Direktlänk till inlägg 17 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 16:4B-15. SANNINGENS ANDE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  16:4B-15.

 

                     SANNINGENS ANDE.

 

Johannes Evangelium.  16:4B-15.

 

16:4B.

 

4B.  #JAG SADE ER DET INTE FRÅN BÖRJAN,

EFTERSOM JAG VAR HOS ER#.

 

I början av ert längarskap talade inte om

     Sanningens ande.

 

16:5.

 

5.  #MEN NU GÅR JAG TILL HONOM SOM HAR 

  SÄNT MIG, INGEN AV ER FRÅGAR MIG:

        VAR GÅR DU?#. 

 

Tiden kommer nu när jag skall lämna er. 

         Under min himmelsfärd till Faderns härlighet.

 

16:6.

 

6.  #UTAN DET JAG HAR SAGT FYLLER ERA HJÄRTAN MED SORG#.

 

Allt jag sagt lämna er gör er sorgsna övergivna.

 

16:7.

 

7.  #MEN JAG SÄGER  ER SANNINGEN, DET ÄR FÖR ERT BÄSTA SOM JAG LÄMNAR ER.

       TY OM JAG INTE LÄMNAR ER KOMMER INTE

HJÄLPAREN TILL ER.

       MEN NÄR JAG GÅR SKALL JAG SÄNDA

HONOM TILL ER#.

 

Jag säger sanningen.

        För ert bästa jag lämnar er.

Gör gör det inte: kan jag inte ge er hjälparen.  

       Jag ge er honom.

 

16:8.

 

8.  #OCH NÄR HAN KOMMER SKALL HAN VISA

VÄRLDEN VAD SYND OCH RÄTTFÄRDIGHET

    OCH DOM ÄR#.

 

När  hjälparen kommer till er skall han

     övertyga världen om:

 

Han är sanningens Ande:

       Visa syndens smärtsamma lidande.

Saliga är de rättfärdiga.

      Kallas Guds barn.

Lever i renhjärtligheten o-straffligheten.

      Domen: straffet över arvssynden.

 

16:9.

 

9.  #SYND: DE TROR INTE PÅ MIG#.

 

O-viljan tro på mig och min fader.

 

16:10.

 

10.  #RÄTTFÄRDIGHET:  JAG GÅR TILL FADERN,

OCH NI SER MER INTE LÄNGRE#.

 

16:11.

 

11.  #DOM:  DENNA VÄRLDENS HÄRSKARE

ÄR DÖMD#.

 

16:12.

 

12.  #JAG MYCKET MER ATT SÄGA ER,

MEN NI FÖRMÅR INTE TA EMOT DET NU#.

 

16:13.

 

13.  #MEN NÄR HAN KOMMER, SANNINGENS ANDE,

SKALL HAN VÄGLEDA ER MED HELA SANNINGEN:

       SKALL HAN INTE TALA AV SIG SJÄLV

UTAN FÖRKUNNA DET HAN HÖR OCH LÅTA

     ER VETA VAD SOM KOMMER ATT SKE#.

 

Sannigens Ande: er vägledare fram till sanningen.

       Talar sin faders vilja.

Förkunnar allt vad han hör fadern säga.

     I profetisk ande låta er få kännedom om framtiden.

       

16:14.

 

14.  #HAN SKALL FÖRHÄRLIGA MIG, TY AV MIG SKALL HAN TA EMOT DET HAN LÅTER ER

      FÅ VETA#.

 

Förhärliga mig.

      Vad han hör av mig: ger han till er.

       

16:15.

 

15.  #ALLT VAD FADERN HAR ÄR MITT,

DÄRFÖR SÄGER JAG ATT DET ÄR AV MIG HAN

       TAR EMOT DET HAN SKALL LÅTA ER VETA#.

 

Allt som tillhör min fader är mitt.

      Sanningens ande tar emot mitt ord.

Låter mitt ord ges till er.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards