Direktlänk till inlägg 17 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 15:1-10. LIKNELSEN OM VINSTOCKEN..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

  JOHANNES EVANGELIUM  15:1-10.

 

           LIKNELSEN OM VINSTOCKEN.

 

Johannes Evangelium 15:1-10.

 

15:1.

 

1.  #JAG ÄR DEN SANN VINSTOCKEN, OCH MIN

FADER ÄR VINODLAREN#.

 

Jag är den äkta vinstocken.

     Min himmelske fader är min vin-odlare.

 

15:2.

 

2.  #VARJE GREN I MIG SOM INTE BÄR FRUKT

SKÄR HAN BORT, OCH VARJE GREN SOM BÄR

     FRUKT ANSAR HAN, SÅ ATT DET BÄR MER FRUKT#.

 

Varje gren i mig som är fruktlös:

     den grenen skär jag bort ifrån mig:

jag är uppståndelsens Livet.

    Andligt livslös: förlorat gemenskapen med mig

och min fader.

     Den gren som bär frukt luttrar jag:

fostrar i dygderna.

       Varför? grenen skall bära riklig frukt. 

 

15:3.

 

3.  #NI ÄR REDAN ANSADE GENOM ORDET SOM JAG HAR FÖRKUNNAT FÖR ER#.

 

Mitt ord renat er: som jag förkunnat.

        

15:4.  #BLI KVAR I MIG, SÅ BLIR JAG KVAR I ER.

LIKSOM GRENEN INTE KAN BÄRA FRUKT AV

     SIG SJÄLV OM DEN INTE SITTER KVAR PÅ

VINSTOCKEN, KAN INTE HELLER NI GÖRA DET

      OM NI INTE ÄR KVAR I MIG#.

 

Stanna kvar i mig: jag blir boende i er.

       Grenen i sig själv blir  fruktlös.

Grenen bär frukt när den sitter kvar i vinstocken.

     

15:5.  #JAG ÄR VINSTOCKEN, NI ÄR GRENARNA.

    OM NÅGON ÄR KVAR I MIG OCH JAG I HONOM

BÄR HAN RIK FRUKT: UTAN MIG KAN NI

     INGENTING GÖRA#.

 

Jag är vinstocken.

      Ni är grenarna på vinstocken.

Förblir ni mig jag lever i er.

         Vår förenade liv bär riklig frukt.

 

15:6.

 

6.  #DEN SOM INTE ÄR KVAR I MIG BLIR SOM

GRENARNA SOM TAS BORT OCH VISSNAR;

       DE SAMLAS IHOP I LÄGGS I ELDEN

OCH BRÄNNS UPP#.

 

Den gren som inte har liv i vinstocken:

     vissnar bort.

Förvissnade grenar: läggs på elden.

         

15:7.

 

7.  #OM NI BLIR KVAR I MIG OCH MINA ORD

BLIR KVAR I ER, SÅ BE OM VAD NI VILL, OCH NI

      SKALL FÅ DET#.

 

Låter ni mitt ord bevaras i era hjärtan.

       Er bön blir fruktbärande.

 

15:8.

 

8.  #MIN FADER FÖRHÄRLIGAS NÄR NI BÄR FRUKT OCH BLIR MINA LÄRLJUNGAR#.

 

Min förhärligas när ert liv blir fruktbärande.

       Ert fruktbärande liv gör er: till mina lärljungar.

 

15:9.  #LIKSOM FADERN HAR ÄLSKAT MIG,

SÅ HAR JAG ÄLSKAT ER.

        BLI KVAR I MIN KÄRLEK.

 

Fadern älskar mig.

     Som fadern älskar mig jag älskar er.

Låt min kärleken vara i era hjärtan.

 

15:10.  #OM NI HÅLLER MINA BUD BLI NI KVAR

I MIN KÄRLEK, SÅ SOM JAG HAR HÅLLIT MIN

     FADERS BUD OCH ÄR KVAR I HANS KÄRLEK#.

 

Lyder ni mina bud.

       Min kärlek blir kvar i era hjärtan.

Vilket jämförs med min lydnad: efterfölja

     min faders bud. 

Min lydnad: fyller mitt hjärta med min faders kärlek.

 

 


  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards