Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 60:1-14. HOPP OM SEGER EFTER NEDERLAG.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                    PSALM. 60:1-14.

 

    HOPP OM SEGER EFTER FIENDENS NEDERLAG.

 

¤Psalm. 60:1.

 

1.  #För körledaren. Att lära ut.

  Ett kväde av David#.

 

Lärdom om Guds suveräna allmakt över 

      fiendernas listiga krigsföring.

 

¤Psalm. 60:2.

 

2.  #När han låg i strid mot arameerna i Naharajim

  och i Sova och Joav vände tillbaka och slog edomeerna i Saltdalen, tolv tusen män#.

 

Kung Davids i strid mot fienden arameerna

      i Naharajim Sova Joav.

Davids tolv tusen stridsmän besegrade edomeerna

    i Saltdalen. 

 

¤Psalm. 60:3.

 

3.  #Gud, har förkastat och krossat oss.

Du var vred, upprätta oss igen#.

 

Gud för våra synders mått förkastat oss.

      Visade din vredesglöd ber om upprättelse.

 

¤Psalm. 60:4.

 

4.  #Du lät landet bäva och rämna.

Det störtar samman, gör det helt igen#.

 

Landet lägger i förödelse av din vrede.

      Ge landet upprättelse glöm inte din nåd

och barmhärtighet. 

 

¤Psalm. 60:5.

 

5.  #Du lät ditt folk möta hårda öden,

du gav oss ett vin som fick oss att ragla#.

 

   Ditt gudlösa egendomsfolk blev bestraffat.

Dricka av din vredsdryck.

 

Psalm. 75:9.

 

9.  Herren har i sin en bägare med jäsande 

kryddat vin.

       Han räcker den åt var och en ----- alla gudlösa

i landet måste dricka, också dräggen måste

    de svälja#.

 

Landets gudlösa invånare fick dricka sig berusade

     av din vredsvin.

 

Jesaja bok. 51:17.

 

17.  #Vakna, vakna!

Res, dig, Jerusalem, du som ur Herrens hand fått

   hans vredes bägare att dricka, du som måste 

tömma kalken i botten, bägaren som får dig

     att ragla#.

 

Ni, Jerusalems invånare vakna upp ur ert

    gudlösa o-rättfärdiga tillstånd.

 

Jesaja bok. 51:22.

 

22.  #Så säger din härskare, Herren, din Gud,

som kämpar för sitt folk:

    Bägaren som får dig att ragla tar jag nu ur din

hand, kalken, min vredes bägare, skall inte

    mer dricka#. 

 

Vår herre ende härskare i himlen på jordens yta.

       Sitt folks försvare mot fiendens hotfulla angrepp. 

 

¤Psalm. 60:6.

 

6.  #Res ett baner för dina trogna, dit de 

kan fly undan pilbågen#.

 

Davids bön.

      Herre, beskydda försvara dina trofasta efterföljare från fiendens giftiga pilar. 

 

¤Psalm. 60:7.

 

7.  #Hjälp oss med din starka hand, bönhör mig,

så att de som du älskar blir räddade!#.

 

Herre, vårt livs räddare låt din starka allmakts

     hand besvara våra böners rop.

Rädda dina älskade barn!

 

Psalm. 108:7-14.

 

7.  #Hjälp oss med din starka hand, bönhör mig,

så att de som du älskar blir räddade!

 

Din Starka allmakt hand vår tröst uppmuntran

       besvara våra böner.

      

8.  #Gud har  talat i sin helgedom:

"I triumf skall jag utskifta Shekem och mäta upp

       och mäta upp Suckotdalen#.

 

Gud talar trohetens ord i sin helgedom.

       I segertriumf utskifta Shekem rikedomar.

Suckotdalen rättvist fördelas. 

 

9.  #Mitt i Gilead, mitt i Manasse.

Efraim är min hjälm och Juda min härskarstav#.

 

Gilead Manasse tillhör mitt rike.

    Efraim min skyddshjälm.

Juda stam min eviga härskarstav där

       gudlösheten råder.

 

10.  #Moab är mitt tvättefat, på Edom kastar

jag min sko, mot filisteerna höjer jag stridsrop"#.

 

Moabs ättlingar mitt tvättefat där o-renheten råder.

      Edomiterna mitt stridsvapen mot filisteerna.

 

11.  #Vem för mig till den befästa staden,

vem leder mig till Edom?#.

 

12.  #Gud, du har ju förkastat oss, du drog inte

i fält med våra härar#.

 

13.  #Bistå oss nu mot fienden, människors hjälp

är ingenting värd#.

 

Utrusta oss mot fiendens onda planer.

       Människors hjälp idel tomhet fåfänga

inför din allmakt.

 

14.  #Med Gud skall vi utföra stora dåd.

Han trampar ner våra fiender#.

 

Guds allmakt härskara tillintetgör fiendens

    våldsamma illgärningar.

 

¤Psalm. 60:8.

 

8.  #Gud har talat i sin helgedom:

"I triumf skall jag utskifta Shekem och mäta 

     upp Suckotdalen#.

 

Gud talat gudomens visdomsord i helgedomen. 

 

¤Psalm. 60:9.

 

9.  #Mitt är Gilead, mitt är Manasse.

Efraim är min hjälm och Juda min häskarstav#.

 

Första Moseboken. 49:10.

 

10.  #Spiran skall förbli hos Juda, härskarstaven

i hans hand. 

    En gång skall han motta tribut och folken

tvingas till lydnad#.

 

Guds välsigelse genom Judas stam.

      Judas stams välsignelser välsignad i Davids ätt.

 

JAKOBS SISTA ORD TILL SINA SÖNER.

 

¤Psalm. 60:10.

 

10.  #Moab är mitt tvättfat, på Edom kastar jag

min sko, mot filisteerna höjer jag stridsrop#.

 

¤Psalm. 60:11.

 

11.  #Vem för mig till den befästa staden,

vem leder mig till Edom?#.

 

¤Psalm. 60:12.

 

12.  #Du, Gud, har ju förkastat oss, du drog 

inte i fält med båra härar#.

 

Psalm. 44:10.

 

10.  #Men nu har du stött bort och förnedrat oss,

du drar inte i fält med våra härar#.

 

¤Psalm. 60:13.

 

13.  #Bistå oss nu mot fienden, människors hjälp

är ingenting värd#.

 

¤Psalm. 60:14.

 

14.  #Med Gud skall vi utföra stora dåd.

Han trampar ner våra fiender#.

 

Vår ende sanne Guden tillintetgör våra fienders

     onda planer.

 

Psalm. 46:2.

 

2.  #Gud är vår tillflykt och vår styrka,

en hjälp i nöden, som aldrig svikit#. 

 

Gud är vår eviga klippas tillflykt vår styrka 

    tröst uppmuntran för evig tid.

Gud är trofast.

 

 

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards