den vilat på och flyttat sig till

      templets tröskel. 

Han ropade på mannen som var klädd i linnekläder

      och bar skrivdon i bältet#.

 

Guds härlighet lämnat templet.

        Keruben förflyttat sig till templets tröskel.

 

Hes. 9:4.

 

4.  #Gå genom staden, genom Jerusalem",

sade Herren till honom, och rita ett tecken i pannan

     på dem som suckar och stönar över alla de

vidrigheter som bedriva där#.

 

Gå frimodigt genom Jerusalem.

       Rita synligt tecken på deras pannor vilka

i sin rättfärdighet höjer klagorop över gudlöshetens

       vidrigheter.

 

Hes. 9:5.

 

5.  #Och till de andra hörde jag honom säga:

"Följ honom genom staden och slå ihjäl, utan 

      förskoning, utan barmhärtighet#.

 

Budskapet till de sex männen:

     Följ mannen med skrivdonet genom staden.

Använd tveegade yxan.

         Visa ingen förlåtelse barmhärtighet. 

 

Hes. 9:6. 

 

6.  #Döda gammal och ungbarn och kvinnor, förgör dem, men rör ingen som bär tecknet.

      Börja vid min helgedom.

Då började de med männen, de äldste, som stod

   framför templet#.

 

Döda gamla ungabarn kvinnor.

      De som inte bär tecknet på sina pannor.

Börja vid min helgedom.

       Första dräpta de falska ledarna.

 

Hes. 9:7.

 

7.  #Orena templet och fyll förgårdarna med dräpta, 

sade han till dem, "gå sedan ut ur staden och slå

     ihjäl"#.

 

Orena min helgedom fyll förgårdarna med dräpta.

         Lämna staden fortsätt utanför staden.

 

Hes. 9:8.

 

8.  #De gjorde så, och jag blev ensam kvar.

Föll ner med ansiktet mot marken, och ropade: 

     "Ack, Herre, min Gud, tänker du förgöra allt

som finns kvar av Israel och tömma din vrede över

    Jerusalem?"#.

 

Var befallningen lydig.

       Jag, Hesekiel lämnades ensam kvar.

Förödmjukade mig ropade med hög röst.

         Bad i förtvivlan:

Ska du förgöra hela Israel.

       Låta din vredes glöd drabba Jerusalem.

 

Hes. 9:9.

 

9.  #Han svarade mig:

"Israels och Judas skuld är oerhörd.

      Blod flyter i landet och laglöshet härskar

i staden.

      Herren har övergett landet, Herren ser ingenting, säger de#.

 

Herren besvarade min bön:

       Israels Judas gudlöshet fyllt sina syndamått.

Oskyldigt blod flyter i landet havets strömmar.

        Laglösheten kontrollerar stadens illgärningar.

Herren lämnat landet åt sitt öde.

 

Hes. 9:10.

 

10.  #Därför visar jag ingen förskoning, ingen barmhärtighet.

    Jag skall låta dem plikta för vad de gjort#.

 

Visar dem inget medlidande nåd barmhärtighet.

     Bestraffade efter sina onda gärningar. 

 

Hes. 9:11.

 

11.  #Mannen som var klädd i linnekläder och bar

skrivdon i bältet återvänder nu och meddelade:

     "Jag har gjort som de befallde"#.

 

Mannen iklädd linnekläder:

       Jag har varit lydig din befallning. 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

   HESEKIELS BOK. 8:5-18.

 

             AVGUDADYRKAN VID TEMPLET. 

 

Hes. 8:5.

 

5.  #Människa!

sade han till mig, "vänd blicken mot norr".

    Jag vände blicken mot norr och såg då norr om

porten ett altare, och själva vredesbilden stod

     vid ingången#.

 

Du, människobarn:

       Vänd dina blickar mot norr.

Var orden lydig.

       Såg norr om porten ett altare.

Vredesbilden stod vid port-ingången.

 

Hes. 8:6.

 

6.  #Människa!

sade han till mig, ser du vad de gör?

      De vidrigheter israeliterna bedriver här är 

så oerhörda at jag måste lämna min helgedom.

      Men du skall få se ännu värre vidrigheter#.

 

Återigen talade Herrens ord till mig.

     Ser du deras gudlösa gärningar.

Israeliternas vidrigheter orenar min heliga

     helgedom.

 

Hes. 8:7.

 

7.  #Han förde mig till öppningen mot förgården,

och där såg jag ett hål i väggen#.

 

Förde mig vidare mot förgårdens öppning.

        Såg hålet i väggen.

 

Hes. 8:8.

 

8.  #Människa!

sade han till mig, "bryt dig igenom väggen".

     Jag bröt mig igenom väggen, och där såg jag

en dörröppning#.

 

Du, jag vill tala till dig.

      Gå frimodigt genom väggen.

 

Hes. 8:9.

 

9.  #Gå in och se vilka ohyggliga vidrigheter de

bedriver här", sade han#.

 

Gå genom dörröppningen.

      Avskyvärdiga vidrigheter bedrivs där.

 

Hes. 8:10.

 

10.  #Jag gick in, och där såg jag alla slags avskyvärda ting, bilder av kräldjur och kreatur,

     och israeliternas alla avgudabilder ristade på

väggarna runt omkring#.

 

Vid templet fanns olika avskyvärda ondskefulla

    föremål.

Avgudabilder av kräldjur kreatur.

    Israeliterna tillbedjande avguderi inristade

i templets väggar.

 

Hes. 8:11.

 

11.  #Framför dem stod sjuttio av Israels äldste,

däribland Jaasanja, Shafans son.

      Var och en höll ett rökelsekar i handen,

och upp steg ett doftande moln av rökelse#.

 

Israels äldste fanns bland avguderiet.

       Höll rökelseekar i sina händer.

Rökelsedoften steg upp ur rökelsen.

 

Hes. 8:12.

 

12.  #"Människa", sade han till mig, ser du vad

Israels äldste har för sig i mörkret, var och en i sin

    avgudakammare?

Herren ser oss inte, Herren har övergett landet,

    säger de#.

 

Du människa Hesekiel ser vad Israels äldste gör.

      Avguda-kammare där mörkrets gärningar finns.

Deras lögn-tankar förringar Guds allmakts seende. 

 

Hes. 8:13.

 

13.  #Sedan sade han:

"Du skall få se dem bedriva ännu värre

      vidrigheter"#.   

 

Du ska få se värre vidrigheter än dessa gärningar.

 

Hes. 8:14.

 

14.  #Han förde mig till öppningen i den port 

som vetter mot norr och leder till Herrens hus.

      Där satt några kvinnor och begrät Tammuz#.

 

Förde mig fram till portens öppnar.

        Vid porten satt några kvinnor sörjde Tammaz.

 

Hes. 8:15.

 

15.  #Ser du, människa? sade han.

"Men du skall få se vidrigheter ännu värre

      än dessa"#. 

 

Fortsatte sitt till det finns värre vidrigheter än vad

      du nu ser.

 

Hes. 8:16.

 

16.  #Han förde mig till den inre förgården till 

Herrens hus.

       Där, vid ingången till Herrens tempel, 

mellan förhallen och altaret, stod ungefär tjugofem

    män.

De vände ryggen åt Herrens tempel och med       

     ansiktet mot öster föll de ner och tillbad solen

i öster#.

 

Förde mig vidare till Herrens hus inre förgård.

        Vid Herrens  templets ingång.

Mellan templets förhall altaret.

      Tjugofem män var där.

Männen vände ryggen mot Herrens tempel.

    Valde istället tillbe solen: det skapade.   

 

Hes. 8:17.

 

17.  #"Ser du människa?", sade han.

"Inte nog med vidrigheter folket i Juda bedriver 

      här, de begår också våldsdåd överallt i landet

och har gång på gång väckt min vrede.

      Och nu sticker de vinrankan i näsan på mig!#.

 

Judas folks onda gudlöshet bedriver vidrigheter

         över hela Juda land.

Våldsgärningar i landet vilket föder min vredesglöd

       mot min rättfärdighet. 

 

Hes. 8:18.

 

18.  #Jag skall gå till verket med vrede, utan förskoning, utan barmhärtighet.

    Hur högt de än ropar till mig skall jag inte lyssna#. 

 

Min vredesglöd verkställs.

       O-barmhärtig skoningslös vrede. 

Besvara inte deras klagorop.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

    HESEKIEL FÖRS TILL JERUSALEM I EN SYN.

 

                        HESEKIEL 8:1-4.

 

Hes. 8:1.

 

1.  #Under det sjätte året, på femte dagen i sjätte

månaden, när jag satt i mitt hem med de äldste

     i Juda hos mig, greps jag där av Herrens 

Guds hand#.

 

Hesekiel var i stt egna hem tillsammans med

       de äldste i Juda land.

Andeskraft för Profeten Jerusalem i en syn.

 

Hes. 8:2.

 

2.  #Jag såg något som tycktes ha mansgestalt.

Från vad som föreföll vara hans höfter och neråt

     var eld, och från hans höfter och uppåt kom

liksom ett klart sken, glimmande som vitt guld#.

 

Synen visade sig mansgestalt.

       Hans höften neråt benen liknande elden.

Hans fötter uppåt utstrålade klart sken.

       Glimmande härlighetssken likt vitt guld.

 

Hes. 8:3.

 

3.  #Han sträcker ut något som såg ut som en hand

och grep mig i håret.

     En andekraft lyfte mig upp mellan himmel 

och jord, och en syn från Gud fördes jag till

    Jerusalem, fram till öppningen i den inre porten,

den som vetter mot norr.

    Det är där den bild står som väcker Herrens

svartsjuka vrede#.

 

Mans-gestaltens hand sträckte sig mot mig

      grep tag i mitt hår.

Andekraften lyfte mig upp mellan himmel och jord.

          Guds syn till mig förde mig till staden Jerusalem.

         Till stadens öppning den inre porten.

Bilden vid Jerusalems inre port uppväcker

      Herrens svartsjuka vredseglöd.

 

8:4.

 

4.  #Och där var Israels Guds härlighet, likadan 

sm jag hade sett den i dalen#. 

 

Israels Guds härlighet visade sig.

       Visade sig för mig i dalen.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

   HESEKIEL BOK. 7:1-27.

 

        STRAFF OCH DOM FÖRUTSÄGS.

 

Hes. 7:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Herrens ord om straffdomar över Israeliterna.

 

Hes. 7:2.

 

2.  #Människa!

Så säger Herren Gud till Israels land:

     Slutet har kommit, slutet har kommit för

jordens fyra hörn#.

 

Du, människan jag vill tala till dig!

     Odeläggelse över Israels land:

Orsak till deras motsträvighet.

     

Hes. 7:3.

 

3.  #Slutet är över för dig nu, jag släpper loss

min vrede mot dig.

      Jag skall döma dig för dina gärningar,

låta dig plikta för det vidriga du gjort#.

 

Nu släpper jag lös min vredesglöd över mitt

    utvalda folk.

Min rättvisa dom dömer dina gudlösa gärningar.

      Min rättfärdighet fördömer all o-rättfärdighet.

 

Hes. 7:4.

 

4.  #Jag skall inte visa dig förskoning,

inte barmhärtighet.

       Jag skall låta dig plikta för dina gärningar,

för allt det gjort.

     Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Där gudlösheten härskar ges ingen förlåtelse

    barmhärtighet.

Du, Israels land får göra räkenskap för dina

     gudlösa själviska gärningar.

 

Hes. 7:5.

 

5.  #Så säger Herren Gud:

  Olycka skall följa på olycka#.

 

Herrens ord säger:

     Ondskans olycka följer era onda gärningar.

 

Hes. 7:6.

 

6.  #Slutet har kommit, slutet har kommit.

  Slutet är över för dig#.

 

Mitt domslut faller över ert land.

 

Hes. 7:7.

 

7.  #Undergången nalkas dig som bor i landet.

Tiden är inne, dagen är nära ----- förvirring,

      inga glädjerop på bergen#.

 

Ödeläggelse av allt liv gör ert land till ödemark.

        Tiden inne för domen.

Ondskan gudlösa förvirring råder.

      Ondskan förgör alla glädjerop. 

 

Hes. 7:8.

 

8.  #Snart skall jag tömma min vrede över dig,

släcka min harm på dig.

     Jag skall döma dig för dina gärningar,

låta dig plikta för vidriga du gjort#.

 

Min vredes glöd töms över era o-botfärdiga Liv.

     För Era gudlösa gärningars skull döms ni.

 

Hes. 7:9.

 

9.  #Jag skall inte visa förskoning, 

inte barmhärtighet.

    Jag skall dig låta plikta för dina gärningar,

för allt det du gjort.

      Då skall ni inse att det är jag, Herren,

som har slagit er#.

 

Ni, möts av o-förlåtelsens förbannelse.

           O-barmhärtigheten råder bland er.

Vedergällningens lön ger er förbannelse.

        

7:10.

 

10.  #Dagen randas, undergången är nära,

den är redan på väg.

      Laglösheten frodras, övermodet skjuter skott#.

 

Domens dag kommer.

     Laglösheten växer dag efter dag.

Övermodet laglösheten goda vänner.

 

7:11.

 

11.  #Våldet växer till laglös ondska.

Inget skall bli kvar av deras larm, inget av deras

     prål, inget skall bli kvar av deras överdåd#.

 

Våldsdåd på våldsdåd växer.

        Själviskhet våldsdåd vägen in i död.

Laglös ondska vän med illdåd.

      Laglösa illgärningar hatar livets värde.

 

7:12.

 

12.  #Tiden är inne, dagen närmar sig.

Köparen skall inte glädjas, säljaren inte sörja.

     Vreden skall kväsa den larmande hopen#.

 

Tiden inne för domsdagen.

    Rättfärdigheten dömer gudlösheten.

 

7:13.

 

13.  #Det säljaren sålt skall han aldrig återse,

inte i hela sitt liv.

     Vreden skall kväsa den larmande hopen.

För sina synders skull skall alla mista livet#.

 

Era synders skull drabbas motsträvigheten

     av Guds vredesglöd. 

 

7:14.

 

14.  #Hornsignalen har ljudit, allting är redo,

men ingen drar ut i strid.

     Min vrede skall kväsa den larmande hopen#.

 

Modlösheten drabbar folket.

 

7:15.

 

15.  #Där ute härjar svärdet, därinne pest och svält.

De som är ute på fälten skall falla för svärdet,

       de som är inne i staden skall förtäras av

pest och svält#.

 

Vassa svärdets dödliga svärd drabbar folkets

      gudlöshet.

Pesten svälten råder i staden.

 

7:16.

 

16.  #Några av dem skall komma undan och fly till

bergen likt dalens duvor, men de skall dö, var 

     och en för sina synders skull#.

 

7:17.

 

17.  #Alla händer förlamas, det rinner längs alla ben#.

 

Strids-dugliga händer förlamas av modlöshet.

 

7:18.

 

18.  #De sveper sig i säckväv, fasa höljer dem,

alla med ansiktet blekt av skam, alla med

      rakat huvud#.

 

Herrens vredesdag fasansfull.

          Människors ansikten skräckslagna. 

 

7:19.

 

19.  #Sitt silver kastar de på gatan, deras guld

blir avskräde.

      Deras silver och guld kan inte rädda dem på

Herrens vredes dag.

       Det kan inte stilla deras hunger, inte fylla

deras magar.

      Guld och silver bringad dem på fall#.

 

Silvrets värde värdelöst.

         Silvets guldets värde dålig försvare på

Guds vredes dag.

 

7:20.

 

20.  #Dess härliga prakt togs i högmodets tjänst,

de gjorde av det sina avskyvärda beläten,

       sina vidriga avgudar.

Därför gör jag det till avskräde#.

 

Högmodets tjänare präktfyllda kläder.

     Tillbad idel tomhetens avskyvärda beläten.

Min sanning säger Herren avslöjar vidriga

    avgudars lögner.

 

7:21.

 

21.  #Jag skall ge det som rov åt främlingar,

som byte åt jordens gudlösa, och de kommer

      att vanhelga det#.

 

Mitt vanhelgade Jerusalem rov åt främlingar.

        Krigsbyte åt jordens gudlöshet.

Gudlösheten vanhelgar det heliga.

 

7:22.

 

22.  #Jag skall vända bort ansiktet, och de kommer 

att vanhelga min klenod.

     Våldsmän skall tränga in, vanhelga den#.

 

Vände bort min rättfärdighet från vanhelgelsen.

        Våldsmän ondskans tjänare. 

 

7:23.

 

23.  #Slakta och meja ner, ty blodsdomar fälls

i landet, och staden är fylld av våld#.

 

Förgör vanhelgar landet staden blodsdomar

      illdåd härskar i staden landet.

 

7:24.

 

24.  #Jag skall föra dit de grymmaste folken,

och de skall ta deras hem.

       Jag skall krossa de starkas övermod,

deras helgedomar skall skändas#.

 

Tillåta grymt folk röva bort deras välfyllda hem.

        Förödmjuka själviska högmodet.

Det helga vanhelgas.

 

7:25.

 

25.  #När skräcken kommer skall de söka räddning, 

men ingen räddning finns#.

 

Skräckslagna hjärtan söker friden räddningen.

         Finns ingen räddare försvarare.

 

7:26.

 

26.  #Olycka skall följa på olycka, olycksbud

på olycksbud.

     De skall tigga profeten om syner, prästen har

ingen vägledning att ge och de äldste inga råd#.

 

Olyckvåg efter olycksvåg följer efter varandra.

        Prästen rådvillig.

Profeten saknar profetisk klarsynthet.

        Landets äldste rådlösa.

Gudlösheten: dårskapens moder. 

 

7:27.

 

27.  #Konungen skall bära sorgdräkt, fursten skall

klä sig i fasa, folkets händer skall skävla.

      Så som de handlat skall jag handla med dem,

så som de dömt skall jag döma dem.

      Då skall de inse att jag är Herren#. 

 

Landet konung bär sorgedräkt.

        Fursten klädd i förvirring oro.

Folkets händer skräckslagna. 

     Deras motsträviga gudlöshet drabbar

dem själva. 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

                     ANDREAS VISING

 

                        1620-1668

 

           KRISTINA HÅKANSDOTTER HUMBLE

 

                         1640-1681

 

DAVID VISING            HAQUINUS VISING

 

 1662-1725                     1664-1713

 

MAGNUS DAVIDSSON VISING   ISRAEL VISING 

 

 1703-1782                      1694-1743

 

SVEN MAGNUSSON VISING  AXEL GYLLENKROK

 

1732-1816                          1739-1778

 

SVEN  SVENSSON   HEDVIG SOFIA LEIJONHUFVUD 

 

1775-1845                         1788-1859

 

ANDERS RYDBERG  KARL AXEL GYLLENKROK

 

1802-1865                         1807-1886

 

JOHANNES AHLSTRAND Axel Klöfverskiöld

 

1823-1892                          1837-1899

 

JOHAN AUGUST AHLSTRAND  Karl AxelGyllenkrok

 

1850-1925                                     1849-1919

 

LINNEA AHLSTRAND  RUTH EMMA THELANDER

 

1905-1996                       1885

 

SVEA KARLSSON    FREDRIK GYLLENKROOK          

 

1929-2019                          1910

 

JANOWE AHLSTRAND

 

1953                       

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

              HESEKIELS BOK 6:1-14.

 

         PROFETIA MOT ISRAELS OFFERPLATSER.

 

Hes. 6:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:

 

Hes. 6:2.'

 

2.  #Människa!

Vänd dig mot Israels berg och profetera mot dem:

 

Du, människobarn: profetera mot Israels avguda

     offeraltare.

 

Hes. 6:3.

 

3.  #Israels berg, hör ordet från Herren Gud!

Så säger Herren Gud till bergen och höjderna,

      till bäckarna och dalarna:

Jag skall rikta svärdet mot er och skövla era

     offerplatser#.

 

Lyssna lydigt på Herren Guds varningsord.

     Bergen höjderna bäckarna dalarna o-helgade

av Israels vanhelgade offeraltare.

      Min vredes rättfärdiga svärdsegg riktas

mot er trolöshet skövla era själviska offerplatser..

 

6:4.

 

4.  #Era offeraltaren skall raseras,

era rökelsealtarens lås i spillror.

      Och jag skall vräka era dräpta framför era

gudabilder#.

 

Era självgjorda offeraltaren skall förstöras.

    Era avgudars rörkelsealtare lämnas i spillror.

Era falska avgudabilder bli idel tomhet för vinden.

 

6:5.

 

5.  #Jag skall kasta israeliternas lik framför deras

avgudabilder, jag skall strö ut era ben kring

    era altaren#.

 

Israeliternas döda lik jämföras med

       avgudabildernas tomhet fåfänga.

Era människolik utströdd aska kring era falska

    offeraltare. 

 

6:6.

 

6.  #Överallt där ni bor skall städerna läggas 

i ruiner och offerplatserna förhärjas.

      Era offeraltaren skall också reseras och läggas 

i ruiner, era gudabilder slås i spillror och förstöras,

      era offeraltaren krossas, ja, era verk skall

utplånas#.

 

Era trygga boplatser vara ödelagda.

     Offerplatserna tillintetgjorda.

Era offeraltaren reserade.

        Era avgudabilder förstörda.

Alla er själviska verk utplånade från jordens yta.  

 

6:7.

 

7.  #Och de dräpta skall falla mitt ibland er.

Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Människor skall se jag är Herre.

 

6:8.

 

8.  #Några av er skall undkomma svärdet och hamna bland främmande folk och skingras i

     främmade länder#.

 

Liten skara skall undkomma svärdets förbannelse.

       Bli fångar i främmande folks händer. 

 

6:9.  #Då skall de tänka på mig bland de folk hos

vilka de är fångna, tänka på hur jag krossat deras

       trolösa hjärtan, som vände sig från mig,

och deras ögon, som lystet sneglade mot 

    gudabilderna#.

Och de kommer avsky sig själva för sina onda

   gärningar och allt det vidriga de gjort#.

 

I fånglägret komma till besinning.

        Jag, Herren förödmjukat deras trolösa

hjärtan.

      Tillbad falska avgudabilder.

 

6:10.

 

10.  #Då skall de inse att jag är Herren.

Det var inte tomma ord när jag hotade dem

     med denna olycka#.

 

Mina varningsord inte idel tomhet fåfänga.

 

6:11.

 

11.  #Så säger Herren Gud:

Knyt händerna och stampa med fötterna, ropa ut

     ditt ve över allt det onda och avskyvärda israeliterna har gjort!

     De skall falla offer för svärd och svält och pest#.

 

Herrens ord talar:

     Ropa frimodigt ut olycka över israeliternas

avskyvärda gudlöshet.

      Svärdet svälten pesten drabba deras liv.

 

6:12.

 

12.  #Den som är långt borta skall dö av pest,

den som är nära skall falla för svärd, den som

      skonats och blivit kvar skall dö av svält.

Så skall jag släcka min vrede på dem#.   

 

Avståndet för pestens smitta inget hinder.

          De närvarande faller för dödliga svärdet.

De som undkommit svärdet pesten drabbas av

      svältens förbannelse.  

 

6:13.

 

13.  #Då skall de inse att jag är Herren, när deras

dräpta ligger slängda bland deras gudabilder

     och kring deras altaren, på höga kullar och alla

bergstoppar, under varje grönskade träd och varje

      lummig terebint, överallt där de burit fram offer

med blidkande lukt åt sina gudabilder#.

 

Olyckorna gör folket förödmjukat.

          Deras gudabilder kringspridda.

Israels offeraltaren platser raserade likt ruiner.

 

6:14.

 

14.  #Jag skall lyfta min hand mot dem,

och överallt där de bor skall jag göra landet till

    obygd och ödemark, från öknen ända till

Ravla.

       Då skall de inse att jag är Herren#. 

 

Jag skall sträcka ut min rättfärdighets högra hand

    mot Israel.

Deras boplatser blir till ödemark.  

 

        

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 juli 2022 17:52

  HESEKIELS BOK  5:1-17.

 

             PROFETENS RAKNING: EN BILD

 

        AV FOLKETS FÖRINTELSE.

 

Hes. 5:1.

 

1.  #Människa!

Tag ett vasst svärd och drag det som en rakkniv över huvud och skägg.

    Tag sedan en våg och och dela upp av avrakade

håret#.

 

Profetens rakning bild på israelitiska folkets

    förintelse.

 

Hes. 5:2.

 

2.  #En tredjedel skall du bränna upp inne i staden

när belägringstiden är över.

      En tredjedel skall du hugga med svärd utanför 

murarna.

      En tredjedel skall du sprida för vinden.

Jag skall förföljda dem med draget svärd#.

 

Tredjedel av det avrakade håret:

       Symbol för uppbrända håret: görs efter

Jerusalems belägringtids slut.

        Andra tredjedelen: bild hugga ner stadens 

stadens invånare med svärdet.

 

Tredje delen: Jag skall förfölja dem med

      rättfärdighetens svärd. 

 

Hes. 5:3.

 

3.  #Men spara några strån och knyt in dem

i mantelfliken#.

 

Spara några få hårstrån knyta fast dem 

     i mantelfliken.

 

Hes. 5:4.

 

4.  #Ytterligare några skall du ta undan och kasta

i elden och bränna upp.

      Därifrån skall elden sprida sig till hela

Israels folk#.

 

Ytterliga några få hårstrån kasta i rättvisans eld.

 

Hes. 5:5.

 

5.  #Så säger Herren Gud:

Detta är Jerusalem, som jag har satt mitt bland

     folken, omgivet av främmande länder#.

 

Staden Jerusalem, säger Herren Gud.

      Placerat dem mitt ibland främmande länder.

 

Hes. 5:6.

 

6.  #Hon motsatte sig mina stadgar och bud

och syndade värre än folken och länderna

     omkring henne.

Mina stadgar förkastade hon, och mina bud följde

     hon inte#.

 

Stadens invånare var olida mot mina stadgar.

      Budorden förkastades.

Levde syndigt liv värre än ländernas folk

     runt dem.

Deras motsträvighet förkastade mina rättfärdiga

      stadgar.

Var inte mina efterföljare i budorden.

      

Hes. 5:7.

 

7.  #Därför säger Herren Gud:

  Ni har varit motsträvigare än de främmande

       folken runt omkring er, eftersom ni inte följt

mina bud och inte håller er till mina lagar eller

     ens till de omgivande folkens lagar#.

 

Herrens ord säger:

     Beskrivning i jämförelse mot sina grannfolk.

Motsträvigare: själviska.

      Själviskheten denna falska avgud.

Upprororiska mot mina heliga budord och lagar.

      Lag-överträdare mot folkens givna lagar.

 

Hes. 5:8.

 

8.  #Därför säger Herren Gud:

Nu skall vända mig mot dig, Jerusalem.

     I dig skall jag fälla min dom i de främmande

folkens åsyn#.

 

Herrens ord, säger Herren er Gud till er:

   Du, Jerusalem skall inte på ert bönerop.

Min dom skall verkställas över ert gudlösa liv:

    inför era grannfolks ögon. 

 

Hes. 5:9.

 

9.  #På grund av alla dina avskyvärda bruk skall

jag göra med dig vad jag aldrig tidigare har gjort

    och aldrig senare kommer att göra#.

 

Era onda gärningar avskyvärda inför min helighet.

 

Hes. 5:10.

 

10.  #Ja, i dig skall föräldrar äta sina barn

och barn äta sina föräldrar.

       Jag skall verkställa min dom över dig,

och det som är kvar av dig skall jag sprida för alla

     vindar#.

 

Verkställa mina domsord över er.

 

Hes. 5:11.

 

11.  #Du har orenat min helgedom med alla dina

vidriga beläten och alla dina avskyvärda  bruk,

     och därför skall jag, så sant jag lever, säger

Herren Gud, gå fram som en rakkniv,

    utan förskoning, utan barmhärtighet#.

 

Vanhelgat min hela helgedom.

    Tillbett era vidriga falska avgudabilder.

Vedergälla er gudlöshet.

        Låta mina förlåtelse barmhärtighet 

fly bort från er.

 

Hes. 5:12.

 

12.  #En tredjedel av ditt folk skall dö av pest

och gå under av svält inne i dig.

     En tredjedel skall falla för svärd utanför murarna.

     En tredjedel skall jag sprida för alla vindar.

Jag skall förfölja dem med draget svärd#.

 

Tredjdelen av Jerusalem invånare bestraffas

     med pesten dödlighet: svälten drabba stadens

inre invånare.

      Andra tredjedelen utanför stadens murar

bli offer för dödligt svärd.

     Sista tredjedelen: spridas som tomhetens agnar.

Förfölja dem utan kärlek med skarpt draget svärd.    

 

 

Hes. 5:13.

 

13.  #Mitt reseri skall få fritt lopp tills jag släckt 

min vrede på folket och tagit hämnd.

       När jag har gett mitt raseri fritt lopp, då skall

de inse att jag, Herren, har talat i svartsjuk vrede#.

 

Min vredes raseri förgöra folket till min vrede

      släcks.

Visar min svartsjuka vrede.

 

Hes. 5:14.

 

14.  #Jag skall lägga dig i ruiner och jag göra dig

till åtlöje bland folken runt omkring.

      Alla som går förbi skall se det#.

 

Jerusalem blir lagd i ruiner.

        Blir till skräckbild inför grannfolkets ögon.

 

Hes. 5:15.

 

15.  #Du skall bli till skam och åtlöje, till skräck

och varnagel för folken runt omkring, när jag

    i ursinnig vrede verkställer min dom och straffar

dig.

     Jag, Herren, har talat#.

 

Du, Jerusalem förebild för rädsla till undervisning

      vad som drabbar olydigt folk.

Min ursinniga heliga vredes dödsdom bestraffar

     din gudlöshet. 

 

Hes. 5:16.

 

16.  #Jag skall sända svältens grymma pilar

mot er, och de skall förgöra er.

      Jag skall göra svälten värre och värre,

jag skall låta brödet tryta#.

 

Ni plågas av svältens grymma sårbara pilar.

         Vilka förgör er.

Svältens verkan blir värre och värre. 

 

Hes. 5:17.

 

17.  #Jag skall släppa lös svält och grymma vilddjur mot dig, så att du berövas dina barn.

      Pest och död skall dra fram över dig när jag riktar svärdet mot dig. 

     Jag, Herren, har talat#.

 

Min vredeglöd släpper loss svälten.

     Grymma hungriga vilddjur.

Dina barn liv drabbas.

         Dödliga svärde pesten drabbar er.

Herrens rättfärdiga ord talas.

       Min vredesglöd frigör svälten.

              

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards