Direktlänk till inlägg 14 oktober 2018

ANDRA KORINTERBREVET. 6:11-18 & 7:1. ETT NYTT FÖRHÅLLANDE MELLAN PAULUS OCH KORINTHIERNA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 oktober 2018 07:56

ANDRA KORINTERBREVET. 6:11-18.  &  7:1.

 

ETT NYTT FÖRHÅLLANDE MELLAN PAULUS

   

OCH KORINTIERNA.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:11.

 

11.  #Jag talar fritt till er, bröder i Korinth.

Mitt hjärta står öppet för er#.

 

Aposteln Paulus talar frimodigt till bröderna


       i Korinth.

Mitt frimodiga kärleksfullla hjärta öppet för er.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:12.

 

12.  #Ni har det inte trångt hos mig, det är i ert eget

bröst som det är trångt#.

 

När ni träffar mig mitt hjärta öppet för er.

         Låt era hjärtan inte vara stängda för evangeliets öppna kärleks-budskap.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:13.

 

13.  #Ge mig lika för lika ------ till er som är mina

barn säger jag så ------ och öppna era hjärtan,

      ni också#.

 

Ni är min älskade barn i Kristus.

        När mitt hjärta är öppet för er: låt era hjärtan vara öppna mot mig.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:14.

 

14.  #Gå inte i par med de otroende.

Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa,'

       och vad har ljuset gemensamt med mörkret?#.

 

Lev inte i par med icke troende.

      Vad har ostraffligheten & renheten med 

o-moralisk laglöshet att göra.

      Ljuset har ingen gemenskap mörkret.

Antingen vara ljuset eller mörkrets tjänare.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:15.

 

15.  #Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad

förenar den troende med den otroende?#.

 

Har Kristus gemenskap med Beliar.

        Vad finns förenad gemenskap med 

de icke troende.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:16.

 

16.  #Hur kan Guds tempel förlikas med avgudar?

Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt:

       JAG SKALL BO OCH VANDRA MITT IBLAND

DEM OCH VARA DERAS GUD, OCH DE SKALL

       VARA MITT FOLK#.

 

Kan Guds rena tempel försona sig med avgudar.

   Första budet säger:  vi ska inte tjäna andra gudar

före vår Skapare. 

      Vi är levande Guds tempel Gud själv sagt:

Jag skall ha mitt boende bland mitt folk vandra

      tillsammans med dem.

Skall vara deras Skapade Gud.

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:17.

 

17.  #Därför säger Herren:  DRA BORT FRÅN DEM

OCH SKILJ ER FRÅN DEM.

        RÖR INTE VID DET SOM ÄR ORENT.

DÅ SKALL JAG TA EMOT ER#.

 

Herren säger: skilj från de o-troende själar som

      tjänar andra gudar. 

Låt inte ert själsliv beröras av deras orenhet.

       Er o-lydnad mot dem: vilket gör er dybarare

inför mina Faders ögon.    

 

¤Andra Korinterbrevet. 6:18.

 

18.  #OCH JAG SKALL VARA ER FADER, OCH NI

SKALL VARA MINA SÖNER och döttrar,  SÄGER

        HERREN, ALLHÄRSKAREN.

 

Jag beslutat vara er fader: ni ska vara mina söner

     och döttrar:  säger er trogne herre allhärskaren.

 

¤Andra Korinterbrevet. 7:1.

 

1.  #Mina kära barn, detta är de löften vi har.

Låt oss därför rena oss från allt som befläckar

      kropp och ande och i gudsfruktan nå

fram till helighet#. 

 

Älskade barn, de givna löften vi har vara hans folk.

     Livet i hans givna löften: villiga göra oss

rena från allt som befläckar kroppen.

      Livet i renheten leva fläckfritt liv till ande själ

och kropp.

       Gudsfruktans liv  livet in i heligheten.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards