Alla inlägg den 17 oktober 2021

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

  JOHANNES EVANGELIUM  16:16-24.

 

                      EN KORT TID.

 

Johannes Evangelium. 16:16.

 

16:16.

 

16. #En kort tid och ni ser mig inte längre,

ännu en kort tid och ni skall se mig igen"#.

 

16:17.

 

17.  #Då sade några av lärljungarna till varandra:

"Vad menar han när han säger:

         Èn kort tid och ni ser mig inte längre,

ännu inte kort tid och ni skall se mig igen,

     och när han säger:

Jag går till Fadern?"#.

 

16:18.

 

18.  #De sade:

"Vad menar han med en kort tid?

        Vi förstår inte vad du säger"#.

 

Vi förstår inte: du talar i förtäckta ord.

 

16:19.

 

19.  #Jesus märkte att de ville fråga honom

och sade till dem:

     "Ni undrar varför jag sade:

En kort tid och ni ser mer inte längre, ännu en 

       kort tid och ni skall se mig igen?#.

 

16:20.

 

20.  #Sannerligen, jag säger er:

    ni kommer att gråta och klaga, men världen skall

glädja sig.

       Ni kommer att sörja, men er sorg skall

vändas i glädje#.

 

Vad jag säger er är sanning:

    När jag lämnar er ni gråter sörjer i era hjärtan.

Er bedrövelse skall vändas till glädje.

 

16:21.

 

21.  #När en kvinna skall föda har hon det svårt,

för hennes stund har kommit.

       Men när hon har fött sitt barn minns hon inte 

längre sina plågor i glädjen över att en människa

      har fötts till världen#.

 

16:22.

 

22.  #Ni har också det svårt.

  Men jag skall se er igen, och då skall ni glädjas,

och ingen skall ta er glädje från er#.

 

16:23.

 

23.  #Den dagen kommer ni inte att fråga mig

om någonting.

       Sannerligen, jag säger er: vad ni ber Fadern

om i mitt namn, det skall han ge er#.

 

Beder ni Fadern om något i mitt namn:

       han ger er det.

 

16:24.

 

24.  #Ännu har ni inte bett om något i mitt namn.

Be, och ni skall få, så att er glädje blir fullkomlig#. 

 

Bed, ni ska få, er glädje blir fullkomlig

         när ni beder i mitt namn.  

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  16:4B-15.

 

                     SANNINGENS ANDE.

 

Johannes Evangelium.  16:4B-15.

 

16:4B.

 

4B.  #JAG SADE ER DET INTE FRÅN BÖRJAN,

EFTERSOM JAG VAR HOS ER#.

 

I början av ert längarskap talade inte om

     Sanningens ande.

 

16:5.

 

5.  #MEN NU GÅR JAG TILL HONOM SOM HAR 

  SÄNT MIG, INGEN AV ER FRÅGAR MIG:

        VAR GÅR DU?#. 

 

Tiden kommer nu när jag skall lämna er. 

         Under min himmelsfärd till Faderns härlighet.

 

16:6.

 

6.  #UTAN DET JAG HAR SAGT FYLLER ERA HJÄRTAN MED SORG#.

 

Allt jag sagt lämna er gör er sorgsna övergivna.

 

16:7.

 

7.  #MEN JAG SÄGER  ER SANNINGEN, DET ÄR FÖR ERT BÄSTA SOM JAG LÄMNAR ER.

       TY OM JAG INTE LÄMNAR ER KOMMER INTE

HJÄLPAREN TILL ER.

       MEN NÄR JAG GÅR SKALL JAG SÄNDA

HONOM TILL ER#.

 

Jag säger sanningen.

        För ert bästa jag lämnar er.

Gör gör det inte: kan jag inte ge er hjälparen.  

       Jag ge er honom.

 

16:8.

 

8.  #OCH NÄR HAN KOMMER SKALL HAN VISA

VÄRLDEN VAD SYND OCH RÄTTFÄRDIGHET

    OCH DOM ÄR#.

 

När  hjälparen kommer till er skall han

     övertyga världen om:

 

Han är sanningens Ande:

       Visa syndens smärtsamma lidande.

Saliga är de rättfärdiga.

      Kallas Guds barn.

Lever i renhjärtligheten o-straffligheten.

      Domen: straffet över arvssynden.

 

16:9.

 

9.  #SYND: DE TROR INTE PÅ MIG#.

 

O-viljan tro på mig och min fader.

 

16:10.

 

10.  #RÄTTFÄRDIGHET:  JAG GÅR TILL FADERN,

OCH NI SER MER INTE LÄNGRE#.

 

16:11.

 

11.  #DOM:  DENNA VÄRLDENS HÄRSKARE

ÄR DÖMD#.

 

16:12.

 

12.  #JAG MYCKET MER ATT SÄGA ER,

MEN NI FÖRMÅR INTE TA EMOT DET NU#.

 

16:13.

 

13.  #MEN NÄR HAN KOMMER, SANNINGENS ANDE,

SKALL HAN VÄGLEDA ER MED HELA SANNINGEN:

       SKALL HAN INTE TALA AV SIG SJÄLV

UTAN FÖRKUNNA DET HAN HÖR OCH LÅTA

     ER VETA VAD SOM KOMMER ATT SKE#.

 

Sannigens Ande: er vägledare fram till sanningen.

       Talar sin faders vilja.

Förkunnar allt vad han hör fadern säga.

     I profetisk ande låta er få kännedom om framtiden.

       

16:14.

 

14.  #HAN SKALL FÖRHÄRLIGA MIG, TY AV MIG SKALL HAN TA EMOT DET HAN LÅTER ER

      FÅ VETA#.

 

Förhärliga mig.

      Vad han hör av mig: ger han till er.

       

16:15.

 

15.  #ALLT VAD FADERN HAR ÄR MITT,

DÄRFÖR SÄGER JAG ATT DET ÄR AV MIG HAN

       TAR EMOT DET HAN SKALL LÅTA ER VETA#.

 

Allt som tillhör min fader är mitt.

      Sanningens ande tar emot mitt ord.

Låter mitt ord ges till er.   

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  15:18-27 

 

                OCH 16:1-4B.

 

Johannes Evangelium  15:18.

 

18.  OM VÄRLDEN HATAR ER, KOM DÅ IHÅG

ATT DEN HAR HATAT MIG FÖRE ER#.

 

Hatar världen er: glöm inte, den har varit hatisk

      mot mig före er.

 

15:19.

 

19.  #OM NI TILLHÖRDE VÄRLDEN SKULLE VÄRLDEN ÄLSKA ER SOM SINA EGNA.

      MEN NU TILLHÖR NI INTE VÄRLDEN,

UTAN JAG HAR KALLAT ER UT UR VÄRLDEN,

      OCH DÄRFÖR HATAR VÄRLDEN ER#.

 

Är ni världens barn, skulle världen älska er.

      Nu tillhör nu inte världen.

Jag har kallat er ut ur världen.

        Vilket gör världen hatar er.

 

15:20.

 

20.  #KOM IHÅG VAD JAG AR SAGT ER:

TJÄNAREN ÄR INTE FÖRMER ÄN SIN HERRE.

     HAR DE FÖRFÖLJT MIG KOMMER DE OCKSÅ

FÖRFÖLJA ER.

       HAR DE BEVARAT MITT ORD KOMMER DE

OCKSÅ ATT BEVARA ERT#.

 

Förkasta inte mina ord:

      Tjänaren är inte värdefullare än sin Herre.

Har de varit min förföljare.

       De också blir era förföljare.

Blir mitt ord bevarat i deras hjärtan:

           Era ord bevaras i deras hjärtan.

 

15:21.

 

21.  #MEN ALLT DETTA SKALL DE GÖRA MED ER FÖR MITT NAMNS SKULL, DÄRFÖR ATT DE

       INTE KÄNNER HONOM SOM HAR

SÄNT MIG#.

 

De skall förfölja er för mitt namns skull.

       De känner inte honom som sänt mig.

 

15:22.

 

22.  #OM JAG INTE HADE KOMMIT OCH TALAT

TILL DEM SKULLE DE VARA UTAN SYND.

       NU HAR DE INGEN URSÄKT FÖR SIN SYND#.

 

Hade jag kommit som min faders sändebud till

   världen talat till dem. 

Skulle de vara syndfria.

      Mitt ord till dem: 

ger dem ursäkt för sina synder.

 

15:23.

 

23.  #DEN SOM HATAR MIG HATAR OCKSÅ MIN

    FADER#.

 

Den som visar hatiskt beteende mot mig.

    Hatar också min fader.

 

15:24.

 

24.  #HADE JAG INTE GJORT SÅDANA GÄRNINGAR

BLAND DEM SOM INGEN GJORT, SKULLE DE VARA

        UTAN SYND.

NU HAR DE SETT DEM, OCH HATAR BÅDE MIG

      OCH MIN FADER.#

 

Hade jag inte gjort goda gärningar bland dem:

      skulle de vara syndfria.

De kan vittna om dem.

      I sin trolöshet hatar de både mig och min fader.

 

15:25.

 

25.  #MEN ORDET SOM STÅR SKRIVET I DERAS LAG SKULLE UPPFYLLAS:

       DE HAR HATAT MIG UTAN GRUND#.

 

Skrivna ordet i deras lag skulle gå i uppfyllelse:

      De hatar mig utan grund. 

 

15:26.

 

26.  #NÄR HJÄLPAREN KOMMER, SOM JAG SKALL

SÄNDA ER FRÅN FADERN, SANNINGENS ANDE,

     SOM UTGÅR FRÅN FADERN, DÅ SKALL HAN

VITTNA OM MIG#.

 

Hälparen, den helige anden kommer till er.

      Jag skall sända honom till er från fadern.

Sanningens ande, utgår från fadern.

      Han skall vittna om mig.

 

15:27.

 

27.  #OCKSÅ SKALL NI VITTNA, TY NI HAR VARIT

    MED MIG FRÅN BÖRJAN#. 

 

Ni skall vara mina vittnen.

       Under min vandring på jorden:

alltid varit med mig.

 

16:1.

 

1.  #DETTA HAR JAG SAGT ER FÖR ATT NI INTE

SKALL KOMMA PÅ FALL#.

 

Mitt ord vara till er inte göra er modlösa i er tro.

       

16:2.

 

2.  #DE SKALL UTESLUTA ER UR SYNAGOGERNA,

JA, DEN TID KOMMER DÅ DEN SOM DÖDAR ER

       TROR SIG BÄRA FRAM ETT OFFER ÅT GUD#.

 

Förföljelsen kommer för mitt namns skull.

       Blir uteslutna ur synagogerna.

Tiden kommer då den som välvilligt dödar er.

       Tror sig göra det till ett offer åt Gud. 

     

16:3.  

 

3.  #OCH DETTA SKALL DE GÖRA DÄRFÖR ATT 

DE INTE LÄRT KÄNNA FADERN OCH INTE

      HELLER MIG#.

 

De skall döda er.

        De har inte lärt mig och min faders kärlek.

 

16:4A.

 

4A.  #JAG HAR SAGT ER DETTA FÖR ATT NI,

NÄR DEN TIDEN KOMMER, SKALL MINNAS

     ATT JAG HAR SAGT DET#.

 

Dessa ord har jag sagt till er.

       När tiden kommer skall minnas de ord jag talat.

 

       

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  15:11-17.

 

                 ÄLSKA VARANDRA.

 

Johannes Evangelium 15:11-17.

 

15:11.

 

11.  #DETTA HAR JAG SAGT TILL ER FÖR ATT MIN

GLÄDJE SKALL VARA I ER OCH ER GLÄDJE

       BLI FULLKOMLIG#.

 

Mitt ord till er gör att min glädje fyller era hjärtan.

      Er glädje blir fullkomlig.  

 

15:12.

 

12.  #MITT BUD ÄR DETTA: ATT NI SKALL ÄLSKA

VARANDRA SÅ SOM JAG HAR ÄLSKAT ER#.

 

Jag ger er mitt bud:

       Älska varandra.

Jag har älskar er.

 

15:13.

 

13.  #INGEN HAR STÖRRE KÄRLEK ATT HAN GER

SITT LIV FÖR SINA VÄNNER#.

 

Faderns kärlek till er: Jag frivilligt offrar mitt liv

      för mina vänner.

 

15:14.

 

14.  #NI ÄR MINA VÄNNER OM NI GÖR VAD 

JAG BEFALLER ER#.  

 

Lyder ni min befallning  är ni mina vänner. 

 

15:15.

 

15.  #JAG KALLAR ER INTE LÄNGRE TJÄNARE,

TY EN TJÄNARE VET INTE VAD HANS

     HERRE GÖR.

JAG KALLAR ER VÄNNER, DÄRFÖR ATT JAG 

      LÅTIT ER VETA ALLT VAD JAG HÖRT AV

MIN FADER#.

 

Ni är inte längre mina tjänare.

       Tjänaren får inte vad hans Herre gör.

Ni är mina vänner.

      Mina vänner få veta vad min fader sagt mig.  

 

15:16.

 

16.  #NI HAR INTE UTVALT MIG, UTAN JAG

HAR ER OCH BESTÄMT ER TILL ATT GÅ UT

      I VÄRLDEN OCH BÄRA FRUKT SOM BESTÅR.

OCH DÅ SKALL FADERN GE ER VAD NI ÄN BER

      HONOM OM I MITT NAMN#.

 

Ni har inte utvalt mig.

       Min faders vilja gå ut i hela världen.

Bär bestående frukt.

      Er lydnad gör det.

Ert lydnadslöfte:

    Fadern skall ge er vad ni ber honom om

i mitt namn.

 

15:17.

 

17.  #DETTA BEFALLER JAG ER:

    ATT NI SKALL ÄLSKA VARANDRA#.

 

Min kärleks befallning:

      Älska varandra.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

  JOHANNES EVANGELIUM  15:1-10.

 

           LIKNELSEN OM VINSTOCKEN.

 

Johannes Evangelium 15:1-10.

 

15:1.

 

1.  #JAG ÄR DEN SANN VINSTOCKEN, OCH MIN

FADER ÄR VINODLAREN#.

 

Jag är den äkta vinstocken.

     Min himmelske fader är min vin-odlare.

 

15:2.

 

2.  #VARJE GREN I MIG SOM INTE BÄR FRUKT

SKÄR HAN BORT, OCH VARJE GREN SOM BÄR

     FRUKT ANSAR HAN, SÅ ATT DET BÄR MER FRUKT#.

 

Varje gren i mig som är fruktlös:

     den grenen skär jag bort ifrån mig:

jag är uppståndelsens Livet.

    Andligt livslös: förlorat gemenskapen med mig

och min fader.

     Den gren som bär frukt luttrar jag:

fostrar i dygderna.

       Varför? grenen skall bära riklig frukt. 

 

15:3.

 

3.  #NI ÄR REDAN ANSADE GENOM ORDET SOM JAG HAR FÖRKUNNAT FÖR ER#.

 

Mitt ord renat er: som jag förkunnat.

        

15:4.  #BLI KVAR I MIG, SÅ BLIR JAG KVAR I ER.

LIKSOM GRENEN INTE KAN BÄRA FRUKT AV

     SIG SJÄLV OM DEN INTE SITTER KVAR PÅ

VINSTOCKEN, KAN INTE HELLER NI GÖRA DET

      OM NI INTE ÄR KVAR I MIG#.

 

Stanna kvar i mig: jag blir boende i er.

       Grenen i sig själv blir  fruktlös.

Grenen bär frukt när den sitter kvar i vinstocken.

     

15:5.  #JAG ÄR VINSTOCKEN, NI ÄR GRENARNA.

    OM NÅGON ÄR KVAR I MIG OCH JAG I HONOM

BÄR HAN RIK FRUKT: UTAN MIG KAN NI

     INGENTING GÖRA#.

 

Jag är vinstocken.

      Ni är grenarna på vinstocken.

Förblir ni mig jag lever i er.

         Vår förenade liv bär riklig frukt.

 

15:6.

 

6.  #DEN SOM INTE ÄR KVAR I MIG BLIR SOM

GRENARNA SOM TAS BORT OCH VISSNAR;

       DE SAMLAS IHOP I LÄGGS I ELDEN

OCH BRÄNNS UPP#.

 

Den gren som inte har liv i vinstocken:

     vissnar bort.

Förvissnade grenar: läggs på elden.

         

15:7.

 

7.  #OM NI BLIR KVAR I MIG OCH MINA ORD

BLIR KVAR I ER, SÅ BE OM VAD NI VILL, OCH NI

      SKALL FÅ DET#.

 

Låter ni mitt ord bevaras i era hjärtan.

       Er bön blir fruktbärande.

 

15:8.

 

8.  #MIN FADER FÖRHÄRLIGAS NÄR NI BÄR FRUKT OCH BLIR MINA LÄRLJUNGAR#.

 

Min förhärligas när ert liv blir fruktbärande.

       Ert fruktbärande liv gör er: till mina lärljungar.

 

15:9.  #LIKSOM FADERN HAR ÄLSKAT MIG,

SÅ HAR JAG ÄLSKAT ER.

        BLI KVAR I MIN KÄRLEK.

 

Fadern älskar mig.

     Som fadern älskar mig jag älskar er.

Låt min kärleken vara i era hjärtan.

 

15:10.  #OM NI HÅLLER MINA BUD BLI NI KVAR

I MIN KÄRLEK, SÅ SOM JAG HAR HÅLLIT MIN

     FADERS BUD OCH ÄR KVAR I HANS KÄRLEK#.

 

Lyder ni mina bud.

       Min kärlek blir kvar i era hjärtan.

Vilket jämförs med min lydnad: efterfölja

     min faders bud. 

Min lydnad: fyller mitt hjärta med min faders kärlek.

 

 


  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards