Direktlänk till inlägg 17 oktober 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 15:18-27 och 16:1-4B. VÄRLDENS HAT..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 17 oktober 2021 11:57

   JOHANNES EVANGELIUM  15:18-27 

 

                OCH 16:1-4B.

 

Johannes Evangelium  15:18.

 

18.  OM VÄRLDEN HATAR ER, KOM DÅ IHÅG

ATT DEN HAR HATAT MIG FÖRE ER#.

 

Hatar världen er: glöm inte, den har varit hatisk

      mot mig före er.

 

15:19.

 

19.  #OM NI TILLHÖRDE VÄRLDEN SKULLE VÄRLDEN ÄLSKA ER SOM SINA EGNA.

      MEN NU TILLHÖR NI INTE VÄRLDEN,

UTAN JAG HAR KALLAT ER UT UR VÄRLDEN,

      OCH DÄRFÖR HATAR VÄRLDEN ER#.

 

Är ni världens barn, skulle världen älska er.

      Nu tillhör nu inte världen.

Jag har kallat er ut ur världen.

        Vilket gör världen hatar er.

 

15:20.

 

20.  #KOM IHÅG VAD JAG AR SAGT ER:

TJÄNAREN ÄR INTE FÖRMER ÄN SIN HERRE.

     HAR DE FÖRFÖLJT MIG KOMMER DE OCKSÅ

FÖRFÖLJA ER.

       HAR DE BEVARAT MITT ORD KOMMER DE

OCKSÅ ATT BEVARA ERT#.

 

Förkasta inte mina ord:

      Tjänaren är inte värdefullare än sin Herre.

Har de varit min förföljare.

       De också blir era förföljare.

Blir mitt ord bevarat i deras hjärtan:

           Era ord bevaras i deras hjärtan.

 

15:21.

 

21.  #MEN ALLT DETTA SKALL DE GÖRA MED ER FÖR MITT NAMNS SKULL, DÄRFÖR ATT DE

       INTE KÄNNER HONOM SOM HAR

SÄNT MIG#.

 

De skall förfölja er för mitt namns skull.

       De känner inte honom som sänt mig.

 

15:22.

 

22.  #OM JAG INTE HADE KOMMIT OCH TALAT

TILL DEM SKULLE DE VARA UTAN SYND.

       NU HAR DE INGEN URSÄKT FÖR SIN SYND#.

 

Hade jag kommit som min faders sändebud till

   världen talat till dem. 

Skulle de vara syndfria.

      Mitt ord till dem: 

ger dem ursäkt för sina synder.

 

15:23.

 

23.  #DEN SOM HATAR MIG HATAR OCKSÅ MIN

    FADER#.

 

Den som visar hatiskt beteende mot mig.

    Hatar också min fader.

 

15:24.

 

24.  #HADE JAG INTE GJORT SÅDANA GÄRNINGAR

BLAND DEM SOM INGEN GJORT, SKULLE DE VARA

        UTAN SYND.

NU HAR DE SETT DEM, OCH HATAR BÅDE MIG

      OCH MIN FADER.#

 

Hade jag inte gjort goda gärningar bland dem:

      skulle de vara syndfria.

De kan vittna om dem.

      I sin trolöshet hatar de både mig och min fader.

 

15:25.

 

25.  #MEN ORDET SOM STÅR SKRIVET I DERAS LAG SKULLE UPPFYLLAS:

       DE HAR HATAT MIG UTAN GRUND#.

 

Skrivna ordet i deras lag skulle gå i uppfyllelse:

      De hatar mig utan grund. 

 

15:26.

 

26.  #NÄR HJÄLPAREN KOMMER, SOM JAG SKALL

SÄNDA ER FRÅN FADERN, SANNINGENS ANDE,

     SOM UTGÅR FRÅN FADERN, DÅ SKALL HAN

VITTNA OM MIG#.

 

Hälparen, den helige anden kommer till er.

      Jag skall sända honom till er från fadern.

Sanningens ande, utgår från fadern.

      Han skall vittna om mig.

 

15:27.

 

27.  #OCKSÅ SKALL NI VITTNA, TY NI HAR VARIT

    MED MIG FRÅN BÖRJAN#. 

 

Ni skall vara mina vittnen.

       Under min vandring på jorden:

alltid varit med mig.

 

16:1.

 

1.  #DETTA HAR JAG SAGT ER FÖR ATT NI INTE

SKALL KOMMA PÅ FALL#.

 

Mitt ord vara till er inte göra er modlösa i er tro.

       

16:2.

 

2.  #DE SKALL UTESLUTA ER UR SYNAGOGERNA,

JA, DEN TID KOMMER DÅ DEN SOM DÖDAR ER

       TROR SIG BÄRA FRAM ETT OFFER ÅT GUD#.

 

Förföljelsen kommer för mitt namns skull.

       Blir uteslutna ur synagogerna.

Tiden kommer då den som välvilligt dödar er.

       Tror sig göra det till ett offer åt Gud. 

     

16:3.  

 

3.  #OCH DETTA SKALL DE GÖRA DÄRFÖR ATT 

DE INTE LÄRT KÄNNA FADERN OCH INTE

      HELLER MIG#.

 

De skall döda er.

        De har inte lärt mig och min faders kärlek.

 

16:4A.

 

4A.  #JAG HAR SAGT ER DETTA FÖR ATT NI,

NÄR DEN TIDEN KOMMER, SKALL MINNAS

     ATT JAG HAR SAGT DET#.

 

Dessa ord har jag sagt till er.

       När tiden kommer skall minnas de ord jag talat.

 

       

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards