Direktlänk till inlägg 22 december 2017

MANASSES BÖN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 22 december 2017 17:34




MANASSES BÖN.


¤1.  #Herre, allhärskare, våra fäders Gud,

Abrahams, Isaks och Jakobs Gud och deras

        rättfärdiga ättlingars#.


Abrahams, Isaks, Jakobs Gud allhärskaren.

      Våra fäders Gud  deras renhjärtligas

ättlingars Herre.


¤2.  #Du som har skapat himmel och jord med

all deras prakt#.


Våra fäders Gud skapat himmelen och jorden.

          Himlen och jorden med deras

skapade prakt.


¤3.  #Du som fjättrade havet med ditt befallande ord, du som trängde djupet och förseglade det

        med ditt fruktade och ärorika namn#.


Du, vår allhärskare  fjättrade havet med ditt skapade ord.

     Skapade havets djup förseglade det.


HERRENS FÖRSTA TAL:  SKAPELSEN OCH NATUREN.


Jobs bok. 38:8-11.


8.  #Vem satte portar som spärr för havet?

När det bröt fram ur moderlivet#.


Jag bestämde där portar blev till för att begränsa

havets yta.


9.  #Och jag gav det molnen till kläder och dimman till lindor#.


Gav molnen vara klädnad för skapelsen.

      Dimman till vara skapelsens lindor.


10.  #Satte jag för det en gräns och stängde med

portar och bommar#.


Bestämde en given gräns för havet stängde havets stolthet inom utsatta portar och bommar.


11.  #Jag sade: "Hit men inte längre, här skall

dina stolta vågor hejdas#.


Ni stolta vågors styrka: hit men inte länge.


Psalm.  104:9.


9.  #Du satte en gräns för vattnet:  aldrig mer

skall det täcka jorden#.


    Fastställde bestämd  gräns för vattnets flöde.

Vattnets flöde aldrig vidröra jordens yta.

 

¤4.  #Och som får allting att rysa och darra

för din makt#.


Allt skapat känner respekt för din allmakt.


¤5.  #Ty ingen uthärdar din majestätiska glans,

ingen kan utstå din vrede som hotar syndare#.


Din makts majestätiska glans outhärdig.

       Din härskande vrede hotar de ondsinta.


Psalm. 21:9-10.


9.  #Din hand når alla dina fiender, din starka arm

når dem som i en brinnande ugn när du visar dig.

      Herren förtär dem i sin vrede, elden slukar dem#. 

    Din allvetande hand når alla dina fiender.

Din allsmäktige starka arm når dem i din vredes

       brinnande ugn.

Elden hetta slukar dem levande.


EN BÖN AV GUDSMANNEN MOSE.


Psalm. 90:7-9.  


7.  #Din harm förtär oss, vi slår av skräck när du

vredgas#.


Din ilska förgör oss:  blir skräckslagna av din

heliga vrede.


8.  #Du granskar våra synder, allt vi dolt ligger öppet för din blick#.


Du utrannsakar varje synd i våra liv.

       Inget fördolt för dina rättfärdiga blickar.


9.  #Våra dagar rinner bort under din vrede,

våra år försvinner som en suck#.


Våra livsdagar försvinner som vinden  under din

heliga vrede.

        

¤6.  #Och ingen kan mäta eller fatta ditt löftes nåd#.


Jordiska visdomen kan inte förstå ditt löftes nåd. 


¤7.  #Du är Herren, den Högste, full av medkänska,

sen till vrede och rik på kärlek, människors

      lidande väcker din ånger#.


Du, den Högste, visar fullkomlig med-känsla.

       Sen till vrede  rik på kärleken.

   

     Du, Herre, har i din mildhet och godhet lovat

dem som syndat mot dig att de får omvända sig

       och bli förlåtna; i sin stora barmhärtighet

har du bestämt att syndare kan omvända sig

och bli räddade#.


Din stora barmhärtighet räddar de ondsinta.

        Barmhärtigheten förlåter alla ondsinthet.

Din mildhet och godhet lovar syndaren förlåtelse.


Syraks bok. 2:11.


11.  #Nej, barmhärtig och nådig är Herren,

han förlåter synder och hjälper i nödens stund#


Beskrivning om vem Herren är: barmhärtig

och nådig i vad han gör.

        Förlåter människors synder.

Hjälpsam i olyckor och faror.


Hesekiels bok.  18:21.


21.  #Om den gudlöse upphör med sina synder

och håller mina bud och handlar rätt och rättfärdigt

       skall han leva.

Han skall inte dö#.


Upphör den ondsinte med sina gudlösa gärningar,

        lyder mina bud och lever renhjärtligt

och o-straffligt skall han få leva.


Salomos Vishet. 12:19.


19.  #Genom att handla så har du lärt ditt folk att

den rättfärdige skall visa människokärlek, och du

       har fyllt dina söner med hopp, ty du ger

dem tillfälle att vända om när de syndar#. 


Den renhjärtlige  o-strafflige visar sin kärlek

inför sina med-människor.

     Den rättfärdige lärt sig älska sin nästa:

fått tillfälle för sann omvändelse från sina

ondsinta handlingar.

    

¤8.  #Du, Herre, de rättfärdigas Gud, krävde inte

omvändelse av de rättfärdiga, av Abraham, Isak      och Jakob, som aldrig syndat mot dig,

men av mig syndare kräver du omvändelse#.


Du, Herre o-straffligas Gud, krävde inte omvändelse

      av de renhjärtliga.

Av de gudlösa kräver du omvändelse. 


¤9.  # Ty mina lagbrott är  otaliga som havets sandkorn.

       Herre, mina lagbrott är otaliga, och jag får

ingen lindring, så att jag kan höja mitt huvud,

       ty jag är ovärdig att lyfta blicken mot

himlens höjd för all min orättfärdighets skull.

       Det är med rätta jag plågas, Herre, jag pinas

efter förtjänst fjättrad#.


Mina lagbrott mot dina bud som havets sandkorn.

      Lagbrotten i mitt liv till antalet som

havets oräkneliga sandkorn.

      Jag är o-värdig lyfta min stolta blick mot

himlens höjd.

      Känner ingen lindring i mina lagbrott.

         

¤10.  #Och böjd av tunga järnbojor, så att jag inte

kan lyfta mitt huvud.

         Ty jag väckte din glödande vrede och

gjorde det som är ont inför dig, när jag ställde 

       upp de vidriga avgudabilderna och lät

dessa skändligheter bli fler och fler#.


Mitt nedböjda skamfyllda huvud tyngd av järn-bojor.

      Uppväckte din glödande vrede.

Ställde upp de vidriga avgudabilderna inför dig.

      Vidriga avgudabilderna blev fler och fler.   


¤11.  #Nu böjer jag knä  i mitt hjärta och ber dig

att visa din mildhet#.


Böjer mina stolta knä i mitt hjärta.

      Beder i ödmjukhet  visa mig din mildhet. 


¤12.  #Jag har syndat, Herre, och jag vet vad jag

har brutit#.


Jag bekänner mina synder, Herre.

      Jag vet, jag brutit mot dina bud. 


EN PSALM AV DAVID NÄR PROFETEN NATAN 

      VARIT HOS HONOM, SEDAN DAVID

VARIT TILLSAMMANS MED BATSEBA#.


Psalm. 51:5-6.


5.  #Jag vet vad jag brutit, min synd står alltid

inför mig#.


6.  #Mot dig, bara mot dig har jag syndat,

jag har gjort det som är ont i dina ögon.

       Du har rätt när du ställer mig till svars,

den dom du fäller är rättvis#.


Mina ondskefulla gärningar bara mot dig:

     Jag har syndat.

Jag gjort överträtt dina heliga bud.

       Du har rättvisan på din sida döma mig. 


KLAGAN OCH SYNDABEKÄNNELSEN.


Jesaja bok. 59:12.


12.  #Många är våra brott, det vet du, våra synder vittnar mot oss. 

       Vi tänker på våra brott, och vet att vi har felat#.


I sina hjärtan känna klagan och bekänna synder

syndiga lagbrott.

       Syndiga lagbrotten: mot oss själva.

Vi tänker ständigt på dem.

      Vi vet i våra hjärtan vi har alla felat. 


¤13.  #Jag bönfaller och ber dig: förlåt mig, Herre,

förlåt mig, låt mig inte gå under genom mina  

         lagbrott, vredgas inte för övrigt, låt inte mina olyckor vara för alltid, förvisa mig inte till

      jordens nedersta djup; du är ju de

obotfärdigas Gud, Herre#.


I min ödmjukhet ber till dig: förlåt mig, Herre.

    Låt inte mina många lagbrott vara mig till

personliga olyckor och faror:  förlåt min Herre.


Låt mig inte få mötas av din heliga vrede.

      Du är ju de ondsintas Gud, Herre.

Tillåt mig inte få smaka jordens nedersta djup

       av bestraffning. 


¤14.  #Då blir det som händer mig ett bevis för din

godhet, ty i din stora nåd räddar du mig fast

       jag är ovärdig#.


Din barmhärtighet och nåd  beviset för din godhet.

      Din stora nåd: livets räddning min ondsinta

natur är dig o-värdig. 


¤15.  #Och jag skall prisa dig så länge jag lever.

Dig lovsjunger hela den himmelska hären,

        och din är äran i evighet. Amen#.  


I tacksamhet vill jag lovprisa dig så länge

jag får leva.

       Himmelska härskaran lovsjunger du:

den Högste.

      Äran är din i all evighet:  min Gud.       


   

   

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards