Direktlänk till inlägg 18 maj 2023

ORDSPRÅKSBOKEN. 8:1-21. VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV . DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 18 maj 2023 11:20

             ORDSPRÅKSBOKEN. 8:1-21.

 

       VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV.

 

                             DEL. 1.

 

¤Ordspråksboken. 8:1.

 

1.  #Hör, visheten ropar, insikten låter sig

höra sin röst#.

 

Visheten talar.

 

Ordspråksboken. 1:20.

 

20.  #Visheten ropar högt på gatan, på torget

ljuder hennes röst#.

 

¤Ord. 8:2.

 

2.  #Hon står upp i höjderna, vid alla vägar

  och vägskäl#.

 

¤Ordspråksboken. 8:3.

 

3.  #I portarna ljuder hennes rop, vid ingången

till staden:#.

 

¤Ord. 8:4.

 

4.  #Människor, jag ropar på er, jag vänder mig

till alla och envar#.

 

¤Ordspråksboken. 8:5.

 

5.  #Ni oerfarna, förvärva klokhet!

Ni dåraktiga, förvärva förstånd#.

 

¤Ord. 8:6.

 

6.  #Lyssna, ty det jag säger är rätt,

sanna ord kommer över mina läppar#.

 

¤Ordspråksboken. 8:7.

 

7.  #Min mun säger sanningen, mina läppar

skyr det onda#.

 

¤Ord. 8:8.

 

8.  #Alla mina ord är rättfärdiga, i dem finns 

inget falskt eller förvänt#.

 

¤Ordspråksboken. 8:8.

 

8.  #Alla mina ord är rättfärdiga, i dem finns 

inget falskt eller förvänt#.

 

¤Ord. 8:9.

 

9.  #De övertygar den insiktsfulle, den som

nått kunskap och vet att de är riktiga#.

 

¤Ordspråksboken. 8:10.

 

10.  #Ta emot min fostran hellre än silver,

kunskap heller än rent guld#.

 

Vishetens fostrans värde större än silvrets.

      Silvrets värde idel tomhet fåfänga.

Väger lätt på Livets våg. 

      Kunskapen värde väger tyngre än renat guld.

 

Vishetens välsignelser.

 

Ordspråksboken. 3:14

 

14.  #Ty visheten är mer värd än silver,

den vinst hon ger är bättre än guld#.

 

Beskrivning av vishetens välsignelser.

      Hennes eviga värde bestående i evighet.

Silvret värdes varaktighet tidsbegränsad.

      Vishetens belöning värdefullare än

  guldets värde.

 

¤Ord. 8:11.

 

11.  #Ty visheten är mer värd än pärlor,

inga skatter går upp emot henne#.

 

¤Ordspråksboken. 8:12.

 

12.  #Jag, visheten, är granne med klokheten,

hos mig finns kunskap och omdöme#.

 

¤Ord. 8:13.

 

13.  #Att frukta Herren är att hata det onda.

Jag hatar högfärd och övermod, onda handlingar

       och falska ord#.

 

Ordspråksboken. 11:2.

 

2.  #Övermod har skam i sitt släptåg, vishet finns

hos de saktmodiga#.

 

Övermodets arvsyndiga gift besmittar själens

    hjärtats innandömen.

De saktmodiga fria från övermodets inflytande.

    Saktmodigt sinne hjärta sökt efter visheten

besvarat hennes milda maningsrop på torget.

 

Ord. 16:6.

 

6.  #Trofast kärlek sonar skuld, genom 

  gudsfruktan undviks det onda#.

 

Guds trofasta kärlek korsets utgivande kärlek 

    förlåter arvssyndens skadliga påverkan på 

hjärtats innandömen. 

    Gudsfruktan utmanar ondskans bedrägliga 

farligheter.

 

¤Ordspråksboken. 8:14.

 

14.  #Jag ger råd och skänker framgång, hos mig

finns insikt, hos mig finns kraft#.

 

Den rättfärdige härskaren.

 

Jesaja bok. 11:2-5.

 

2.  #Han fylld av Herrens ande, vishetens 

och insiktens ande, klokhetens ande och kraftens

    ande, kunskapens gudsfruktans ande#.

 

3.  #Han dömer inte efter skenet, skipar inte rätt

efter rykten#.

 

4.  #Rättvist dömer han de svaga, med oväld

skipar han rätt åt de fattiga i landet.

     Hans ord är en käpp på våldsmännens rygg,

de ondas liv blåses ut av hans tal#.

 

5.  #Rättvisan är hans bälte, troheten bär han 

kring livet#. 

 

Salomos kärlek till Visheten.

 

Vishetens bok. 8:5-8.

 

5.  #Om rikedom är något att sträva efter i livet,

vad är då värdefullare än visheten som

     frambringar allt?#.

 

6.  #Om klokhet kan uträtta något, vem i världen

är då större konstnär än hon?#.

 

7.  #Och om någon älskar rättfärdigheten,

så är det genom hennes mödor som dygderna

    kommer: lär ut måttfullhet och klokhet,

rättrådighet och mod ----- det bästa en människa

    kan äga i livet#.

 

8.  #Och skulle någon därtill längta efter lärdom,

så känner hon det förflutna och kan förutse

    framtiden.

Hon förstår sig på tankespråk och kan lösa 

   gåtor, tecken och under känner hon till på förhand, och hon vet hur tider och skeden skall sluta#. 

 

Salomos bön. 

 

Vishetens bok. 9:10-12.

 

10.  #Sänd ut henne från din heliga himmel,

låt henne komma från din härlighets tron och arbeta

     vid min sida, så att jag kan lära mig vad som

glöder dig#.

 

11.  #Ty hon vet och förstår allt, och hon skall

vägleda mig med klokhet i vad jag gör och beskydda

     mig med sin härlighet#.

 

12.  #Då skall mina verk behaga dig, och jag skall

styra ditt folk med rättrådighet och visa mig

   värdig min faders tron#.

 

Den vise härskaren.

 

Syraks bok. 10:1-3.

 

1.  #En vis härskare fostrar sitt folk, ordning

råder där en klok man styr#.

 

2.  #Som folkets härskare är, så blir också hans

tjänare, och som stadens styresman är, så blir

    alla dess invånare#.

 

3.  #En kung utan fostran är folkets fördärv, 

men under kloka regenter blomstrar staden#. 

 

¤Ord. 8:15.

 

15.  #Genom mig regerar kungar och skipar

härskare rätt#.

 

¤Ordspråksboken. 8:16.

 

16.  #Genom mig härskar furstar och stormän,

alla som styr rättfärdigt#.

 

¤Ord. 8:17.

 

17.  #Jag älskar dem som älskar mig,

och de som söker mig skall finna mig#.

 

Att söka visheten.

 

Vishetens bok. 6:12.

 

12.  #Strålande och oförgänglig är visheten.

Hon är lätt att se för dem som älskar henne, 

    man finner henne om man bara vill söka#.

 

Hur visheten fostrar en människa.

 

Syraks bok. 4:11.

 

11.  #Visheten ger sina söner framgång och tar

sig an dem som söker henne#.

 

¤Ordspråksboken. 8:18.

 

18.  #Hos mig finns rikedom och ära,

varaktigt välstånd och framgång#.

 

Ordspråksboken. 3:16.

 

Vishetens välsignelser.

 

16.  #I sin högra hand har hon långt liv,

  i sin vänstra rikedom och ära#.

 

¤Ord. 8:19.

 

19.  #Mina gåvor är bättre än finaste guld,

mina frukter förmer än rent silver#.

 

Vishetens välsigelser.

 

Ord. 3:14.

 

14.  #Ty visheten är mer värd mer än silver,

den vinst hon ger är bättre än guld#.

 

¤Ordspråksboken. 8:20.

 

20.  #Jag går det rättas väg, rättfärdighetens stigar#.

 

¤Ord. 8:21.

 

21.  #Jag lönar rikt dem som älskar mig

och fyller deras förråd#.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards