Direktlänk till inlägg 15 juli 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 15:1-12.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 juli 2023 18:27

             ORDSPRÅKSBOKEN. 15:1-12.

 

¤Ordspråksboken. 15:1.

 

1.  #Mjukt svar stillar vrede, hårda ord 

väcker harm#.

 

Ord. 25:15.

 

15.  #Tålamod beveker härskare, mild tunga 

bräcker ben#.

 

¤Ord. 15:2.

 

2.  #Den vises tal flödar av kunskap,

ur dårens mun strömmar enfald#.

 

Ordspråksboken. 13:16.

 

16.  #Den förståndige gör allt med insikt, 

dåren sprider dumhet omkring sig#. 

 

¤Ord. 15:3.

 

3.  #Herrens blick når överallt, den följer

onda och goda#. 

 

Ordspråksboken. 5:21.

 

21.  #Herren ser var människan går,

han ger akt på alla hennes steg#. 

 

¤Ordspråksboken. 15:4.

 

4.  #Läkande ord är ett ivets träd men svekfulla

knäcker lusten att leva#.

 

Ordspråksboken. 12:18.

 

18.  #Tanklösa ord kan såra som svärd,

men de vises tal ger läkedom#. 

 

¤Ord. 15:5.

 

5.  #Dåren förkastar sin fars fostran,

klok den man som låter sig tuktas#.

 

Ord. 10:17.

 

17.  #Den som tar emot fostran visar vägen till

liv, den som undviker tuktan leder vilse#.

 

¤Ordspråksboken. 15:6.

 

6.  #I den rättfärdiges hus samlas rika skatter,

vad den onde tjänar förfars#.

 

Jobs bok. 27:19.

 

19.  #Rik går man till sängs ----- en sista gång:

när han slår upp sina ögon är allt borta#.

 

¤Ord. 15:7.

 

7.  #Den vises ord sprider kunskap,

dårens tankar går vilse#.

 

¤Ordspråksboken. 15:8.

 

8.  #Den ondes offer väcker Herrens avsky,

den rättrådiges bön behagar honom#.

 

Jesaja bok. 1:11-20.

 

11. #Vad skall jag med alla era slaktoffer?

säger Herren.

     Jag är mätt på brännofferbaggar och gödkalvars

fett, jag vill inte ha blodet från tjurar och lamm

     bockar#.

 

12.  #Vem har begärt detta av er nätr ni träder fram

inför mig, ni som trängs på mina förgårdar?#-

 

13.  #Kom inte med era meningslösa gåvor,

jag avskyr offerröken.

     Nymänad, sabbat, högtidssamling ----- jag tål inte

falskhet och fest#.

 

14.  #Jag hatar era högtider och nymånadsfester,

de har blivit en börda för mig, när jag inte

   orkar bära#.

 

15.  #När ni lyfter era händer i bön vänder jag

bort blicken.

      Hur mycket ni än ber lyssnar jag inte.

Ni har blod på händerna#.

 

16.  #Tvätta er, rena er!

Låt mig slippa se era illdåd.

     Sluta göra det onda#.

 

17.  #Och lär er göra det goda.

Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte.

     För den faderlöses talan, skaffa änkan rätt#.

 

18.  #Låt oss gå till rätta med varandra,

säger Herren.

     När era synder är scharlakanröda, kan de då

bli vita som snö?

      När de är röda som purpur,

kan de då bli vita som ull?#.

 

19.  #Om ni villigt lyder mig skall ni få njuta 

det goda i landet#.

 

20.  #Men om ni trotsar och vägrar skall ni

bli svärdets byte.

      Herren har talat#.   

 

¤Ord. 15:9.

 

9.  #Herren avskyr syndigt leverne, strävan

efter rättfärdighet älskar han#.

 

Ordspråksboken. 11:20.

 

20.  #Herren avskyr den som är falsk,

den som lever oförvitligt behagar honom#.

 

¤Ordspråksboken. 15:10.

 

10.  #För den avfällige är fostran ett ont,

Men den som skyr tuktan måste dö#.

 

Ord. 10:17.

 

17.  #Den som tar emot fostran visar vägen till liv,

den som undviker tuktan leder vilse#.

 

¤Ord. 15:11.

 

11.  #Dödsriket och avgrunden ligger öppna för 

Herren, hur mycket mer då människors hjärtan!#.

 

Jobs bok. 26:6.

 

6.  #Dödsriket ligger naket inför honom,

avgrunden är blottad#.

 

BILDADS TREDJE TAL. 

 

PSALMEN TALAR GUDS OM ALLVETANDE

                          NÄRVARO.

 

Psalm. 139:1-24.

 

1.  #För körledaren. Av David, en psalm.

  Herre, du rannsakar mig och känner mig#.

 

2.  #Om jag står eller sitter vet du det,

fast du är långt borta vet du vad jag tänker#.

 

3.  #Om jag går eller ligger ser du det, du är

förtrogen med allt jag gör#.

 

4.  #Innan ordet är på tunga vet du, Herre, 

allt vad jag vill säga#.

 

5.  #Du omger mig på alla sidor, jag är helt

i din hand#.

 

6.  #Den kunskapen är för djup för mig,

den övergår mitt förstånd.

 

Skillnaden mellan gudomlig mänsklig visdom.

    Visheten ropar på torget sök min milda 

kärleksfulla vishet besvara hennes maningsrop.

 

7.  #Var skulle jag komma undan din närhet?

Vart skulle jag fly från din blick?

 

Herrens tjänare Jona försökte fly från sin kallelse

    till Nineve.

Misslyckades fly från Herrens allvetande blickar.

 

8.  #Stiger jag upp till himlen, finns du där,

lägger jag mig i dödsriket, är du också där#.  

 

9.  #Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till

vila ytterst i havet#.

 

10.  #Skulle du nå mig även där och gripa mig

med din hand#. 

 

11.  #Om jag säger:

Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt#.

 

12.  #Så är inte mörkret mörkt för dig, 

natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus#.

 

13.  #Du skapade mina inälvor, du vävde mig

i moderlivet#.

 

14.  #Jag tackar dig för dina mäktiga under,

förunderligt är allt du gör.

     Du kände mig alltigenom#.

 

15.  #Min kropp var inte förborgade i dig,

när jag formades i de tfördolda, när jag flätades

      samman i jordens djup#.

 

16.  #Du såg mig innan jag föddes, i din bok

var de redan skrivna, de dagar som hade formats

     innan någon av dem hade grytt#.

 

17.  #Dina tankar, o Gud, är för höga för mig,

väldig är deras mångfald#.

 

18.  #Vill jag räkna dem är de flera än sankornen,

når jag till slutet är jag ännu hos dig#.

 

19.  #Döda de onda, Gud!

Låt mördarna försvinna#.

 

20.  #De som trotsar dig med sina ränker

och fåfängt höjer sin röst mot dig#.

 

21.  #Skulle jag inte hata dem som hatar dig,

Herre, och avsky dem som reser sig mot dig?#.

 

22.  #Jag hatar dem med glödande hat,

mina fiender har de blivit#.

 

23.  #Rannsaka mig, Gud, och känn mina tankar,

pröva mig och känn min oro#.

 

24.  #Se om min väg för bort från dig,

och led mig på den eviga vägen#.    

 

Ordspråksboken. 20:27.

 

27.  #Herren vakar över människans livsande

och ser in i hennes innersta#.

 

Ord. 21:2.

 

2.  #Människans tycker sig handla rätt,

men hjärtat prövas av Herren#.

 

Ordspråksboken. 24:12.

 

12.  #"Vi visste ingenting", säger du,

men han som prövar hjärtan ser, han som vakar

     över ditt liv vet, och han ger alla deras 

gärningars lön#.

 

Syraks bok. 23:19.

 

19.  #Han fruktar bara människors ögon,

men Herrens ögon känner han inte, de är oändligt

      klarare än solljuset, de ser varje steg som

människor tar och blickar in i gömda vrår#.

 

SEXUELLA SYNDER. 

 

Lukas Evangelium. 16:15.

 

15.  #Då sade han till dem:

"Ni vill framstå som rättfärdiga inför människor,

     men Gud känner era hjärtan.

Det som människor sätter högt är skändligt 

      i Guds ögon#.

 

GUDSRIKET OCH LAGEN. 

 

Hebreerbrevet. 4:13.

 

13.  #Ingenting kan döljas för honom, allt skapat

ligger naket och blottat för hans öga.

      Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap#.

 

VARNING FÖR OLYDNAD.

 

¤Ordspråksboken. 15:12.

 

12.  #Hädaren ogillar klander, han söker 

sig ej till de visa#.

 

Ordspråksboken. 9:7-10.

 

7.  #Den som tillrättavisar en hädare blir skymfad,

     den som klandrar en syndare möter hån#.

 

Tillrättavisa Gudsförnekaren: blir hånad föraktad.

 

8.  #Klandra inte hädaren, då hatar han dig ----- 

klandra den vise, då älskar han dig#.

 

9.  #Ge åt den vise, så blir han ännu visare,

undervisa den rättfärdige, så blir han kloklare#.

 

10.  #Att frukta Herren är början till vishet,

att känna den Helige är insikt#.

 

Förkasta Herrens lärdoms insikt dårskap.   

 

VISHETENS INBJUDAN.

 

Ord. 13:1.

 

1.  #En klok son älskar fostran, den trotsige

lyssnar inte på klander#. 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards