Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

PSALM . 34:1-11. HERRENS GODHET RÄDDANDE HJÄLP. Del. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 mars 2023 18:02

                   PSALM. 34:1-11.

 

    HERRENS GODHET FOLKETS RÄDDANDE HJÄLP.

 

                            DEL.  1. 

 

¤Psalm. 34:1.

 

1.  #Av David, när han spelade vansinnig inför 

Avimelek, som drev bort honom#.

 

¤Psalm. 34:2.

 

2.  #Jag vill alltid prisa Herren, ständigt sjunga 

hans lov#.

 

Jag, vill dagligen prisa ära hans heliga namn.

 

Psalm. 63:5.

 

5.  #Jag vill lova dig så länge jag lever och åkalla

dig med lyfta händer#.

 

Tillber dig med lyfta händer lovets offer.

        Mitt liv fyllt av lovsång. 

 

Psalm. 104:33.

 

33.  #Jag vill sjunga till Herrens ära så länge jag 

lever, lovsjunga min Gud så länge jag är till#.

 

Lovsjunga Herrens eviga ära.

       

Psalm. 145:1-9.

 

1.  #Jag sjunger om din storhet, Gud, min konung,

nu och för evigt prisar jag ditt namn#.

 

Lovsjunger din godhets storhet.

       Gud, den ende evige konungen.

Evigt lovprisa ditt heliga namn.

 

2.  #Dag efter dag vill jag prisa dig, nu och för evigt

sjunga ditt lov#.

 

Varje dag lovprisa min fader.

      Under mitt jordeliv in i evigheten.

      

3.  #Stor är Herren, högt är han prisad, ingen kan

fatta hans storhet#.

 

Herrens storhet värd lovsång tillbedjan.

      Mänskliga visdomen saknar insikten i hans

o-uttömliga storhet.

 

4.  #Släkte efter släkte skall hylla dina verk

och vittna om dina väldiga gärningar#.

 

Varje släktled skall tillbe dina skapelseverk.

      Berätta om dina väldiga gärningar.

 

5.  #De skall tala om din härlighet, ditt höga 

majestät, och de under som du gör vill jag

     besjunga#.

 

Vittna om din eviga härlighet.

       Ditt värdiga majestät uppmuntras uppskattas.

Dina underverk äras i lovsången. 

 

6.  #De skall prisa din fruktansvärda makt,

och din godhet vill jag förkunna#.

 

Lovprisa din allvetande makt.

      Förkunna för alla folk din godhet.

 

7.  #De skall ropa ut din stora godhet och jubla

över din trofasthet#.

 

Höja jubelrop över din trofasthet.

     Din trofasthet mänsklighetens räddning

befrielse från syndens tyranneri.

 

8.  #Nådig och barmhärtig är Herren, sen till 

vrede och rik på kärlek#.

 

Herrens personlighet nåderik barmhärtig.

        Långmodig kärleksfull.

 

9.  #Herren är god mot alla, barmhärtig mot 

allt han skapat#. 

 

Herren omsorgsfull kärleksfull inför sin skapelse.

       Visar barmhärtighet där moraliska misären råder.

 

Psalm. 146:2.

 

2.  #Jag vill prisa honom så länge jag lever,

lovsjunga min Gud så länge jag är till#.

 

Tacksamheten prisar hans godhet.

       

¤Psalm. 34:3.

 

3.  #Stolt ger jag Herren äran, de betryckta 

hör de och gläds#.

 

I Herren är min stolhet.

     O-själviskheten ärar hans eviga namn.

Betryckta gläds i Herrens eviga ära.

 

¤Psalm. 34:4.

 

4.  #Lova Herren med mig, låt oss tillsammans

ära hans namn!#.

 

David förmanar till lovsång inför Herren.

          Kristi kropp ära hans heliga namn.

 

¤Psalm. 34:5.

 

5.  #Jag sökte mig till Herren och han svarade

mig, han befriade mig från all fruktan#.

 

Sökte Herren fann honom.

     Befriade mig från människofruktan.

 

¤Psalm. 34:6.

 

6.  #Se mot honom och stråla av glädje,

sänk inte blicken i skam#.

 

Se, honom trons hövding och fullkomnare.

      Glädjens strålar i hans närhet.

Var inte modlösa.

 

¤Psalm. 34:7.

 

7.  #Jag eländige ropade, Herren hörde,

han räddade mig ur all min nöd#.

 

Herren hör de övergivnas böner.

     Nödens räddare.

 

¤Psalm. 34:8.

 

8.  #Herrens ängel håller vakt kring hans 

trogna och rädda dem#.

 

Herrens ängel Herrens tjänare.

         Bevakar de trogna räddar ur fiendens våld.

 

Andra Moseboken. 14:19-20.

 

19.  #Guds ängel, som hade gått framför israeliternas här, flyttade sig nu och gick bakom

    dem.

Molnpelaren som gick framför dem flyttade sig 

     och tog plats bakom dem#.

 

Guds ängel israeliternas beskyddare.

       Molnpelaren Herrens godhet räddande hjälp.

 

20.  #Så att de kom mellan egyptiernas här

och israeliternas.

     Mörkret föll, och hela natten gick utan att härarna fick känning med varandra#.

 

Guds ängel molnpelaren israeliternas medhjälpare

     befriare från Egyptiernas tyranneri.

 

Psalm. 35:5-10.

 

5.  #Låt dem bli som agnar i vinden,

när Herrens ängel driver bort dem#.

 

Låt mina förföljare och otacksamma vänner.

        Vara agnar i vinden: idel tomhet fåfänga.

 

6.  #Låt deras väg bli mörk och hal,

   när Herrens ängel förföljer dem#.

 

Deras fotsteg förmörkade förvirrande.

          Herrens ängels vrede drabba dem.

 

7.  #Ty utan skäl lade de ut sitt nät och grävde

en grop åt mig#.

 

Deras ondsinta planer skulle drabba mig.

 

8.  #Låt fördärvet överraska dem, låt nätet de 

lagt ut snärja dem själva och låt dem falla

     i gropen de grävt#.

 

Fördärvet elände drabba dem själva.

         

9.  #Jag skall jubla över Herren och glädjas

åt hans hjälp#.

 

Höjer glädjerop över Herrens godhet.

         Han är godhetens hjälpare.

 

10.  #Hela min varelse ropar:

Herre, vem är som du?

     Du räddar den svage från plundraren#.

 

Psalm. 91:11-12.

 

11.  #Han skall befalla sina änglar att skydda

   dig var du än går#.

 

Herrens löfte sina änglar  livets beskyddare 

        där faror olyckor råder.

  

12.  #De bär dig på sina händer, så att du inte

  stöter foten mot någon sten#.

 

Änglarnas händer bär mig.

       Bevarar mina fotsteg från farans olyckans 

fotsteg.

 

¤Psalm. 34:9.

 

9.  #Se och smaka Herrens godhet, lycklig den

som flyr till honom!#.

 

Smaka Herrens godhets sötma.

       Välsignad den som tar sin tillflykt till honom. 

 

Första Petrusbrevet. 2:3.

 

3.  #NI HAR FÅTT SMAKA HERRENS GODHET#.

 

Apostel Petrus talar om heliga livet.

       Herrens godhet livets sötma.

 

¤Psalm. 34:10.

 

10.  #Frukta Herren, ni hans heliga, de som fruktar

honom lider ingen brist#.

 

Ni, heliga älska uppmuntra honom.

        Belönar sina älskade barn i nödens tid.

 

Psalm. 33:19.

 

19.  #Han räddar från döden och håller dem

vid liv i hungertid#.

 

Herrens allmakt över dödligheten.

       Livets ursprung.

Högmodets olydnad bestraffas med dödligheten.

 

¤Psalm. 34:11.

 

11.  #Lejon kan lida nöd och hungra, de som sökt

sig till Herren saknar ingenting#. 

 

Herrens godhets rika förråd outtömlig. 

 

Lukas evangelium. 1:53.

 

53.  #Hungriga mättar han med sina gåvor,

och rika skickar han tomhänta bort#.

 

Herrens givmilda godhet delar ut sina gåvor.

      Rikes förtröstan på fåfängliga rikedom

stoltes tilltro idel tomhet.

 

 

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards