Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 58:1-14. RÄTT RASTA OCH SABBAT.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

      JESAJA BOK. 58:1-14.

 

              RÄTT FASTA OCH SABBAT.

 

Jesaja bok. 58:1.

 

1.  #Ropa ut det så högt du kan, låt din röst ljuda

som en hornstöt, förkunna för mitt folk deras brott,

      för Jakobs ätt deras synd#.

 

Jakobs ättlingars överträdelser mot lag.

      Förkunna för mitt folk, Israel:

lagbrott mot min helighet.

 

Jesaja bok. 58:2.

 

2.  #Dag efter dag söker de mig och vill lära sig följa

mina vägar.

       Likt ett folk som handlar rättfärdigt och inte

har övergett sin Guds lag ber de mig om regler

      för vad som är rätt och älskar att nalkas Gud#.

 

Varje dag söker de mitt ansikte bot och bättring.

     Vill lära känna min vilja följa lydigt mina 

rättfärdiga vägar.

         Liknar folket som i ord handling lever rättfärdigt.

         Inte trolös överger sin Guds lag.

Ber mig om livsregler livet i sanningen

      älskar söka mitt ansikte.

 

Jesaja bok. 58:3.

 

3.  #Ser du inte att vi fastar?

Märker du inte hur vi späker oss?"

       Ni sköter era sysslor på fastedagen, ni driver

på era drängar#.

 

Påminner Gud om sin själv-rättfärdiga fasta.

      Ni, lever gudlöst ger era sysslor på fastedagen.

Visar o-barmhärtighet mot era drängar.

  

Jesaja bok. 58:4.

 

4.  #Ni fastar under bråk och gräl och skändliga

slagsmål.

       Som ni fastar idag blir inte er bön hörd

i höjden#.

 

Under er fastetid:

       Grälsjuka våldsamma.

För era onda Era onda gärningars skull:

    förkastar jag era böner.

 

Jesaja bok. 58:5.

 

5.  #Är det en sådan fasta jag vill se:

en dag då man späker sig, hänger med huvudet

      som ett strå, ligger i säck och aska?

Kalla du det fasta, en dag som behagar Herren?#.

 

Är det en trolös fasta jag  vill se.

          Självisk fasta.

Tror du det behagar en helig Gud?

 

Jesaja bok. 58:6.

 

6.  #Nej, detta är en fasta jag vill se:

att du lossar orättfärdiga bojor, sliter sönder 

     okets rep, befriar de förtryckta, krossar

alla ok#. 

 

Fastan som behagar mig.

        Lossar o-rättfärdiga bojor.

Slita sönder överträdelsens ok.

         Befria de förtyckta.

Krossar alla träldomsok.

 

Jesaja bok. 58:7.

 

7.  #Dela ditt bröd med den hungrige, ge hemlösa

   stackare husrum, ser du en naken så klä honom,

vänd inte dina egna ryggen!#.

 

Vara givmild  bemöta hungrige med bröd.

        Ge hemlösa husrum.

Nakne fattige få klädnad.

       Visa kärlek omsorg.

 

Jesaja bok. 58:8.

 

8.  #Då bryter gryningsljuset fram för dig, och dina

sår skall genast läkas.

       Din rättfärdighet skall gå framför dig 

och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg#.

 

Gör du min vilja i fastetiden:

      Bryts ditt andliga mörker:

ljuset från min härlighet nalkas dig.

       Din rättfärdighet din vägvisare.

Herrens härlighet belyser dina fotsteg.  

 

Jesaja bok. 58:9.

 

9.  #Då skall Herren svara när du kallar, när du

ropar säger han: 

    "Här är jag".

Om du gör slut på allt förtryck hos dig, hot och hån

      och förtal#.

 

Herrens trohet besvarar dina böners rop.

       Säger till dig:

"HÄR ÄR JAG"

      Gör du slut på allt förryck mot din nästa.

Slutar upp med vara hånfull vara förtalets tjänare.   

 

Jesaja bok. 58:10.

 

10.  #Om du räcker ditt bröd åt den hungrige

och mättar den som lider nöd, då skall ljus bryta

       fram för dig i mörkret, din natt bli strålande dag#.

 

Visar givmildhet mot den hungrige.

       Ge mättnad åt den som lider nöd.

Min välsignelse ger dig min  härlighets ljus

       där nu mörkret råder.

Din syndfulla mörka natt blir till 

     strålande dag.

     

Jesaja bok. 58:11.

 

11.  #Herren skall alltid leda dig, han mättar dig

i ödemarken och ger styrka åt benen i din kropp.

       Du skall bli som en vattenrik trädgård, en oas

där vattnet aldrig sinar#.

 

Herrens omsorg vara din ledstjärna.

        I livets prövningar uppmuntra trösta dig.

Låta din modlöshet finna styrka.

        Ditt liv liknas vid vattenrik fruktsam trädgård.

Oas av liv glädje harmoni.

 

Jesaja bok. 58:12.

 

12.  #Dina uråldriga ruiner skall byggas upp,

gångna släktens grunder skall du sätta i stånd.

       Du kommer att kallas "den som murar igen

rämnorna", "den som gör det nedrivna beboligt"#.

 

Uråldliga ruiner få upprättelse.

        Fädernas grunder får upprättelse.

Bygger upp det förfallna. 

 

Jesaja bok. 58:13.

 

13.  #Även om du inte kränker sabbaten,

inte sköter dina sysslor på min helgdag, om du

       kallar sabbaten en fröjd, helgad åt Herren

och värd att ära, om du ärar den och inte utför

      det du brukar, inte ägnar dig åt dina sysslor

och tomt prat#.

 

 

 

Jesaja bok. 58:13.

 

13.  #Då skall du få fröjdas över Herren, jag skall

föra dig fram över landets höjder och låta dig

       leva av din fader Jakobs egendom.

Herren har talat#.   

      

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards