Direktlänk till inlägg 15 maj 2020

JEREMIA BOK. 31:2-30. LÖFTEN OM RÄDDNING OCH ÅTERKOMST TILL HEMLANDET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 maj 2020 20:37

JEREMIA BOK. 31:2-30.

 

LÖFTEN OM RÄDDNING OCH ÅTERKOMST

 

TILL HEMLANDET.

 

Jeremia bok. 31:2.

 

1.  #Så säger Herren: Det folk som undkom svärdet

fann nåd i öknen.

      Israel var på vandring för att finna ro#.

 

Guds nåd och barmhärtighet folkets räddning från

        svärdet dödliga vasshet.

Israels öken-vandring:

     gav dem hjärtats tankars rofyllda liv. 

 

Jeremia bok. 31:3.

 

3.  #Ur fjärran uppenbarade sig Herren för dem.

Med evig kärlek älskar jag dig, därför har jag

      så länge visat dig godhet#.

 

Ur fjärran land uppenbarade sig Herren för

     sitt folk.

Med min eviga kärlek älskar jag dig.

        Min Kärleksfulla godhet varar för evigt  

mot er.

 

Jeremia bok. 31:4.

 

4.  #Än en gång ska jag låta dig blomstra,

ja, du skall blomstra igen, jungfru Israel.

      Än en gång skall du smyckad med bjällror

träda ut i glädjedans#.

 

Återigen ska låta dig få blomstra.

       Blomstra du, min jungfru Israel.

Få vara smyckad med hörbara bjällror.

        Träda fram frimodigt ut i glädjedans.

 

Jeremia bok. 31:5.

 

5.  #Än en gång skall du plantera vingårdar på

Samariens höjder, och de som planterar skall

      själva skörda frukten#.

 

Än en gång plantera fruktsamma vingårdar

    på Samariens vackra höjder.

Vad de själva planterat de få själva skörda. 


 

Jeremia bok. 31:6.

 

6.  #Ja, det kommer en dag då väktarna skall

ropa från Efraims berg:

      Kom låt oss vandra upp till Sion, till Herren,

vår Gud!#.

 

Dagen kommer då bedjande väktarna på muren:

       i jubelrop låter sig höras från Efraims berg.

 

Jeremia bok. 31:7.

 

7.  #Ty så säger Herren:

Jubla av fröjd över Jakob, ropa ut er glädje

     över det främsta bland folken!

Låt lovsången ljuda:

     Herren har räddat sitt folk, dem som är kvar

av Israel#.

 

Herrens ord säger:

       Låt fröjderopet få höras över min tjänare Jakob.

Låt er glädje höras över det främsta bland folken!

       Låt lovsången få ljuda!

Herren sitt folks räddare.

 

Jeremia bok. 31:8.

 

8.  #Jag för dem från landet i norr, samlar in dem

från världens bortesta hörn.

       Bland dem som finns blinda och halta,

havande kvinnor och födande.

     I stora skaror skall de återvända hit#.

 

Jag församla de förskingrade från landet i norr.

        Visar nåd mot de blinda halta havande

födande kvinnor.

 

Jeremia bok. 31:9.

 

9.  #Gråtande kommer de, men jag tröstar dem

och leder dem.

       På en jämn väg där de inte snavar för jag

dem till strömmande vatten.

     Ty jag är en fader för Israel, Efraim är min

förstfödde son#.

 

Jag tröstar de sörjande när de kommer.

          Leder dem på trygg väg.

Leder dem till livets friska källor.

        För Israel deras evige fader.

Efraim min älskade förstfödde son.

 

Jeremia bok. 31:10.

 

10.  #Hör Herrens ord, främmande folk, förkunna det

i de fjärran kustländerna:

      Han som skingrade Israel skall samla dem.

Han skall vakta dem som en herden sin hjord#.

 

Lyssna på Herrens ord:

    Ni, främmande folk.

Förkunna frimodigt mitt ord.'

        Till folket i de fjärran kust-länderna.

Hans barmhärtighet och nåd församlar det

     förskingrade Israel.

Är den gode herden för fåren.

         

 Jeremia bok. 31:11.

 

11.  #Ty Herren friköper Jakob och räddar dem

från övermakten#.

 

Herren friköper Jakob.

        Israels folks befriare från sina härskare. 

 

Jeremia bok. 31:12.

 

12.  #De skall komma till Sions höjd och jubla,

de skall stråla av lycka över allt vad Herren ger,

       över säd och vin och olja, över får och oxar.

De skall bli som en grönskande trädgård,

     aldrig mer skall de nöd#.

 

De skall finna sin trygga tillflykt på Sions höjder.

         Jubla i sina hjärtan.

Vara tacksamma av lycka över Herrens omsorg.

        Över säden vinet och välluktande oljan.

Bli lika en grönskande vacker trädgård.

       Aldrig mer känna hjärtats nöd.


Jeremia bok. 31:13.

 

13.  #Då skall flickorna dansa i glädje, ynglingar

och gamla fröjdas.

      Deras sorg skall jag vända i jubel,

jag skall ge dem tröst och glädje efter smärtan#.

 

Flickorna få dansa av glädje.

        Ynglingar gamla få fröjdas tillsammans.

Deras sorgsna hjärtan få vändas i jubelrop.

        Jag vill trösta dem.

Låte dem få känna glädje istället för smärta.

 

Jeremia bok. 31:14.

 

14.  #Jag skall ge prästerna deras lystmäte

av det feta och mätta mitt folk med det goda

       jag ger, säger Herren#.

 

Skall ge dem präster av mitt hjärta fylla deras

    andliga hunger.

Mättnad av min godhet, säger Herren.

       

Jeremia bok. 31:15.

 

15.  #Så säger Herren:

Rop hörs i Rama, klagan och bitter gråt:

     Rakel gråter över sina barn.

Hon låter inte trösta sig, ty hennes barn finns

    inte mer#.

 

Herrens ord till folket:

      Nödens rop hörs i Rama.

Klagorop bittra tårar.

      Rakel gråter över sina övergivna barn.

Hon avskyr Trösterika ord.

       Hennes kära barn finns inte mer. 

 

Jeremia bok. 31:16.

 

16.  #Så säger Herren:

Hör upp med din klagan, gråt inte mer!

      Du skall få lön för din möda, säger Herren,

de skall återvända från fiendeland#.

 

Herrens ord:

     Sluta upp med era klagorop:

  Var inte sorgsna!

Du skall belönas för din mödas skull, säger Herren.

     Få löfte om återvända från Babylon ert

  fiendeland. 

 

Jeremia bok. 31:17.

 

17.  #Det finns hopp om din framtid, säger Herren,

dina barn skall vända hem till sitt land#.

 

Finns framtidshopp för mitt folk, säger Herren.

     Dina barn skall återvända till sitt älskade hemland.

 

Jeremia bok. 31:18.

 

18.  #Jag kan höra hur Efraim klagar:

"Du tuktade mig, jag blev tuktad som en

     otämjd kalv.

För mig åter, så vänder jag åter, ty du är Herren,

     min Gud#.

 

Jag har hört Efraim klagorop:

      Du tuktade mig i min o-lydnad.

Blev fostrad likt en vildsint kalv.

      Jag villig återvända till mitt hemland:

du är Herren, min Gud.

 

Jeremia bok. 31:19.

 

19.  #Jag vände mig bort, men nu ångrar jag mig.

Jag kom till insikt, och nu slår jag mina lår

     i sorg.

I blygsel och förödmjukelse bär jag skammen

     för min ungdoms synd#.

 

Jag gick min egna viljas väg:

        Nu jag ångrar min o-lydnad. 

När insikten visade mig sanningen:

      jag villig göra bot och bättring.

Ditt löfte om räddning från mitt fiendeland:

     förödmjukade mig.

Jag bär skamkänslan för mina ungdomssynder.

 

Jeremia bok. 31:20.

 

20.  #Är Efraim min käraste son, är han mitt

älsklingsbarn?

      Han förblir i mina tankar, trots att jag ofta gått

till rätta med honom.

     Mitt hjärta blöder för honom, jag måste

förbarma mig över honom, säger Herren#.

 

Efraims överträdelse av mina lagar:

     förkastat dem.

Är han fortfarande min käraste son?

        Är han älsklingsbarn?

Jag har ofta genom mina profeter tillrättavisat

    honom i hans gudlöshet!

Trots hans vägar långt bort från mig:

     har han stannat kvar i mina tankar.

Mitt fadershjärta blöder av kärlek till honom.

          Min kärlek tvingar mig visa förbarmande

över honom, säger Herren.

 

Jeremia bok. 31:21.

 

21.  #Res vägmärken, rösa leden!

Minns var du gick, vilken väg du följde.

       Vänd åter, jungfru Israel, vänd åter till

dina städer!#.


Res upp andliga lagars riktmärken för hans liv.

        Kom ihåg vilken väg du följde.

Återvänd till mig, jungfrun Israel!

       

Jeremia bok. 31:22.

 

22.  #Hur länge skall du vända dig än hit, än dit,

du trolösa dotter?

       Herren skapar något nytt på jorden:

kvinnan skall värna mannen#.

 

Du, trolösa dotter: förvirrad och orolig på alla

    dina trolösa vägar.

Herrens nådefulla kärlek skapar något för dig

      på jorden.

Du, trolösa dotter: du kvinna skall beskydda

     mannen.

 

Jeremia bok. 31:23.

 

23.  #Så säger Herren Sebaot, Israels Gud:

Ännu en gång skall dessa ord uttalas i Juda

     och dess städer då jag vänder deras öde:

"Må Herren välsigna dig, du rättfärdighetens nejd,

       du heliga berg"#.

 

Herrens löftesord:

     Dessa ord skall åter uttalas i Juda och dess städer.

        Herren skall välsigna dig.

Du, heliga berg.

       Du, o-strafflighetens omgivning. 

 

Jeremia bok. 31:24.

 

24.  #Där skall alla från Juda och från dess städer

bo, bönder och kringströvande herdar#.

 

Allt folket från Juda land från dess städer.

      Få sin boplats bland deras bönder  kringströvande herdar. 

 

Jeremia bok. 31:25.

 

25.  #Ty jag skall släcka de utmattades törst

och mätta alla nödlidande#.

 

Jag Herren, Israels Gud, skall utsläcka de

    modlösas andliga törst.

Ge mättnad åt de lidande.

 

Jeremia bok. 31:26.

 

26.  #Därefter vaknade jag och såg upp,

och min sömn hade varit ljuvlig#.

 

Efter de uppmuntrande löftesorden:

     vaknade jag ur min sömn vilken varit

ljuvlig för min själ.

 

Jeremia bok. 31:27.

 

27.  #Det skall komma en tid, säger Herren,

då jag skall beså Israels land och Juda land med

      säd av människor och säd av boskap#.

 

Det kommer en tid, säger Herren:

      Jag skall så fruktsam säd för Israels Juda land.

Riklig föda till människors behov och all boskap.

 

Jeremia bok. 31:28.

 

28.  #Och liksom jag har vakat över dem för att

rycka upp och vräka omkull, för att bryta ner

     och förstöra och skada, så skall jag nu vaka

över dem för att bygga upp och plantera,

      säger Herren#.

 

Jag har haft mitt vakande allvetande öga över dem.

       Rycka upp all gudlöshet: bryta ner förstöra

ondskans inflytande över Juda Israels land.

        Istället ge dem upprättelse:

bygga upp deras städer plantera fruktsamma

    trädgårdar.

 

Jeremia bok. 31:29.

 

29.  #När den tiden kommer skall de inte längre

säga:

     När fäderna äter surkart får barnen ont

i tänderna#.

 

Jeremia bok. 31:30.

 

30.  #Nej, var och en skall dö för sin egen synd:

den som äter surkart får själv ont i tänderna#.

 

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards