Direktlänk till inlägg 9 september 2018

ANDRA KORINTERBREVET. 4:1-15. HÄRLIGHETEN BLIR SYNLIG ÄVEN I PAULUS LIDANDEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 september 2018 09:27

ANDRA KORINTERBREVET. 4:1-15.

 

HÄRLIGHETEN BLIR SYNLIG ÄVEN

 

I PAULUS LIDANDEN.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:1.

 

1.  #När jag genom Guds barmhärtighet har denna 

tjänst, ger alltså inte upp#.

 

Guds barmhärtighet min andliga styrka och frimodighet.

       Min apostla-tjänst vilar i Guds barmhärtighet.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:2.

 

2.  #Jag avhåller mig från allt skamligt smussel,

jag använder inga knep och förfalskar inte

      Guds ord utan lägger öppet fram sanningen 

och överlåter i Guds åsyn åt varje människa

       att själv bedöma mig#.

 

Lever i återhållsamhet från all avskyvärd o-ärlighet.

      Förfalskar inte Guds ord känner mitt hjärtats

respekt för ordet.

        Lägger det sanna ordets betydelse öppet inför

era ögon.

      Överlåter i Guds åsyn åt människors samvete

göra egen bedömning i det förkunnade ordet. 

 

 ¤Andra Korinterbrevet. 4:3.

 

3.  #Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade#.

 

Mitt evangelium vilket blivit förkunnat:

     är fördolt för dem som går förlorade. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:4.

 

4.  #Ty denna världens gud har förblindat förståndet 

hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset

        från evangeliet om härligheten hos Kristus,

Guds avbild#.

 

Denna världens gud:  förblindat de o-troendes

    förstånd.

Ljuset från evangeliet ses inte av de icke troende. 

      Evangeliets ljusstrålar om härligheten 

hos Kristus, Guds avbild.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:5.

 

5.  #Jag förkunnar inte mig själv utan Jesus Kristus:

han är herre, och jag är er tjänare för Jesu skull#.

 

Förkunnar inte för mig själv: förkunnar Jesus

     Kristus.

Guds son är herre. 

      Jag är Herrens utvalde tjänare för er.

 

¤Andra Korintrerbrevet. 4:6.

 

6.  #Ty Gud, som sade:  "Ljus skall lysa ur mörkret",

har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om 

       Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte

skall sprida sitt ljus#.

 

Gud skapade ord: Ljuset skall lysa ur mörkret.

         Samma fullkomliga ljus har belyst mitt hjärta.

Kunskapen om Guds härlighet strålar från

        Kristi ansikte.'

Det spridande ljuset sprider sitt ljus ibland er.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:7.

 

7.  #Men denna skatt har jag i lerkärl, för att den

väldiga kraften skall vara Guds och inte

      komma från mig#.

 

Denna kunskapsskatt har jag i lerkärl.

         I den skatten visar sin väldiga kraft: Guds kraft.

        Inte min egen kraft.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:8.

 

8.  #Alltid är jag ansatt, men inte kringränd, 

rådvill men inte rådlös#.

 

Alltid känner jag mig ansatt, men inte kringränd,

    o-beslutsam men inte övergiven.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:9.

 

9.  #Förföljd men inte övergiven, slagen till marken

men inte förlorad#.

 

Känner mig förföljd men inte övergiven.

     Nedslagen till marken av människor.

Inte förlorad i tron på Kristus Jesus.  

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:10.

 

10.  #Alltid bär jag med mig i min kropp den död som Jesus fick lida, för att också Jesu liv skall bli synligt

       i min kropp#.

 

I min jordiska hydda bär jag med mig Kristi död

    Jesus själv fick  lida.

Jesu lidande döds-kropp skall visa sig i min kropp.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:11.

 

11.  #Ty jag, som är vid fullt liv, utlämnas för Jesu

skull ständigt till att dö, för att också Jesu liv

       skall bli synligt i min dödliga kropp#.

 

Har fått mig givet fullt liv i hans död: 

      blivit utlämnad för Jesu lidandets skull för

dö i Kristus.

       Jesu liv blir då synligt i min dödliga kropp.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:12.

 

12.  #Alltså verkar döden i mig och livet i er#.

 

Döden alltid veksam i min dödliga kropp:

          Livet verksamt i era liv.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:13.

 

13.  #Jag har samma trosvissa ande som i skriften,

där det står:

       JAG TROR, DÄRFÖR TALAR JAG.

Också jag tror, och därför talar jag#.

 

Min trosvissa ande verksam i mig: vilket skriften

      säger.

 

JAG TROR PÅ VAD JAG SÄGER.

         DÄRFÖR TALAR JAG I ORD.

Jag sätter min tilltro till de ord jag talar.

 

¤Andra Korinterbrevet.  4:14.

 

14.  #Jag vet ju att han som har uppväckt herren'

Jesus skall uppväcka mig med Jesus och låta

       mig träda fram tillsammans med er#.

 

Guds liv uppväckte sin Son på uppståndelsens

      morgon.


Sonen Jesus Kristus skall uppväcka mig.

        Låta mig frimodigt träda fram tillsammans

med er.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:15.

 

15.  #Allt det sker för er skull, för att nåden skall nå

allt fler och hos allt fler väcka en överflödande

       tacksamhet, till Guds ära#. 

 

Allt sker för era livs skull: vilket gör nåden

        tillgänglig för er. 

Vilket väcks till en överflödande tacksamhet

      till Guds ära.

 


 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards