Alla inlägg under oktober 2017
MITT LIV I DINA HÄNDER .
FRÅGA ETT.
Att bejaka Guds vilja: vad är det för dig?
Vi söker Gud, men egentligen behöver han inte
sökas.
Han är överallt.
Vi kan aldrig komma undan honom.
Allting talar om honom, allting förmedlar något
av honom.
Vi behöver inte gå långa vägar, inte köpa någon kompass för at hitta rätt.
Gud är den verklighet som är vår:
våra föräldrar, vår kropp med dess hälsa eller
sjukdom, vår begåvning och begränsning,
vår rikedom eller fattigdom, vår höga eller låga
intelligenskvot.
Så snart vi slutar att kämpa mot allt detta,
så snart vi öppnar oss för denna verklighet som
är Guds verklighet och bejakar den, då lever vi Guds rike. Sid. 24-25.
#Hur kan du veta att du lever i Guds vilja?
Detta är tecknet: om du har bekymmer för något
betyder det att du inte är fullständigt överlämnad
åt Guds vilja, hur mycket du är tror dig leva
enligt hans vilja.
Den som lever enligt Herrens vilja är inte bekymrad för något.
Ifall han behöver något, överlämnar han detta
och även sig själv åt Herren.
Han lägger det i Herrens händer.
Om han inte får det han behöver, förblir han lugn,
som om han hade fått det.
Han är inte rädd, vad som än händer, för han
vet att det är Guds vilja.
Så bevarar han friden i kropp och själ.
Sid. 27.
Vi kan utan vare sig rädsla eller bekymmer sätta
oss till bords och äta vad han serverar.
Det är alltid fest, eftersom Gud alltid bjuder
på och ger sig själv, sin vilja, sitt handlande.
Sid. 28.
Då och då visar Gud sin närvaro på ett mycket tydligt sätt.
Men han är alltid med, allting talar om honom.
"Han sover aldrig, han vakar ständigt,
han som beskyddar Israel" ( Ps. 121:4 ).
Kanske är just detta hemligheten med vissa
helgon som dör vid unga år och som på kort tid gått en otroligt lång väg.
Inte ett enda ögonblick i deras liv har gått
förlorat, ingen händelse har varit förgäves.
Sid. 30.
Varje händelse är ett Guds ord till oss, och i varje
händelse är han närvarande. Sid. 32.
Men att känna igen honom i vardagliga
och banala händelser kräver en djup tro. Sid. 33.
FRÅGA TVÅ.
Hur ser du på det föflutna?
Vi kan be Anden at belysa vårt förflutna och leda
oss till de händelser som vi ännu inte sagt ett helhjärtat ja till.
Vi kan spara mycket tid om vi går i analys hos
den Helige Ande.
En vanlig analys kräver i regel många, många timmar.
Om vi bara ägnade en tiondel av denna tid åt kontakt med Anden, som är vår äkta och slutgiltiga
terapeut, skulle vi i de festa fall
komma mycket fortare fram. Sid. 49.
Hur såg Broder Wilfrid på det?
Vi har makt över vårt förflutna.
När vi ser det förflutna i den helige Andes ljus,
när vi ser på det med Guds ögon, blir det
nyskapat.
Det blir sant, det som vi ber om i Psaltaren:
#Gläd oss lika länge som du plågat oss, lika många år som vi har lidit#. Ps. 90:15. Sid. 52.
FRÅGA TRE.
1 Kapitlet "Att lyda Guds vilja"
talas det bland annat om "nollställdheten"
och "att leva i nuet".
Hur hör det ihop med lydnad?
Vad betyder lydnad mot Gud för dig?
Total beredvillighet förutsätter och innefattar
nollställdhet.
Nollställd är jag när jag inte föredrar det ena
före det andra.
Jag vill ingenting utom detta: att lyda Guds vilja skall ske "såsom i himmelen så ock på jorden".
Den som lever i nollställdhet väljer däremot
aldrig bort något.
Han väljer ju inte en sak, utan Guds vilja.
Lilla Thereses "jag väljer allt" är i all
sin barnslighet inte någon motsägelse".
Den som väljer Guds vilja går aldrig något förlorat.
#Hur skulle jag kunna förlora något genom
att välja Gud, honom som är allt # Syrak. 43:27.
Det är min egoistiska vilja och min naturliga förkärlek som gör allt så smått och trångt.
Så snart jag ger upp alla egna önskningar
börjar få del av Guds oändlighet.
Ju mer jag närmar mig nollställdheten, desto mindre planerar jag.
Hur mycket av vårt planerande är inte bortkastad tid!
Sid. 77-78.
Man skulle missförstå nollställdheten fullständigt
om man trodde att den gör människan
till marionett.
Gud vill inte att människan lyder som
en maskin.
Hon måste älska Gud "med alla sina krafter".
Hon är inte ett viljelöst redskap,
som utför sitt arbete mekaniskt.
När Gud vill att en människa skall göra ett bestämt arbete, blir detta arbete kärt för henne.
Hon bör älska det med samma kärlek som
hon älskar Gud.
Det fodrar en total hängivelse.
Sid. 79-80.
FRÅGA FYRA.
Broder Wilfred skriver.
I varje kristen människas liv borde det
komma en tid då hon är Guds redskap
och ingenting annat.
När och hur är det?
I ÖVERLÅTELSENS TVÅ FÖRSTA ertapper får vi lära
oss att villigt böja oss för Guds vilja,
sådan den uppenbarar sig i livets olika
omständigheter, och lydigt utföra det som
Gud ger oss att göra.
Tredje etappen förutsätter att vi länge övat
oss i att bejaka och lyda Guds vilja.
Människan drivs i själva sitt handlande av Gud.
I denna etappen överlämnar jag mig själv och mina
själsförmögenheter så fullständigt åt Gud
att han själv kan använda dem som han vill.
I den andra ertappen är det jag som gör vad Gud vill, JAG GÖR DET FÖR HONOM.
I den tredje etappen däremot är det han som använder mig, HAN GÖR DET GENOM MIG.
Sid. 103.
FRÅGA FEM.
Hur reagerar du på vittnesbördet
"Att släppa taget" ?
Jag överlämnar mig mig åt Guds vilja i något
som blev allt tydligare, något som gällde liv
och död.
Jag drog med i tomheten, jag förlorade varje
hållhake, förlorade fotfästet.
Sid. 137.
BERÄTTIGAD BLYGSEL OCH O-BERÄTTAD. DEL. 1.
¤JESUS SYRAKS BOK. 41:14.
14. #Följ min lära, mina barn, och lev i frid.
Vishet som döljs och en skatt som är gömd ------
vad är det för nytta med sådant?#
Följa syraks visa lära leva livet i fridens boningar.
#Frid lämnar jag efter mig, min frid giver jag er#
1917 års översättning. Joh. 14:27.
Visheten dold för de som inte sökt henne.
Visheten jämförs dyrbar skatt säljer allt köper
den som äger allt.
Syraks bok. 20:30-31.
30. #Vishet som döljs och en skatt som är gömd ----
vad är det för nytta med sådant?#
Fördold vishet för dem som inte söker henne.
Visheten jämförs med skatten som var gömd i
en åker när den blev upptäckt fanns en längtan
få äga den.
31. #Bättre en man som döljer sin dårskap än en som döljer sin vishet#.
Fördold dårskap bättre än fördold vishet.
Matteus evangelium. 5:14-16.
14. #Ni är världens ljus.
En stad uppe på ett berg kan inte döljas.
Vara världens ljus jämförs med vara vishetens ljuslåga inför världens visdom.
15. #Och när man tänder en lampa sätter man den inte under sädemåttet utan på hållaren, så att
den lyser för alla i huset#.
Tända vishetens lampa sätta den på en ljushållare
alla få vetskap den är tillgänglig för Alla.
16. #På samma sätt skall ert ljus lysa för människorna, så att de ´ser era goda gärningar
och prisar er fader i himlen#.
Låt ert visdomsljus lysa för människor, så att de
ser era goda vishetsgärningar och er fader
vishetens upphovsman i himlen.
¤Syraks bok. 41:15.
15. #Bättre är en man som döljer sin dårskap
än en som döljer sin vishet#.
Fördold dårskap bättre än fördold vishet.
¤Syraks bok. 41:16.
16. #Låt alltså skamkänslan styras av mina regler,
ty all blygsel man känner är inte bra och vinner
inte allas uppriktiga gillande#.
Tillåta skam-känslan styras av syraks vishets regler. Rädslan inte nyttig i människors ögon.
RÄTT TID FÖR BLYGSEL OCH FRIMODIGHET.
Syraks bok. 4:20-31.
20. #Ta tillfälle i akt, men sky det det onda.
Blygs inte över dig själv#.
Låt olika erbjudande vara tillgängliga.
Besvara frimodighetens erbjudande.
Avsky det ondskefulla.
Vara i den personlighet du är.
Tillåta de genetiska svagheterna försvagas genom
kärlekens tuktan till livet i frihet.
21. #Ty det finns en blygsel som för med sig synd,
och det finns en blygsel som för med ger
ära och beröm#.
Finns en skam-känsla vara lagbudens överträdare.
Finns en skam-känsla vara lagbudens tjänare.
Vara lagbudens tjänare och tjänarinna belönas
med beröm och ära.
22. #Ta inte hänsyn till person ----- då skadar
du dig själv.
Var inte undfallande ---- det blir din olycka#.
Ser inte på personens yttre beteende och personlighet.
Var inte alltför eftergiven och godtrogen.
23. #Håll inte tillbaka ett ord i rättan tid#
Tänka först och sedan tala.
24. #Ty orden röjer visheten och talet en människas fostran#.
Talade orden leder till tuktan och fostran.
Orden avslöjar vishetens rikedomar.
25. #Säg inte emot sanningen; om du brister
i vett skall du känna skam#.
Lögnaktigt svekfullt tal säger emot sanningen.
Brist på visa ord föder skam-känslor.
26. #Blygs inte för att erkänna dina synder,
sök inte hejda en flod i dess lopp#.
Känn inga skam-känslor inför bekänna dig
som lagbudens överträdare.
Gör du det jämförs det med förhindra vattnets
styrka i dess omlopp.
27. #Låt inte en dåraktig människa tramp
på dig, och ta inte parti för en härskare.
Känn inget medlidande för en envålds härskare.
Tillåt inte en dumdristig människa dominera livet.
28. #Kämpa intill döden för sanningen,
så skall Herren Gud strida för dig#.
Vara trogen i ord och handling för sanningen.
Herrens Guds belöning strida för din trohet.
29. #Var inte djärv i ord men trög och slapp
i handling#.
Var inte pratsam i orden men behärskad
i ord och handlingar.
30. #Var inte ett rytande lejon i ditt hem,
jaga inte inbillade fel hos ditt husfolk#.
Var inte trätgirig och ordlysten i ditt hem.
31. #Låt inte din hand sträckas ut för att få
men dras tillbaka när det gäller att ge#.
Givande händer belönas.
Ha-begärets händer belönings-lösa.
¤Syraks bok. 41:17.
17. #Blygs inför din far och mor över otukt och
inför furste och härskare över lögn#.
Barnets otuktssynd känner motiverad
ångest och skuld-känslor inför föräldrarna.
Lögnens tal i ord och handling motiverad
ångest och skuld-känslor inför furste
och härskares ögon.
Syraks bok. 7:13.
13. #Tillåt dig aldrig den minsta lögn, av vanan
att ljuga kommer ingenting gott#.
Tillåt dig aldrig vara lögnens tjänarare & tjänarinna.
Låta lögnens ord tillhöra dagliga språket.
¤Syraks bok. 41:18.
18. #Inför domare och ämbetmän över felsteg
och inför menighet och folk över lagbrott,
inför vän och kompanjon över ohederlighet#.
Motiverad skam-känsla när felsteg görs inför
domare och ämbetsmän.
Personliga lagbrott vara lag-överträdare.
Livet i o-ärlighet vara svekfull samvets-lös
inför vänner och arbetskamrater.
¤Syraks bok. 41:19.
19. #Och inför folket där du bor över stöld och för att glömma Gud och förbundet.
Blygs för att lägga armbågen i maten, för att
förbanna den som ber om en gåva#.
Stöld ta det som är en annans egendom.
Vara tjuvaktig vara lag-överträdare låta
o-lydnaden styra dina händer.
Bryta mot budordet "Du skall icke stjäla".
Känna motiverad skamkänsla hur man uppträder
vid matbordet.
¤Syraks bok. 41:20.
20. #Och för att lämna en hälsning obesvarad,
för att se efter en lösaktig kvinna#.
Känna motiverad skam inte besvara en hälsning.
Istället se efter en o-anständig kvinna.
Syraks bok. 9:3.
3. #Besök inte en lösaktig kvinna, du kan fastna
i hennes snaror#.
Umgås inte med en o-anständig kvinna.
Hennes lösaktiga livsstil kan påverka dig.
¤Syraks bok. 41:21.
21. #Och för att vända ryggen åt en släkting,
för att ta ifrån någon hans rättmätiga andel,
för att titta närgånget på en annans hustru#.
Känn motiverad skam inte umgås med en släkting.
Istället välja känna motiverad skam se med
begär på en annans hustru.
Syraks bok. 9:8a.
8a. #Vänd bort blicken från en välskapt kvinna,
se inte närgånget på en annans vackra hustru.
Känna motiverad skam i sitt begärliga seende på
en välskapad kvinnan sin nästas hustru.
¤Syraks bok. 41:22.
22. #Och för att springa efter tjänsteflickan -----
kom inte i närheten av hennes säng.
Blygs för att tala sårande till en vän ---- låt inte en gåva följas av kränkande ord#.
Låt inte dina fötter springa efter tjänsteflickan
låt inte dina ögons begärelse vidröra
hennes säng.
Sårande ord hjärtliga sår känn ångest
och skam efter felaktigt uttalade ord.
Syraks bok. 18:15.
15. #Mitt barn, låt inte en välgärning följas av ovett
och inte en gåva av sårande ord#.
Syraks vishet ömmar för sitt barn tillåt inte
välgärningar bli dig till vara ärelysten.
Ärelystiga ord vara sårande ord.
MANING TILL UTHÅLLIGHET.
#Ännu har ni inte behövt sätta livet på spel i er kamp
mot synden#.
#Om ni har glömt den uppmaning som riktas till er
som till söner:#.
MIN SON, VAR TACKSAM FÖR HERRENS TUKTAN
OCH FÖRLORA INTE MODET NÄR HAN
STRAFFAR DIG#.
#TY DEN HERREN ÄLSKAR, DEN TUKTAR HAN,
OCH AGAR VAR SON SOM HAN HAR KÄR#.
#Det är för att fostras ni får lida.
Gud behandlar er somm söner.
Var finns den som inte tuktas av sin far?#
#Om inte ni blir tuktade, lika väl som all andra,
är ni inga riktiga söner, utan oäkta#.
#Våra jordiska fäder tuktade oss, och vi fogade
oss efter dem#.
#Skall vi då inte mycket mer böja oss för
andarnas fader, så att vi får leva?#.
#Våra fäder tuktade oss ju för en kort tid och efter
eget samtycke, men han gör det för vårt bästa,
för att vi skall få del av hans helighet#.
#För stunden tycks väl varje tuktan vara mera
till sorg än till glädje, men för dem som
har fostrats genom den frukten till slut
frid och rättfärdighet#.
BERÄTTIGAD BLYGSEL OCH OBERÄTTIGAD
DEL. 2.
¤Syraks bok. 42:1.
1. #För att föra ett rykte vidare och för att avslöja
hemligheter.
Då visar de den rätta blygseln och blir omtyckt
av alla människor#.
Du skall inte blygas för följande ting ----- synda
inte genom att hänsyn till person:#.
Vara vaksam över föra ett rykte vidare få ske
i återhållsamhet.
Tillåt inte ärelystenheten påverka livsstilen.
Syraks bok. 19:7.
7. #För aldrig ett rykte vidare; det förlorar du
ingenting på#.
Tillåt inte ryktesspridning elakt tal föras vidare.
Elakt tal och skvaller belönings-löst.
Ordspråksboken. 24:23.
23. #Detta är också de visas ord:
Att vara patisk när man dömer är illa#
Vara ensidig och o-rättvis sina beslut sårar
människors tankar och hjärtan.
¤Syraks bok. 42:2.
2. #För den högste och förbundets lag eller
för rättens krav, så att du frikänner
den gudlöse#.
Ordspråksboken. 17:15.
15. #Att fria en skyldig, att fälla en oskyldig -----
bådadera väcker Herrens avsky#.
Fria skyldige ---- fälla o-skyldige bemöts
av Herrens hat och förakt.
¤Syraks bok. 42:3.
3. #För att kräva räkenskap av kompanjon
och resekamrat eller för att dela ett arv åt andra#.
Kräva räkenskap från medarbetaren och resekamrat dela ett arv kan uppväcka hat
och förakt.
¤Syraks bok. 42:4.
4. #För noggrannhet med våg och vikter eller för
tillgångar, vare sig stora eller små#.
Nogrannhet och ärlighet ärligheten vinnaren.
Ordspråksboken. 11:1.
1. #HERREN AVSKYR fusk med vågen, rätt vikt
behagar honom#.
Herren hatar och föraktar o-ärligheter älskar
och uppskattar rättvis ärlig noggranhet.
¤Syraks bok. 42:5.
5. #För att göra vinst på affärsverksamhet
eller för att ge barn ordentlig fostran och att
prygla upp en dålig slav#.
Ärlig vinst barnens tuktan barnens framtid
fostran en likgiltig slö slav.
Nyyttigt för dem Alla.
Syraks bok. 7:23.
23. #Har du barn, så fostra dem, och lär dem
att lyda alltifrån ungdomen#.
Syraks visa råd fostra dina barn låt lydnaden
vara deras livsregel i livet.
Syraks bok. 33:27.
27. #Ok och piska böjer nacken, och en illasinnad
slav skall ha prygel och pina#.
Ok och piska ödmjukar högmodes stolta nacke
Illasinnad slav slö och likgiltig behöver
fostras in i flitighetens belöningens välsignelser.
¤Syraks bok. 42:6.
6. #Har du en dålig hustru är ett sigill på sin plats,
där många händer snokar skall du låsa#.
Lat likgiltig hustru låt ett sigill vara på plats.
Finns det nyfikna händer lås dörrarna.
¤Syraks bok. 42:7.
7. #Räkna och väg det du anförtror åt andra,
och skriv upp allt du ger ut och får in#.
Var ärlig och noggrann med vågens vikt
åt andra.
Låt god r äkenskap få råda i livet.
¤Syraks bok. 42:8.
8. #Blygs inte för att tillrättavisa den vettlöse
dåren eller en utlevad gubbe som tävlar med de unga.
Då har du blivit fostrad på rätta sättet
och består provet inför alla människor#.
Låt frimodigheten tillrättavisa den o-förnuftige dåren.
I fostran består provet sitt värde.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 | 8 |
|||
9 | 10 | 11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
29 | |||
30 |
31 |
||||||||
|