Direktlänk till inlägg 15 maj 2020

DE APOSTOLISKA FÄDERNA. DIDACHES BOK. 3:1-10 DE TVÅ VÄGARNA. LIVETS VÄG. DEL. 3.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 maj 2020 20:37

APOSTOLISKA  FÄDERNA.  DIDACHES BOK. 3:1-13.

 

DE TVÅ VÄGARNA. LIVETS VÄG.  DEL. 3.

 

Didaches bok. 3:1.

 

1.  #Mitt barn, fly allt ont och allt som påminner

om det#.

 

Mitt älskade barn, undvik all ondska.

       Alla onda gärningar.

 

Didaches bok. 3:2.

 

2.  #Bli inte uppbragt, ty vrede leder till mord.

Bli inte heller avundsjuk eller grälsjuk eller

       uppretad, ty allt detta föder mord#.

 

Låt dig inte bli frestad till vara vredens barn.

      Vreden leder livet till bli mördare.

Mördaren hatar sin nästas liv.

      Tillåt inte avundsjukan grälsjukan bittert hjärta

få vara Herre: vilket föder till mord. 

 

Didaches bok. 3:3.

 

3.  #Mitt barn, låt dig inte gripas av begär, 

ty begäret leder till otukt.

     För inte oanständigt tal, och kasta inga lystna

blickar, ty allt detta föder äktenskapsbrott#.

 

Mitt barn, låt inte köttliga begäret locka dig

     till synd.

Vilket leder dig till o-tuktssynder.

        Låt dig ägas av en behärskad tunga. 

Kontrollera dina blickar.

      Allt detta föder äktenskaps-brott.     

 

Didaches bok. 3:4.

 

4.  #Mitt barn, sök inte fågelorakel, ty det leder 

till avgudadyrkan.

      Ägda dig inte heller åt besvärjelser och astrologi

eller magiska reningsriter, och ha inte lust att 

    se och höra på sådant, ty allt detta leder 

föder avguderi#.

 

Mitt barn, sök inte efter lögnaktiga spådomar:

    vilket leder till avguderi.

 

Didaches bok. 3:5.

 

5.  #Mitt barn, bli inte en lögnare, ty lögnen leder

till stöld.

      Bli inte sniken eller inbilsk, ty allt detta 

föder stölder#.

 

Mitt barn, var inte lögnens tjänare.

     Lögnen leder till stöl-begär.

Var inte girighetens slav.

        Låt inte egoismens styra Livet.

Allt detta föder stölder.

 

Didaches bok. 3:6.

 

6.  #Mitt barn, bli inte missnöjd, ty det leder till

hädelse.

      Bli inte heller självrådig eller illasinnad,

ty allt detta föder hädelser.

 

Didaches bok. 3:7.

 

7.  #Utan var ödmjuk, TY DE ÖDMJUKA SKALL

ÄRA LANDET#.

 

Didaches bok. 3:8.

 

8.  #Var storsint och barmhärtig och utan allt ont,

stilla och god, och frukta alltid de ord

     som du har hört#.

 

Didaches bok. 3:9.

 

9.  #Upphöj inte dig själv och förhäv dig inte.

Håll dig inte till de höga utan de rättfärdiga 

     och ödmjuka#.

 

Didaches bok. 3:10.

 

10.  #Det som händer dig skall du ta emot som

välgärningar.

       Du vet ju att ingenting sker utan Gud#.

 

     

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards