Direktlänk till inlägg 22 januari 2023

PSALM. 27:1-14. LÄNGTAN EFTER HERRENS GEMENSKAP. BÖN I NÖDENS TID.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 22 januari 2023 11:31

                    PSALM. 27:1-14.

 

    LÄNGTAN EFTER HERRENS GEMENSKAP.

 

                   BÖN I NÖDENS TID.

 

¤Psalm. 27:1.

 

1.  #Psalm av David.

Herren är mitt ljus och min räddning, vem skulle

       jag frukta?

Herren är ett värn för mitt liv, vem skulle jag

      bäva för#.

 

Herren försvarar mitt livs goda gärningar.

       Ljuset i mitt liv.  Min livs räddare.

Fiendens ondska skadar inte mitt liv.

       

Mika bok. 7:8.

 

8.  #Triumfera inte, du min fiende!

  Jag har fallit men reser mig igen, jag sitter

        i mörker, men Herren är mitt ljus#.

 

Du, min fiende, kraftlös avväpnad i min närhet.

       Ondskans mörker inte min herre.

Herren, mitt sanna eviga ljus.

 

¤Psalm. 27:2.

 

2.  #När de onda kommer emot mig för att slita

  mig i stycken, mina motståndare och fiender,

        då skall de själva snava och falla#.

 

Onda människor försvarslösa genom sina listiga

    planer mot mig.

 

¤Psalm. 27:3.

 

3.  #Om en krigshär hotar mig känner jag ingen

fruktan, om kriget kommer är jag ändå trygg#.

 

Gudlösa krigshärar kraftlösa i hotande föraktfulla

    beteende inför min gudsfruktan.

 

Psalm. 3:7.

 

7.  #Jag fruktar ej för de tio tusen som ansätter

mig från alla håll#.

 

David flydde från sin son Absalom. 

 

¤Psalm. 27:4.

 

4.  #Ett enda ber jag Herren om, detta begär jag:

    att få vara i Herrens hus varje dag i mitt liv

för att se Herrens ljuvlighet och söka svar 

     i hans tempel#. 

 

Min största längtan få bo i Herrens trygga boningar

     Se hans obegränsade ljuvlighet.

Söka svar på mina livsfrågor i hans heliga tempel.

 

Psalm. 26:8.

 

Herre, jag älskar din boning, den plats där

    din härlighet bor#.

 

Uppskattar uppmuntrar älskar din boning.

    Herrens härlighet bor i de himmelska boningarna.

       

¤Psalm. 27:5.

 

5.  #Ty han gömmer mig i sin hydda på olyckans 

dag, han gömmer mig i sitt tält, han räddar mig

       upp på klippan#.

 

Herrens faderskärlek beskyddar gudfruktiges liv.

       Från ondskans elände olycka.

Hans fasta klippfäste livets trygga fristad.

 

Psalm. 31:21.

 

21.  #Du håller dem gömda hos dig undan 

    människors ränker, du bevarar dem i ditt hägn

undan elaka tungor#.

 

Bevarar dina utvalda från människors listiga

      planer falska tungors tal.

 

¤Psalm. 27:6.

 

6.  #Nu kan jag truimfera över fienderna omkring

  mig .

          Jag vill offra i hans tält, offra med segerjubel.

Jag vill sjunga och spela till Herrens ära#.

 

Gudomens gemenskap ger triumferande seger

     över fiendens anfall.

Offra tacksägelse offer i hans helgedom.

         Offra tungors segerjubelrop.

Lovsjunga spela på harpa ära hans namn. 

 

¤Psalm. 27:7.

 

7.  #Hör, Herre, när jag ropar, visa mig nåd

   och svara mig#.

 

Lyssna på mitt hjärtas bönerop.

      Besvara böneropet i din nåderika barmhärtighet.

 

¤Psalm. 27:8.

 

8.  #"Sök Herren", manar mitt hjärta.

  Dig, o Herre, söker jag#.

 

Bön i nödens tid:

    Sök, Herrens trohet, hjärtats innersta längtan.

Dagligen söker dig den ende Guden.

 

Femte Moseboken. 4:29.

 

29.  #Men där skall du söka Herren, din Gud,

    och du skall finna honom om du frågar efter

honom av hela ditt hjärta och med hela din själ#.

 

Förmaning till lydnad och trohet.

    Sökande hjärtan ärligt söker Herrens trohet.

Överlåtet hjärta finner honom. 

 

Psalm. 24:6.

 

6.  #Här är det släkte som sökt sig till Herren,

som träder fram inför ditt ansikte, du Jakobs Gud#.

 

Släktets längtan söker Herrens godhet.

     Frimodigt hjärta söker Jakobs Gud.

 

Psalm. 105:4.

 

4.  #Sök er till Herren och hans makt, träd

ständigt fram inför honom#.

 

Folket uppmuntras söka Herrens nåd

       barmhärtighet.

Visa daglig frimodighet i sökande efter hjälp

    tröst uppmuntran.

 

¤Psalm. 27:9.

 

9.  #Dölj inte ditt ansikte för mig, visa inte bort

din tjänare i vrede, du som varit min hjälpare.

       Stöt inte bort mig, överge mig inte, min Gud,

du räddar mig#.

 

Davids bönerop.

       Var tillgänglig i mitt sökande efter din tröst

hjälp uppmuntran.

        Var min livs räddare.

Förkasta inte din tjänare i vrede.

      Förlåt mina hemliga brister.

 

Psalm. 13:2.

 

2.  #Hur länge skall du glömma mig, Herre?

Hur länge skall du dölja ditt ansikte?#.

 

Ifrågasätter Jakob Guds trohet.

    

¤Psalm. 27:10.

 

10.  #Om min far och mor överger mig skall Herren

ta sig an mig#.

 

Jordiska föräldrar kan överge sina barn.

       Ber om faderns omsorg.

 

Psalm. 5:9.

 

9.  #Herre, led mig rätt, jag omges av fiender,

jämna din väg för mig#.

 

Herre, min Högste Gud, var min rådgivare.

       Vandra på fullkomlighetens vägar.

 

¤Psalm. 27:11.

 

11.  #Visa mig, Herre, din väg!

   Led mig på en jämn stig, jag omges av fiender#.

 

Din nåd visa mig Herre, dina rättfärdiga stigar.

     Beskyddad från fiendernas listiga angrepp.

 

¤Psalm. 27:12.

 

12.  #Låt inte mina ovänner sluka mig.

  Menedare träder fram, vittnen i våldets tjänst#.

 

Mina o-vänners våldsgärningar dödar mig.

       Gudlösa vittnen dömer i våldets tjänst.

 

¤Psalm. 27:13.

 

13.  #Men jag är viss om att möta Herrens godhet

här i de levandes land#.

 

Herrens trofasta godhet  tillgänglig där

    moraliska misären råder.

 

Psalm. 116:9.

 

9.  #Jag får vandra inför Herren i de levandes länder#.

 

Löftet få vandra inför Herrens godhet.

 

Psalm. 142:6.

 

6.  #Jag ropar till mig, Herre, jag säger:

Du är min tillflykt, min lott i de levandes land#.

 

Hjärtats rop om tröst hjälp uppmuntran.

     Du, min fasta  tillflykt.

 

Jesaja bok. 38:11.

 

11.  #Jag sade:

Jag får inte mer skåda Herren i de levandes land,

     aldrig se människor mer bland dem som 

bor i världen#.

 

Hiskias psalm.

 

¤Psalm. 27:14.

 

14.  #Hoppas på Herren!

   Var stark, fatta mod och hoppas på Herren!#.

 

Förföjelsens tid förtrösta på Herren.

       Var kraftfulla frimodiga. 

 

Psalm. 31:25.

 

25.  #Var starka, fatta mod, alla ni som hoppas

på Herren#. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards